Gå til innhold

Studio-pc (musikk)


Anbefalte innlegg

Hei, tida er inne for å gå til innkjøp av ein kraftig studiopc til musikkprodusering. Det som er viktig er CPU og minne.

 

Har laga ei liste her med eit utgangspunkt:

https://prisguiden.no/liste/129600

 

Skal eg velge i7 2600K eller 2700k? Desse ser lovande ut mtp integrert skjermkort og ytinga ellers.

Ser for meg 16GB ram (corsair vengeance)

Reknar med Corsair CX 600w v2 held til dette systemet

 

Er Asus P8P67 LE godt nok? Eg ser ikkje mulegheit for integrert skjermkort på dette kortet..?

Bør eg investere i SSD?

 

Takk!

 

Edit: Kva er forskjellen på netshop.no og netshopxl.no?

Endret av Scarn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, hvis du bruker P67 kort trenger du eget skjermkort. Z68 er beste valget om du skal ha integrert (evt H kort.)

Alternativet er å bruke 200-300 kr på et low end AMD eller Nvidia kort.

 

Om du trenger SSD er et spørsmål om hvor mange spor du kjører som er audio på, skal du ha veldig mange spor med audio (ikke effekter og slikt) kan en vanlig HD bli litt treig. Hvis du har en egen disk til audio kan du komme ganske langt med en vanlig 7200RPM SATA, men om programmer og system er på samme disk kan du møte på problemer.

Lenke til kommentar

gå for en i7 2600K, 2700k er kun en overklokket 2600k, og det er kun med 0,1Ghz

 

og som sagt over, gå for et Z68 hovedkort, P67 (som er det du har valgt) har ikke mulighet til å bruke det innebygde grafikkortet i prosessoren

 

Asus sine hovedkort er et solid valg, som for eksempel Asus P8Z68

 

RAM tror jeg ikke at du kommer til å bruke mer enn 8GB, men hvis du har en PC nå som virker til det du skal drive med så kan du jo gå inn i task manager (ctrl+shift+esc) og se hvor mye minne du bruker. (hvis du ikke vet det fra før av da)

 

SSD er nødvendig hvis du har lyst til å få litt fart på å starte PCen og starte programmer

 

kabinettene du har sett på er av den "lille stille" typen, innenfor den kategorien kommer vel Fractal Design Define R3 best ut, men man må jo se litt på hvordan det ser ut også.'

 

systemet kommer ikke til å komme noe i nærheten av 600 Watt, kan like så godt komme unna med en Corsair CX 500 V2

 

Edit: hvis du da velger å gå for en SSD så er det Samsung 830 og Crucial M4 som tar seg best ut på grunn av stabiliteten.

 

MVH Olestokk :)

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt 600w PSU eller mer.

Ikke fordi du trenger så mye kraft, men fordi jo større PSU du har, jo mindre varme slipper den ut i kabinettet og mindre støy.

De fleste PSUer begynner å bråke ganske mye når de nærmer set 70% last, så det er ingen grunn til å spare 200kr på et system til felre tusen.

Støy er noe av det viktigste når en jobber med musikk.

 

Det kan også være verdt å kjøpe en annen CPU kjøler, helst en med stor vifte som går sakte, for minst mulig støy.

Jeg vet ikke hvordan standard kjøleren på de nyste i7 er, men tidligere standardkjølere bråker ganske bra på full last.

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt 600w PSU eller mer.

Ikke fordi du trenger så mye kraft, men fordi jo større PSU du har, jo mindre varme slipper den ut i kabinettet og mindre støy.

De fleste PSUer begynner å bråke ganske mye når de nærmer set 70% last, så det er ingen grunn til å spare 200kr på et system til felre tusen.

Støy er noe av det viktigste når en jobber med musikk.

 

Det kan også være verdt å kjøpe en annen CPU kjøler, helst en med stor vifte som går sakte, for minst mulig støy.

Jeg vet ikke hvordan standard kjøleren på de nyste i7 er, men tidligere standardkjølere bråker ganske bra på full last.

 

da er jo et valg TX 650M

 

den skal være mer enn nok overkill for systemet, i tillegg har den modulære kabler (24 pin og 8 pin til hovedkortet er ikke modulært), siden systemet ikke skal ha noe grafikkort, og ikke mange harddisker så er det fint å ha modulære kabler.

 

tviler på at kjøleren går på fullt, i tillegg er coolermaster silencio 550 og Fractal Design Define R3 godt lydisolert.

Lenke til kommentar

Takker og bukker for så kjappe og gode svar!

 

Har alltid hatt lyst på Lian LI A05 pga at det er så lite og stilreint. Kan hende eg kun går for 8gb, men samtidig så er det så billig for tida :)

Sidan eg sannsynligvis skal bestille på netshop, kva for eit kort her skal eg gå for?

http://www.netshopxl.no/SearchResult.aspx?q=kw:Asus+P8Z68;gr:0

 

 

Så visst eg kjøper SSD, legg eg windows7 der ilag med DAW, plugins (vst) osv ? Då treng eg fort 120gb SSD

 

Støtter cpu-kjølar.

Lenke til kommentar

Takker og bukker for så kjappe og gode svar!

 

Har alltid hatt lyst på Lian LI A05 pga at det er så lite og stilreint. Kan hende eg kun går for 8gb, men samtidig så er det så billig for tida :)

Sidan eg sannsynligvis skal bestille på netshop, kva for eit kort her skal eg gå for?

http://www.netshopxl.no/SearchResult.aspx?q=kw:Asus+P8Z68;gr:0

 

 

Så visst eg kjøper SSD, legg eg windows7 der ilag med DAW, plugins (vst) osv ? Då treng eg fort 120gb SSD

 

Støtter cpu-kjølar.

 

Asus P8Z68 er på netshop også :)

 

er enig med deg i at Lian Li PC-A05 er et fint kabinett, veldig spesielt design innvendig da.

 

det er ikke støydempet så en annen prosessorkjøler er nok et must

 

Selv klarer jeg meg ikke med en 64GB SSD, windows har jo en tendens til å legge ALT mulig på C disken.

Lenke til kommentar

....

 

Selv klarer jeg meg ikke med en 64GB SSD, windows har jo en tendens til å legge ALT mulig på C disken.

 

Trikset er å flytte på mapper og begrense windows backup. Userfiles kan være kjekt å ha på en annen disk :o)

 

Har selv en F60 med 16-20GB ledig til en hver tid, med Win7, Cubase, Adobepakken og annen programvare. Spill, My Documents og alt annet ligger på andre disker :o)

Lenke til kommentar

Må også ha eit Texas Instrument firewire-kort. Har hatt litt kompatibilitetsproblem med det eksterne lydkortet mitt

 

We recommend a FireWire 400 only, non-combo (i.e. doesn't have USB or FireWire 800 ports aswell) card, with a Texas Instruments or VIA chipset from a known manufacturer such as Belkin, Lacie or SIIG

Lenke til kommentar

2600k og et greit hovedkort du kan kjøre raid på. Ssd til system/logic/pro tools/nuendo/cubase o.l. og to snurredisker i raid (speiling) for audiofiler.

 

Ville også gått for et billig amd-skjermkort så du kan kjøre 2-3 skjermer. Et silent 56xx-kort kan jo være fint.

 

Foreløpig treng eg ikkje meir enn 500gb lagring eingang (alt av musikk eg produserer er elektronisk, så har ikkje tusenvis av innspelte wav-filer), så eg begynner med ein disk og evt SSD for ytinga sin del. Det eg er redd for er at SSD-disken blir for fort full når eg skal innstallere alt av plugins og program.

 

Edit: Godt muleg eg går for eit billig skjermkort, men om eg feks går for 5670, kan eg like godt legge inn 4-500kr og få eit kort i mellomklassen..?

Endret av Scarn
Lenke til kommentar

....

 

Selv klarer jeg meg ikke med en 64GB SSD, windows har jo en tendens til å legge ALT mulig på C disken.

 

Trikset er å flytte på mapper og begrense windows backup. Userfiles kan være kjekt å ha på en annen disk :o)

 

Har selv en F60 med 16-20GB ledig til en hver tid, med Win7, Cubase, Adobepakken og annen programvare. Spill, My Documents og alt annet ligger på andre disker :o)

 

hmm, jeg har brukt 60gb av min ssd, men jeg har alle bilder, videoer, musikk, nedlastinger og programfiler på en harddisk.

 

men det er enkelte programmer som lagrer seg automatisk på C, som for eksempel kaspersky... :(

 

2600k og et greit hovedkort du kan kjøre raid på. Ssd til system/logic/pro tools/nuendo/cubase o.l. og to snurredisker i raid (speiling) for audiofiler.

 

Ville også gått for et billig amd-skjermkort så du kan kjøre 2-3 skjermer. Et silent 56xx-kort kan jo være fint.

 

Foreløpig treng eg ikkje meir enn 500gb lagring eingang (alt av musikk eg produserer er elektronisk, så har ikkje tusenvis av innspelte wav-filer), så eg begynner med ein disk og evt SSD for ytinga sin del. Det eg er redd for er at SSD-disken blir for fort full når eg skal innstallere alt av plugins og program.

 

Edit: Godt muleg eg går for eit billig skjermkort, men om eg feks går for 5670, kan eg like godt legge inn 4-500kr og få eit kort i mellomklassen..?

 

du kan jo få et Radeon HD 6770 til 1100kr (valgte det fordi det har en passiv kjøler og vil støye minimalt)

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Bør eg investere i SSD?

 

Takk!

 

Edit: Kva er forskjellen på netshop.no og netshopxl.no?

 

Kjekt å se at det er noen som ser andre behov for solid utstyr enn gaming.

 

Noen tanker om harddisker/lagring:

 

Du bør absolutt ha SSD som systemdisk. Dette gir såpass ytelsesøkning at man aldri går tilbake når man først har prøvd. Synes Samsung 830 128GB ssd ser veldig lovende ut.

Alternativt er intel disker solide og velprøvde.

 

Dersom du er en ivrig bruker av samplingbibliotek (og disse er for store til å passe på SSD) kan det også være et sjakktrekk å vurdere 2 disker i RAID0 for å redusere loading/responstid.

 

Du bør som produsent av eget materiale også ha en disk (ekstern eller intern) hvor du tar automatisk backup av arbeidet ditt med et fast intervall. Windows backup kan gjøre dette, men man trenger som sagt en egen disk for at man skal sikres mot diskfeil. Backupdisk er enda viktigere om man har RAID0 som systemoppsett.

 

 

Lykke til!

 

---

 

Netshop.no er en butikk med lager.

 

NetshopXL.no er en butikk uten lager (eid av samme firma). Dette resulterer i litt mer løpende priser og man kan til tider gjøre et røverkjøp. Frakt er som regel også billigere fra denne leverandøren.

Lenke til kommentar

Trur i første omgang det held med ein disk + ssd til systemet. Dei hadde ikkje Samsung ssd-en på lager no, men ser du viser til Intel. Vil denne fungere? http://www.netshopxl...=p:3880828;gr:0

 

Skal huske å ta automatisk backup i det nye systemet. Takk for info!

 

Edit: Tenker no å kjøpe dedikert skjermkort og bytte ut Asus P8Z68 med Asus P8P67 LE .

 

Er desse to identiske?

http://www.netshopxl.no/PartDetail.aspx?q=p:3891854

 

http://www.netshopxl.no/PartDetail.aspx?q=p:3877572

Endret av Scarn
Lenke til kommentar

Trur i første omgang det held med ein disk + ssd til systemet. Dei hadde ikkje Samsung ssd-en på lager no, men ser du viser til Intel. Vil denne fungere? http://www.netshopxl...=p:3880828;gr:0

 

Skal huske å ta automatisk backup i det nye systemet. Takk for info!

 

Edit: Tenker no å kjøpe dedikert skjermkort og bytte ut Asus P8Z68 med Asus P8P67 LE .

 

Er desse to identiske?

http://www.netshopxl.no/PartDetail.aspx?q=p:3891854

 

http://www.netshopxl.no/PartDetail.aspx?q=p:3877572

 

ja, intel SSDen vil virke

 

ja, de er identiske

Lenke til kommentar

Spar deg de penga for skjermkort, det du har funnet der er ikke noe å spille på, og Intel HD 3000 er mer enn funksjonelt nok for alt annet.

Om du ikke skal overklokke kan du gå for et P8Z68-V LX.

Kjøleren vil passe greit, men jeg hadde gått for en som ikke brukte push-pin. Hyper 412S for eksempel.

Strømforsyning kan du gå for en S12-II 430W. Det er ikke snakk om at dette systemet trekker mer enn 150W ved full load, så du vinner ikke noe støy på å velge en CX V2 600W, mener faktisk å huske at CX V2-serien har en litt mer støyende vifte ved idle enn normalt, Seasonic er kjent for å være stille.

Lenke til kommentar

Tusen takk. Ekstra sparte kroner er alltid fantastisk. Nokon som kunne hjulpe meg når det gjeld firewire-kort?

 

Som skrive ovanfor:

Må også ha eit Texas Instrument firewire-kort. Har hatt litt kompatibilitetsproblem med det eksterne lydkortet mitt. Dette er eit svar frå Focusrite:

 

We recommend a FireWire 400 only, non-combo (i.e. doesn't have USB or FireWire 800 ports aswell) card, with a Texas Instruments or VIA chipset from a known manufacturer such as Belkin, Lacie or SIIG

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei igjen!

Straumforsyninga rauk om dagen.

Satt inn ein disk til, men det skulle jo igrunn ikkje vere utslagsgivande. Det har derimot lyna ein del, så der er muligens ein samanheng. Det rare var at den ikkje rauk under lyninga, men dagen etter kortslutta plutselig pc-en. Er 70% sikker på at det er psu-en sidan den heller ikkje fungerer på eit anna oppsett eg har liggande.

 

Eg får berre håpe ingen andre komponent er øydelagte..

 

Så spørsmålet mitt er egentlig om det er nokon røvarkjøp tilgjengelig? Denne gongen vil eg helst gå for ein modulær psu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...