Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan endre døgnrytme?


Anonym259235

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skru av datamaskinen og les i en kjedelig bok. Gjerne ha en lampe som står på i rommet da kroppens reaksjon på at det blir helt mørkt sånn plutselig kan få deg til å bli mer våken igjen.

 

Jeg antar at det er det største problemet og komme seg vekk fra datamaskinen og legge seg i sengen og ikke det å få sove.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg vil anbefale å legge seg litt tidligere hver dag. Før du går til sengs kan du ta en god luftetur slik at du blir trøtt og sliten i kroppen. Ikke bruk noe elektronikk etter denne turen.

Samtidig med dette bør du stå opp en time tidligere, slik at du får like mye søvn, og bruke tiden for det den er verdt. Å få en helt ny døgnrytme kan ta noen uker, men det er denne måten som er best for kroppen.

 

Flere tips kan du lese om her: http://www.y-hvordan...egen-dognrytme/

Lenke til kommentar

Å sovne er like mye psykisk som fysisk. Tenk at senga er digg, at det er godt å sove, og at du gleder deg til å legge deg. Jeg slet mye med å sovne før, men nå sovner jeg stort sett ila 1-3 minutter, nesten uansett når jeg legger meg. Jeg går så å si alltid direkte fra PC-en og rett i senga uten at det er noe problem, men jeg har en mentalitet om at senga er digg og at det å sove er enkelt, derfor fungerer det. Og for gudenes skyld ikke tenk på at du ikke får sove før du legger deg og når du legger deg. Før du går i seng, finn på noe enkelt og trivielt du kan tenke på. For eksempel tenk på hva du har gjort i dag, hva du skal gjøre i morgen, dagdrøm om å vinne i lotto eller lignende. Enkle, ukompliserte tanker som du kan fortsette å filosofere over når du går i seng.

 

Det er en kjennsgjerning at vi i dagens samfunn ikke får tid til å tenke igjennom og fordøye inntrykk fra dagen som har gått, eller tenke på mer langvarige ting fordi vi er konstant opptatt av og underholdt av mobil, TV, data etc. Mange av disse tankene må sorteres og veldig ofte bobler de opp når man skal legge seg, så det kan også være effektivt å tømme hodet før man legger seg, eller tidligere ved anledning.

 

Av andre ting så er, i det minste for min del, disse tingene viktigst:

 

- Ikke slumre om morgenen. Sørg for å ha en alarm som ringer helt til den skrus av. Legg den vekk fra sengen slik at du faktisk må ut av sengen for å skru av. Kjempeeffektivt for å stå opp. Slumring fører bare til at jeg blir megatrøtt utover dagen.

- Ikke sov på ettermiddagen. En powernap på maks 15 min kan tas rett etter skoletid f.eks (en powernap på 15 min gir en "våken" effekt i ca. 2-3 timer etterpå, så ikke gjør det for sent). Sover du 30+ min er du garantert å ikke få sove til kvelden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...