Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan bli god i matte?


Anbefalte innlegg

Hei! jeg går vg1 på studiespesialisering og har p1 , i februar, skal vi velge fag for 2.året , naturfag er et av favorittfagene mine , det er utrolig dumt vis jeg velger bort fysikk,kjemi osv.. fordi at matten ikke er i orden. målet mitt er å ta realfag først og fremst , inkludert matte . jeg håper jeg klarer å nå det.

 

Som dere sikkert har gjettet dere til , sliter jeg i matte. Jeg tror jeg mer eller mindre har gjort det siden 7.klasse , grunnen til at jeg forsatt sliter med de enkleste ting

ikke misforstå meg (jeg kan de 4 regnearter) og et par ting i grunnleggende matte , + at jeg klarer det grunnleggende i algebra,likninger,brøk,prosent osv... men så stopper det fordi at de grunnleggende matte ikke er helt i orden . eks. på dette er at når likninger for eks. settes i tekstoppgaver begynner jeg å slite , jeg begynner å slite når flere ting innenfor matten settes sammen i en oppgave liksom. jeg vil ha en slutt på det . Etter å ha lest et par tråder om matte problemer osv.. har jeg kommet fram til at det beste er å starte fra begynnelsen , jeg har mattebøker for 8 og 9 klasse , og det er et godt sted å starte. I tilegg har jeg fått tips om matte nettsider som matte.no, khanacademy ,kikora(et program jeg pleide å bruke) osv..

 

Jeg håper at jeg klarer å nå målet og at matte blir mer forstålig når jg klarer å se oppgaven i sammenheng , og løse den med de reglene jeg husker .

 

Har dere andre tips og råd kom med det :D

 

Takk på forhånd

Endret av sara15
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-cvVoQz

Anbefaler å skrive av eksemplene i boka. Skriv av, og se om du forstår det som står. BLir mye enklere da, for da ser du sammenhengen, og hvordan en kommer fram til svaret. Håper å kunne hjelpe! ;) Lykke til!

Lenke til kommentar

Det som funker er å regne. Hittil på vg1 har jeg bare hatt 2 matte prøver. Den første var på elektro, da fikk jeg 3 . Den andre var da jeg byttet til stupsp. Da bestemte jeg meg for å droppe strategien jeg hadde brukt siden ungdomsskolen så jeg regna repetisjoner oppgaver vi hadde fått av læreren i steder for å bare lese gjennom kapittelet. Fikk 5 på en matte prøve for FØRSTE gang i midt liv.

Lenke til kommentar

Takk for tips folkens :D , som flere av dere nevnte må jeg tilbake til ung.matten og regne derifra . først når grunnmuren er satt opp , kommer det til å gå framover.. og selvsagt repitisjon,repitisjon og repitisjon , mn når dt er sagt matte kan være ganske morsomt og lett når man først har forstått det . Tusen takk igjen og Grattis får 5 i matte TheNarsissist :D

håper jeg når dit en dag ;)..

Lenke til kommentar

regn, regn, og regn! Jeg hadde P-matte i fjor, og fikk på første prøven en 2er. Jeg jobbet masse mot jul og fikk en 3er. Ble veldig skuffet, men matte er et fag som tar tid å arbeide seg opp i. Etter jul fikk jeg 4 og 5. På siste tentamen fikk jeg 5. Alle kan klare det! Jeg var helt håpløs i matte. Du må virkelig jobbe hele hele tiden. Legge sjelen din inn i det. Det hjelper ikke å ''bare'' gjøre lekser. Du må yte!

Lenke til kommentar

Et annet tips:

 

Hvis du føler du har fått til en lang og vanskelig oppgave; Gjør den samme oppgaven en gang til. Og en gang til.

Selv om du føler du forstod den første gangen, så dukker det opp flere puslespillbiter de neste gangene. Det høres kanskje banalt ut, men repetisjon på samme oppgaven gjør underverker.

 

 

Og som de andre skriver, mengdetrening does it.

Lenke til kommentar

Som personen over nevner; mengdetrening. Jeg har selv karakter 6 i matte. Før lå jeg på 5, men da tok jeg ett skikkelig tak, og jobbet på spreng for å få på plass alt før terminprøven. Start med å orientere deg, hva kan du? Og hva må du jobbe mer med? Jobb mye med det du ikke kan så godt, gå gjennom gamle prøver og luk ut feilene du begår ofte.

Endret av johan1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...