Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte Ledd HELP?


Anbefalte innlegg

Im back.

 

Ehh jeg har en sånn øvelse greie til tentamen og denne dukket opp

 

2*3-4:2-(-3)*3+(-4): (-2)

Og jeg gjorde

6-2+9-2 siden jeg løste dem opp

4+7= 11 og jeg tokk dem sammen men broren min sier noe helt annet men at -(-3)*3 at den blir minus men -- = + Men han sier noe med gange og det har jeg aldri lært før :/

 

Så jeg lurte på om noen kunne vise meg og se hvem av oss som har rett :p trur det er broren min siden han har gått på skole lengre men er usikker.

Endret av SmurfKid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av dykk har rett.

 

-(-3)*3 = 9, ikkje -9, so der har du rett. Men (-4)/(-2) = 2, ikkje -2, so der har du feil.

oyy :p hihi men har (-4)/(-2) - og den minusen på andre siden kontakt??

 

Ingen av dykk har rett.

 

-(-3)*3 = 9, ikkje -9, so der har du rett. Men (-4)/(-2) = 2, ikkje -2, so der har du feil.

oyy :p hihi men har (-4)/(-2) - og den minusen på andre siden kontakt??

Lenke til kommentar

Andre sida? Den framfor (-3)? Nei, den har ingenting å seie for den brøken. Multiplikasjon/divisjon skal du gjere fyrst, so addisjon/subtraksjon.

 

2*3 - 4/2 - (-3)*3 + (-4)/(-2) = 6 - 2 - (-9) + 2 = 15

Mente (-4)/(-2) også minues på andre siden men kjønte den nå :p

 

Jeg suger i matte as :p men bare og regne på :D

Lenke til kommentar

Jeg har bytta ut : med /, same shit!

 

2*3 - 4/2 - (-3)*3 + -4/(-2)

6 - 2 - (-9) + 2

4 + 9 + 2

6 + 9 = 15

 

Ok...

(-3) * 3 = -9! Ett minus tall... ganget med et + tall er minus! MINUS HERSKER ALT! Eneste som kan endre en minus er en minus!

Altså/

1 * 1 = 1

(-1) * 1 = -1

1 * (-1) = -1 SER DU REKKEFØLGENE ER UVESENLTIG!!!!

(-1) * (-1) = 1 OK!! WTF!! HER SER DU HVOR STERK MINUS ER! MINUS SLÅR MINUSER! MINUSER SLÅR HVERANDRE SÅ HARDT AT BLIR PLUSS!!!!! DETTE ER EN REGEL DU MÅ BARE GODTA! SÅNN ER DET! AT VI I DET HELE TATT HAR MINUS TALL ER RART I SEG SELV HVIS DU TENKER DEG OM!!! men en gang i historien fikk vi bruk for det ! og vi trengte regler for å låse dem inne i et bur så de ikke bare løper rundt å dreper folk! De er livsfarlig!!

samme her (-4)*(-2) = 8 kan skrives som (-1)*4*(-1)*2 = (-1)(-1)*4*2 = (-1)(-1)*8 = ((-1)^2) * 8 = 8

Altså gange minuser dreper hverandre til pluss.. DET ER EN REGEL! GODTA DEN. en regel akkurat som vi har i norsken. å foran verb! spørr du læreren din hvorfor!? hvorfor spørr du her?!! bare godta! må du vite ha svar på alt!?!?!? kan du ikke bare godta?!?!?!?!?!?!?!?!

 

1/1 = 1

(-1)/1 = -1

1/(-1) = -1

(-1)/(-1) = 1 Same shit, different wrapping /) dele og gange bærer på samme egenskaper når det kommer til å tulle med tallene! Derfor (-4)/(-2) = 2

Fordi (-1)*4 / (-1)*2

(-1) dreper hverandre til å bli 1

1*4 / 1*2 = 2

fordi

1*2*2 / 1*2 = 1*2

Du vet kan stryke tallene når du dividerer? Test! Faktoriser!

Lykke til!

Endret av nevoscript
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...