Gå til innhold

Kva synes dere om dette oppsettet? - Gaming pc maks 10k


Anbefalte innlegg

Har planer om å skaffe meg en stasjonær gaming pc til maks 10k. Tanken er å bygge ein pc som kan takle dagens og helst morgendagens spel. Har sett litt på ulike oppsett og eksperimentert litt, og har nå kommet fram til dette oppsettet:

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1016667&su=6B70420A-8522-41DE-8622-F6B366D36868

 

 

Siden eg er ganske ny når det gjelder pc-komponenter trenger eg deres meninger om kva som bør endres, evt. mangler på listen. ;)

Endret av Sovende Panda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde lagt planene på is til de nye skjermkortene fra AMD blir lansert, noe som vil skje i løpet av mnd.

 

Edit2: Leste artikkelen på hw.no en gang til, det er 7970 som kommer først, så kommer resten senere. Det endrer i og for seg ikke mye på min anbefaling, som er å vente på kommende generasjon i stedet for å kjøpe et år+ gammelt kort.

 

Det ryktes at prisene vil starte på ca 2500 kr for 7950. (sitat Simen1 i aktuell thread)

 

Edit:

 

100 kr for antistatisk armlenke er penger ut vinduet. Har bygd flerfoldige maskiner de siste 10 årene, og har aldri benyttet meg av noe slikt, og har heller aldri tatt livet av noen komponenter med statisk elektrisitet.

 

SSDen du har valgt er litt gammel om jeg husker riktig. Velg en annen.

 

Det hele koker litt ned til hvilke deler du har tilgjengelig i skrivende stund. Harddisker er fremdeles veldig kostbare pga. flom i Thailand. Kjipt å bruke 1200 kr på 1TB nå om du kan få det til halve prisen om et halvår. For øvrig er z68-chipset å anbefale over p67 da z68 er nyere og er mer eller mindre garantert støtte for Ivy Bridge dersom det er interessant for deg.

Endret av Lacim
Lenke til kommentar

Du får 10kr om du lager en handleliste på komplett.no, i stedet for å linke til hver endelt del.

 

du ser ut til å ha gjort det meste riktig her ;)

 

vanligvis ville jeg anbefalt å kjøpe på dustinhome.no, men komplett hadde vist tilbud på de delene der. kan ikke tro at jeg sier det her, men du burde gå for de delene på komplett

 

etter hva jeg har hørt kommer den ny AMD HD 7800 serien grafikkort nå i desember, den er verdt å vente på (rett meg hvis jeg er feil på tiden)

 

en annen ting er at du burde velge et Z68 hovedkort istedet for P67, Z68 har noen funksjoner som P67 ikke har. asus sine hovedkort er kjempebra :) så anbefaler et Asus P8Z68 kort

Lenke til kommentar

Du får 10kr om du lager en handleliste på komplett.no, i stedet for å linke til hver endelt del.

 

du ser ut til å ha gjort det meste riktig her ;)

 

vanligvis ville jeg anbefalt å kjøpe på dustinhome.no, men komplett hadde vist tilbud på de delene der. kan ikke tro at jeg sier det her, men du burde gå for de delene på komplett

 

etter hva jeg har hørt kommer den ny AMD HD 7800 serien grafikkort nå i desember, den er verdt å vente på (rett meg hvis jeg er feil på tiden)

 

en annen ting er at du burde velge et Z68 hovedkort istedet for P67, Z68 har noen funksjoner som P67 ikke har. asus sine hovedkort er kjempebra :) så anbefaler et Asus P8Z68 kort

 

 

Selv ville jeg sjekka alle delene på prisguiden, så sjekka frakt osv.

 

Men alle delene hadde link til komplett, så så det som det enkleste.

Lenke til kommentar

Da går eg for Z68 kortet i stedet. Var ikkje store prisforskjellen :)

 

Eg har tenkt å vente til januar med å kjøpe delene, spesielt dei dyreste som f.eks. skjermkort. Tenker at det sikkert mange av delene er på salg (vil spare mest mulig :p ) Men komplett hadde gode tilbud på blant annet kabinettet og strømforsyningen. Skal eg bare slå til og kjøpe dem nå?

 

Skal sjå ann dei nye skjermkorta når dei kommer ;)

 

Lacim: Har du forslag til ein annan SDD i samme prisklasse?

Lenke til kommentar

Du får 10kr om du lager en handleliste på komplett.no, i stedet for å linke til hver endelt del.

 

du ser ut til å ha gjort det meste riktig her ;)

 

vanligvis ville jeg anbefalt å kjøpe på dustinhome.no, men komplett hadde vist tilbud på de delene der. kan ikke tro at jeg sier det her, men du burde gå for de delene på komplett

 

etter hva jeg har hørt kommer den ny AMD HD 7800 serien grafikkort nå i desember, den er verdt å vente på (rett meg hvis jeg er feil på tiden)

 

en annen ting er at du burde velge et Z68 hovedkort istedet for P67, Z68 har noen funksjoner som P67 ikke har. asus sine hovedkort er kjempebra :) så anbefaler et Asus P8Z68 kort

 

 

Selv ville jeg sjekka alle delene på prisguiden, så sjekka frakt osv.

 

Men alle delene hadde link til komplett, så så det som det enkleste.

 

det som er problemet med prisguiden er den virker best på enkeltprodukter, hvis man skal kjøpe mange PC deler fra mange forskjellige forhandlere så må man regne med MASSE penger i frakt :(

 

det som hadde vært optimalt var hvis du hadde satt opp en liste og prisguiden hadde vist hvem butikk det hadde vært billigst å kjøpe alle delene hos

 

men etter hva jeg har sett så er det dessverre ikke sånn :(

Lenke til kommentar

Da går eg for Z68 kortet i stedet. Var ikkje store prisforskjellen :)

 

Eg har tenkt å vente til januar med å kjøpe delene, spesielt dei dyreste som f.eks. skjermkort. Tenker at det sikkert mange av delene er på salg (vil spare mest mulig :p ) Men komplett hadde gode tilbud på blant annet kabinettet og strømforsyningen. Skal eg bare slå til og kjøpe dem nå?

 

Skal sjå ann dei nye skjermkorta når dei kommer ;)

 

Lacim: Har du forslag til ein annan SDD i samme prisklasse?

 

av SSDer så er det Crucial M4 og Samsung 830 som gjelder.

 

Crucial M4 er litt mer stabil, mens Samsung 830 er litt raskere. de er jo begge i samme prisklasse med Crucial M4 på 850 kr og Samsung 830 på 900 kr

 

Edit: må bare legge til at Intel sine SSDer også er veldig stabile. men ytelsen er et lite minus.

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Kabinett og strømforsyning kan du med god samvittighet kjøpe allerede i dag. Strømforsyningen der er ikke modulær da, noe som er litt kjipt men på ingen måte noen dealbreaker. Komplett har så godt som alltid salg på enten den der enheten (850w ikke-modulær) og 750w modulær. Samme produsent.

 

Noe januarsalg på hardware skal du derimot se lenge etter ;)

 

Når det gjelder SSD er det så stor uenighet at jeg knapt tør anbefale noe som helst. Det jeg derimot kan, er å komme med mine egne erfaringer.

 

I skrivende stund har jeg en 64gb OCZ Agility 3 i min stasjonære maskin. På den har jeg Windows7, PhotoShop, InDesign, Starcraft 2 og Battlefield 3. Har veldig lite plass til overs. Alle andre programmer og users-mappen er lagt til en annen harddisk.

 

I laptopen min, en early '11 13" MacBook Pro har jeg en Corsair Force Series 3 120gb. Huser alt av OSX + programmer. En disk med frynsete rykte, noe som i og for seg gjelder OCZ-disken også. Jeg har derimot aldri opplevd noen problemer med diskene.

 

Hadde jeg kjøpt igjen, hadde jeg helt klart kjøpt 120gb til den stasjonære maskinen også. SSDer kommer på tilbud rett som det er.

 

Crucial m4 er kanskje den disken med best rykte på seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får 10kr om du lager en handleliste på komplett.no, i stedet for å linke til hver endelt del.

 

du ser ut til å ha gjort det meste riktig her ;)

 

vanligvis ville jeg anbefalt å kjøpe på dustinhome.no, men komplett hadde vist tilbud på de delene der. kan ikke tro at jeg sier det her, men du burde gå for de delene på komplett

 

etter hva jeg har hørt kommer den ny AMD HD 7800 serien grafikkort nå i desember, den er verdt å vente på (rett meg hvis jeg er feil på tiden)

 

en annen ting er at du burde velge et Z68 hovedkort istedet for P67, Z68 har noen funksjoner som P67 ikke har. asus sine hovedkort er kjempebra :) så anbefaler et Asus P8Z68 kort

 

 

Selv ville jeg sjekka alle delene på prisguiden, så sjekka frakt osv.

 

Men alle delene hadde link til komplett, så så det som det enkleste.

 

det som er problemet med prisguiden er den virker best på enkeltprodukter, hvis man skal kjøpe mange PC deler fra mange forskjellige forhandlere så må man regne med MASSE penger i frakt :(

 

det som hadde vært optimalt var hvis du hadde satt opp en liste og prisguiden hadde vist hvem butikk det hadde vært billigst å kjøpe alle delene hos

 

men etter hva jeg har sett så er det dessverre ikke sånn :(

 

Fordelen med å kjøpe på flere steder, er at om en ting ryker, trenger du ikek sende inn halve PC'n for rep, bare den ene delen.

Lenke til kommentar

Ja, du kan ha begge deler.

 

På SSDen er det greit å legge inn operativsystemet og de aller mest brukte programmer/spill. Lagring av større filer, dokumenter, mindre brukte programmer o.l. legger du på en tradisjonell "snurredisk".

 

Med det sagt er det på ingen måte en nødvendighet å ha SSD, men jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe en når du først er i gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får 10kr om du lager en handleliste på komplett.no, i stedet for å linke til hver endelt del.

 

du ser ut til å ha gjort det meste riktig her ;)

 

vanligvis ville jeg anbefalt å kjøpe på dustinhome.no, men komplett hadde vist tilbud på de delene der. kan ikke tro at jeg sier det her, men du burde gå for de delene på komplett

 

etter hva jeg har hørt kommer den ny AMD HD 7800 serien grafikkort nå i desember, den er verdt å vente på (rett meg hvis jeg er feil på tiden)

 

en annen ting er at du burde velge et Z68 hovedkort istedet for P67, Z68 har noen funksjoner som P67 ikke har. asus sine hovedkort er kjempebra :) så anbefaler et Asus P8Z68 kort

 

 

Selv ville jeg sjekka alle delene på prisguiden, så sjekka frakt osv.

 

Men alle delene hadde link til komplett, så så det som det enkleste.

 

det som er problemet med prisguiden er den virker best på enkeltprodukter, hvis man skal kjøpe mange PC deler fra mange forskjellige forhandlere så må man regne med MASSE penger i frakt :(

 

det som hadde vært optimalt var hvis du hadde satt opp en liste og prisguiden hadde vist hvem butikk det hadde vært billigst å kjøpe alle delene hos

 

men etter hva jeg har sett så er det dessverre ikke sånn :(

 

Fordelen med å kjøpe på flere steder, er at om en ting ryker, trenger du ikek sende inn halve PC'n for rep, bare den ene delen.

 

kan da enkelte sende tilbake den ene delen som er ødelagt inn for rep hvis man kjøper alle delene fra samme sted også.

Lenke til kommentar

Fordelen med å kjøpe på flere steder, er at om en ting ryker, trenger du ikek sende inn halve PC'n for rep, bare den ene delen.

 

Hæ? Du kan da viselig sende inn kun den aktuelle defekte delen til reparasjon/erstatning om du så har kjøpt alle produktene i en og samme butikk.

 

Har aldri hørt om noen butikk som har slått seg vrange på det. Hvilken logikk ligger bak at du skal sende inn harddisken og strømforsyningen bare fordi skjermkortet har takket for seg?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes SDDene har veldig lite lagringskapsitet. Man kan vel ha både ein vanlig HDD og ein SDD? Eller er det bedre å droppe HDD og kjøpe ein større SDD? Og kva er fordelen med å ha ein SDD?

Blir mange spørsmål her, men eg er som sagt ganske ny når det gjelder komponenter.

Selvfølgelig skal du ha en HDD ved siden av for lagring og spill ;)

SSD er ikke for lagring, den er der for å huse OS og enkelte tyngre programmer. HDD er for spill, film og andre store ting som ikke krever mye lagringsytelse.

 

Fordelen med å ha en SSD er at datamaskinen oppleves langt mer responsiv, dette er ofte den beste oppgraderingen man kan gjøre for generell bruk av en datamaskin og alt vil gå raskere med en SSD installert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for svar, no forstår eg hensikten med SSD. Har bestemt meg for å gå for Crucial m4 som det blei linket til :)

 

Har enda eit par spørsmål på lur.

Eg veit ikkje kva strømforsyning eg skal kjøpe. Først vurderte eg Silver Power SP-SS500, men fant ut at eit bra skjermkort trenger litt meir enn det. Har du SP-SS800 på listen, men eg har ikkje bruk for så mykje pdd. Vil det ødelegge pcen å bruke ein for stor PSU?

 

Kva HDD anbefaler dere? Har fått med meg at det er ein flom i Thailand som ødelegger for leveransen og prisene. Men eg kan vel ikkje overleve på bare ein SSD til alt er tilbake til normalen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...