Gå til innhold

Hvilke 6950 2gb kan unlockes/flashes


Wixicy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Skal kjøpe nytt skjermkort til riggen (i5 2500k) og lurer på hvilke av 6950 kortene de har hos norske nettsider som det kan unlockes shadere på.

Har snust litt på dette ASUS kortet, vet noen om det er unlockings-muligheter på denne?

 

Takk på forhånd :)

 

det er ikke mulig lengre

 

de har jo så klart fiksa opp i det for lenge siden

 

hva er liksom vitsen med å selge 6970 hvis 6950 koster mindre og er akuratt like god?

 

vurder å vente på HD 7970/HD7950 som kommer utpå nyåret, 9. januar på 7970 og litt senere for 7950

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Hei.

Rykter tilsier at dette kortet allerede er unlocka fra Sapphire i bios 2. Har lest flere tråder der folk sier at de kun har flyttet biosbryteren så har alle steamprosessorene vært tilgjengelig. Varierer litt for hvilke kort man kjøper, men for dette kortet med varenummer 11188-05-20G ser det faktisk ut til å fungere enda.

Jeg har ikke testet dette selv så kan ikke bekrefte at det fungerer.

 

Q

 

Edit: Smirnoff postet visst før meg. :-P

Endret av Qman321
Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre det halvveis? Jeg har lyst til å teste ut dette, prøve å se hvor nærme et ekte HD6970 jeg kan komme. Hvis du leser her, så kan du se at med Shader Unlock og overklokking til HD6970 clocks, så får man samme ytelsen som et ekte HD6970. Hvis dette går bra, så kjøper jeg et HD6950 til og unlocker det også, så har jeg "2x HD6970 2GB". Det hadde vært konge det! :cool:

 

Men jeg må lese litt mer om dette før jeg gjør det. Ser at noen kort tar andre BIOS-flash enn andre. Når jeg googler kortet mitt så finner jeg bare en som har bricka kortet sitt med feil bios flash. Uansett ser det ut som jeg har 2 stk. BIOS med switch på kortet(skal sjekke dette senere), da går det ann å starte opp med 2nd BIOS og switche til 1st BIOS og reflashe tilbake til standard(med backup), hvis man skulle klart å bricke det.

 

Det er tydeligvis forskjell på BIOS-flash folk bruker. XFX har en egen BIOS-flash "profil" til sine kort, mens andre har sine profiler. En heter "HD6970 BIOS" og en annen heter "HD6950 Shader Unlock BIOS", osv.

 

 

Også verdt å lese..

Lenke til kommentar

Har du mulighet til å finne lenker til kildene dine? Hadde vært interessant å lest..

 

Uansett, det er ikke noe farlig å flashe BIOS'et på et HD6950 med BIOS switch, når man vet hva man driver med. Det gjelder å finne riktig flash, evt. customize din egen flash med et program. Så må du sørge for at du ikke flasher begge BIOS'er samtidig, sånn at det er mulig å boote med den andre biosen for å re-flashe det bricka BIOS'et. Så sålenge man følger hvert skritt og vet hva man driver med, så skal det mye til for å bricke hele kortet. Det at strømforbruket øker er et selvfølge, man unlocker jo shader'ne som allerede er unlocka på HD6970, så strømforbruket øker til det samma som HD6970. Ser ikke helt hva du mener er så farlig med shader unlocking eller hvorfor det skal være så høyt strømforbruk som du sier.

 

power_results.jpg

På bildet ser man at custom bios med shaders unlocked ikke gir noen økning i strømforbruk, men hvis man bruker 6970 BIOS så går strømforbruket opp endel. Tror det er fordi HD6970 BIOS'et har høyere strømforbruks "tak". Det gjør også at man får tynet mer overklokk av kortet også. Anbefaler å lese denne testen..

 

 

 

Til trådstarter: Du vet at det skjermkortet du har sett på tar opp TRE pci porter?

Endret av iNtensimilla
Lenke til kommentar

Kult! Litt rart at skjermkort kommer med ferdige BIOS profiler som åpner kortet til å virke akkuratt som et dyrere kort! Vil tro at Sapphire taper litt på HD6970 korta, men til gjengjeld så selger de kanskje mange fler HD6950 enn de ellers ville gjort. Så om de taper på det, det tviler jeg egentlig på :p

 

Wixicy, merker du noe forkjell? Høyere FPS i feks BF:3? Prøvd å overklokke GPU og VRAM til HD6970 standard? Tror ikke det skal være noe problem. Lurer på hvordan det virker i praksis, først og fremst i BF:3..

Lenke til kommentar

power_results.jpg

På bildet ser man at custom bios med shaders unlocked ikke gir noen økning i strømforbruk, men hvis man bruker 6970 BIOS så går strømforbruket opp endel. Tror det er fordi HD6970 BIOS'et har høyere strømforbruks "tak". Det gjør også at man får tynet mer overklokk av kortet også. Anbefaler å lese denne testen..

Poenget var at å aktivere de 128 shaderne vil øke strømforbruket med langt mer enn det gir tilbake av ytelse. 6950 unlocked testing

The difference between a Stock 6950 and a Shader Unlocked 6950 is a wash. I gained exactly 1fps during canned benchmarks. The same goes for the 6950 OC vs the 6950 Shader Unlocked OC.
Lenke til kommentar

For å rydde opp i tidligere poster:

Det er ikke 6970 BIOS, men kun unlocket shadere.

Når det er sagt så har det ingenting å si da kortet klokker MYE bedre enn forventet.

Etter knoting med TRIXX og Kombustor sitter det stabilt på 1000Mhz core og 1430Mhz memory på kun 1.125V(!). :w00t:

 

Wixicy, merker du noe forkjell? Høyere FPS i feks BF:3? Prøvd å overklokke GPU og VRAM til HD6970 standard? Tror ikke det skal være noe problem. Lurer på hvordan det virker i praksis, først og fremst i BF:3..

 

Skal få testet det i løpet av kvelden. Regner med det blir en soleklar forbedring i BF3.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...