Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hva er defekt, strømforsyning eller hovedkort?


Anbefalte innlegg

Etter siste tordenvaer så har maskinen sluttet å virke.

Dvs, hovedkortet lyser men intet starter når jeg presser inn startknappen.

Jeg har prøvd å koble slik at jeg kan teste strømforsyningen, og den starter opp, samt disker og alt det.

 

Hvordan skal jeg fortsette for å eliminere ut andre komponenter som feilkilder?

 

Maskinvare:

BeQuiet Dark Power Pro 1200w

Asus P5E64WS Evolution

 

 

Hvis hovedkortet er røket, bør jeg oppgradere til LGA1155 eller LGA2011 socket?

I siste tilfelle, er det noe spesielt jeg bør vaere oppmersom over? tenker mest på om lga2011 systemet vil virke sammen med det andre utstyret jeg har.

Endret av hertugen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket instillingene i BIOS? Det er nok det som menes, at du skal disable nettverket i BIOS.

Han kommer ikke inn i Bios siden ingenting skjer når han trykker startknappen.

Det er helt riktig.

Lyset på hovedkortet blinker som vanlig, men det skjer ikke en ting når jeg trykker inn startknappen. Ellers greide jeg å starte PSU'en, derimot ikke sagt om den funker 100%.

Lenke til kommentar

 

Lyset på hovedkortet blinker som vanlig, men det skjer ikke en ting når jeg trykker inn startknappen. Ellers greide jeg å starte PSU'en, derimot ikke sagt om den funker 100%.

 

Prøv i alle fall :

 

*Restarte Bios via jumper på hovedkortet. (Reset CMOS).

*Koble fra strømkablene til psu og fra psu til hovedkortet over natta.

*Koble ut Batteriet til Hovedkortet og Reset CMOS en gang til. La batteriet stå ute i 1 min.

 

Om dette ikke hjelper så bør du teste med en annen PSU, det er godt mulig at PSU'en din har tatt støyten og dermed unngått at andre kritiske komponenter har tatt kvelden etter at lynet slo ned.

 

 

Lenke til kommentar

Har prøvd punkt 1 og 3 uten at det hjalp. Nå er hovedkortet ute av PC'en (3 punkter på baksiden som er litt svidd).

 

Ett annet spørsmål, ser at det vil bli vanskelig å få tak i ett nytt 775 HK, er det noen plasser man kan få tak i det brukt hvis nødvendig? (er ikke veldig lysten på å oppgradere både HK og CPU)

Endret av hertugen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...