Gå til innhold

Hvilke programmer bruker pro folk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg har lest og hørt stemmer med det over her, veldig mange bruker Avid. Men det er mest til å sette sammen klippene, de bruker langt mer avanserte programmer til spesial effekter og slike ting, så avanserte og dyre at du så og si bare kan glemme det.

 

Personlig kan jeg anbefale Sony Vegas/Premiere å sette klipp sammen samt farger, og After Effects(dette er en relativt proft program) til spesial effekter.

 

Nå regner jeg med at grunnen til at du spør er fordi du ønsker "filmlooken"?

 

Det er mulig i programmene jeg nevnte. For å gjøre det enkelt kan man f.eks bruke Sony Vegas og skaffe en add-on som heter Magic Bullet Looks. Med Magic Bullets Looks og et vanlig speilrefleks ala f.eks Canon 550d kan man få slikt resultat:

 

http://www.youtube.com/watch?v=9jmjrMWN7uI

 

Antakligvis er det det nærmeste du kommer uten å ha proft og dyrt utstyr :)

 

Det finnes et program for hver enkelt ting man skal gjøre, så det er egentlig spørsmålet. Anbefaler deg å skjekke http://www.redgiantsoftware.com/, de har blant annet Magic Bullet Looks som jeg snakket om samt noen til pakker. Det tar jo litt tid å få ordentlig tak på de pakkene, men dette er vel kanskje noen av de mest brukervenlige man får tak i, dog prismessig koster disse "mye" men er alikevel billigere enn hva man bruker i Hollywood :)

Endret av MrLG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det mest brukte programmet i Hollywood har vært Final Cut Pro. Etter den nye utgaven kom har mange gått over til Premiere Pro. (og mange går over til Windows maskiner selv om Premiere fungerer på begge plattformer)

 

AVID er brukt i større systemer, men mest for TV produksjoner.

 

Pinnacle Studio er et "konsument redigerings program" som blir produsert av AVID, men dessverre har ikke det programmet samme tekniske kvalitet (kræsjer ofte blir det rapportert).

 

DaVinci Resolvebrukes mye for Color Grading. Der er det kommet en gratis versjon for MAC, kommer for Windows over nyttår.

 

ASSIMILATE SCRATCH er også mye brukt. (tror det er svensk?)

 

Red Cine pro brukes mer og mer av dem som skyter med RED kameraer. (gratis, men kan bare rediger fra RED's R3D filer).

 

Lightworks er en kommende konkurrent, finnes i gratis versjon.

 

Sony Vegas er sjeldent brukt i profesjonell sammenheng, men det kan endre seg.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg har lest og hørt stemmer med det over her, veldig mange bruker Avid. Men det er mest til å sette sammen klippene.

Ja, det er jo det som er videoredigering, og det trådstarter spurte om.

 

Videoredigering handler vel lang mer enn å bare sette sammen klipp i riktig rekkefølge, for alt vi vet kan han like så godt mene å spørre om det finnes mer avansert programvare som også tar for seg film og avanserte effekter i stor grad. Derfor kom jeg med forslagene om add-on/Red Giant, som forøvrig kan brukes med Avid, men som alikevel er en egen form for programvare/add-on.

 

Avid ble foresten blant annen brukt til å redigere filmen King Kong(2005)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...