Gå til innhold

Hjelp til valg mellom 2 "handlekurver" - Gaming 10K


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Har vært her inne og fått hjelp tidligere. Står nå igjen med to valg. PC skal brukes til følgende:


  •  
  • Gaming (mye) -> BF3 /SWOTR / og annet
  • Photoshop
  • Videoredigering
     

 

Viktig for meg:

Stille (ihvertfall under idle)

 

Spørsmål:


  •  
  • Pleier det å komme gode tilbud på komponenter etter jul?
  • Bør jeg vente med skjermkort til februar når det ryktes noen nye slipp? (Jeg har et Geforce 275 som forsåvidt funker). Jeg kan uansett ikke vente lenger enn februar.
  • Radeon 6950 2gb eller GTX 560ti?
  • Følger det med kjølepasta når man kjøper CPU?
  • Må jeg ha kjøler eller kan jeg bruke min gamle Noctua Vifte som har stått på Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB?
     

 

Usikkerhetsmomenter:


  •  
  • SSD (80gb eller 120gb?) Finnes det bedre SSD'er til samme pris?
  • Passer disse komponentene sammen?
  • PSU (Jeg kommer ikke til å kjøre SLI/Crossfire.) Jeg kommer til å kjøre SSD + 3-4 harddisker. Har jeg nok strøm?

 

Must:


  •  
  • Hovedkort skal være Asus. Bør jeg gå for et PCI3.0 med tanke på fremtidig skjermkort oppgradering?
  • Max 10.000 kroner

 

 

Skal jeg kjøre i7?

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1028596&su=CB94B873-8909-4F80-8FEB-0100E9564AE0

 

Eller skal jeg kjøre i5?

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1028713&su=FA1F6D55-5CB1-4C96-898E-D5BC5A225ACA

 

Jeg har tatt med to skjermkort i denne pakken for jeg klarer ikke velge mellom de to. Fokus her er lydnivå. Stillest mulig :) Noen som kjenner kortene?

 

Alt av råd mottaes med takk.

 

-------

PS: Når jeg har endelig oppsett klart kommer jeg til å "shoppe" litt rundt spesielt sjekke ut Dustin Home siden jeg har forstått at de skal være bra også.

Endret av tormi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge oppsettene kan ikkje kjøre stabilit i det hele tatt, det kan kjøre men her mangler det fortsatt mye kraft med bare en 650W PSU. Sånn grovt regnet havner du rundt 650-750W effektforbruk på alle delene, så her er nok 850W anbefalt.

 

EDIT: Kan også si det at dagens kort i SLI eller CrossFire er anbefalt og kjøres på 1000W PSU. Ta f.eks. 2x580 GTX blir det anbefalt hele 1200W.

Endret av Johsse
Lenke til kommentar

Hei folkens!

 

Har vært her inne og fått hjelp tidligere. Står nå igjen med to valg. PC skal brukes til følgende:


  •  
  • Gaming (mye) -> BF3 /SWOTR / og annet
  • Photoshop
  • Videoredigering
     

 

Viktig for meg:

Stille (ihvertfall under idle)

 

Spørsmål:


  •  
  • Pleier det å komme gode tilbud på komponenter etter jul?
  • Bør jeg vente med skjermkort til februar når det ryktes noen nye slipp? (Jeg har et Geforce 275 som forsåvidt funker). Jeg kan uansett ikke vente lenger enn februar.
  • Radeon 6950 2gb eller GTX 560ti?
  • Følger det med kjølepasta når man kjøper CPU?
  • Må jeg ha kjøler eller kan jeg bruke min gamle Noctua Vifte som har stått på Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB?
     

 

Usikkerhetsmomenter:


  •  
  • SSD (80gb eller 120gb?) Finnes det bedre SSD'er til samme pris?
  • Passer disse komponentene sammen?
  • PSU (Jeg kommer ikke til å kjøre SLI/Crossfire.) Jeg kommer til å kjøre SSD + 3-4 harddisker. Har jeg nok strøm?

 

Must:


  •  
  • Hovedkort skal være Asus. Bør jeg gå for et PCI3.0 med tanke på fremtidig skjermkort oppgradering?
  • Max 10.000 kroner

 

 

Skal jeg kjøre i7?

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1028596&su=CB94B873-8909-4F80-8FEB-0100E9564AE0

 

Eller skal jeg kjøre i5?

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1028713&su=FA1F6D55-5CB1-4C96-898E-D5BC5A225ACA

 

Jeg har tatt med to skjermkort i denne pakken for jeg klarer ikke velge mellom de to. Fokus her er lydnivå. Stillest mulig :) Noen som kjenner kortene?

 

Alt av råd mottaes med takk.

 

-------

PS: Når jeg har endelig oppsett klart kommer jeg til å "shoppe" litt rundt spesielt sjekke ut Dustin Home siden jeg har forstått at de skal være bra også.

 

Hadde gått for i5 2500k om du kan overleve litt tregere videorendring vs 2600k (eneste 2600 er bedre i en 2500, og ca 500 kr dyrere). Dog hadde jeg valgt en noe større PSU til oppsettet (For eksempel corsairs 750w eller 850w i samme serie [750 burde strengt tatt holde da det er begrenset hvor mye strøm et grafikkort kan bruke på èn pcielane og to pcie kontakter]) og jeg ville byttet kabinett. Det er noen fete kabinetter ute fra Corsair atm, å se på dem er ikke en dårlig idè. Fractal Design R3 er også et rimelig stilig (og stille) kabinett med gode kjølemuligheter.

 

Ang. vifta di: om du har BAKPLATE til ENTEN 1156 eller 1155 så JA, da kan du bruke den.

 

EDIT: ser du skriver at du IKKE skal kjøre crossfire eller sli, hvorfor ligger det da 2 stk grafikkort i oppsettet? Uansett, med bare ètt grafikkort kan du lett gå ned i en god 500 watts, 750 w er greit om du vil være fremtidsretta

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Det er vel ganske feil, gtx 580 sli kjører fint på en godt på en god 750 watt

 

Det blir litt tynt når det anbefales 600W til bare et kort, og i tillegg til resten av innmaten i en maskin som kjører GTX 580 SLI, vil jeg tro det er GANSKE anbefalt med 1200W allikevel ;-)

 

nå må du tenke på at 600 watt hele systemet er på 100% load

 

som sagt et sted over så drar et GTX 580 max 240 Watt

Lenke til kommentar

Nå trekker et GTX 580 ca 240 watt, og CF/SLI er uaktuelt. Resten av en SB basert PC trekker mindre enn 150 watt, selv noe klokket. Slik sett bør han ha en PSU rundt 600 watt. HD6950 trekker også langt færre watt.

 

Dere har nok rett i det dere sier at det fungerer nok helt fint, men av tidligere erfaringer velger i alle fall jeg å gå høyere en det.

 

Min gamle PC kjøpt i 2005-6 som bestod av:

AMD AM2 3.0GHz 3000+

4GB Kingston ram

2x GeForce 8800 GTX i SLI

Et eller annet Abit hovedkort :p

Og rundt 10 disker.

OCZ 600W PSU

 

Da jeg bootet denne for første gang fikk jeg beskjed om at det var anbefalt å øke opp strømforsyninga. Jeg gjorde det, og etter det virket alt som før.

 

Dette henger bare med i dagens teknologi fra min side, men når jeg tenker meg om sier jo seg selv at med årene har nok strømforbruket sunket drastisk :-P

Lenke til kommentar

Nå trekker et GTX 580 ca 240 watt, og CF/SLI er uaktuelt. Resten av en SB basert PC trekker mindre enn 150 watt, selv noe klokket. Slik sett bør han ha en PSU rundt 600 watt. HD6950 trekker også langt færre watt.

 

Dere har nok rett i det dere sier at det fungerer nok helt fint, men av tidligere erfaringer velger i alle fall jeg å gå høyere en det.

 

Min gamle PC kjøpt i 2005-6 som bestod av:

AMD AM2 3.0GHz 3000+

4GB Kingston ram

2x GeForce 8800 GTX i SLI

Et eller annet Abit hovedkort :p

Og rundt 10 disker.

OCZ 600W PSU

 

Da jeg bootet denne for første gang fikk jeg beskjed om at det var anbefalt å øke opp strømforsyninga. Jeg gjorde det, og etter det virket alt som før.

 

Dette henger bare med i dagens teknologi fra min side, men når jeg tenker meg om sier jo seg selv at med årene har nok strømforbruket sunket drastisk :-P

 

mitt system:

 

AMD P2 X6 overklokket til 4.2 GHz

GTX 570 SLI overklokket til 842MHz

corsair TX 950 Watt

2stk HDD

2stk SSD

2stk optiske drev

pluss en god del vifter og en corsair H100, men jeg vet ikke hvor mye det drar

 

og min PSU er overkill

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Nå trekker et GTX 580 ca 240 watt, og CF/SLI er uaktuelt. Resten av en SB basert PC trekker mindre enn 150 watt, selv noe klokket. Slik sett bør han ha en PSU rundt 600 watt. HD6950 trekker også langt færre watt.

240+150 = 600

WTF???

 

Selv et GTX 580 + i7-2600k overklokket med spenning vil ha vanskelig for å presse en 500W PSU.

Uansett kjøper man ikke high-end skjermkort nå om man ikke er uopplyst: HD 7970 gjør såpass kort prosess med alt annet ute nå at det er det eneste riktige valget over 3000 kr

Lenke til kommentar

Først takk for mange GODE svar her til alle :)

 

Godt støysvakt kabinett er fractal design define r3

 

Gpu: 6950 eller vent på neste generasjon

 

Hvem noctua kjøler?

 

Psu: ocz zt 650 vil passe deg fint

 

Liker Fractal design men det står at det er litt vanskelig installasjon med dette kabinettet. Noen som har det og som kan gi første håndsopplysninger om dette? Er det filtre på viftene f.eks? Stod også i en artikkel at de største GPU'ene ikke får plass i dette kabinettet. Jeg regner jo med å oppgradere skjermkort endag og da er det dumt med slike begrensninger?!

 

Jeg husker ikke navnet på noctua kjøleren og jeg tror ikke jeg har med plate til 1155. Men CPU kommer vel boxed med vifte så den kan vel gå med det inntil videre?

 

OCZ ZT 650 har jeg blitt anbefalt tidligere. Skal absolutt ta det med i vurderingen.

 

 

Hadde gått for i5 2500k om du kan overleve litt tregere videorendring vs 2600k (eneste 2600 er bedre i en 2500, og ca 500 kr dyrere).

 

Det er noen fete kabinetter ute fra Corsair atm, å se på dem er ikke en dårlig idè. Fractal Design R3 er også et rimelig stilig (og stille) kabinett med gode kjølemuligheter.

 

EDIT: ser du skriver at du IKKE skal kjøre crossfire eller sli, hvorfor ligger det da 2 stk grafikkort i oppsettet? Uansett, med bare ètt grafikkort kan du lett gå ned i en god 500 watts, 750 w er greit om du vil være fremtidsretta

 

Hvilket Corsair kabinett vil du anbefale?

 

Jeg tok med to skjermkort i i5 oppsettet fordi jeg ikke klarer å velge mellom de to. Jeg ender dog opp med bare ett av de.

 

Nå trekker et GTX 580 ca 240 watt, og CF/SLI er uaktuelt. Resten av en SB basert PC trekker mindre enn 150 watt, selv noe klokket. Slik sett bør han ha en PSU rundt 600 watt. HD6950 trekker også langt færre watt.

 

Da tolker jeg det slik at det holder med 650W for oppsettene mine, men at 750 kan være å anbefale for rett og slett være sikker...

 

 

Igjen tusen takk og ytterligere innspill mottas fremdeles med takk :)

 

Idag kjører jeg foto og video redigereing på følgende prosessor -> Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB.

 

Vil ikke i5 oppsettet gjøre det bedre enn mitt gamle? Er i5 dårligere til denne bruken enn mitt gamle oppsett? Det kan jeg ikke forstå isåfall...

Endret av tormi
Lenke til kommentar

Liker Fractal design men det står at det er litt vanskelig installasjon med dette kabinettet. Noen som har det og som kan gi første håndsopplysninger om dette? Er det filtre på viftene f.eks? Stod også i en artikkel at de største GPU'ene ikke får plass i dette kabinettet. Jeg regner jo med å oppgradere skjermkort endag og da er det dumt med slike begrensninger?!

Define R3 har god installasjon. Det støtter maks 29cm lange skjermkort, med mindre du planlegger å gå for et dobbelGPU-kort i fremtiden vil dette være nok i massevis. Støvfiltre er der ja.

Hvilket Corsair kabinett vil du anbefale?

 

Jeg tok med to skjermkort i i5 oppsettet fordi jeg ikke klarer å velge mellom de to. Jeg ender dog opp med bare ett av de.

Alle Corsair-kabinetter er gode. 400R, 500R, 600T, 650D og 800D er alle fantastiske.

Idag kjører jeg foto og video redigereing på følgende prosessor -> Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB.

 

Vil ikke i5 oppsettet gjøre det bedre enn mitt gamle? Er i5 dårligere til denne bruken enn mitt gamle oppsett? Det kan jeg ikke forstå isåfall...

En 2500k er nesten dobbelt så rask som en C2Q Q6600 stock mot stock, overklokket er det enda mer.

Lenke til kommentar

240+150 = 600

WTF???

I en tid der 80plus styrer PSU-design, er ikke svaret helt feil. Effektiviteten testes ved 20, 50 og 100% last, og krav i % er hhv. n-3, n og n-3 for bronse, sølv og gull, standard er flatt 80% og platina skjerper kravet 1% ved 20% last. I teorien brenner en 80plus gull PSU 30% mer effekt ved full last enn en som jobber ved halv last. Ved variert belastning, ville jeg dimensjonert PSU'en slik at den maks ble belastet 70-80%.

 

En helt annen grunn til at ca 600 ble anbefalt, er det faktum at det er svært få gode PSU'er å oppdrive med lavere effektrating. Du finner et par Enermax, men hvem vil gi 1300+ for 500 watt? Slik sett er Seasonic X-560 et relativt godt kjøp, som også kan takle kraftigere skjermkort en HD6950.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

en 650w psu vil levere 650w uansett om den er 80plus eller 80plus platinum.

 

ocz har zt-linja som kommer ned i 550w og yter bra, seasonic m12 520w, antec earthwatt.

 

ditt estimat for effektforbruket er også helt på jordet. du ser på forskjeller rundt 50w, ikke 200w som du påstår.

 

i praksis klarer man aldri å trekke mer enn 70-80% av tdp utenom kunstige tester, å legge på 25-40% effekt oppå tdp igjen blir helt enkelt for dumt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...