Gå til innhold

[Løst] Linux konfigurasjon (hvilket os?)


haakkern

Anbefalte innlegg

Hei.

 

jeg har planer om og kjøre linux os i bunnen av min server og instalere VirtualBox opp på den igjen og kjøre en del maskiner i denne.

 

jeg har tiligre kjørt både ubuntu og rekke andre linux os er og de har fungert fint.

jeg har kjørt wmware men av en merkelig grunn så vil ikke den la se instalere på denne serveren får feil melding på microcode. jeg tror det kommer av at jeg kjører vanelige opreton cpuer som ikke er laget for wmware og at jeg må "kjøpe" en lisens for og få det til og virke..

nok om det.

 

hvilket os linux er mest stabilt med tanke på at jeg skal ha de i bunnen ? og ikke mist lite ressurts krevende ? vil jo ha alle resursene på de virituelle maskinene !

 

jeg har også en raid kontroller som må virke i dette linux os et.

 

http://www.lsi.com/support/products/Pages/3ware9550SXU-8LP.aspx

 

ser det er driver til fedora og en rekke andre.

 

det er viktig at dette er stabilt og fungerer! uten kluss.

 

prøver ubuntu nå. hvis jeg får det instalert.

litt om maskin vare.

 

arima motherbord

 

http://www.unixsurplus.com/product/2u-nm46x-server-2x-amd-dual-core-2214-he

 

samme som denne..

dette raid kortet.. : http://www.lsi.com/support/products/Pages/3ware9550SXU-8LP.aspx

 

og har 12 gb DDR 2 minne instalert.

forslag motas med takk.

Endret av haakkern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gnome er ikke en distro, det er en DE.

 

Ønsker du en stabil distro med mange drivere, lav ressursbruk (men likevel X11 "GUI") og lite diskbruk etter installasjon, så kan jeg anbefale å installere Ubuntu Server og så installere pakken med navn "lxde". Rett og slett bare installere og så kjøre "sudo aptitude update && sudo aptitude safe-upgrade && sudo aptitude install lxde".

 

Eventuelt installere Debian 6 og velge "LXDE" som DE under installasjonen, men Ubuntu kommer normalt ut av boksen med en del flere drivere, så den er nok lettere å ha med å gjøre.

Endret av JohndoeMAKT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gnome er ikke en distro, det er en DE.

 

Ønsker du en stabil distro med mange drivere, lav ressursbruk (men likevel X11 "GUI") og lite diskbruk etter installasjon, så kan jeg anbefale å installere Ubuntu Server og så installere pakken med navn "lxde". Rett og slett bare installere og så kjøre "sudo aptitude update && sudo aptitude safe-upgrade && sudo aptitude install lxde".

 

Eventuelt installere Debian 6 og velge "LXDE" som DE under installasjonen, men Ubuntu kommer normalt ut av boksen med en del flere drivere, så den er nok lettere å ha med å gjøre.

 

thanks jhondoemakt!! egetlig lei ubuntu.. men tror jeg skal prøve det seinere idag. har du noe gode løsninger på hvorfor den ikke vil ha 64 bit?

 

trodde det var raid kontroller den først bugga på men den lastet jo driverne under instalasjonen så jeg. så maser den om at min cpu ikke er riktig eller noe slik men fortsetter under instalasjonen fordi.

 

kan legge ut litt mere info senere.

 

driver og instalerer ubuntu nå 64 edition. ser ut til og virke bra.

rart at denne skal bare trumfe igjennom mens gnome og suse er vanskelige .

Endret av haakkern
Lenke til kommentar

http://thanhsiang.org/faqing/node/120

 

4. Boot into console/command line instead of X

No display manager, use startx, Run following command:

sudo update-alternatives --config x-session-manager

Then choose startlxde. The next time you run startx, LXDE will be started.

 

Skriver du "startx" så starter X11 og LXDE med grafisk grensesnitt.

 

 

nytt problem...

står skrevet side opp og ned dette " (rcu_sched_state detected stalls on cpus/tasks: (0) (deteteced by 7, t=3107230 jiffies") og tallene er forskjellige ! står mange sider om dette bare stor og jobber ?? dette er for noe slags feilmelding a?

Lenke til kommentar

Når jeg søker etter dette kommer det bare opp poster for de siste par tre månedene. Det ser ut som om det er flere som har problemer med Kernel 3.0.x og virtualisering som får dette.

 

Hvilken prosessor har du og har du virtualisering i maskinvare?

cat /proc/cpuinfo | grep 'model name\|flags'

 

Får du denne feilen i hoved-OS eller i en virtuell maskin? Får du det før du starter opp virtuelle maskiner?

Lenke til kommentar

Når jeg søker etter dette kommer det bare opp poster for de siste par tre månedene. Det ser ut som om det er flere som har problemer med Kernel 3.0.x og virtualisering som får dette.

 

Hvilken prosessor har du og har du virtualisering i maskinvare?

cat /proc/cpuinfo | grep 'model name\|flags'

 

Får du denne feilen i hoved-OS eller i en virtuell maskin? Får du det før du starter opp virtuelle maskiner?

 

har instalert virtuell opsett har ikke begynt med det enda. men planene er der..

 

den feilmeld kom etter at jeg kjørte siste komandoen fra deg denne sudo aptitude safe-upgrade da jeg kom tilbake fra trening sto dette over hele skjermen.. få lastet opp et bilde.. kjører nå denne en av disse kommandone.. den istalerer noe. gnome ? nei faen dwet var dette lx greia..

 

skal få lagt ut et bilde.

post-215786-0-92685700-1324491274_thumb.jpg

post-215786-0-28931300-1324491288_thumb.jpg

Endret av haakkern
Lenke til kommentar

Jeg snakker om denne:

cat /proc/cpuinfo | grep 'model name\|flags'

 

(Jeg ser du har glemt en ' i screenshottet dit)

 

Du kan forresten skrive "startx" om du vil ha GUI nå som du har installert pakken "lxde".

 

det kom jevelig mye info opp mulig og pause litt alt ell ?

post-215786-0-31363600-1324493528_thumb.jpg

post-215786-0-45272900-1324493832_thumb.jpg

post-215786-0-72610100-1324493983_thumb.jpg

Endret av haakkern
Lenke til kommentar

-Jeg ser du får diverse feilmeldinger der. På første screenshot, valgte du å avbryte? (CTRL-C)

 

-Når du restarter maskinen, hva dukker opp på skjermen?

neida den står her og venter på at jeg skal komme med noen lure kommandoer

 

og når jeg restartet kommer jeg tilbake til ubuntu server loging greie..

 

og btw.. jeg kjørte den kommandoen den foreslo..

Endret av haakkern
Lenke til kommentar

Kan du bekrefte hver av disse stegene:

 

-Du kan kjøre kommandoene

sudo aptitude update

sudo aptitude safe-upgrade

uten at det kommer feilmeldinger?

 

-Når du restarter maskinen kommer du rett til en sort innloggingskjerm uten feilmeldinger?

 

-Når du der logger inn og skriver "startx" starter ikke X og du får ingen feilmeldinger?

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...