Gå til innhold

Oppgradering av en "all-around-pc"


Anbefalte innlegg

Hei, for 3 år siden kjøpte jeg en selv-konfigurert PC fra Netshop, men jeg ønsker nå å oppgradere den.

 

Den består av:

Antec P180

Corsair TX 750W

Gigabyte GA-X48-DQ6

Intel E8400

Radeon HD 4870

4GB RAM

~7TB spredt på 4 disker.

Et eller annet CD-ROM.

 

Hadde egentlig tenkt å vente slik jeg fik Ivy Bridge + HD 7000-kort, men jeg orker ikke å vente lenger. Trenger det egentlig ikke heller.

 

Det jeg trenger hjelp til er å finne passende deler. Planen er å oppgradere hovedkort, prosessor, skjermkort og ram + en SSD.

Har tenkt på en Intel-prosessor, men vet ikke hvilken, et AMD 6970 kanskje, 8GB ram, et middels hovedkort med nok innganger/utganger og en grei SSD.

 

Vil strømforsyningen holde til det nye oppsettet?

Vil jeg behøve en annen CPU-kjøper enn den som følger med? (Har bare brukt den som fulgte med prosessoren hittil).

Er det smart å oppgradere hovedkort, CPU, GPU, RAM og en SSD nå, eller burde jeg like så godt kjøpe en ny en?

 

PC-en er en slags "all-around-pc", som brukes til litt vanlige ting, noen middels tunge programmer(Adobe-programmer), litt spilling, endel avspilling av filmer osv. Ønsker at den kan brukes til det meste uten lagging.

 

Takker for all hjelp :)

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i7 2600k er en bra cpu for tunge programmer. Til hk bare kjøp ett til under 1000kr så lenge det har nok tilkoblingsmuligheter (feks hvor mange HDD du skal ha). Kjøp P67/Z68 chipset tho.

 

Psu er stor nok.

 

Kjøp ikke 6970 nå, det er bortkasta penger, vent heller på 7970 eller kjøp ett billig skjermkort. 7970 yter mange ganger like bra/bedre enn 2x 6970.

 

Ettermarketskjøler er alltid bra, men ikke nødvendig. Har selv en noctua 12etterlannet, og den er kjempestille og kjøler bra. Liker du en stille pc anbefaler jeg deg det. Lukkede vannkjølingssytemer er ikke like bra eller kjøler like bra som en god luftkjøler. Riktig luftkjøler er også veldig stille.

 

Ang ram, bare kjøp ett ramsett på 8gb med 1600mhz og cl-9.

Endret av Taake89
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har nå tenkt og undersøkt, og kommer fram til dette oppsettet (Netshop setter det sammen):

 

Antec P193 Advanced Super Midi Tower

Corsair strømforsyning, HX850W

ASUS Maximus IV Extreme B3, Socket-1155

Intel Core i7 2700K Quad Prosessor

Corsair Dominator 12 GB DHX DDR3 1600MHz

Intel 160GB SSD 320 series 2,5" S-ATA II

ASUS Radeon HD 7970 DCIITOP 3GB GDDR5

Sony DVD Recorder 24x SATA

Microsoft Windows 7 Home Premium 64 bit

Lian Li CR-36B, Kortleser, Sort

 

Tastatur, skjerm og mus har jeg da allerede.

 

Er det noe som burde byttes ut? Eventuelt en CPU-kjøler som jeg burde bytte ut med den standarde når jeg får den?

 

Hadde originalt tenkt å vente på Ivy Bridge, men den har blitt utsatt og utsatt, og denne PC-en blir mer og mer full av problemer. Så vidt jeg vet er forskjellen mellom Sandy Bridge og Ivy Bridge størst på grafikk-biten, og siden jeg skal ha et dedikert skjermkort, bryr jeg meg ikke om det.

 

Takker :)

Lenke til kommentar

ville holdt meg unna antec kabinetter, er noe herk å bygge i

 

kjøp heller 16GB vengeance minne, dominator er overpriset og vil ikke gi deg noe over det vengeance gir deg, hvis du kjører 3 brikker når CPUen kjører dual channel vil du ende opp med single channel ytelse

 

Maximus hovedkort er for folk som driver å overklokker på LN2, Asus P8Z77-V er ett godt hovedkort å gå for

 

hvis du gidder kan du fortsatt bruke strømforsyningen du har fra før av, og det optiske drevet

 

jeg ville gått for GTX 680

 

850W PSU er overkill, du kan kjøre SLi/crossfire på en Corsair HX 650W, 750W kan være fint hvis man skal ha litt hulerom til overklokking

 

til sist ville jeg gått for en Intel 520 serie SSD

Lenke til kommentar

Noen andre kabinetter med plass til 5+ HDD'er, 1 SSD og HD7970, med god luftgjennomstrømning som du kan anbefale?

 

For minnet, er disse greie?

 

Angående hovedkort, er det noen spesiell forskjell mellom "ASUS P8Z77-V PRO" og "ASUS P8Z77-V" ?

 

DVD-brenner bruker IDE, så kommer til å kjøpe en ny en nå.

Strømforsyningne nå er ikke modulær, og begynner å lage litt mystiske lyder, så jeg kommer til å kjøp ny en. Vil også ha en 850W som holder seg på 40-60%, enn å ha en som er på 90%.

 

Har hatt AMD/ATI kort lenge nå, og uten noen problemer, så tror jeg går for Asus sitt modifiserte 7970.

 

Mye forskjell på 320-serien og 520-serien? Eneste de har av 520, er 250GB-versjonen. Men kan gå for den om det er betydelig forskjell.

 

Takk for god hjelp.

Lenke til kommentar

Antec P193 Advanced Super Midi Tower

Corsair HX850W

ASUS P8Z77-V PRO

Intel Core i7 2700K Quad Prosessor

Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600MHz CL9

Intel 520 serie

ASUS Radeon HD 7970 DCIITOP 3GB GDDR5

Sony DVD Recorder 24x SATA

Microsoft Windows 7 Home Premium 64 bit

Lian Li CR-36B, Kortleser, Sort

 

Slikt ser den nye handlevognen ut. Noe mer som burde skiftes ut?

 

Jeg kommer til å velge Antec da jeg liker den serien (kabinettet til denne PC-en er derfra),og liker hva kabinettet har av muligheter.

Kommer også til å velge HD 7970.

Endret av Fred7555
Lenke til kommentar

gå for disse minnebikkene, da får du plass til prosessorkjøler hvis du noen gang skal ha det,de finnes også i svart , men de er på eksternlager

 

når det kommer til skjermkort, så er det dine penger, ikke mine... men det kortet du har valgt er overklokket med 75MHz, greit å fint å ha, men det kortet er ikke på lager, jeg ville heller bare gått for det vanlige kortet som koster litt mindre og er på lager, da kan du heller bare overklokke det til 1100MHz (!) hvis det er ønskelig

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

La ikke merke til forskjellen på minnebrikkene i sted, takk.

Valgte de blå, da jeg ikke bryr meg alt for mye om fargen.

 

Valgte også kortet pga. større kjøler (mindre støy + lavere temperaturer), så kommer nok til å bestille det.

 

Sendte en henvendelse hvor jeg spurte om jeg kunne få en Intel 520, istedenfor 320 (var ikke et alternativ).

Så bestiller nok når jeg får svar fra dem.

 

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

GTX 680 med custom kjøler er rett rundt hjørnet hvis det var du mente :)

 

nå skal det snart også komme ett priskutt som skal få HD 79** serien ned på ett bedre prispunkt i forhold til ytelse (det med at HD 7970 koster mer enn GTX 680, men fortsatt yter dårligere)

 

så skal vel Intel Ivy bridge komme ut om 10 dager hvis ryktene er sanne, hvis det er noe å bry seg om, forskjellene viser seg faktisk å være at de ikke er like gode til å bli kvitt sin egen varme som sandy bridge, men mulig det har noe med at den testede brikker muligens var en testbrikke eller noe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...