Gå til innhold

SSD bytte på litt gammelt hovedkort.


Anbefalte innlegg

Hei sann!

Jeg sitter da her og er usikker på noe.

Det jeg tenker på og gjøre er og bytte primær harddisk fra en WD Velociraptor over til en Ny Samsung 830 series SSD. SSDen jeg tenker på.

Men det som gjør meg usikker er at hovedkortet mitt kun støtter 3Gbs Sata oppsett. Vil jeg få full hastighet ut av SSDen eller må jeg gå til innkjøp av et 6Gbs Sata-PCI kort?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne disken vil nok miste noe ytelse på S-ATA2. Den vil fremdeles yte veldig bra naturligvis. S-ATA2 over S-ATA3 vil hovedsakelig påvirke maks overføringshastighet, så det spørs om du egentlig vil merke veldig forskjell da den i uansett tilfelle vil være utrolig mye raskere enn det du har fra før.

 

Det sagt - så er det gjerne verdt å spare noen kroner og gå for en SSD som makser ut rett under det S-ATA2 grensen tillater? m4 er er en slik disk som også regnes som veldig "safe" i forhold til bugs og denslags - men den koster vel og merke mye det samme for 128GB versjon...

 

Det koker vel ned litt til om du har noen plan om å bruke denne videre på senere hovedkort og hardware. Tror ikke jeg ville investert i ekstra S-ATA3 kontroller bare for å få marginalt bedre maks transfer når det allerede er så raskt på "bare" S-ATA2. Sansynligvis merker du ikke store forskjellen. De fleste filer vil overføres/lastes tilsynelatende uten noen ventetid, og forskjellen vil bare vise seg i et par sekunder forskjell på veldig store filer anyway...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg har et lignende spørsmål. Jeg bestilte meg Kingston HyperX SSD SH100S3. Mitt hovedkort støtter kun SATA 3Gb/s. Den ssden støtter visst 6gb/s.

 

Vil harddisken virke? Vil det være betydelig dårligere hastighet?

 

kan jeg kjøpe pci sata 3 kort, vil det hjelpe?

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=584087 <- sata 3 pluginkort

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=641083 <-- SSD

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=351717 <-- Mitt hovedkort.

Endret av Dremador
Lenke til kommentar

Vil harddisken virke?

Vil det være betydelig dårligere hastighet?

kan jeg kjøpe pci sata 3 kort, vil det hjelpe?

Ja, nei, ikke verd det er de enkle svarene.

 

Den store forbedringen med SSD er tilgangstiden og IOPS som er mot hundre ganger bedre enn på platedisker. Om du får et par prosent høyere eller lavere ytelse med forskjellige kontrollere bør ikke ha noe å si når du allerede har gått opp ganske mange flere prosent uansett hvilken SSD du velger.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Vil harddisken virke?

Vil det være betydelig dårligere hastighet?

kan jeg kjøpe pci sata 3 kort, vil det hjelpe?

Ja, nei, ikke verd det er de enkle svarene.

 

Den store forbedringen med SSD er tilgangstiden og IOPS som er mot hundre ganger bedre enn på platedisker. Om du får et par prosent høyere eller lavere ytelse med forskjellige kontrollere bør ikke ha noe å si når du allerede har gått opp ganske mange flere prosent uansett hvilken SSD du velger.

 

 

Har du no svar på hvor mye write/read mbs/s sata II i forhold til sata III jeg får, hvor mye forskjell liksom :)

Lenke til kommentar

Ingen aning. Min erfaring er at sekvensiell skrivehastighet har veldig lite med opplevd hastighet uansett. Min opplevd raskeste maskin har en disk som har makshastighet på 40/40 MB/s og i praksis omtrent 30/30 MB/s. Jeg hadde uten problemer ofret veldig mye av skrivehastigheten på OS-disk mot tilgangstid, for det er det jeg merker hastighet på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...