Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Ein eller to ringer - Forlovelse


Anbefalte innlegg

Eg og samboeren min blei forlova i Brussel i oktober. Til det store frieriet kjøpte eg ein ring, noko som eg forstod på dei som jobbet på gullsmedbutikker var vanlig no og det var ikkje så mange som bruker to ringer nå med mindre dei kjøper forlovelse og giftering i same ring.

 

Men det som er no er at svigers gjer seg ikkje med at me begge skal ha ring og at eg ikkje er forlova og at det er bare ho som er forlova osv... Har ein følelse av at det er to kulturer her som koliderer sidan ho er fra nord-norge og eg er fra vestlandet men skal det ha noko å sei?

 

Til dykk som er/har forlova dykk, kor mange ringa blei brukt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fått inntrykk av at 2 ringer er en norsk eller nordisk tradisjon, mens i utlandet er 1 ring av typen råflott diamantring det som er vanlig. Virker også som dette blir mer og mer vanlig i Norge.

 

Edit: Hvis man bruker 2 ringer, skal man liksom kjøpe dette i tilegg til en diamanring da? Skal ikke være lett økonomisk for alle dette isåfall. Vet ihvertfall at min kjæreste hadde blitt småskuffet av en gullring med i bestefall en liten diamantprikk den dagen det store spørsmålet kommer opp.

 

Har nok sett for mange 3 carats ringer på tv og fått andre ønsker :!:

Endret av magb
Lenke til kommentar

Siden du kjøpte ringe til henne, er det rimelig at hun betaler for din ring.

 

Personlig ville jeg foretrukket at jeg, som mann, kjøpte begge ringene.

 

Ja, jeg stemmer for to ringer.

 

Hva skyldes det?

 

Fordi jeg er nokså tradisjonell på enkelte ting her i livet, og det er en av dem. :)

Lenke til kommentar

Eg kommer ikkje til å kjøpe ein ring til. Ser at det er mange her som følger det som er tradisjon men når eg gjekk inn i butikkene og skulle ha forlovelsering var det ein ring som var mest kjøpt, skal mannen bare ha ein ring som passer eller skal man ha gifteringer? Gifteringer er ikkje noko fine før bu betaler nermere 20k for dei.

Lenke til kommentar

Før i tiden var det menn som arbeidet, men nå tjener kvinner like mye som menn, så det er ingen grunn til at mannen skal spandere hele tida. Men det får bli opp til hver enkelt. Jeg kommer i hvert fall ikke til å kjøpe ring til meg selv noen gang for å tilfredsstille svigerforeldre.

Når begynte kvinner å tjene like mye som menn?

Lenke til kommentar

Ser gjerne at den som frir kjøper begge ringene. Om det er mannen eller kvinna som frir er heller likegyldig. Eg som gutt hadde nok berre blitt glad om ei jente hadde fridd til meg (so lenge eg var glad i jenta, og det var rett tid vel å merke).

 

Om den økonomiske situasjonen er sånn at alt skal bli delt, eller den er litt trang. So er det alltids noko ein kan ordne i ettertid :)

Lenke til kommentar

Før i tiden var det menn som arbeidet, men nå tjener kvinner like mye som menn, så det er ingen grunn til at mannen skal spandere hele tida. Men det får bli opp til hver enkelt. Jeg kommer i hvert fall ikke til å kjøpe ring til meg selv noen gang for å tilfredsstille svigerforeldre.

Når begynte kvinner å tjene like mye som menn?

 

Hva mener du?

 

http://www.ldo.no/no/Tema/Kjonn/IKKE-PUBLISERT/Rettigheter/Rett-til-likelonn/

http://www.lovdata.no/all/nl-19780609-045.html

Lenke til kommentar

Mye forskjellige meninger ute og går, finnes ingen fasit, eneste jeg mener er da at svigerforeldrene dine ikke har noe med det å gjøre.

 

 

Vi forlovet oss i januar og giftet oss i august samme år. Da kjøpte jeg gifteringene og fridde med disse. Det var i mine øyne tull å kjøpe dyre forlovelsesringer som ville havne i en skuff innen 1 år. Mulig hun ville brukt sin en sjelden gang, men jeg ville aldri brukt min igjen.

 

Hvis jeg skulle kjøpt forlovelsesring(er) til frieriet hadde jeg kun kjøpt til henne ettersom (som sagt) min aldri ville bli brukt igjen.

 

Hvis man skal forlove seg på en slik måte mange gjør nå for tiden, forlovet på ubestemt tid, at det gjerne går mange år før man gifter seg (om man gjør det i hele tatt), ser jeg poenget i å kjøpe forlovelsesringer. Da ville det være mer naturlig at begge har.

 

Men dette er bare mine meninger, hva andre folk vil bruke penger på skal ikke jeg legge meg opp i. Jeg er nok mer fornuftig enn romantisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Før i tiden var det menn som arbeidet, men nå tjener kvinner like mye som menn, så det er ingen grunn til at mannen skal spandere hele tida. Men det får bli opp til hver enkelt. Jeg kommer i hvert fall ikke til å kjøpe ring til meg selv noen gang for å tilfredsstille svigerforeldre.

 

Det er vel litt for enkelt det du sier her, for selv om man har kjempet for likelønn i alle år så er det en kjentsak at kvinner tjener mindre enn menn. De typiske kvinneyrkene ligger lysår bak lønningene i de typiske manneyrkene. En sykepleier tjener mye mindre enn en elektriker, og slik har det vel nesten alltid vært.

 

MEN. Jeg stemmer stemmer for to ringer, og jeg hadde ikke hatt noe i mot å betale for en selv, faktisk betalte jeg for min egen ring, og min mann betalte sin ring. Den dagen vi giftet oss byttet vi ut forlovesesringene i hvitt gull til gifteringer i gult gull.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Før i tiden var det menn som arbeidet, men nå tjener kvinner like mye som menn, så det er ingen grunn til at mannen skal spandere hele tida. Men det får bli opp til hver enkelt. Jeg kommer i hvert fall ikke til å kjøpe ring til meg selv noen gang for å tilfredsstille svigerforeldre.

 

Det er vel litt for enkelt det du sier her, for selv om man har kjempet for likelønn i alle år så er det en kjentsak at kvinner tjener mindre enn menn. De typiske kvinneyrkene ligger lysår bak lønningene i de typiske manneyrkene. En sykepleier tjener mye mindre enn en elektriker, og slik har det vel nesten alltid vært.

 

Lysår er en stor overdrivelse. Det er sant at kvinner statistisk sett velger yrker med lavere lønn, men de har absolutt muligheten til å velge bedre. Jeg ville for eksempel ha byttet bort alle mine fordeler mot de fordelene kvinner får i høyere utdannelse, hvis jeg fikk tilbudet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...