Gå til innhold

Religion skremmer meg


Anbefalte innlegg

 

Da er jeg ikke enig med deg, rett og slett. For jeg VET at det ikke finnes guder.

Hvis du VET dette går jeg ut i fra at du kan føre bevis for påstandene også? Ikke det? Neivel, men da stiller du faktisk like tynt som de som påstår at gud(er) finnes, dere har nøyaktig like mye bevis... For en som tror på gud kan si nøyaktisg det samme som deg, og gjør det også, med hensyn til hvor mange tegn han ser på en gud rundt om i naturen...

 

Det eneste riktige er at vi ikke vet om det finnes gud(er) eller ikke... Men siden bevisene for gud er totalt fraværende er det ingen vits i å tro på dette på forskudd, like lite som det er lurt å bombastisk slå fast at det ikke finnes noen gud...

 

Så jo, de aller fleste ateister TROR ikke det ene eller det andre, de konstanterer med fakta og fakta er at det ikke finnes et eneste spor etter en gud så langt og derfor null og niks grunn til å tro at det finnes noen gud heller. Men vi kan faktisk ikke se helt bort fra at gud ikke finnes det... Det blir det bare uvitenskapelig tull ut av påstander av dette slaget...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man vil mest sannsynlig aldri vite med sikkerhet om guder eksisterer, siden de fleste av de besitter egenskaper utenfor vår virkelighet. At det er veldig, veldig usannsynlig derimot... Det går simpelthen ikke an å bevise ikke-eksistens. Det er heller ikke noe poeng å prøve, da det må bevises eksistens.

Lenke til kommentar

Det fins ingen grunn til å bli skremt av religioner. Verden er like farlig med eller uten religion. Verden er et fientlig sted uansett hva du tar fra eller tilføyer.

Vil vel påstå at verden ville blitt et langt bedre sted om vi begynte å følge kunnskap og viten over religiøs overtro...

 

Så nei, er nok ikke enig der... Følger vi disse gamle overtroene vi i dag følger tror jeg at mennesket vil bli utryddet om ikke så lenge... Da vi kommer til å gå til grunne over gudelige penis lengder og fordummende doktriner om hvem gud som blir påstått mest iherdig...... For det er det religion gjør... i bunn og grunn

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Religioner er i all hovedsak til for at menn med sykelig trang til å kontrollere andre skal kunne gjøre dette på en mest mulig effektiv måte. La oss for eksempelets skyld si at religion er tull. Hvem er det som tjener på at de eksisterer? Jo, det er menn i høyerestående posisjoner, som f.eks. imamer og pedofile katolske prester. Det spres så nedover til hvermansen. Se på kvinnesynet i store deler av bla. den muslimske verden, hvor kvinnene er mannens eiendel. Gjennom religion kan man forsvare det, og hvem tør vel å gå imot "guds vilje"? Alle de religiøse reglene er også systemer for å kontrollere andre mennesker, enten det gjelder kvinner eller menn.

 

I Norge har heldigvis kristendommen blitt ganske utvanna, slik at det er mest tro igjen, og ikke visse grupper som på psykopatisk vis skor seg på folks tro. Når man ikke har noe å tjene på religion vil de sakte men sikkert forsvinne, som man ser her i landet. Langt de fleste er allerede ateister i større eller mindre grad, og det er ingen grunn til å tro at denne trenden vil snu.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Langt de fleste er allerede ateister i større eller mindre grad, og det er ingen grunn til å tro at denne trenden vil snu.

Veeel, her har du bare delvis rett, for selv om mange slutter å tro på mytene i den kristne tro har du mange som regelrett hopper rett over til de såkalte alternative "religionene" der alt fra helbredende månelys, magiske steiner og en dråpe med lurium blandet i like mye vann som atlanterhavet, også kallt Homøopati, er saliggjørende å tro på.... Noe som ikke akkurat ble bedre etter at de fjernet kvakksalveloven og åpnet for disse snylterne... (Neida, alle er ikke snylteree, for all del... noen av dem tar seg faktisk tid til å lytte til de som kommer, noe leger ikke er så gode på...

 

Men alt i alt så går vi fra den ene whooo greia til den neste.... Å være ateist betyr faktisk bare at du ikke finner bevisen for guder gode nok til å tro på påstandene... Hva du tenker og tror ellers er så ymse tydeligvis...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Religion er en blind mann i et mørkt rom, som leter etter en svart katt. Og finner den

 

Derfor burde det skremme deg.

Religion er vel heller en blind mann i et mørkt rom som leter etter en fantasifigur, og selv om han ikke finner den insisterer han på at den er der.

 

Tror de fleste ATEISTER er åpne for at det kan finnes en gud jeg, men sålange bevisene glimrer med sitt fravær så stiller de seg skeptiske og tvilende... Å benekte eller tro at at gud(er) IKKE finnes ville faktisk vært like dumt som å tro eller påstå at gud(er) finnes... Da ingen av sidene kan bevises.... :)

 

Nei. Ateister benekter at det finnes en eller flere guder eller en høyere makt. Agnostisisme har den filosofien du beskriver at man kan være åpen for at det finnes en høyere makt eller en/flere gud(er).

Nei, ateisme beskriver det at man ikke tror på Gud. Altså mangel på tro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så ikke denne jeg....

 

Nei. Ateister benekter at det finnes en eller flere guder eller en høyere makt. Agnostisisme har den filosofien du beskriver at man kan være åpen for at det finnes en høyere makt eller en/flere gud(er).

 

I så fall er det veldig få ateister ute å går, kansksje på tide med en nytenkning på definisjonene... Mye gammelt rusk som henger ved...

 

Hvis du leser det jeg skriver så skriver jeg at de fleste som definerer seg i felles potten ATEISTER er åpne for at både ditt og datt KAN eksistere, men stiller seg skeptiske til dagens "beviser", eller mangel på sådan. Å putte disse under spesifikke grupperinger er derfor bare dumt, derfor felles betegnelsen ateister...

 

For det går ikke an å si at gud ikke finnes, like lite som man kan si at gud finnes... Det er et spørsmål som ikke har bevis noen vei (annet enn nettopp i fantasien til en del mennesker da...) og en må derfor stille seg uvitende på dette området, noe annet er bare latterlig. Merkelig nok har du plenty av religiøse som er SIKKER på at guden de tilber finnes, men de er samtidig ignorante nok til å fornekte alle andre guder, samt alt annet som KAN eksistere der ute...

 

Men du finner svært få ateister som ikke er åpne for at det kan eksistere *noe* nettopp fordi de aller fleste av dem bruker vitenskap som grunnlag i sin verdens anskuelse, og naturen til vitenskap er å være åpen for alt og ikke lukket for noen ting, SELV om vi ikke har svarene i dag. Så merkelappen ateist er litt misvisende her føler jeg...

 

 

Det er mulig at jeg ikke er flink nok til å bruke den rette merkelappen jeg sorterer under, men når noen spør om jeg tror på gud og jeg svarer at jeg er agnostiker så krever det langt lengre forklaringer (da folk faktisk tror det er en av art av kristendom ala zorokaster eller noe slikt...) enn svaret ateist gjør... Ateist vet de alle fleste hva er, agnostiker derimot, eller gnostisk agnostikker, eller agnostisk agnostikker eller hva pokker det blir når man skal ta hensyn til absolutt alt, fordrer til lengre forklaringer som folk stort sett ikke skjønner en drit av allikevel... så derfor ateist!

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...