Gå til innhold

Beste måte å få mye bedre kondis?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg klarer så vidt å løpe 1/3 KM på 5 min uten å bli dødssliten...

 

Vil da FORBEDRE dette VELDIG VELDIG mye!

Er det noen tips jeg kan bli bedre, og kanskje t.o.m klare 3 KM på 5-10 min istedenfor?

 

OG NEI! Vil jo selvfølgelig ikke klare det over 1 dag, men kanskje 1 år?

 

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Men noen spesielle intervall tips, som er veldig/ganske anbefalene? :)

Tja. 4x4 er jo ganske kjent. Fire drag à 4minutter med 3minutter pause mellom. Kjør 10min oppvarming først. Selv hadde jeg en forbedring på 4% på 6uker, samt en bedre arbeidsøkonomi som gjorde at jeg kunne løpe på samme hastighet som tidligere, men med behov for mindre oksygen. Disse dragene skal være harde, men du skal holde en slik fart at du har lik fart i alle dragene, og du skal ikke være helt ødelagt etter økta. Jeg utførte øktene tre dager i uka, typisk mandag, onsdag og fredag, men du kan også bytte ut en av øktene med litt roligere trening.

Lenke til kommentar

Vil vel anbefale variert trening. Ikke bare 4x4, men rolig langkjør også. Bakkeintervaller er også en fin ting. Å løpe til du spyr hver gang er ikke å anbefale. Når du er såpass dårlig trent vil all løping hjelpe på formen.

 

Hva er bakkeintervaller?

 

Finn deg ein passeleg bratt bakke.

 

Spring opp.

 

Gå/jogg roleg ned igjen.

 

Spring opp igjen.

 

Gjenta til du ikkje orker meir.

 

 

Du bør variere løpinga litt. Litt intervaller (både i bakke og på flate), langkøyring (roooooooleg jogg i ein time eller to, skal ikkje bli særleg sliten),

 

3km (viss du tenker på bane iallfall) på 5-10 min er eit ganske høgt mål. Ville heller satsa på rundt 11-12-13 min innen eit år, eller kanskje to.

 

Anbefalast å drive litt med styrketrening ved sida av :)

Lenke til kommentar

Vil vel anbefale variert trening. Ikke bare 4x4, men rolig langkjør også. Bakkeintervaller er også en fin ting. Å løpe til du spyr hver gang er ikke å anbefale. Når du er såpass dårlig trent vil all løping hjelpe på formen.

 

Hva er bakkeintervaller?

 

Det er noe fælt, men effektivt.

 

Anbefaler deg å prøve det og løpe distanser på tid, personlig så bruker eg 1 time med løping, der eg prøver å kommer så langt som mulig på den timen. Funker greit.

 

Kjører stort sett intervaller i bakker om det skal gjørest, men det er ganske frytekligt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...