Gå til innhold

Slik får du mest ut av Skyrim på maskinen din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke prøvd Skyrim selv, og er kun interessert pga. tekniske aspekter, men ser spillet virkelig så "plastikk" ut som det gjør i mange videoer? (overdrevent bruk av specular lighting på bump mapping for dere grafikere)

 

Det kan det originalt, men med injectfxaa og custom fil til den så ser det virkelig bra ut. Med den så blir grafikken mer ekte. Har mange øyeblikk der jeg bare må stoppe og nyte utsikten...

Lenke til kommentar

Kjører nå Skyrim på maks med ca 45-55 FPS :DBruker et Radeon HD 6870, og oppløsningen er på 1680x1050Jeg tror det er nokså individuelt hvor mange FPS en får; jeg leste ett innlegg en gang av noen med et Radeon HD 6970 (eller 6950, er ikke helt sikker) som fikk noe rundt 20-30 FPS...

 

Har ASUS Radeon 6970 Direct CUII og jeg kjører Skyrim på 1920x1200 oppløsning alt på høyeste og 60 fps ...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd Skyrim selv, og er kun interessert pga. tekniske aspekter, men ser spillet virkelig så "plastikk" ut som det gjør i mange videoer? (overdrevent bruk av specular lighting på bump mapping for dere grafikere)

 

Det kan det originalt, men med injectfxaa og custom fil til den så ser det virkelig bra ut. Med den så blir grafikken mer ekte. Har mange øyeblikk der jeg bare må stoppe og nyte utsikten...

Det var typisk ting på nært hold det var synlig på i videoer, f.eks. huler og inventar. fxaa har ingen innvirkning på dette, men hva slags fil er det snakk om? En custom-shader-fil?
Lenke til kommentar

Kjører Skyrim på ultra@1080p, full drawdistance + grafikktyngende mods. Hadde stor nytte av å bruke Radeonpro og diverse edits i ini-filen til Skyrim. Etter dette bikker jeg aldri under 32 FPS med laptopen min, det er himmel og hav i forskjell på hvor godt spillet ser ut.

 

i7 2670QM

Radeon HD 6970M

8 GB RAM

Lenke til kommentar

Kunne vært interessant å teste på min maskin med Phenom II X4 940 3.0 GHz og GTX 580, men der er vel ingen demo ute?

 

CPU, CPU og CPU.Skyrim klarer ikke makse ut et av 6950ene mine engang selv om jeg har en Sandy Bridge på 4.8GHz.

 

i7 950 @ stock speed + gtx 580 kjører stabilt over 60fps med alt på maks her iallefall

 

Kjører i7 950@stock her og, sammen med et 6970. Det blir ikke 100% på MAX, men CPU bruker sjelden over 30%. Er spillet kun optimalisert for 2 tråder?

Japp

 

Tenke seg til.. Et spill utgitt i 2011 som kun støtter 2GB og 2 tråder.

 

Det er jo helt utrolig.

Hvor mange threads trenger du, og hva skal du med de?

Vel, en over her sier at CPU er flaskehals. Den blir jo for en flaskehals når man bare kan bruke 25% av den.

 

Tenke seg til.. Et spill utgitt i 2011 som kun støtter 2GB og 2 tråder.

 

Det er jo helt utrolig.

Det er ikke så veldig mange spill lansert i år som virkelig har nytte av mer enn to kjerner, BF3 og Dirt 3 er vel de eneste.

Ja, to kjerner er jo greit. Men to tråder er jo en kjerne da.

 

Egentlig ikke RRHoads... Det er en gigantisk konsollport og da er ikke slike faktorer noe å tenke på.

Selv x360 støtter 6 tråder. Jeg ser problemet med minne da, men siden det har kommet uoffisielle fix for å bruke mer enn 2GB der, ser jeg ikke problemet.

Lenke til kommentar

Vel, en over her sier at CPU er flaskehals. Den blir jo for en flaskehals når man bare kan bruke 25% av den.

 

Ja, to kjerner er jo greit. Men to tråder er jo en kjerne da.

 

Selv x360 støtter 6 tråder. Jeg ser problemet med minne da, men siden det har kommet uoffisielle fix for å bruke mer enn 2GB der, ser jeg ikke problemet.

Windows distribuerer load så et totrådet program bruker to kjerner, hyperthreading gjør CPU-load håpløst å lese av i Task Manager. Skyrim bruker 50% av kjernene dine, men siden bare 2/8 tråder belastes vil Task Manager tro at du ligger på 25% av maks.

 

At en konsoll støtter flere tråder og et konsollspill blir utviklet for å bruke alle disse betyr ikke at spillet vil være flertrådet på PC. Skyrim på PC er Oblivion med nye teksturer og historie, ingen stor endring i spillmotoren for oss.

Lenke til kommentar

Vel, en over her sier at CPU er flaskehals. Den blir jo for en flaskehals når man bare kan bruke 25% av den.

 

Ja, to kjerner er jo greit. Men to tråder er jo en kjerne da.

 

Selv x360 støtter 6 tråder. Jeg ser problemet med minne da, men siden det har kommet uoffisielle fix for å bruke mer enn 2GB der, ser jeg ikke problemet.

Windows distribuerer load så et totrådet program bruker to kjerner, hyperthreading gjør CPU-load håpløst å lese av i Task Manager. Skyrim bruker 50% av kjernene dine, men siden bare 2/8 tråder belastes vil Task Manager tro at du ligger på 25% av maks.

 

At en konsoll støtter flere tråder og et konsollspill blir utviklet for å bruke alle disse betyr ikke at spillet vil være flertrådet på PC. Skyrim på PC er Oblivion med nye teksturer og historie, ingen stor endring i spillmotoren for oss.

Joa, jeg ser den. Men CPU blir fortsatt en flaskehals pga at hele ikke blir brukt. Samme med minne egentlig.

 

Joda, jeg ser greia med konsoller.

Lenke til kommentar
1920x1080 oppløsningi7 960 3.20GHz (8 CPUs)12 GB ramati radeon 5750 formula 1GB ram og ingen lag og ja alt kjøres på ultraobejct fade og alt det der er på fult. er fornøyd med min pc :)
Kjekt med 8 prosessorer eller? :innocent:

 

det er quad core med 8 tråder :p er ganske kjekt det da :) (har ikke så mye peiling på cpu da, men fikk en kompis til og plukke den ut)

dumt at skjermkorte mitt er så gammelt da >.<

Lenke til kommentar

Hvor mange threads trenger du, og hva skal du med de?

Vel, en over her sier at CPU er flaskehals. Den blir jo for en flaskehals når man bare kan bruke 25% av den.

Nei på ingen måte, en flaskehals er da punktet som er mest begrensende for ytelsen. Jeg venter fremdeles på begrunnelsen for hvordan flere threads gir begre grafikk.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mange threads trenger du, og hva skal du med de?

Vel, en over her sier at CPU er flaskehals. Den blir jo for en flaskehals når man bare kan bruke 25% av den.

Nei på ingen måte, en flaskehals er da punktet som er mest begrensende for ytelsen. Jeg venter fremdeles på begrunnelsen for hvordan flere threads gir begre grafikk.

Begrunnelsen min ligger mest i at mitt system med i7 950, 6GB minne, HD6970 ikke klarer like god ytelse som folk over her med dårligere skjermkort og bedre CPU. Jeg er ganske langt unna 60fps med alt på max i 1920x1200 for å si det sånn.

 

CPU'n min ligger på konstant 25-30%, og det er to tråder det. Du tror altså at det ikke hadde hjulpet hvis jeg kunne brukt mer av den?

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Joa, jeg ser den. Men CPU blir fortsatt en flaskehals pga at hele ikke blir brukt. Samme med minne egentlig.

 

Joda, jeg ser greia med konsoller.

Crysis kjører bare på to tråder, det er ikke lett å få til en CPU-flaskehals der. Minne er det viktigst å ha nok av, alt som er mer enn nok er ubrukelig.

Ja, men spillet bruker jo hele av det den har tilgjengelig, altså 25%.

 

Det blir litt som å ha 6GB minne og kun bruke 2GB, og spillet gjerne kun hatt godt av 4GB. Da blir minnet en flaskehals.

Lenke til kommentar

Joa, jeg ser den. Men CPU blir fortsatt en flaskehals pga at hele ikke blir brukt. Samme med minne egentlig.

 

Joda, jeg ser greia med konsoller.

Crysis kjører bare på to tråder, det er ikke lett å få til en CPU-flaskehals der. Minne er det viktigst å ha nok av, alt som er mer enn nok er ubrukelig.

Ja, men spillet bruker jo hele av det den har tilgjengelig, altså 25%.

 

Det blir litt som å ha 6GB minne og kun bruke 2GB, og spillet gjerne kun hatt godt av 4GB. Da blir minnet en flaskehals.

Da blir programmeringen en flaskehals.

Lenke til kommentar

Joa, jeg ser den. Men CPU blir fortsatt en flaskehals pga at hele ikke blir brukt. Samme med minne egentlig.

 

Joda, jeg ser greia med konsoller.

Crysis kjører bare på to tråder, det er ikke lett å få til en CPU-flaskehals der. Minne er det viktigst å ha nok av, alt som er mer enn nok er ubrukelig.

Ja, men spillet bruker jo hele av det den har tilgjengelig, altså 25%.

 

Det blir litt som å ha 6GB minne og kun bruke 2GB, og spillet gjerne kun hatt godt av 4GB. Da blir minnet en flaskehals.

Da blir programmeringen en flaskehals.

Programmeringen har gjort CPU til en flaskehals.

 

Vi er vel forsåvidt enige her. Dårlig programmering var det jeg viste til i den første posten.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

La oss ty til Wikipedia: "A bottleneck is a phenomenon where the performance or capacity of an entire system is limited by a single or limited number of components or resources. The term bottleneck is taken from the 'assets are water' metaphor. As water is poured out of a bottle, the rate of outflow is limited by the width of the conduit of exit—that is, bottleneck."

Konklusjonen må være, har du mer minne eller flere prosessorer enn du trenger og disse ikke blir utnyttet så ligger flaskehalsen et annet sted. Ta f.eks. to like spillmaskiner, den ene med 2 GB RAM, og den andre med 64 GB RAM, spillytelsen er tilnærmet den samme, da ligger flaskehalsen et annet sted, som regel skjermkortet. At et spill ikke utnytter 100% på alle ressurser kan ikke betegnes som dårlig programmering, strengt tatt bør det brukes minst mulig.

 

og fremdeles lurer jeg på hvordan flere threads skal gi bedre grafikk... (teknisk forklaring)

 

Jeg ser at flere her påstår de har full ytelse på langt svakere CPUer enn noen av dere, mest sannsynlig skyldes dette bugs i driver. Multithreading har ingenting med saken å gjøre, det har ingen hensikt for rendering. Ytelsen til en enkeltkjerne kan ha betydning, men det er utelukket i dette tilfelle når enkelte hevder en langt svakere Phenom klarer det fint og høyt klokkede i7 skal ha problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joa, jeg ser den. Men CPU blir fortsatt en flaskehals pga at hele ikke blir brukt. Samme med minne egentlig.

 

Joda, jeg ser greia med konsoller.

Crysis kjører bare på to tråder, det er ikke lett å få til en CPU-flaskehals der. Minne er det viktigst å ha nok av, alt som er mer enn nok er ubrukelig.

Ja, men spillet bruker jo hele av det den har tilgjengelig, altså 25%.

Du hadde nok fått mer ut av en CPU med ferre kjerner og mer ytelse per kjerne. God flertrådet programmering i realtime systemer som spill er veldig utfordrende og vil nok aldri bli i stand til å utnytte den fulle bredden i high-end prosessorer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...