Gå til innhold

Ingeniørstudie til sommeren


thermos

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å ta meg selv i nakken og ta meg en skikkelig utdannelse. Tenker å søke ingeniør til sommeren. Nærmere bestemt elektro, noe jeg alltid har hatt litt interesse av.

 

Problemet er bare at jeg begynner å bli litt gammel. 28 år. Og jeg mangler r1 og r2 matten. Jeg har 2mx fra den gamle læreplanen, men det har jeg forstått ikke hjelper så mye.

 

Hvor realistisk er det å bestå både r1 og r2 som privatist fra nå av og frem mot sommeren? Hadde 3 i 2mx på videregående for mange år siden husker jeg. Eller er det lurere å ta 1 år forkurs og heller søke ingeniør neste år?

 

Og. Er det "for seint" å begynne nå? Er jo ikke ferdig før jeg er 30... Noen som ansetter nyutdannede ingeniører på 30 år? Tar jeg forkurs er jeg jo nesten pensjonist før jeg er fedig utdannet :p

 

Et spørsmål til. Jeg har andre års fysikk fra vgs. 2fy tror jeg det het. Opptakskravene er jo fys1. Må jeg ta fys1 også, i tillegg til r1 og r2, eller holder 2fy som jeg har i dag?

 

Takk for innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du virkelig går inn for det og kanskje kjenner noen med litt kompetanse innen fagene så vil jeg tro det er mulig å bestå dem, ja! Fagene er ikke VELDIG vanskelige, men det kan sikkert være en del å sette seg inn i hvis du ikke har sett en x eller y på mange år. :) Vet dessverre ingenting om ingeniør forkurs.

 

Og det er absolutt ikke for sent! I mitt førstekull så er det en som er MYE eldre enn deg. Det handler jo tross alt om å finne et yrke man liker her i livet, bedre sent en aldri. Jeg hadde ikke hatt noe imot å ansette en 30 år gammel ingeniør så lenge han var flink. ;)

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Hei thermos!

 

Jeg begynte selv på elektroingeniør i høst og er på din alder.

Og here goes:

 

  • Det er _mange_ godt voksne på ingeniøstudier. Overraskende mange faktisk, så du er overhodet ikke alene om å etterutdanne deg som ingeniør.
  • De fleste ingeniørhøyskoler tilbyr realfagskurs, sommerkurs, tresemesterordning, y-vei etc etc for de som ikke har all nødvendig kompetanse i bagasjen fra før.
  • Jeg tok forkurs i 2004, og selv om pensum trolig har forandret seg litt siden den tid så var det ingen problemer å komme inn.
  • Og til slutt kan jeg bare si at enhver noldus klarer å fullføre en standard 3-årig ingeniørbachelor så lenge man jobber nok med stoffet.

 

 

Send gjerne en PM om det er flere ting du lurer på

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har staket ut samme kurs som deg, og er blitt 27. Har startet så smått med r1,r2 og fys1 på egenhånd, men begynner på kveldskurs i januar. Har ikke helt bestemt meg for hvilken bachelorutdanning jeg vil ta med det blir noe innenfor elektro.

Jeg sluttet i min faste jobben i sommer og tok i høst generell studiekompetanse, og de karakterene jeg har fått til nå lover bra for at jeg kommer inn på det kurset jeg vil. Med mindre økonomien blir altfor trangt vil jeg vurdere å strekke meg til en master grad også, men det tar jeg underveis.

 

Hvis du ser på denne fremstillingen vil du overhodet ikke bli en minoritet på skolen!

 

Så kjør på!

Lenke til kommentar

Eg tok eit kjappt søk i lønnsstatistiken for ingeniørane som er organisert i NITO og fant desse nøkkeltalla:

I 2010 var gjennomsnittsalderen for ingeniører i kommunal sektor fordelt slik:

0 år etter eksamen: 33 år

1 år etter eksamen: 31 år

2 år etter eksamen: 35 år

...

 

Deretter er fordelinga slik som du vil forvente med alder som auker for kvart år etter eksamen.

 

For privat sektor på samme tid såg fordelinga slik ut:

0 år etter eksamen: 27 år

1 år etter eksamen: 28 år

2 år etter eksamen: 30 år

...

 

For statlig ansatte:

0 år etter eksamen: 29 år

1 år etter eksamen: 29 år

2 år etter eksamen: 32 år

...

 

 

Som du ser så er gjennomsnittsalderen for ein nyutdanna ingeniør ca 30 år (noke yngre i privat sektor av ein eller anna grunn), du vil dermed være greit innanfor den alderen som ein gjennomsnittlig kan forvente seg av ein ingeniør når du er ferdig utdanna.

 

Merk at dette er gjennomsnittet, sjølv om også eg sitterigjen med ein opplevelse av at det ikkje er så mange som fullfører ingeniørutdanninga på normaltid (direkte etter vidaregåande, kun avbrutt av eventuell førstegangstjeneste). Men det kan nok godt tenkast at det er ei mindre gruppe godt voksne studenter som drar opp gjennomsnittsalderen, men eg synest likevell at det absolutt ikkje er for seint å ta seg ei utdanning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...