Gå til innhold

hjelp til valg av optikk


Anbefalte innlegg

Jeg trenger noe som er litt mer vidvinkel enn hva jeg har nå. Den skal brukes mest til bilder av folk.

 

Det jeg har nå er:

7D

50mm f1.8

70-200 f2.8

 

Nå bruker jeg kit'n som er en 18-135, men sammenlignet med de 2 andre, så er den rimelig soft!

 

så det jeg trenger er noe som er skarpt og rundt 18-50mm, gjerne en zoom! Når det gjelder budsjett så kom gjerne med forslag som er rimelig, men gjerne sleng med ett som hører til "toppklassen"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trenger noe som er litt mer vidvinkel enn hva jeg har nå. Den skal brukes mest til bilder av folk.

 

Det jeg har nå er:

7D

50mm f1.8

70-200 f2.8

 

Nå bruker jeg kit'n som er en 18-135, men sammenlignet med de 2 andre, så er den rimelig soft!

 

så det jeg trenger er noe som er skarpt og rundt 18-50mm, gjerne en zoom! Når det gjelder budsjett så kom gjerne med forslag som er rimelig, men gjerne sleng med ett som hører til "toppklassen"

 

Hvis du ikke vil ha mer vidvinkel enn dette er vel denne et av de beste valgene, dyr - men god.

https://prisguiden.no/produkt/canon-ef-s-17-55mm-f28-is-usm-41865

 

Eventuelt denne som er beregnet som en vidvinkelzoom til fullformat, absolutt noe av det beste.

https://prisguiden.no/produkt/canon-ef-16-35mm-f28l-ii-usm-65698

 

Budsjett klasse, men alikevel god.

https://prisguiden.no/produkt/tamron-sp-af-17-50mm-f28-xr-di-ii-ld-aspherical-if-for-canon-41657

Lenke til kommentar

Er ikke så god på å lese skjema å sånt, men ut ifra konklusjonene ser begge lovende ut. Heller kanskje litt imot 24-105.. kommer jeg over noen ekstra kroner, så blir det kjøpt FF-kamera. Da er det kanskje dumt å ha for mye ef-s optikk

Hvis du alikevel kommer til å kjøpe FF i fremtiden, hadde jeg ikke nølt med å annbefale 24-70 f/2.8L eller 24-105 f/4.0L

 

24mm. er ikke akkurat noen vidvinkel på crop, men vid nok til å ta gode bilder av familie og venner inne og ute. Krever kanskje at man flytter litt mer på seg.

 

Åkjøpe EF-S optikk når du tror du kommer til å kjøpe FF i fremtiden er bare dumt.

Lenke til kommentar

En ny 17-40L ligger på ca 5500 nytt, er det den du sikter til Trondster? Den var jo isåfall spennende!

Ikke noe galt med 17-40L grautmmaum men husk at vi kunsnakker om 2.3x zoom. (hvis det er viktig for deg med zoom)

 

Konverterer du til FF, så får du vertfall en skikkelig flott vidvinkel med den 17-40'en :) Men husk at den ikke er veldig lyssterk.

 

Skal du ha enda mer vidvinkel og bedre lysstyrke samt LITT mindre zoom (2.2x) så er 16-35 f/2.8 et knall objektiv. Men det koster også omtrent dobbelt så mye.

 

Lyssterke objektiver er ikke billig og vertfall ikke i kombinasjon med zoomobjektiver :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...