Gå til innhold

Skyte noen med skarp under førstegangstjeneste?


tarQue

Anbefalte innlegg

Veldig kort og enkelt spørsmål.

 

Kan jeg, under førstegangstjeneste, risikere å måtte/bli beordret til å skyte noen med skarp under førstegangstjeneste? Uavhengig av hvor jeg blir plassert, kan dette bli aktuelt? Tenker selvsagt ikke på krig/terroraksjoner o.l, men f.eks som grensevakt MP osv.

 

Hvis noen har gått med skarpe skudd selv kan dere vennligst legge ved når dere gjennonførte førstegangstjenesten?

Endret av tarQue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Når jeg gikk streifvakt i leiren hadde jeg skarpe skudd. Ifølge reglementet hadde man etter en tirade med advarsler carte blanche til å skyte en inntrenger rett ned.

 

Jeg går ut ifra at det er en del "rules of engagement" man må følge som grensevakt også, men til syvende og sist er det du som sitter med våpenet og du som må ta avgjørelsen. Tviler på at det er noen som kommer til å beordre deg til å gjøre noe slikt hvis du ikke befinner deg i en veldig spesiell situasjon.

 

Edit: Vi hadde en del kontaktdriller med skarpt, der vi øvde på å legge ned dekningsild b.la, der personen bak deg skjøt med skarpt for å dekke deg mens du bevegde deg bakover. Det var en person i troppen som nektet å bli med på dette og han fikk refs. Men ingen alvorlige følger ...

 

I ettertid skjønte jeg denne personens bekymringer. Man føler seg ikke særlig høy i hatten når det er en annen person som skyter bak deg og rett forbi deg med skarpt. Gjør personen en liten feilvurdering til venstre eller glemmer å sikre våpenet så får du et 7,62mm prosjektil i ryggen og det neste du ser er at du holder et par kilo av innvollene dine i hendene ...

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Det har vel ikke skjedd at en soldat i førstegangstjenesten har havnet i en situasjon hvor han måtte skyte en person siden 2. verdenskrig, så sjangsen for at du må er ganske så liten. Nå var ikke jeg vaktsoldat men kjenner noen som var det, og hørte derfra at man skyter ikke før det står om egen eller andres sikkerhet. Svært lite sannsynlig scenario som sagt.

 

 

vonfaff - Nå er det ikke fullt så farlig som du beskriver heller, skarpe øvelser som den du beskriver er ikke akkurat det du starter med, og det er rimlig bra sikkerhetskontroller fra befals side. Såvidt meg bekjent er det ingen soldater i førstegangstjenesten som har blitt skutt ved et uhell.

Endret av Killswitch
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Av det jeg har lest så er GSV og HMKG de eneste som er innom skarp tjeneste i løpet av førstegangstjenesten. Kan godt være at det finnes noen unntak her og der, men mener jeg leste det i soldathåndboken. Grunnen til at de to har skarpt med seg er nok fordi GSV, selv om de mest sannsynlig aldri havner i det skal kunne skyte tilbake hvis de blir skutt på og er i direkte livsfare. Og Garden skal kunne stoppe evt. trusler som ikke er mulige å ta ned med nærkontakt, f.eks en gærning som stormer mot slottet med pistol i den ene hånda og granat i den andre.

 

Hvis du spør en gardist så får du som regel svaret: "Det kan jeg ikke svare på, men vi har ikke våpen bare til pynt for å si det sånn."

 

Jeg får iallefall vite snart for jeg skal opp til Terningmoen på rekrutt om en uke.

Lenke til kommentar

De fleste jeg har snakket med gjennom førstegangstjenesten, gardister, vakt soldater osv. ville vel ikke skutt mot noen om det ikke var så ille at den andre personen hadde et våpen rett og slett fordi det kan bli mye trøbbel etterpå, vil nesten si at mange mente de kom til å nøle før de så og si ble fyrt på selv.

 

Selv drev jeg jo med en tjenestehund 3 som da er godkjent som angreps hund, og jeg ville ha nølt til det lengste med å sende den ut mot noe annet enn viss jeg fikk direkte ordre fra kongen eller mitt eller andres liv sto på spille. Og da snakker vi jo som regel ikke dødelig vold heller.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Båtene som går i NATO-tjeneste i Sjøforsvaret har ofte vernepliktig artillerist bak 12,7-en. Utenom dette bedriver Kystvakten en skjeldnere gang Force Protection (eskorteoppdrag av fartøyer) og i 1% av disse situasjonene med skarpladde våpen som 12,7.

Lenke til kommentar

Jeg var i Sambandsbataljonen i Bardufoss. Kan si at vi har skutt masse med skarpt oppi der.

Men, det har aldri vært noen situasjoner der folk må skytes. Det er massevis av eskalering før man kommer til det punktet. Men, dette var jo bare samband. Vet ikke med GSV.

 

Vi har hvertfall skutt med skarpt til vi ble blåe i hele kroppen og mer til. Øvd på tilbaketrekning med skarpt der 6 stk skøt forbi hverandre. Tror det var 20m i bredden mellom hver person. Man, har bra kontroll over hvor man skyter så det er ikke noe problem med mye trening.

Lenke til kommentar

Mener å huske at Kystvakten fyrte av en kald granat i en islandsk tråler høsten 1993. Granaten traff i skipets akterende og gikk ganske langt inn før den endte i et sikringsskap. Det islandske mannskapet ble advart på forhånd og beordret helt fram i tråleren før granaten ble avfyrt. Om den som fyrte av var i førstegangstjeneste eller ikke, vet jeg ikke.

Endret av Aetius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener å huske at Kystvakten fyrte av en kald granat i en islandsk tråler høsten 1993. Granaten traff i skipets akterende og gikk ganske langt inn før den endte i et sikringsskap. Det islandske mannskapet ble advart på forhånd og beordret helt fram i tråleren før granaten ble avfyrt. Om den som fyrte av var i førstegangstjeneste eller ikke, vet jeg ikke.

 

Var KV senja i 1994 som avfyrte 2 granater på den islandske Hagangur 2. De nektet å stoppe på ordre av kystvakten, varselskudd ble ignorert. Forsvarminister Jørgen Kosmo åpnet da før våpenbruk, da ble det skutt to skudd i skutesiden. Båten stoppet ble innbrakt til Tromsø. Var ikke menige som skøyt disse skuddene, men en våpenoffiser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På skjold leir har de ikke egen vakt og sikringstropp, men 2bat og ingbat rulerer med kompaniene sine på hvem sin tur det er å stå som vakt. Vi stod med et tomt magasin i våpenet og et magasin med skarpt på kropp. Ordren var at vi kun skulle skyte etter tilstrekkelige muntlige advarsler, og varselskudd. Dette gjaldt bare dersom vårt eller andres liv var truet. Om en dimlig tok løpefart forbi vakten og inn i leir hadde vi ikke lov å skyte vedkommende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...