Gå til innhold

Ny gamer pc rundt 10k


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg føler at tiden er inne for oppgradering av pcen min. Den bruker evig lang tid på å starte opp, selv bios delen tar lang tid.

 

Jeg tenkte jeg kunne bruke rundt 10k på oppgraderingen. Jeg vet det kommer nye grafikkkort til våren, så tenkte å utsette oppgraderingen av den til da. Usikker på om jeg ikke skal utsette hele oppgraderingen til da.

 

Må ha ssd harddisk :) Kabinett, skjerm, tastatur/mus dvd thingy trenger jeg ikke ny av. Usikker på strømforsyningen.

 

Current setup:

Kjøpt 2007-08-01

8800 gtx døde og fikk igjen 260gtx på garantien, ellers så å si det samme.

ABIT IN9 32X-MAX WiFi, nForce-680i SLI,
Socket-775,ATX,2xGbLAN,DDR2,2xPCI-Ex16

Cooler Master Stacker 831 Sølv, 2x12cm
vifter, aluminum (Uten Strømforsyning)

Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4
,Kit w/two BallistiX 1024MB's, E.P.P

Fortron/Source Epsilon 700W, Blå Vifte,
Active PFC, ATX/EPS, SLI, 20/24pin

XFX GeForce 8800GTX 600M 768MB XT GDDR3
,PCI-Express,2xDVI/HDTV/HDCP,600/1900Mhz

Hitachi Deskstar 7K1000 1TB SATA2
32MB 7200RPM

5 Satelitter og Subwoofer 70W RMS
NEC DVD-brenner AD-7170S Silver
OEM SATA

Samsung 24" LCD Syncmaster 245B TCO-03
Black, 1920x1200, 5ms, 1000:1, DVI

Western Digital Raptor 74GB SATA
16MB 10000RPM

Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet CPU
Kjøler, Socket 775/754/939/940/AM2

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz
Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, cpu'en er god den. Var den jeg tenkte meg :)

 

Bedre ssd kanskje? bedre minne? bedre hovedkort? PSU, trenger jeg ny en?

 

Hørt at det er noe problemer med asus sine hovedkort og ssd harddisker, mer spesifikt kontrollerne til sata 6 kontrollerne som ikke er helt gode med ssd.

Lenke til kommentar

Nei, cpu'en er god den. Var den jeg tenkte meg :)

 

Bedre ssd kanskje? bedre minne? bedre hovedkort? PSU, trenger jeg ny en?

 

Hørt at det er noe problemer med asus sine hovedkort og ssd harddisker, mer spesifikt kontrollerne til sata 6 kontrollerne som ikke er helt gode med ssd.

SSDen er kjempegod, ser ikke helt hvordan du kan mene det finnes noen som er bedre?

"Bedre" minne fører ikke til bedre ytelse i dag, bare større hull i lommeboka.

PSUen virker grei nok, litt lite informasjon for å si noe om den takler tidens tann. Den har 680W tilgjengelig på 12V-linjene, som er bra ifølge dagens standarder, spørsmålet er om kondensatorene har begynt å bule ut av alder og bruk...

 

SSDer med BSODs har ingenting med ASUS-hovedkort, det har noe å gjøre med at Sandforce-2281 som brukes i alle SSDer med skrivehastigheter rundt 500MB/s får BSODs, dropouts, hang og andre funky problemer. Det er vel 3-4% som får dette, men utrolig kjipt å få. Samsung 830 har ikke dette problemet og er egentlig kjent for å levere mer enn nok ytelse i 4K Read for enhver skrivebordsmaskin.

Lenke til kommentar

Synes olestokk sitt forslag var knall.

 

Kanskje litt overkill på CPU-kjøler?

 

Freezer 13 Pro skal gi utrolig god pris/ytelse/støynivå

http://www.dustinhome.no/arctic-cooling-freezer-13-pro-s-1155-1156-1366-am3/product/5010551955

 

Og det kan være greit å velge LP (Low-Profile) utgaven av minnebrikkene for å unngå evt problemer med at den butter i CPU-kjøleren. Alternativt Kingston HyperX

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Nei, cpu'en er god den. Var den jeg tenkte meg :)

 

Bedre ssd kanskje? bedre minne? bedre hovedkort? PSU, trenger jeg ny en?

 

Hørt at det er noe problemer med asus sine hovedkort og ssd harddisker, mer spesifikt kontrollerne til sata 6 kontrollerne som ikke er helt gode med ssd.

SSDen er kjempegod, ser ikke helt hvordan du kan mene det finnes noen som er bedre?

"Bedre" minne fører ikke til bedre ytelse i dag, bare større hull i lommeboka.

PSUen virker grei nok, litt lite informasjon for å si noe om den takler tidens tann. Den har 680W tilgjengelig på 12V-linjene, som er bra ifølge dagens standarder, spørsmålet er om kondensatorene har begynt å bule ut av alder og bruk...

 

SSDer med BSODs har ingenting med ASUS-hovedkort, det har noe å gjøre med at Sandforce-2281 som brukes i alle SSDer med skrivehastigheter rundt 500MB/s får BSODs, dropouts, hang og andre funky problemer. Det er vel 3-4% som får dette, men utrolig kjipt å få. Samsung 830 har ikke dette problemet og er egentlig kjent for å levere mer enn nok ytelse i 4K Read for enhver skrivebordsmaskin.

 

Med bedre tenkte jeg på større kapasitet, ikke noe annet. Ikke helt sikker på hvordan du ikke kan se at det er en ting som kunne forbedres, men det er meg.

 

Flotters, da vet jeg det :)

 

Har brukt pcen en god del, så er kanskje på tide å bytte den ut uansett for å være på den sikre siden.

 

Hmm, leste en plass hvor folk fikset problemet ved å bruke 3gb sata porten istedenfor marvell sin 6gb sata port. Er helt blank på ssd harddisker, så vet ikke så mye om problemer med ssd.

Lenke til kommentar

Da har jeg misforstått på hva du mente som bedre. Større SSD er det bare å slå seg løs med, du får litt bedre ytelse av det også.

 

Som sagt eksisterer problemet kun med SSDer som Force 3, Vertex 3 og HyperX SSD, og da oppstår det tilfeldig uansett SATA-port, hovedkort eller annet. Samsung, Intel og Crucial er trygge merker på SSD. En SSD er ingen hard disk, det er små brikker som ligner på RAM-brikker.

Lenke til kommentar

Synes olestokk sitt forslag var knall.

 

Kanskje litt overkill på CPU-kjøler?

 

Freezer 13 Pro skal gi utrolig god pris/ytelse/støynivå

http://www.dustinhome.no/arctic-cooling-freezer-13-pro-s-1155-1156-1366-am3/product/5010551955

 

Og det kan være greit å velge LP (Low-Profile) utgaven av minnebrikkene for å unngå evt problemer med at den butter i CPU-kjøleren. Alternativt Kingston HyperX

 

Joa, bare kommer med spørsmål om ting som kunne kanskje kjøpes inn som er bedre :)

 

Hmm, får se på det. Hadde nesten det problemet med den nåværende kjøleren :p

 

Da har jeg misforstått på hva du mente som bedre. Større SSD er det bare å slå seg løs med, du får litt bedre ytelse av det også.

 

Som sagt eksisterer problemet kun med SSDer som Force 3, Vertex 3 og HyperX SSD, og da oppstår det tilfeldig uansett SATA-port, hovedkort eller annet. Samsung, Intel og Crucial er trygge merker på SSD. En SSD er ingen hard disk, det er små brikker som ligner på RAM-brikker.

 

Har du noen forslag til en SSD med større kapasitet? Tenkte å installere et par spill på den, antar det gir en ytelses forbedring? Vet jeg ikke kan installere alle, men par tre stk.

 

Vet hva en SSD består av, men kalte det en harddisk av gammel vane. Gammel vane vond å vende :p Har nølt med å kjøpe pga at de slites ut litt fortere enn vanlige, men hørte og sett tester om at de har så å si greid å ordne med det.

Lenke til kommentar

Installasjon av spill på SSD gir på ingen måte forbedring i ytelse. Enkelte spill har faktisk fått dårligere ytelse av en eller annen grunn.

Høres litt merkelig? Skulle tro det ville i det minste minke laste tiden. Men, har som sagt ikke så mye kunnskap på det området enda. Kommer sikkert til å prøve å installere et spill, for å se forskjellen.

Samsung 830 finnes da vitterlig i 64GB, 128GB og 256GB-varianter?

So it does, da blir det den da :) Bare se hvor mye ny bil setter meg tilbake, så kjøpe! :p

 

Takker så meget for hjelpen :)

 

Et siste spørmål, hovedkortet kommer i 2 versioner, vanlig og gen3, hva er forskjellen?

Endret av URGE84
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...