Gå til innhold

BK Dramatic Sadness


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teknisk er det greit, men kompet er ikke bra med midtstilt horisont. Verst av alt er vel det faktum at motivet er dørgende kjedelig! (Ikke at det er noe motiv heller, bare ett kjedelig landskapsbilde.)

 

Bildet er ikke særlig dramatisk i seg selv heller, så jeg setter også spørsmålstegn ved hva du egentlig mener med tittelen?

Lenke til kommentar

Teknisk er det greit, men kompet er ikke bra med midtstilt horisont. Verst av alt er vel det faktum at motivet er dørgende kjedelig! (Ikke at det er noe motiv heller, bare ett kjedelig landskapsbilde.)

 

Bildet er ikke særlig dramatisk i seg selv heller, så jeg setter også spørsmålstegn ved hva du egentlig mener med tittelen?

Tja, jeg kan ikke si jeg helt ser dine synspunkter, men det er jo smak og behag, og jeg takker for kritikken din :)

Lenke til kommentar

Biletet manglar noko vesentleg. Ein båt, til dømes. Eitt eller anna som verkeleg set stemninga. Her har du scena, men manglar skodespelaren, for å seia det slik. Dette er mi meining.

 

Defensiv innstilling til kritikken ser ikkje bra ut, forresten. Inga grunn for å argumentera for at du liker det. Du bad om kritikk, ta kritikken som ein artist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Biletet manglar noko vesentleg. Ein båt, til dømes. Eitt eller anna som verkeleg set stemninga. Her har du scena, men manglar skodespelaren, for å seia det slik. Dette er mi meining.

 

Defensiv innstilling til kritikken ser ikkje bra ut, forresten. Inga grunn for å argumentera for at du liker det. Du bad om kritikk, ta kritikken som ein artist.

Hehe, tar all kritikk jeg...

Men det må vel være lov til å være uenig for det?

 

Smaken er som baken, og jeg har erfart at noen ganger er det enkle ofte det beste. Vertfall for min del.

 

Jeg ser at du synes bildet blir kjedelig uten en båt, og det er jo greit. Var vanskelig å finne en båt i nærheten med tanke på tiden man er inne i nå, hehe.

 

Dette var et bilde jeg tok mens jeg gikk tur med bikkja, og da gjorde jeg det beste ut av det, og da var det dette bildet som ble "vinneren" av bildene jeg tok den dagen.

 

Jeg vet hvordan JEG oppfatter bildet, og nå vet jeg hvordan DU oppfatter bildet. Hva som er "rett" og hva som er "galt" blir en smaksak.

Lenke til kommentar

Med den innstillingen så bør du ikke poste bilder i noen bildekritikkfora i det hele tatt. Lag deg ett onlinealbum uten mulighet for å kommentere, så blir alle fornøyd. Evt. post bildene dine på digit, under "visning" og deaktiver terningkastene... (men for guds skyld ikke post noen aktbilder eller lignende, for da forlater halvparten av brukerene digit med en gang) :tease:

 

Men alvorlig talt; bildet ditt har potensiale...men med det kvadratiske formatet du har valgt, komposisjonen, DOF'en og mangel på noe å feste blikket på...vel, så synes jeg det er kjedelig. Slike bilder går det 13 av på dusinet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Takk for det Bjohansen :)

 

Skal jeg være ærlig så er jeg faktisk veldig fornøyd med bildet. Selv så finner jeg ikke så mange svakheter med dette.

 

Kanskje skummelt å si slikt høyt, for da blir man vel fort haimat, hehe.

 

Men har så klart full respekt for at andre mener noe annet :)

Lenke til kommentar

Jeg synes bildet ditt er veldig bra. :) Tittelen passer godt til bildet, stemningen er god og det ser ut som du formidler akkurat det du ønsker. Synes heller ikke det trengs noe å feste blikket på, jeg tror ikke bildet ville formidlet det samme dersom det f eks var en båt der.

 

Samtidig synes jeg det kvadratiske utsnittet er litt uheldig (som andre har nevnt) - her kan du vurdere å kutte litt på himmelen eller eksperimentere på andre måter. Jeg utelukker ikke at det kunne passet å sette bildet på høykant heller. Elementene i bildet er muligens litt skjevt fordelt, med mye på høyresiden og lite på venstre, og jeg får en følelse av at bildet blir litt trangt på venstre halvdel. Tror du med fordel hatt en halv bildeflate til på venstresiden (uten at jeg vet hva som er der riktignok). Når det gjelder fokus er jeg litt usikker - generelt er jeg ikke fan av uskarp bakgrunn på landskapsbilder - men det kan se ut til at du har løst det best mulig her. Synes det er vanskelig å si før jeg har sett hvordan annerledes fokusering vil se ut.

 

Tror nok jeg overanalyserer litt her altså, for jeg synes i utgangspunktet det er et fint bilde. :)

Lenke til kommentar

Takker for kritikken Nycolan :)

 

Jeg skal slutte og forsvare bildet og heller ta til meg det som blir sagt, så det får bli med det foreløpig, hehe.

 

Er jo ikke lenge siden noen solgte ett bilde for flere millioner kroner, og alt det var bilde av var elven Nilen i dagslys. Ikke ett bilde jeg hadde giddet og kommentert en gang, så man kan tydelig si at det er smak og behag ja. :)

Lenke til kommentar

Takker for kritikken Nycolan :)

 

Jeg skal slutte og forsvare bildet og heller ta til meg det som blir sagt, så det får bli med det foreløpig, hehe.

 

Er jo ikke lenge siden noen solgte ett bilde for flere millioner kroner, og alt det var bilde av var elven NilenRhinen i dagslys. Ikke ett bilde jeg hadde giddet og kommentert en gang, så man kan tydelig si at det er smak og behag ja. :)

 

Så lærte man noe nytt i dag også!

SAFEEDIT: Så fremt vi snakker om samme bilde. :whistle:

Endret av GENTorly
Lenke til kommentar

Takker for kritikken Nycolan :)

 

Jeg skal slutte og forsvare bildet og heller ta til meg det som blir sagt, så det får bli med det foreløpig, hehe.

 

Er jo ikke lenge siden noen solgte ett bilde for flere millioner kroner, og alt det var bilde av var elven NilenRhinen i dagslys. Ikke ett bilde jeg hadde giddet og kommentert en gang, så man kan tydelig si at det er smak og behag ja. :)

 

Så lærte man noe nytt i dag også!

SAFEEDIT: Så fremt vi snakker om samme bilde. :whistle:

"Rhinen" var det nok ja :)

Beklager :blush:

Lenke til kommentar

Ja, det ekstremt dyre biletet som vart solgt var no heilt middelmådig etter mine auge. Dersom fotografen er kjend, og nokre kjende kritikarar roser biletet opp i skyene som "genialt" så er det gjort. Det same med måleri. Det heile verkar litt falsk i mine auge. Det var eit fint bilete, scena car idyllisk. Kanskje det var denne enkeltheita, i ei tid der det er stor fokusering på god komposisjon. Ikkje godt å seia. Uansett, det verste med slike bilete er "artistic statements" som vert skrive etter biletet er teken. Dei kan verta så klisjé at ein brekk seg. Skal ein absolutt skriva slikt, skriv det før du tek biletet, i alle fall, så vert det i det minste ekte.

 

/rant

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har gått gjennom listen av bildekritikk nå. Er en del bra, og mye søppel. Men ditt er det første jeg gidder å kommentere på, fordi jeg digget det.

 

Det første bildet syntes jeg skulle hatt mer dybdeskarphet, men det gav alikevel en beroligende og filosofisk stemning hos meg, og når jeg ser det får jeg følelsen av fredelig dagdrømming. Bilde nummer to hadde enda større slik effekt.

 

Teknisk sett er begge bildene "dårlige", men her var det ikke det som teller for min del. Det som teller her er at jeg syntes bildene var deilige å se på. Og det er det som er kunsten med fotografering.

 

MEN sikkert ikke alle som syntes det samme som meg. Fargene, vannet, bølgene og stemningen på hele bildet samtidig som fargetemperaturen var beskjeden totalt sett, gjorde at bildene falt svært godt i smak hos meg :)

Lenke til kommentar

Har gått gjennom listen av bildekritikk nå. Er en del bra, og mye søppel. Men ditt er det første jeg gidder å kommentere på, fordi jeg digget det.

 

Det første bildet syntes jeg skulle hatt mer dybdeskarphet, men det gav alikevel en beroligende og filosofisk stemning hos meg, og når jeg ser det får jeg følelsen av fredelig dagdrømming. Bilde nummer to hadde enda større slik effekt.

 

Teknisk sett er begge bildene "dårlige", men her var det ikke det som teller for min del. Det som teller her er at jeg syntes bildene var deilige å se på. Og det er det som er kunsten med fotografering.

 

MEN sikkert ikke alle som syntes det samme som meg. Fargene, vannet, bølgene og stemningen på hele bildet samtidig som fargetemperaturen var beskjeden totalt sett, gjorde at bildene falt svært godt i smak hos meg :)

Takker for kritikken :)

 

Du er den første som har det samme synes som meg på disse bildene, hehe. Den lave dybdeskarpheten er laget med vilje, da jeg ville at forgrunnen og vannet skulle ta den største delen av oppmerksomheten.

 

Du sier teknisk "dårlig"... Kan du utdype dette er du snill?

Lenke til kommentar

Har gått gjennom listen av bildekritikk nå. Er en del bra, og mye søppel. Men ditt er det første jeg gidder å kommentere på, fordi jeg digget det.

 

Det første bildet syntes jeg skulle hatt mer dybdeskarphet, men det gav alikevel en beroligende og filosofisk stemning hos meg, og når jeg ser det får jeg følelsen av fredelig dagdrømming. Bilde nummer to hadde enda større slik effekt.

 

Teknisk sett er begge bildene "dårlige", men her var det ikke det som teller for min del. Det som teller her er at jeg syntes bildene var deilige å se på. Og det er det som er kunsten med fotografering.

 

MEN sikkert ikke alle som syntes det samme som meg. Fargene, vannet, bølgene og stemningen på hele bildet samtidig som fargetemperaturen var beskjeden totalt sett, gjorde at bildene falt svært godt i smak hos meg :)

Takker for kritikken :)

 

Du er den første som har det samme synes som meg på disse bildene, hehe. Den lave dybdeskarpheten er laget med vilje, da jeg ville at forgrunnen og vannet skulle ta den største delen av oppmerksomheten.

 

Du sier teknisk "dårlig"... Kan du utdype dette er du snill?

 

Det kan jeg vettu, men husk at det er ikke alltid at det tekniske skal være riktig heller. Noen av verdens mest kjente fotografer bryter så mange regler med bildene sine at listen blir lang som et vondt år.

 

Men hvertfall, tar utgangspunkt i det første bildet:

 

Her mangler det mye i bredden på komposisjonen, har lyst til å se mer i bredden underbevisst og dette skaper et forvirrende irritasjonsmoment.

 

Fokuset er tydeligvis satt på steinene ca midt på til venstre, noe som gjør at bildekvaliteten virker dårlig fremfor at du har siktet på steinene som motiv. Dete fordi gresstråene er uklare, og det er også uklare detaljer nederst på bildet.

 

Blenderen skulle du justert ned 1-2 stops for å unngå denne effekten nederst i bildet, samtidig som at du hadde fått med litt mer detaljer i bølgene. De ville alikevel ikke vært helt i fokus, men de hadde blitt skarpe nok til å skape et "korrekt" motiv og en mer "komplett" og gjennomført komposisjon.

 

Men selv om det er en del irriterende faktorer her, så gir alikevel bildet meg følelsen jeg ønsker å få ved å se på bilder. Bilder som reflekterer deler av MIN personlighet.

 

Andre, som ikke får utslag av bilder med dybde og beroligende atmosføre vil kanskje si at bildene da bare er dårlige. De er kanskje på utkikk etter skarpe, mer levende bilder med sprengte kontraster osv.

 

Og derfor, når alt kommer til alt, er det jo kun smak og behag.

 

Tar man Picasso som maler, så malte han enkelte bilder bare halvferdig. Totalt fullstendige teknisk elendige bilder, men siden dem var så spesielle og uferdige og "stygge" om man kan kalle det for det, så ble han kjent for dette. Dette skapte mye frustrasjon hos mange, fordi bildene hans ble oppfattet på så mange forskjellige måter av forskjellige mennesker.

 

PS: Siste avsnitt skrevet med forbehold om at "undertegnede" har en litt rusten hukommelse på akkurat dette punktet.

 

PS2: Kan ta et lite eksempel på et av mine egne bilder, som jeg ikke har turt å legge ut her da det ville blitt SVÆRT delte meninger om det.

 

Dette bildet vil mange si at det ønsker å se mer av bunnen på, altså at kameraet skulle vært siktet mer nedover, noen vil kanskje ha mer i bredden. Men AKKURAT slik bildet ser ut nå, er slik jeg liker det. Den spesielle og brutale men på samme tid fredfulle atmosfæren er noe som får meg til å bli filosofisk i øyeblikket jeg studerer det :)

 

http://500px.com/photo/4166707

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...