Gå til innhold

Fotoplaner 2012


Anbefalte innlegg

Kirkebilder ja... der fikk jeg en liten ide... :)

 

Er det slik at det er lov og gå inn i en hvilken som helst kirke og ta bilder? (Sett at dørene er åpne sef. og at man ikke fortyrrer andre som evt. er der...)

 

 

Har vært i en del kirker i Italia, danmark, tyskland og Norge. Ikke noe fotoforbud de plassene jeg var, men blitz kan være ett problem enkelte plasser pga. det kan virke/være forstyrrende. Husk også at hvitbalansen må være stillt riktig, da det som regel er litt dunkel belysning i enkelte kirkebygg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dra på fotorelaterte reiser?

Satser på 4 uker i Singapore sammen med kona som også liker å ta bilder :)

 

 

Ta noen kurs?

Stille opp mest mulig på lokalklubben sine arrangementer.

 

 

Kjøpe mye utstyr?

2 objektiver, og muligens ett hus.

AF-S 70-200 f/2,8G vrII

Zeiss Macro-Planar ZF.2 100 mm f/2

Føler at jeg har alt dekket når de 2 kommer på plass. Over 200 mm er uinteresant for min del.

Nikon D4 som blir lansert 6. januar.

 

Så blir det en liten oppgradering på konas utstyr, en Panasonic 25mm f/1,4 står høyt i kurs.

 

 

Kjøpe fotobøker?

The guide Nikon D4.

Lenke til kommentar

Kirkebilder ja... der fikk jeg en liten ide... :)

 

Er det slik at det er lov og gå inn i en hvilken som helst kirke og ta bilder? (Sett at dørene er åpne sef. og at man ikke fortyrrer andre som evt. er der...)

 

 

Har vært i en del kirker i Italia, danmark, tyskland og Norge. Ikke noe fotoforbud de plassene jeg var, men blitz kan være ett problem enkelte plasser pga. det kan virke/være forstyrrende. Husk også at hvitbalansen må være stillt riktig, da det som regel er litt dunkel belysning i enkelte kirkebygg.

Man trenger ikke blits hvis man har skikkelig optikk :cool:

Neida... Blitsbilder blir nok uansett ikke noe spesielt fint i kirker. Ja jeg tenker på innedørs ja:)

Lenke til kommentar

Dra på fotorelaterte reiser?

Har ikke direkte planlagt noe enda. Snust litt på både tur til Finnland å fotografere bjørn eller en Afrika tur. Ser dog ikke ut til at pengene strekker til i år enda.

Derimot bor jeg mitt mellom Nordmarka og Romeriksåsen, flere ganger i mnd er jeg på korte gå turer både med og uten kamera.

Fiske og friluftsliv er min hobby nr 2, men er så elendig til å ta med kamera på fisketur. Og er like elendig til å ta med fiskestanga på foto turer.

En ikke direkte fotorelatert reise vil det bli men sikter inn på et opphold på 1-2 uker innover i noe norske skoger/fjell så da skal jeg sette av 50/50 foto og fiske.

 

Ellers Akam tur er noe jeg har lyst til å være med på og jeg reiser jo allerede Norge rundt å tar fotball bilder for klubben. Det er jo noe jeg vil fortsette med i 2012.

 

Ta noen kurs?

Kurs og Workshop er vell noe som går i hverandre. Roger Brendhagen har flere forskjellige spennende workshop i samarbeid med fotovideo. Får i alle fall prøve å få med meg et av hans workshop, forhåpentligvis moskus på dovrefjell.

Ellers kan man vell aldri lære seg nok og oppleve nok noe man gjøre på workshop.

Kjøpe mye utstyr?

Hva går under mye? :!:

 

Gikk inn i 2011 med en tanke om og kanskje bytte ut kamerahuset 550D utpå høsten. Gikk ikke lengre en til 19. Februar og da var 7D’en min etter et knalltilbud hos fotovideo. Samtidig solgte jeg 550D og noe optikk og kjøpte en normalzoom.

 

Går vell inn med samme tanken i år også, det er blidt mer jobb og mer penger i fotografering en jeg hadde tenkt meg. Men det er positivt på alle måter. Canon kommer jo med sitt nye 1DX som ikke er helt utenkelig å vurdere, men ikke noe som skjer før utpå høsten og mer har falt på plass.

50mm f1.8 er klar for utskiftning og en ny 50mm blir kjøpt.

100mm f2.8L USM IS Macro i fra Canon er også noe jeg er relativt sikker at vil bli kjøpt.

Kjøpe fotobøker?

Føler ikke jeg har fått stort utbytte av noe av de bøkene jeg har lest så tror ikke det blir kjøpt noe bøker.

 

Ellers har jo 2011 bringa mye positivt ved foto for min del. Hatt mye bilder på trykk, både som solgte bilder og bilder som har blidt stjålet. Håper 2012 kan bli enda bedre, om det er mulig er jo helt uvisst.

Prøve å etablere seg en større kundekrets, eget firma og kanskje en litt mer fast/deltidsjobb som fotograf i en større avis/bildebyrå er noen av målene for 2012.

 

 

 

Jeg merker jeg kunne tenke meg et kurs i sportsfoto, men jeg finner ingenting om det her i landet.

Sjekk England; der burde det være noe fotballrelatert ;)

 

Jeg er med hvis du finner noe, så si i fra! Hvis lommeboka sier det er greit å reise på tur da :ph34r:

 

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Dra på fotorelaterte reiser?

Et opphold på 10 måneder i USA spredt over 2012/2013 er vel en reise i seg selv, i tillegg til de reisene som i nevnte land som må forekomme.

 

Ta noen kurs?

Har ikke helt sansen for kurs. Foretrekker å finen ut av det meste selv ved hjelp av " prøv og feil" metoden. I tillegg har jeg ikke tålmodigheten til å sitte og høre på en kursleder uten mulighet for å selv kunne gå videre, eller tilbake. Hører nok på slike mennesker på skolebenken

 

Kjøpe mye utstyr?

Mulig det blir en Canon 50mm 1.2 samtidig som jeg holder en knapp på Fujifilms nye system, Pro X1. Ellers tror jeg nok det blir brukt mer penger på bagger, vesker, filtre og tilleggsutstyr som batterier, minnekort, solblendere o.l

Kjøpe fotobøker?

Har fortsatt til gode å få kjøpt meg boken til Magnar Fjørtoft, i tillegg til en fra Scott Kelby. De blir nok kjøpt.

 

Annet

Være flinkere til å ta med kameraet ut døre, ignorere rare blikk fra mennesker og tørre å ta frem kameraet oftere. Med andre ord bli tryggere med kameraet i hendene, og flinkere med å få det med

Endret av Krølle
Lenke til kommentar

Det er et nytt år, og da er det på tide med å legge noen fotoplaner for 2012. Hva har dere tenkt å gjøre i foto-året 2012?

Dra på fotorelaterte reiser?

Jeg skal på Floriaden på den årlige blomsterfototuren jeg drar på. Og alle reiser er fotoreiser for meg. :)

 

Ta noen kurs?

Kurs skulle jeg gjerne tatt, men jeg klarer aldri å få det til å passe.

 

Kjøpe mye utstyr?

Ja, heeelt sikkert. Spørs bare hva de flinke fotoprodusentene kommer opp med. :D

 

Kjøpe fotobøker?

Fotobøker har jeg ikke tålmodighet til stort sett, men fotomagasinet mitt skal jeg fortsatt abonnere på. Anbefaler "DigitalSLR photography" for oss amatører som er både interessert i utstyr, bilder og Photoshop.

 

Ellers skal jeg IKKE fortsette min et bilde pr dag-utfordring som jeg gjennomførte i 2011. Gøy, lærerikt, men slitsomt i lengden.

Lenke til kommentar

Dra på fotorelaterte reiser?

Mulig blir i oktober en uke i Roma og en by til i Italia på kurs med ett par av verdens beste fotografer.

 

Ta noen kurs?

Se forrige

 

Kjøpe mye utstyr?

Sannsynligvis svært lite eller ingenting. Føler at jeg har det jeg trenger for å kunne ta de bildene jeg ønsker.

 

Kjøpe fotobøker?

Kjøpte siste til Joe McNally rett før jul, abonnerer på Fotografi og 2 UK magasiner.

 

Motiv?

Fokusere fortsatt mye på mennesker, fortsatt mange ubrukte ideer som skal forsøke å realisere både utendørs og innendørs. Funnet en liten skjult foss med steinbru, fått noen kontakter som har 60/70 talls AmCar muskelbiler, tung MC m.m.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Reiser?

Ikke så voldsomt i år. Berlin. Fjellturer på vinteren. Marokko i løpet av våren? Runde en langhelg i mai? Seile til Svalbard i sommer? Zambia og Bolivia er potensielle tillegg. Får se. I tillegg kommer fjellturer helgene sommer/høst.

 

Utstyr?

Klarte å starte planlegging av en alvorlig dyr tur før jeg ramlet på noen mellomformatinvestering i høst, så jeg lever trygt på den smale sti. Satser på å holde meg i skinnet, men når enkelte av objektivene mine har funnet det for godt å begynne å dele seg i to kan det hende en slags oppgradering må til. Et stativ støere enn tørt høstløv i storm hadde også gjort seg. Moderat blir det uansett.

 

Bøker? Kurs?

Bøker låner jeg på biblioteket. Kurs legger jeg neppe inn i programmet – trives god som inkompetent og lykkelig uvitende.

 

Annet?

Foto har lett for å gå litt for mye i perioder; selv utstyrt med kamerasekken til enhver tid kan det ta lenge mellom hver gang jeg drar frem utstyret. Litt regelmessighet hadde vært lurt. Har også ambisjoner om å organisere arkivet mitt bedre enn det glade kaos jeg har i dag.

Lenke til kommentar

Dra på fotorelaterte reiser?

Tjah - blir kanskje som de to siste årene - en utflukt til Oslo for å være med på Akam-treff - eneste foto-reisene jeg har hatt.. ;)

Tar alltid med kamera på ferie og sånt, da.

 

Ta noen kurs?

Skulle gjerne tatt, men tid og penger strekker ikke til for tiden.

 

Kjøpe mye utstyr?

Næh - mye utstyr blir det ikke. Kan være jeg slår til hvis det er et tilbud jeg ikke kan si nei til - lettere stativ jeg gidder ta med, studioblits og/eller et eller annet objektiv med autofokus hadde vært kjekt.. ;)

Men - LR4 og/eller CS6 blir det nok. På kona.

 

Kjøpe fotobøker?

Det kan godt hende - hvis det kommer anbefalinger om en fristende en. Har ellers nok med å lese og utfordre meg selv med de jeg har..

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp gjenoppdaget gleden med foto etter noen måneder med andre interesser.

Jeg vet derfor ikke helt hvor dette vil føre meg, men jeg planlegger å "oppgradere" fra D90 til D7000 med 16-85mm kit linse.

 

Siden jeg venter ankomst av mitt barn nr to i disse dager, så vil nok det legge begrensninger på eventuelle fototurer, kursing eller tilsvarende tidkrevende ekskursjoner. Men jeg planlegger nå å få lest en bok eller tre.

 

Understanding Exposure

The Photographers Eye

og

The Adobe Photoshop Lightroom 3 Book for Digital Photographers er bøker som ligger inne på lesebrettet mitt

 

Jeg har også et par Joe Mcnally bøker som jeg må få satt av tid til. Men jeg garanterer ingenting.

 

Men det viktigste blir vel å få tatt mer bilder, og være flinkere til å komme meg ut med kamera i sekken. Deretter å få tatt det skikkelig i bruk. Lære meg til å se muligheter, motiver og anledninger.

Det er her jeg ser for meg at ovennevnte kit linse kan være hendig. Da har jeg utstyr til enhver anledning. Nesten ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Fotorelaterte reiser:

Ruger på planer for et prosjekt som vil involvere områder i grensetraktene i Russland, fortrinnsvis Nikel. Høyst uklart om jeg får tid og penger til det i år. Kunne også godt tenkt meg en tur til Tsjernobyl-området. De planene har ligget på is et par år, men det er snart på tide å tine dem opp igjen.

 

Ta noen kurs?

Workshop er jo en veldig effektiv måte å lære på, men de som ser fristende ut er veldig dyre. Har imidlertid en ambisjon om å lære meg mer om framkalling av fargefilm, og har hørt rykter om at en gjeng i Oslo har et ganske bra mørkerom i kjelleren på Chateau Neuf ...

 

Kjøpe mye utstyr?

Voigtländer 58mm f/1,4 SL-II. Hvis bruktprisene synker, kanskje sågar også D700. Den kunne i så fall også ha godt av en 35mm f/1,4 AI-S, men det må nok vente.

 

Kjøpe fotobøker?

Ja! Har notert meg at jeg har lyst på Abbas' "In whose name?" og "Allah o Akbar", og en bok med Hiroshi Sugimotos bilder (hvis tittel jeg har glemt i farta). Sikkert mer også; det er bare å poppe innom Tronsmo, de har fantastisk mye bra for tida. Dessuten skal jeg bruke mer tid på å se enda nærmere på en del av bøkene jeg allerede har, dariblant "Oil" av Edward Burtynsky, "Contemporary Photography from Eastern Europe", "Norsk Dokumentarfotograi i dag", m.fl.

Lenke til kommentar

Dra på fotorelaterte reiser? Ikke utenlandsplaner, men skal prøve å få kommet meg ut å få tatt noen landskapsbilder. Blir sannsynligvis noen teltturer hvor jeg får god tid til å eksperimentere med kameraet.

Ta noen kurs? Er fortsatt i nybegynnerstadiet. Først og fremst vil jeg bli bedre på landskapsfotografering. Det blir å prøve å få tatt så mange bilder som mulig. Etter sommerferien (da jeg har fått litt fornyet utstyr) skal jeg få tatt minst et bilde om dagen.

Kjøpe mye utstyr? Et skikkelig stativ, forskjellige filtre (gråfilter og gradert), en 50 mm standard linse, telekonverter. Det er mao snakk om å ta det et steg videre fra nybegynnerstadiet i løpet av året.

Kjøpe fotobøker? Kanskje en bok om landskapsfotografering, men fototeknikker og generell bruk av DSLR har jeg lært gjennom nettet og kommer til å fortsette med det.

Endret av Nycolan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...