Gå til innhold

[Løst] Linux konfigurasjon (hvilket os?)


haakkern

Anbefalte innlegg

Kan du bekrefte hver av disse stegene:

 

-Du kan kjøre kommandoene

sudo aptitude update

sudo aptitude safe-upgrade

uten at det kommer feilmeldinger?

 

-Når du restarter maskinen kommer du rett til en sort innloggingskjerm uten feilmeldinger?

 

-Når du der logger inn og skriver "startx" starter ikke X og du får ingen feilmeldinger?

 

kjørte den første kommandoen du skrev første gangen uten problemer det var kommando nr 2

 

hvor jeg fikk den feil meldinga. ja når jeg restartet kommer jeg til helt vanelig ubuntu server login ting.. uten proglemer.

 

virker kanskje som det prøver og starte.. aner ikke ??

 

hva skal jeg gjøre med den som bare står der og venter på melding ? bare avslutte?

 

tror jeg prøver med med demian.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du svare på hvert av de tre punktene eksplisitt og ta med feilmeldinger?

 

hva skal jeg gjøre med den som bare står der og venter på melding ? bare avslutte?

Den? Den hva da?

 

den står jo der og venter på en kommando dette bilde..

 

nei det tror jeg erlig talt jeg ikke kan svare på. enetse jeg veit er det jeg har dukumentert på bilder. tror jeg driter i hele ubuntu servern og går for noe annent.

post-215786-0-54632900-1324502269_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er et gamelt bilde.

 

Dersom du _nå_ skriver først:

sudo aptitude update

Fullføres den uten feilmeldinger?

 

Deretter:

sudo aptitude safe-upgrade

Fullføres den uten feilmeldinger?

 

Deretter:

sudo aptitude install lubuntu-desktop

Fullføres den uten feilmeldinger?

 

Det at du tidligere fikk feilmeldinger fra kernelen om CPU-issues kan tyde på maskinvarefeil.

Lenke til kommentar

Du venter ikke på noe, men du har en konfigureringsfeil knyttet til installering av en av pakkene ser det ut til.

 

Kjør kommandoen som er angitt i siste linje før promt, dvs sudo dpkg --configure -a

 

Denne type problemer kan man oppleve på alle Linux-distroer, og Ubuntu bygger ellers på Debian. Dog kan det faktisk til virtulaliseringsbruk være lurt å kjøre LTS versjon av Ubuntu, f.eks 10.04.3 LTS. De har ofte litt mindre feil.

Lenke til kommentar

Du venter ikke på noe, men du har en konfigureringsfeil knyttet til installering av en av pakkene ser det ut til.

 

Kjør kommandoen som er angitt i siste linje før promt, dvs sudo dpkg --configure -a

 

Denne type problemer kan man oppleve på alle Linux-distroer, og Ubuntu bygger ellers på Debian. Dog kan det faktisk til virtulaliseringsbruk være lurt å kjøre LTS versjon av Ubuntu, f.eks 10.04.3 LTS. De har ofte litt mindre feil.

 

 

oki takk

Lenke til kommentar

Tror jeg kommer til og kjøpe ny hk.. dette er et elde hk som jeg kjøpte for noen år siden. riktig nok quad core amd operton men ser ut til at amd generelt er litt buggy med linux.

 

jeg har kjørt neste alle windows servere på denne maskinen og det har fungert 110 % heletiden.

men jeg liker og teste os er og synes windows os blir for tungt og kjøre når jeg skal viritualisere oser med fesk virutal box. wmware har jeg også instaler på denne maskinen før men den nekter nå idag av en rar grunn.. kanskje de operton prosessorene som kommer fra ebay ikke er helt gode? anyways så prøve jeg idag igjen tror jeg kanskje skal kjøre ubuntu som sagt tiligre her og så virualbox i denne.

 

 

sett lit tpå dette kortet..

 

Evga

 

kanskje en mulig server kort.

Endret av haakkern
Lenke til kommentar

UPDATE : Jeg har idag tatt ut de nyeste operton prossessorene mine (quad core 1,8 ghz) kjøpt på ebay og satt inn de litt eldre dual core prossessorene mine. 2,8 ghz. og nå ser ting ut til at det fungerer tror den bugga på cpu delen.

 

nå startet zorin os uten og henge seg og det har ikke hengt seg enda! skal prøve gnome seinere nå ;)

Lenke til kommentar

Det var synd, men likevel bra at du fant ut. Når kernelen plutselig roper ut at noe har hengt seg i en terminal er det gjerne et tegn på at ting ikke er helt i orden.

 

jepp det var vel det jeg egetlig viste.. ville bare ikke inrømme det. når jeg isntalerte de gamle så fungerte alt igjen.

 

 

¨nå kjører jeg suse og alt er ok. ;D

 

takk for hjelpen til de som har bidratt.

post-215786-0-80152500-1324569402_thumb.jpg

Endret av haakkern
Lenke til kommentar

Det var synd, men likevel bra at du fant ut. Når kernelen plutselig roper ut at noe har hengt seg i en terminal er det gjerne et tegn på at ting ikke er helt i orden.

 

jepp det var vel det jeg egetlig viste.. ville bare ikke inrømme det. når jeg isntalerte de gamle så fungerte alt igjen.

 

 

¨nå kjører jeg suse og alt er ok. ;D

 

takk for hjelpen til de som har bidratt.

 

 

God jul.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...