Gå til innhold

Alan Wake til PC? (PC)


Anbefalte innlegg

*snip*

Og enda en ting. PlayStation 3 er vel per dags dato den plattformen hvor det er vanskeligst å cracke og piratkopiere spill. Hvorfor har det seg da, at denne konsollen - "oppfølgeren" til Playstation 2, den uten tvil største spillplattformen i spillindustriens historie på den tiden.... hvorfor har det seg da slik at PlayStation 3 konstant selger uendelig mye dårligere enn Xbox 360, til og med ofte også PC?

 

Det er pga PS3 har et mye større utvalg av spill som ikke er på X360. Om PS3 hadde kun en håndfull og knapt det eksklusive AAA spill i året så hadde dem solgt vesentlig bedre også.

 

Dette er bare tull. For en gangs skyld er jeg faktisk (halvveis) enig med Samco - PS3 har slettes ikke noe større utvalg av eksklusive spill, enn det de andre systemene har, og antallet eksklusive spill har UANSETT heller ikke noe med dette å gjøre. Det er ikke eksklusive spill som selger dårligere på Playstation 3. Det er ALLE spill. GTA4, Call of Duty, FIFA, Need For Speed og alle mulige andre spill. Nesten utelukkende selger disse bedre på Xbox 360, da til tross for at det er uhorvelig lett å piratkopiere spill på denne konsollen. Faktisk er det enklere å cracke spillene på X360 enn det er på PC (men PC'en gjør det enklere å spille de crackede spillene enn hva det er på Xbox). Jeg skjønner hvor du vil, du mener at siden PS3 har så mange ekslusive spill, så blir salgstallene mer "fordelt" utover de diverse spillene, fremfor å være konsentrert rundt en elite av spill som Gears of War eller Halo. Men dette stemmer ikke i det hele tatt. Som sagt så selger alle spill dårligere på PS3, da særlig de som også finnes på andre systemer. Playstation 3-versjonen av multiplattformspill som slippes ut ligger nesten uten unntak langt nedenfor Xbox-versjonen av samme spill på hver eneste måneds NPD-rapport.

 

Dette har også med markedsføring å gjøre. Microsoft har vært flinkere til å markedsføre seg mot det vestlige spillsamfunn, og dessuten er Microsoft også mye mer glad i å åpne pengesekken og kjøpe til seg spillenes midlertidige eksklusivitet, slik vi så med nevnte Alan Wake og en drøss med andre spill (eksempelvis også "episodene" til GTA4, som kom lenge før på Xbox 360).

 

 

Resten du skrev ble bare mer synsing for min del, men fint du er engasjert.

 

Synsing? Definisjonen av å synse er at man ytrer sterke meninger om noe man har lite peiling på. Sånn sett synes jeg motargumentet ditt både var dårlig, usmakelig og fornærmende. Du avblåser alt jeg sier - påstander som er logiske fra et objektivt ståsted, påstander som jeg har backet opp med artikler og fakta, du avblåser ALT det ved å kalle det "synsing". Jeg føler dette blir litt som når en vitenskapsmann (noe jeg forøvrig slettes ikke anser meg selv som) skal forklare en sterkt religiøs person hvordan evolusjon fungerer. Greit at du sier deg uenig, og at du ikke ønsker å diskutere dette skikkelig - eller at du rett og slett ikke ønsker å endre ditt syn - men jeg synes nå jeg har argumentert rimelig godt for meg selv her, og fortjener mer enn å få mine påstander påklistrert "synselappen".

Endret av Hr. Jenssen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1323882547[/url]' post='18716737']
1323868387[/url]' post='18715493']
1323836614[/url]' post='18714195']
1323826741[/url]' post='18714088']

*snip*

Og enda en ting. PlayStation 3 er vel per dags dato den plattformen hvor det er vanskeligst å cracke og piratkopiere spill. Hvorfor har det seg da, at denne konsollen - "oppfølgeren" til Playstation 2, den uten tvil største spillplattformen i spillindustriens historie på den tiden.... hvorfor har det seg da slik at PlayStation 3 konstant selger uendelig mye dårligere enn Xbox 360, til og med ofte også PC?

 

Det er pga PS3 har et mye større utvalg av spill som ikke er på X360. Om PS3 hadde kun en håndfull og knapt det eksklusive AAA spill i året så hadde dem solgt vesentlig bedre også.

 

Dette er bare tull. For en gangs skyld er jeg faktisk (halvveis) enig med Samco - PS3 har slettes ikke noe større utvalg av eksklusive spill, enn det de andre systemene har, og antallet eksklusive spill har UANSETT heller ikke noe med dette å gjøre. Det er ikke eksklusive spill som selger dårligere på Playstation 3. Det er ALLE spill. GTA4, Call of Duty, FIFA, Need For Speed og alle mulige andre spill. Nesten utelukkende selger disse bedre på Xbox 360, da til tross for at det er uhorvelig lett å piratkopiere spill på denne konsollen. Faktisk er det enklere å cracke spillene på X360 enn det er på PC (men PC'en gjør det enklere å spille de crackede spillene enn hva det er på Xbox). Jeg skjønner hvor du vil, du mener at siden PS3 har så mange ekslusive spill, så blir salgstallene mer "fordelt" utover de diverse spillene, fremfor å være konsentrert rundt en elite av spill som Gears of War eller Halo. Men dette stemmer ikke i det hele tatt. Som sagt så selger alle spill dårligere på PS3, da særlig de som også finnes på andre systemer. Playstation 3-versjonen av multiplattformspill som slippes ut ligger nesten uten unntak langt nedenfor Xbox-versjonen av samme spill på hver eneste måneds NPD-rapport.

 

Dette har også med markedsføring å gjøre. Microsoft har vært flinkere til å markedsføre seg mot det vestlige spillsamfunn, og dessuten er Microsoft også mye mer glad i å åpne pengesekken og kjøpe til seg spillenes midlertidige eksklusivitet, slik vi så med nevnte Alan Wake og en drøss med andre spill (eksempelvis også "episodene" til GTA4, som kom lenge før på Xbox 360).

 

 

1323868387[/url]' post='18715493']

Resten du skrev ble bare mer synsing for min del, men fint du er engasjert.

 

Synsing? Definisjonen av å synse er at man ytrer sterke meninger om noe man har lite peiling på. Sånn sett synes jeg motargumentet ditt både var dårlig, usmakelig og fornærmende. Du avblåser alt jeg sier - påstander som er logiske fra et objektivt ståsted, påstander som jeg har backet opp med artikler og fakta, du avblåser ALT det ved å kalle det "synsing". Jeg føler dette blir litt som når en vitenskapsmann (noe jeg forøvrig slettes ikke anser meg selv som) skal forklare en sterkt religiøs person hvordan evolusjon fungerer. Greit at du sier deg uenig, og at du ikke ønsker å diskutere dette skikkelig - eller at du rett og slett ikke ønsker å endre ditt syn - men jeg synes nå jeg har argumentert rimelig godt for meg selv her, og fortjener mer enn å få mine påstander påklistrert "synselappen".

 

Var ikke min hensikt å fornerme, men uenig det er jeg. Samco har jeg dog ingen problemer å fornærme da han er vel det største Xbox trollet på forumet.

Lenke til kommentar

Var ikke min hensikt å fornerme, men uenig det er jeg. Samco har jeg dog ingen problemer å fornærme da han er vel det største Xbox trollet på forumet.

 

Det er jeg klar over, Samco har en tendens til å si ting uten å være helt klar over hva som er fakta, og når folk sier mot han kommer han med personangrep. Men det endrer ikke det faktum at han sier noe som er rett, og det er at PS3 slettes ikke har betydelig flere eksklusive titler enn det Xbox, Wii og PC har.

 

Og på hvilken måte er du da uenig med det jeg har diskutert?

 

 

At Hr. Jenssen kun har et ''rykte'' på 60 er et under.

 

Tja, jeg synes da 60 ikke er så lite, jeg(?). Hadde langt mindre for noen måneder siden. Jeg har vært medlem hos Gamer.no nokså lenge, men siden de startet med dette ryktesystemet så har jeg ikke vært særlig aktiv (ikke at det har noe med ryktesystemet å gjøre, jeg har bare vært veldig inaktiv generelt), og har bare nylig fattet ny interesse i forumet.

 

Det skal for øvrig også sies at jeg er rimelig god på det å synse, og jeg er nok ofte litt langt fremme med å mene litt for mye om ting jeg ikke er særlig kunnskapsrik om. Jeg kan dessuten også være uhorvelig dårlig til å formulere meg (slik jeg beviste i Kinect-tråden som fulgte med en artikkel), noe som også kan skape litt furore.

 

MEN! Når det kommer til dette med piratkopiering på PC, så påstår jeg at jeg står ganske sterkt med god kunnskap og god erfaring. Jeg synes også det er viktig at folk får øynene opp for dette, at piratkopiering (til tross for at det er en styggedom som verden ville vært bedre uten) ikke er hovedproblemet, og at spillutgivere (og utviklere) må slutte å skyle på dette hver gang deres middelmådige spill, som atpåtil er elendig portet fra hovedkonsollen til andre systemer, ender opp med å selge dårlig. Det er særlig viktig at folk slutter å tro på alt hva utgivere som Ubisoft sier, og at deres svar på piratsikring - som rammer de legitime spillerne og ikke piratene - er helt feil. Ubisoft er også blant de utgiverne som er raskest på avtrekkeren til å peke på piratkopiering når de velger hvilket spill som kommer på hvilket system, og dette nøler de ikke med å dra frem i pressekonferanser - noe som jeg anser som svært fornærmende, da de føyer alle under én og samme kam, og kaller alle oss PC-spillere for kriminelle.

 

... Men du skal ha takk for komplimentet! :)

 

 

Edit: Og for å komme litt mer tilbake på temaet artikkelen omtaler (og det at LarZen hevdet at Alan Wake ville selge dårlig på PC, hovedsaklig grunnet piratkopiering); Jeg er uenig, og jeg mener (basert på alt det jeg har skrevet om i posten min på forrige side), at HVIS Alan Wake selger dårlig på PC, så har det minimalt å gjøre med piratkopiering, og mer å gjøre med en rekke andre faktorer, som for eksempel at spillet ikke markedsføres godt nok, eller det at mange PC-spillere føler seg dolket i ryggen av at Remedy kansellerte PC-versjonen for flere år siden, til fordel for Xbox 360, og at (mange av) PC-spillerne dermed bare vil overse spillet totalt, ut av prinsipp. Det føltes ut som at Remedy bokstavelig talt "sold outt" fra sin gamle fanbase på PC (hvor Max Payne 1 og 2 var aller størst), for å tjene mer penger på Xbox.

Endret av Hr. Jenssen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1323883771[/url]' post='18716845']

Så flott for de som har venta på dette spillet og nå kan det spilles i 1920x1080p med Xbox 360 kontroller koblet opp til din Full HDTV :)

 

Jeg skal skaffe dette bare for å se den store forskjellen det kommer til å bli!!

 

Er et av mine favoritt spill så blir nok å gjøre det samme! Håer grafikken har fått en aldri så liten paint jobb også.

Lenke til kommentar

Veldig mye bra innlegg av Hr.Jenssen i tråden her. Enig i nær sagt absolutt alt han har sagt her, og ville spammet + knappen om det var mulig.

 

Må si det høres merkelig når folk som selv bare synser og speiler subjektiv info fra kommersielle aktører, samtidig kaller folk som virkelig vet hva de prater om og utdyper temaet godt for "synsere". Snakk om å sparke seg selv midt i fleisen (burde være fysisk umulig, men vi ser stadig noen få til nettopp det :D ).

 

Vil spillet slå an på PC? Jeg er sterkt i tvil, selv om PC publikummet kanskje er mer det rette publikum for denne tittel enn de som har konsoll som hovedplattform (jeg generaliserer, med tanke på gjennomsnittsspiller på hver plattform). Hvis den skal selge på pc må det komme godt frem at tittelen er minimalt befengt med konsoll-herpes til tross for port derfra.

 

I tillegg kommer spørsmål om folk vil kjøpe fordi de føler seg "dolket i ryggen" ettersom pc-versjon ble kansellert den gang. Mange vil nok reagere slik, men ikke det overveiende flertall tror jeg. Spillere har aldri vært kjent for å være prinsippfaste og standhaftige (de kjøper det de har lyst på uten særlig kollektiv bevissthet, hvilket vi ser ved all den søpla som kjøpes ukritisk og aldri fullføres).

 

Jeg vil tro at mange ikke kjøper det fordi de har flere spillplattformer enn pc og allerede har spilt det eller mer enn testet det på en annen plattform - eller i det minste har sett flere venner spille det på xbox tidligere og derfor har fått tilfredsstilt nysgjerrigheten slikt sett. Samlet sett vil jeg anta at det er en risiko for at det vil selge dårlig. Når de først skal ta en risiko, hvorfor ikke heller lage et nytt spill som ikke er så main-stream action crossover ditt og datt som det meste annet på markedet i dag? Hva med f.eks. kvalitets-RPG med dybde, gode dialoger og konsekvenser av valg, stemning, smart AI og UI osv. Dette er vi sulteforet på. Dette får vi ikke lenger.

 

Spillindustrien går baklengs inn i fremtiden med r.. full av ostepølse. Og spillerne subber etter i like lite flatterende grasiøsitet (åndelig og emosjonelt sett, gjennom sin lite kritiske sans og overivrige kjøpshysteri hver gang en hypermarkedsført AAA-tittel kommer ut). Med ønske om god bedring til industrien og til oss alle ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig tror jeg slettes ikke Alan Wake vil gjøre det særlig dårlig på PC. Som du sier, det finnes nok flere mennesker som er mer interessert i denne typen survival horror spill på PC enn på Xbox (flesteparten finner vi vel dog på PlayStation, basert på antallet forskjellige store spillserier av denne sjangeren som er prominente derifra). Spill som Amnesia (dog ikke helt i samme blodåre) solgte som varme hveteboller på PC, til tross for at spillet hadde absolutt null markedsføring (foruten det faktum at det fantes på førstesiden av Steam), og jeg tror mange ser frem til Alan Wake på PC.

 

Dessuten er jeg enig med deg i det du sier, at den generelle spillbefolkningen bryr seg ikke om å bli "dolket i ryggen" - de føler det rett og slett ikke slik. Det er nok også få som husker hvordan Alan Wake så ut på IDF i 2006, tilbake i de dager da spillet ble brukt til å presentere hvor "groundbreaking" Intel's nye quadcore prosesssorer ville være, og Alan Wake selv skulle være et open-world psykologisk horrorspill med så realistisk grafikk og fysikk at fysikken ville benytte en hel kjerne av prosessoren alene - og det skulle benytte DirectX 10, og kun skulle kjøres på Vista. Selvfølgelig, dette var jo før Microsoft kom inn i bildet, og spillet tok en kraftig venstresving, til å bli det som det er i dag (på godt og vondt). HER finnes forøvrig en (lavkvalitets) video fra nevnte presentasjon.

 

Så jeg tror slettes ikke spillet vil selge noe dårlig, og jeg tror ærlig talt vi fint skal klare å kjøpe flere digitale kopier enn 900.000 (som det var på Xbox) på et halvår. Selvfølgelig, så fremt PC-versjonen faktisk blir behandlet med respekt og omtanke - å få alle DLC'ene gratis med på kjøpet burde også være et krav, som "plaster på såret" for at vi fikk en slik forsenket versjon. :)

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...