Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Installasjon av Win 7 Ultimate


Anbefalte innlegg

Beklager at dette tok litt tid. Hadde masse handling og styr å gjøre unna først. Det første jeg oppdaget da jeg kom hjem fra posten, var at det lå to hentelapper til i postkassen, så da var det bare å hive seg i bilen igjen og kjøre tilbake til postkontoret igjen.

 

Da jeg endelig kom i gang med monteringen ble det mye plunder.

 

Harddiskene sitter i en uttagbar rack inni maskinen, men grafikkkortet og alle kablene som etterhvert er blitt installert, gjorde det usannsynlig trangt å komme til. Det endte opp med at jeg måtte demontere mesteparten av maskinen for å få ut racken, og da jeg skrudde alt sammen igjen ville ikke mus og keyboard virke. Det vil si de virket i BIOS, men med det samme Windows lastet var det null respons. :hmm:

Både keyboard og mus har innebygget lys, så de fikk power, men sluttet å respondere med det samme windows begynte å laste. Jeg prøvde å fikle litt i BIOS (satte tilbake settingene til det du ba meg om forrige gang vi hadde problemet) uten at det hjalp. Etter mye hodekløing, eder og galle, fant jeg til slutt to porter som funket.

 

Anyway, det jeg har gjort siden sist er å installere BlueRay brenneren og SSD disken (som forøvrig var på 80GB ikke 120GB som jeg trodde). Alt er koblet til untatt SSD disken. Den er koblet til strømforsyningen, men siden jeg ikke vet hvilken stasjonsbokstav den kommer får tildelt, har jeg latt være å koble til SATA kabelen inntil videre (inntil du forteller meg hva jeg skal gjøre ;))

 

Jeg tok en image kopi av Raptor disken og lagret den på D-drive (altså WD500 disken). Da jeg laget systemavbildingen, fikk jeg ikke noen option om bare å lage sikkerhetskopi av selve Windows installasjonen (som ligger på C). Den listet hele Raptordisken (altså både C-drive med selve Windows, og partisjonen som heter "Win7 InstallFiles"). De var listet som to separate kilder for avbilding, men det gikk ikke an å fjerne haken foran Windows installfilene (grayed out).

Vet ikke om det har noen betydning. Se forøvrig vedlagt diskbehandlingsbilde.

 

Så...

Hva gjør jeg nå? :whistle:

 

 

EDIT:

Jeg ser at det fulgte med i pakken til SSD disken en bruksanvisning for hvordan du bruker "Intel Migration Software" som kan lastes ned fra nett. Er dette noe du er kjent med? Ser ut som det er desinget for å klone innholdet fra operativsystemdisken til SSD disken.

post-43558-0-50375300-1325340368_thumb.png

Endret av SR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OKJeg ser at det er kanskje mye brukt plass på C: Raptor. (tenker litt på det 80GB SSD.

Fjerne noe slik:

Åpne CMD   as admin og utføre commando

 

vssadmin list shadowstorage    -du vil se hvor mye det allerede er tatt i bruk. Det er sikkert noe GB, men kontrollere det først. All det er kun sikkerhets avbildinger.

 

Foreløpig trenger du ikke så mange, hvis alt fungerer som det skal, derfor reduserer vi det:

 

vssadmin resize shadowstorage /for =C: /on=C: /maxsize=600MB

 

Fjerne SP1  backup files.--Du enten bruke clean systemfiles  (properties C:--disk cleanup---clean up system files)

-eller du bruker commando i CMD:

 

dism /online /cleanup-image /spsuperseded

 

og en ting til:   Den WD500 trenger ikke å være aktiv

 

diskpart

select disk 1

select partition 1

inactive

exit

 

Kontrollere om det har hjulpet litt med disk clean up og shadowstorage.

 

Når det gjelder SSD.Du kan kople den med sata kabelen. Vi har bilde fra diskbehandling så vi vet bokstavene på volumene, ergo vi kan kontrollere det senere.

 

Når det gjelder System image. Ja det ble litt unødvendig det der. men vi kan fikse det.

 

Å bruke Migration software fra Intel er sikkert bra. Jeg har ingen erfaring med det,men du kan se om hvilken mulighet du har etter du har installert den.

Endret av wiberos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen Wiberos!

 

Jeg trodde du hadde gått for å feire nyttårsaften, så jeg begynte med Intels Migration software før du svarte på tråden.

 

Som du ser av skjermbildene (fra explorer) har dette programmet klonet Raptor disken til SSD disken (jeg har byttet navn på den i etterkant til "SSD" for lettere å kunne skille dem).

Imidlertid klarte jeg ikke å "bli kvitt" Raptorpartisjonen som inneholdt install-filene. Denne partisjonen ble også med.

 

Ettersom Raptordisken er på 150GB og SSD disken bare på 80GB, kopierte den ikke partisjonene nøyaktig, men gjorde dem proporsjonalt like i forhold til diskstørrelsen.

 

Det jeg ønsker, er selvsagt å kun ha operativsystemet ett sted. Jeg ser heller ingen grunn til å partisjonere SSD disken, men heller ha hele disken som en partisjon (med mindre du mener det bør være en ekstra partisjon).

Hvordan går jeg frem nå for å gjøre SSD disken om til "C-drive", fjerne "installpartisjonen" og formattere Raptordisken tilbake til blank disk?

Partisjonen på Raptordisken som stadig vekk holder install-filene, kan jeg jo for så vidt beholde. Kanskje jeg får bruk for den en annen gang.

 

I forrige innlegg skriver du at jeg ikke trenger å ha WD500 disken aktiv. Det er etterhvert kanskje flere disker som står aktive her som ikke trenger å være det.

Kan du, basert på skjermbildet av disk-management, komme med noen gode forslag til hvordan jeg løser alt dette? :)

post-43558-0-45991200-1325350857_thumb.png

post-43558-0-85906100-1325350863_thumb.png

post-43558-0-69584800-1325351285_thumb.png

Endret av SR
Lenke til kommentar

Vi koser oss hjemme og blir der, intet sted er bedre enn det. :)

 

Så, med diverse smakelige saker og litt smakelig liquid, annet enn vann selvfølgelig, + litt hardware, det blir veldig bra.

 

Men nå kan vi se her litt:

 

Å ha på SSD, et system partisjon og en oppstarts partisjon er ikke nødvendig. Det er kun når man ønsker å kryptere det som er å finne i oppstarts partisjon.

 

Jeg ser at du har utført migrasjon allerede.Det som mangler er å boote direkte fra den ssd.

 

I diskbehandling:

-høyre klikk på den D: og  velg  å slette den partisjon

-høyre klikk på den E: og velg extend

-høyre klikk  i SSD (den E: ) og Merk som aktive.

 

Gå ut fra Diskbehandling.

Åpne CMD og:

-bcdboot   E:\Windows   /s   E:

Exit

 

Restart og velg den SSD som først  bootdevice.

 

Resten tar vi etter det.

Endret av wiberos
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei igjen!

-borte bra men hjemme best! :D

 

Er "gressenkemann" fram til 02. jan. Kona og ungene er utenlands på familiebesøk, så jeg prøver å få PC'en opp å gå før guttene kommer tilbake (oppgraderingen av den var en av julepresangene) ;)

 

 

Ok, da har jeg gjort det du ba om. Jeg fikk slettet D: partisjonen på SSD disken og utvidet E slik at den fyller hele plassen på SSD disken nå. Jeg fikk også markert den som active.

 

Da jeg skulle skrive:

 -bcdboot E:\Windows /s E:

fikk jeg følgende feilmelding:

 

 -bcdboot gjenkjennes ikke som en intern eller ekstern kommando, kjørbart program eller satsvis fil

:hmm:

 

Har heller ikke vann i glasset, får håpe det ikke har betydning :innocent:

 

EDIT:

Fjernet bindestreken foran "bcdboot" og da fungerte det. Skal prøve en omstart nå. Krysser fingrene!

Endret av SR
Lenke til kommentar

Da har jeg bootet fra SSD disken for første gang! :new_woot:

Det gikk lynraskt, bare noen sekunder!!! :dribble:

 

(Til andre som måtte lese denne strengen i ettertid:

Det er helt fenomenalt hvor rask en slik SSD disk er. Jeg har alltid syntes at Raptor disken som spinner på 10.000 RPM var rask, men i forhold til SSD disken er den en snegl. Disken loader Windows fullstendig lydløst, naturligvis, men i et helt forrykende tempo. Det tar bokstavlig talt bare sekunder fra boot til log-in skjermen dukker opp, og bare et halvt sekund fra du skriver inn passord til skrivebordet er oppe og går!!

SSD er fortsatt dyrt, men har du råd er det fantastisk hurtig!)

 

Imidlertid er det noen andre problemer. Jeg kan desverre ikke ta noe skjermbilde av BIOS screen, så jeg får prøve å beskrive det:

 

Når man trykker "Delete" under oppstart, kommer jeg inn i BIOS. På den første siden der, er det en "hurtigvalgsknapp" nede til høyre som heter "Boot devices" eller tilsvarende. Hvis jeg klikker på den, kommer alle tilkoblede stasjoner opp, inkludert SSD disken. Det var slik jeg fikk den til å boote fra SSD.

 

Først klikket jeg nemlig på "Advanced" oppe til høyre på skjermen, og da kommer man inn i den mer tradisjonelle BIOS skjermen hvor man kan velge forskjellige peripherals, CPU, boot sequence, osv.

Hvis jeg trykker på BOOT i denne menyen, får jeg en liste hvor jeg via rullegardinmenyer kan velge 1. boot device, 2. boot device, osv.

 

Problemet er bare at SSD disken ikke står listet i denne rullegardinmenyen! Kun Raptordisken, BlueRay spilleren og WD500 disken står i listen i tillegg til "disabled" nederst.

????

 

Hvorfor kommer ikke SSD disken opp i denne listen? :ermm:

 

 

 

Slik ser forresten diskbehandling ut nå etter oppstart fra SSD:

post-43558-0-37110300-1325355074_thumb.png

Endret av SR
Lenke til kommentar

Beklager at jeg er treg, men det skjønte jeg ikke helt.

 

Hva er harddrive BBS? Er det et "menyvalg" i BIOS?

 

De andre boot devices kommer jo automatisk inn i rullegardinvalgene etterhvert som jeg kobler dem til? Til og med WD500 disken som ikke inneholder noe av boot-interesse. Jeg trodde SSD'en ville dukke opp automatisk?

Lenke til kommentar

Det er nederst Boot meny,(advanced mode) er ikke det?

 

Du har Boot option priorities

Du har Boot overide

andre valg

og

Hard Drive  BBS Priorities

 

noe annet:

I det første Bios bilde du får når du enter Biosen, ned til venstre ----Boot Priority---

Hvor mange enheter har du der?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Siden jeg knapt er som amatør å regne, er det kanskje lettere for deg å se hvor jeg bør gjøre endringer hvis du har et bilde av hvordan BIOS ser ut.

 

Hvis du orker så kan du klikke denne PDF linken:

http://www.cizgi.com.tr/resource/vfiles/cizgi/pms_file/222/sabertooth-p67_en.pdf

 

Det er brukermanualen til hovedkortet. Under punkt 3.1 (hvis du scroller ned ca halvveis i dokumentet) ser du hvordan skjermbildet er når du entrer BIOS, og hvordan det ser ut i "advanced mode".

 

Jeg er litt sjakk matt. Jeg har aldri vært borti i en BIOS som ikke lister tilkoblede devices under boot-options. De pleier alltid å komme opp så snart de er koblet til.

 

EDIT:

Punkt 3.7 omhandler BOOT devices. I manualen står det sitat:

These items specify the boot device priority sequence from the available devices. The number of device items that appears on the screen depends on the number of devices installed in the system

Så hvorfor i all verden kommer ikke SSD disken opp da????

Endret av SR
Lenke til kommentar

Det er nederst Boot meny,(advanced mode) er ikke det?

 

Du har Boot option priorities

Du har Boot overide

andre valg

og

Hard Drive  BBS Priorities

 

noe annet:

I det første Bios bilde du får når du enter Biosen, ned til venstre ----Boot Priority---

Hvor mange enheter har du der?

 

Det var akkurat som du sa (som vanlig).

For å svare på det siste først, det er 3 symboler. Ett for intern harddisk, et for ekstern harddisk og et for CD/DVD leser.

 

Da jeg gikk inn i menyen "advanced", trykket på "BOOT" og begynte å lete rundt på skjermen etter det du beskrev, fant jeg "Hard Drive BBS Priorities". Her kunne jeg bytte til SSD disken, og deretter poppet den opp i menyen jeg etterlyste! :) :)

 

Et siste (banalt) spørsmål for kvelden:

Som du ser er ikonene på skrivebordet borte for "Steam", "Origin", osv. Hva er grunnen til dette, og hvordan får jeg dem tilbake?

 

Jeg prøvde å boote både fra SSD og fra Raptor disken etter hverandre, og de er borte fra skrivebordet i begge tilfeller. :blush:

post-43558-0-38459700-1325359311_thumb.png

Endret av SR
Lenke til kommentar

wiberos er kanskje ute i stabburet for å hente ei ny flaske, så jeg sniker meg inn med et forslag. :)

 

Prøv icon cache rebuild. http://www.sevenforums.com/tutorials/49819-icon-cache-rebuild.html

Hei Hårek!

 

Jeg har nok slitt ut Wiberos fullstendig. Han er sikkert i stabburet for å hente en kasse :tease:

 

Takker for tipset, det fungerte perfekt!!

Nytt skjermbilde vedlagt for å dokumentere suksessen. Som du ser ligger din batch fil som løste problemet øverst ;)

 

Da ønsker jeg dere begge en god kveld, tar meg en akevitt og ser opptak av kongens nyttårstale.

 

Jeg kommer ikke på noe mer akutt i kveld, men jeg antar Wiberos at jeg trygt kan slette Win7 installasjonen fra Raptor disken nå.(?)

 

Tusen takk for fantastisk hjelp og tålmodighet med meg. Hadde ikke hatt sjanse til å løse dette innen rimelig tid alene.

Kommer tilbake her hvis jeg har fremtidige problemer, her er det fullt av kunnskap!

 

Godt Nyttår!

:new_woot: :new_woot: :new_woot:

 

EDIT:

Jeg ser mange tidligere tråder har [LØST] listet foran tråden. Er dette noe jeg kan sette foran tråden selv, eller er det noe dere moderatorer fikser?

post-43558-0-53536600-1325360776_thumb.png

Endret av SR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...