Gå til innhold

Legge inn programmer på imac med SSD og harddisk


sector

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe 27'' imac med 256 gb ssd og 1tb harddisk etter nyttår. Skal legge inn noen fotoredigerings-programmer fra adobe inn på maskinen.

Er overhodet ikke kjent med mac fra før, så derfor lurer eg på om det er noe eg bør huske på.

Er godt kjent med å legge inn både programmer og operativsystem på pc-er fra før, og lurer på om det vil fungere på noenlunde samme måte?

 

Skal ha Lightroom 3 og Photoshop CS5 inn på maskinen, og ser for meg av det bør ligge på SSD-disken. Vil dette by på større problemer for meg som er uten mac-erfaring? Operativsystem regner eg med at det er på maskinen når eg kjøper den? Eller?

 

Håper noen med god erfaring på området tar seg tid til å komme med noen konstruktive ideer om hvordan eg skal gå videre her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke prøvd mac med SSD disk, men antar det ikke blir noe stort problem så sant Trim og slikt er støttet.

 

Angående nye maskiner så er operativsystemet installlert i butikkmaskinene vertfall, så du må nok kun opprette brukerkonto og slike enkle ting så sant det ikke er snakk om bvare i så fall. Hvis det ikke var slik burde det ikke være noe stort problem som å installere Lion.

 

Antar du må på apple store å bestille med SSD disk, hvis ikke butikken bestiller for deg.

256 GB SSD-harddisk antar jeg det er snakk om intel SSD 320 det er snakk om, den SSD disken er nok ganske så dyr og treg, det finnes langt bedre SSD disker i dag bare som det er sagt. Prisen er også høy, men imac er ikke den enkleste maskinen å bytte delene på, så jeg ville sjekket dette der du vil bestille slik at du får det beste. F.eks Crucial M4 er nok mye bedre.

 

Er nok bare hackintosh brukere som må sitte i noen timer å tilpasse og prøve og feile, men jeg forstår også grunnen til å kjøpe til orginalt isteden å spesialbestille ting, kan jo være hovedkortet etc har litt å si på hviken standard satakontrolleren er og slikt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Skal kjøpe maskinen gjennom applestore, og der er det bare et alternativ av ssd-disk. Hvilken type det er vet ikke eg, men du har rett at prisen er ganske stiv.

Det er ikke aktuelt for min del å ta frem skrujern og begynne å åpne maskinen og drive å skifte eller putte inn mer hardware.

 

Lion, er det navnet på operativsystemet en finner på mac?

Og hva er Trim?

Lenke til kommentar

http://www.apple.com/no/macosx/

 

http://en.wikipedia.org/wiki/TRIM

 

Trim gjør at SSD disken bevarer mest optimalt ytelse over lengere tid.

 

Nå er det ikke nødvendig du bytter SSD disk, men du burde forsøke å ta kontakt med apple å høre hva du egentlig får, skal du først betale 4.100 kr for en 256 GB SSD burde du i minstefall fått en Kingston HyperX SSD 240GB SSD disk, eller noe som yter omtrent likt.

 

Å betale en ca 15.790 kr syns jeg selv er dårlig kjøp, men valget for du eventuelt ta.

Men etter slik jeg kjenner apple er dette ikke så enkelt å avtale, så jeg håper du er heldig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...