Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fanget i leiekontrakt med ekskjærste.


Jack_Daniels

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du bor tilfeldigvis ikke på bislett i Oslo? Han utleieren minner om min gamle.

 

-Si opp leia

- få noen andre til å flytte inn, gjerne for 500 mindre i mnd, så betaler du heller den 500lappen for å selge deg ut av problemet.

-Kast ut dama og alt ho eier på gata,det er ikke ho som bor der, det er DU, ifølge avtalen.

Gjør nok ikke det. Vil ikke nevne noen navn eller kompani i denne tråden for min egen del.

Det kan bite meg bak.

 

Som sagt det er snakk om innleie med min eks på et lite rom. Hun vil ikke ha noen andre inn dit. Huseier er heller ikke villig til å tvinge inn noen på det rommet.

 

Hun betaler leie hun og. Vi leide et rom sammen. Rommet kostet orginalt 4500,- men siden vi var to kunne vi få det for 3500,- pr.pers.

 

Som og sagt tidligere i tråden, huseier finner seg ikke i at hun går opp til orginalprisen på 4500,- for da taper han 2500,- i mnd.

 

Jeg har desverre ingen rettighetter til å kaste ut dama. Hadde jeg hatt det, hadde hun vært på gaten for en god stund siden.

 

Men det er jo du som står i leieavtalen?

4500kr for 1 person i ett lite rom, å 3500kr PR Person - Fortsatt i det samme lille rommet?

 

OM dette er slik det er, så sitter du jo ganske greit i saksa tror jeg.

Lenke til kommentar

I avtalen står det vel tydelig at den gjelder med 5 beboere og den kontrakten ble vel gjort ugyldig tvert det ble økt til 6. Kontrakt gir ikke rom for denne økningen, da må den reforhandles. Dette er ikke gjort og dermed har huseier selv brutt avtale og kan ikke kreve at du forholder deg til kontrakt.

 

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg passet på å dokumentere kontraktsbruddene og deretter sendt utleier beskjed om at du anser at det har skjedd brudd på kontrakt i fra hans side og at du møter han i retten hvis han vil det. Men utover det ser du saken som opp og avgjort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De leide vanligvis ikke ut til par.

Sikker på grunner som dette.

Så valget vi hadde var 2 rom for 4500 pr. pers. Eller et rom for 3500 per pers.

 

Vi var og desperate etter et sted å bo.

Hadde brukt mange tusen på å reise en 10 timers reise for å komme på visninger.

Etter 3 bomturer, fant vi denne leiligheten her.

 

Vi hadde 5 minutter betenkningstid før vi måtte skrive kontrakt.

Det var 20-30 stykker som skulle på visning på samme leiligheten bare kort tid etter vi var der.

 

Fikk bare skumlest kontrakten den dagen vi var der.

 

Alt skjedde i hast, og vi var bare glad for at vi fikk et sted å bo. Så vi tok den der og da.

Lenke til kommentar

I avtalen står det vel tydelig at den gjelder med 5 beboere og den kontrakten ble vel gjort ugyldig tvert det ble økt til 6. Kontrakt gir ikke rom for denne økningen, da må den reforhandles. Dette er ikke gjort og dermed har huseier selv brutt avtale og kan ikke kreve at du forholder deg til kontrakt.

 

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg passet på å dokumentere kontraktsbruddene og deretter sendt utleier beskjed om at du anser at det har skjedd brudd på kontrakt i fra hans side og at du møter han i retten hvis han vil det. Men utover det ser du saken som opp og avgjort.

I kontrakten står det faktisk at boligen er regnet for 4 personer.

Og det blei et unntak siden vi som et par tok et rom sammen.

 

Og det er nettop dette jeg har tenkt selv. Men ikke har fått bekreftet.

Lenke til kommentar

Jeg har desverre ingen rettighetter til å kaste ut dama. Hadde jeg hatt det, hadde hun vært på gaten for en god stund siden.

Du sa det er ditt navn på leiekontrakten og din signatur. Er din tidligere fru sitt navn og signatur på kontrakten? Dersom ikke: du kan kaste henne ut. Punktum. Det er ikke spørsmål om det engang. Det er DU som betaler leie for to personer, ikke deg og dama. Står det i kontrakten at rommet gjelder to personer? I så fall er det ubetydelig så lenge ikke person nummer to sitt navn og signatur er på kontrakten. Du KAN pælme dama ut - økonomisk er det derimot ikke gunstig. Angående utleiers "opprinnelige" pris eller ikke - dette er tøv. I forhold til § 4-4 kan du ikke kreve "opprinnelig" leiepris.

 

Du KAN framleie rommet. Finner du en som godtar de samme betingelsene som du har nå, så kan IKKE utleier nekte uten hjemmel i lov - hvilket er svært sjelden. Nekter utleier, kan du si opp med umiddelbar virkning, gjensidig oppsigelsestid 3 mnd, uvilkårlig om det er tidsbestemt leiekontrakt eller ei.

 

Angående mangel - dersom du ikke har påberopt mangel innen rimelig tid, altså når du oppdaget/burde oppdaget mangelen, så har du ikke noen krav mot utleier. Her har du vært slapp.

 

Håper du har lært en ting eller to om kontrakter nå. Ift kontrakten (nå kan jeg ikke svare på mangel) så har utleier opptrådt iht loven (du tar inn en ekstra person, mens utleier har kontrakt på 4. Derimot, den 5 personen...) - mens du har godtatt en leie for to personer med kun ditt navn i kontrakten............

Endret av MrBrightside
Lenke til kommentar

Jeg har desverre ingen rettighetter til å kaste ut dama. Hadde jeg hatt det, hadde hun vært på gaten for en god stund siden.

Du sa det er ditt navn på leiekontrakten og din signatur. Er din tidligere fru sitt navn og signatur på kontrakten? Dersom ikke: du kan kaste henne ut. Punktum. Det er ikke spørsmål om det engang. Det er DU som betaler leie for to personer, ikke deg og dama. Står det i kontrakten at rommet gjelder to personer? I så fall er det ubetydelig så lenge ikke person nummer to sitt navn og signatur er på kontrakten. Du KAN pælme dama ut - økonomisk er det derimot ikke gunstig. Angående utleiers "opprinnelige" pris eller ikke - dette er tøv. I forhold til § 4-4 kan du ikke kreve "opprinnelig" leiepris.

 

Du KAN framleie rommet. Finner du en som godtar de samme betingelsene som du har nå, så kan IKKE utleier nekte uten hjemmel i lov - hvilket er svært sjelden. Nekter utleier, kan du si opp med umiddelbar virkning, gjensidig oppsigelsestid 3 mnd, uvilkårlig om det er tidsbestemt leiekontrakt eller ei.

 

Angående mangel - dersom du ikke har påberopt mangel innen rimelig tid, altså når du oppdaget/burde oppdaget mangelen, så har du ikke noen krav mot utleier. Her har du vært slapp.

 

Håper du har lært en ting eller to om kontrakter nå. Ift kontrakten (nå kan jeg ikke svare på mangel) så har utleier opptrådt iht loven (du tar inn en ekstra person, mens utleier har kontrakt på 4. Derimot, den 5 personen...) - mens du har godtatt en leie for to personer med kun ditt navn i kontrakten............

Både mitt og hennes navn står i kontrakten.

Men som også sagt, jeg har vært borte fra leiligheten i flere mnder.

Og i følge paragraf 8 i kontrakten, som jeg har sitert for noen poster siden.

 

Dersom mangelen ikke kunne eller burde vært oppdaget ved alminnelig ettersyn, løper 14 dagers fristen fra leier oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.

 

Jeg fant først ut av problemet samme dag som jeg postet her. Så fristen burde teoretisk sett forsatt være akseptert.

 

Dette gjelder selvsagt ikke alle problemene, men når det gjelder den 6. mann i huset.

Det har jeg ikke fått vite noe om før nå nylig.

Og det er et klart kontraktbrudd som tidligere diskutert.

Har du noen inspill på det?

Det virker som du har litt greie på det, selv om du har en utrolig hoven tone.

Lenke til kommentar

Ok, når hennes navn også er på kontrakten, så har du et ganske stort problem. For framleie må også hun godkjenne dette.

 

Og en av dere kan ikke kreve å få redusert leiepris, ettersom dere er på samme kontrakt, så kan dere ikke så opp "hver for dere" dersom ikke utleier godkjenner dette.

 

Påberopelse av mangel ift §2 er fra tidspunkt ved overtagelse. Dersom du ikke har gjort noe med dette før nå, så har du et lite problem der.

 

Angående den femte personen. Dette er et rent kontraktsbrudd fra utleiers side på §5-1 om jeg ikke tar helt feil.Ift at det tas inn en ekstra person og klag iht §5-7. . .Skriftlig. Du sier utleier er vrang å få fatt i - send rekommandert brev. Henter han ikke brevet er det hans problem, du har klaget idet du sendte brevet. Ikke bruk e-post. Selv om e-post anses mottatt når du har sendt eposten, må du være 100 % sikker på riktig epostadresse. Utleiers navn er i kontrakten, og utleiers folkeregistrerte adresse er offentlig. Send rek. brev der.

 

Selv om utleieboligen skulle evt være godkjent for fem personer, så gir dette ikke utleier adgang til å ta inn flere personer enn hva som er i kontrakt.

 

 

Haha, beklager om du oppfattet meg en smule hoven ved forrige post. Får skylde på lesesalen. Og en liten disclaimer. Jeg er ikke jusstudent, men har dykket dypt ned i husleieloven selv for to år siden når utleier var gigavrang ift oppsigelsestidspunkt :)

Lenke til kommentar

Ok, når hennes navn også er på kontrakten, så har du et ganske stort problem. For framleie må også hun godkjenne dette.

 

Og en av dere kan ikke kreve å få redusert leiepris, ettersom dere er på samme kontrakt, så kan dere ikke så opp "hver for dere" dersom ikke utleier godkjenner dette.

 

Påberopelse av mangel ift §2 er fra tidspunkt ved overtagelse. Dersom du ikke har gjort noe med dette før nå, så har du et lite problem der.

 

Angående den femte personen. Dette er et rent kontraktsbrudd fra utleiers side på §5-1 om jeg ikke tar helt feil.Ift at det tas inn en ekstra person og klag iht §5-7. . .Skriftlig. Du sier utleier er vrang å få fatt i - send rekommandert brev. Henter han ikke brevet er det hans problem, du har klaget idet du sendte brevet. Ikke bruk e-post. Selv om e-post anses mottatt når du har sendt eposten, må du være 100 % sikker på riktig epostadresse. Utleiers navn er i kontrakten, og utleiers folkeregistrerte adresse er offentlig. Send rek. brev der.

 

Selv om utleieboligen skulle evt være godkjent for fem personer, så gir dette ikke utleier adgang til å ta inn flere personer enn hva som er i kontrakt.

 

 

Haha, beklager om du oppfattet meg en smule hoven ved forrige post. Får skylde på lesesalen. Og en liten disclaimer. Jeg er ikke jusstudent, men har dykket dypt ned i husleieloven selv for to år siden når utleier var gigavrang ift oppsigelsestidspunkt :)

Takker for veldig konkrete tips til hva jeg kan gjøre. Setter stor pris på det.

Skal skrive et brev og få det sendt det i morgen.

 

Jeg kommer til å oppdatere dere i morgen. Etter jeg har snakka både med kommunen, forbrukerrådet og i tilfelle jeg får kontakt med huseier.

Lenke til kommentar

Det er det nok ikke men kan gi deg en billigere løsning som kanskje fungerer!

 

Snakk med kommunen og sjekk om det er godkjent for utleie der du nå bor... trenger jeg si mer?

 

Edit: :devil:

Da har jeg snakket med kommunen.

 

Det var en godtkjennt 2 manns bolig.

Hun sa og at det var ingen begrensninger på hvor mange som kunne bo i leiligheten.

Men hun sa og at om han bygger ut nye rom på loftet (som han faktisk har gjort) så må det søkest om godkjenning. Noe som ikke var gjort.

 

Hvor hardt kan jeg abuse dette ?

Lenke til kommentar

Fikk endelig tak i huseier idag.

Han oppførte seg rett å slett barnslig.

Han løy flere ganger. Som blandt annet om at det rommet som ble bygd i overetasjen har alltid stått der. Og at vi alle hadde blitt informerte om neste mann som skulle flytte inn.

Jeg protesterte hardt på disse løgnene. Og sa det som det var.

Han valgte å svare med at han hadde ikke tid å diskutere om slike greier.

 

Jeg sa at jeg har sendt en skriftlig klage til han og at jeg forventa et raskt svar på dette.

 

Da er det bare å la det gå sin gang.

Lenke til kommentar

Fikk endelig tak i huseier idag.

Han oppførte seg rett å slett barnslig.

Han løy flere ganger. Som blandt annet om at det rommet som ble bygd i overetasjen har alltid stått der. Og at vi alle hadde blitt informerte om neste mann som skulle flytte inn.

Jeg protesterte hardt på disse løgnene. Og sa det som det var.

Han valgte å svare med at han hadde ikke tid å diskutere om slike greier.

 

Jeg sa at jeg har sendt en skriftlig klage til han og at jeg forventa et raskt svar på dette.

 

Da er det bare å la det gå sin gang.

Kjempefint... du trenger ikke svar en gang.

 

La vær å betale å du hører ikke mer fra han vil jeg tippe :w00t:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Håper du holder oss oppdatert

 

 

Jeg råder deg til å la være å betale og se om du hører noe fra han. Dersom han er på kanten med både kontrakten og med utbygging på lofte så har han alt å tape på å gå videre.

 

En ting jeg ikke kjønner er hvorfor du gikk med på en "avtale" med eksen om å flytte ut om hun fikk seg ny type før du fikk ny dame. Tenkte dere sånn at den som først får type/dame får hele rommet men at den andre fortsetter å betale ?

 

Hold oss gjerne oppdatert med hvordan det går.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...