Gå til innhold

Her er de 21 beste mobilappene


Anbefalte innlegg

Er det noen av disse appene som ikke kan overvåke mobilen min?For eksempel tar Lommelyktappen som er anbefalt fullstendig kontroll over telefonens videokamera, og overvåker all trafikk. - Hvor naiv går det an å være?! - Synes mobilen.no virkelig at slikt er å anbefale?Kanskje mobilen.no kan anbefale noen gode apper som man slipper å betale med personlige opplysninger og overvåkning? Jeg betaler gjerne med penger.-Nei, jeg har ikke gjort noe galt, men jeg vil gjerne at privatlivet mitt, og dem jeg omgås, skal fortsette å være privat likevel.

 

+ 1 000 000

 

Kan ikke skjønne at så mange ignorerer dette poenget. Mange av appene som er anbefalt går svært langt i å be om tillatelser som går langt utover hva som fornuftig er. Jeg vil mye heller betale 7-21 kr for en god app som respekterer privatlivet mitt, fremfor å selge meg selv billig.

 

Et tips er dog å roote og legge inn MIUI. Her har du en innebygget brannmur som lar deg blokkere programmer fra å sende eller motta data over wifi og mobilnettet. Dette hjelper riktignok ikke med applikasjoner hvis funksjonalitet er avhengig av slik tilgang, men på alt annet er det gull verdt :)

 

OT: en hver slik liste med respekt for seg selv bør ha med Dropbox og Astro

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen av disse appene som ikke kan overvåke mobilen min?

 

For eksempel tar Lommelyktappen som er anbefalt fullstendig kontroll over telefonens videokamera, og overvåker all trafikk.

- Hvor naiv går det an å være?!

- Synes mobilen.no virkelig at slikt er å anbefale?

 

 

Kanskje mobilen.no kan anbefale noen gode apper som man slipper å betale med personlige opplysninger og overvåkning?

Jeg betaler gjerne med penger.

 

-Nei, jeg har ikke gjort noe galt, men jeg vil gjerne at privatlivet mitt, og dem jeg omgås, skal fortsette å være privat likevel.

 

Jeg antar at appen trenger tilgang til kameraet for å bruke fotolyset som lommelykt...?

 

Ellers er jeg enig at at man burde være kritisk til hva man installerer på sin mobil, og da spesielt Android.

Lenke til kommentar

Kan du ikke selv gå inn på Permissions å se hva applikasjonen egentlig koster deg?

 

Utdrag:

THIS APPLICATION HAS ACCESS TO THE FOLLOWING:

HARDWARE CONTROLS

TAKE PICTURES AND VIDEOS

Allows application to take pictures and videos with the camera. This allows the application at any time to collect images the camera is seeing.

 

PHONE CALLS

READ PHONE STATE AND IDENTITY

Allows the application to access the phone features of the device. An application with this permission can determine the phone number and serial number of this phone, whether a call is active, the number that call is connected to and the like.

 

Du kan jo prøve å innbilde deg selv om at dette er noe applikasjonen virkelig trenger for å tenne et lys.

Denne applikasjonen er ikke spesielt hissig. Det finnes langt verre.

 

"Gratis" betyr at man ikke betaler med penger, ikke at man ikke betaler.

Selv når man betaler med penger, er ikke det nødvendigvis den eneste valutaen man betaler med.

 

På Android Market opplyses det i det minste hvilke valuta man betaler med.

Det kommer ikke tydelig frem for iOS/ Symbian/ Windows.

 

 

 

(Hva er alt bråket om DLD?

-Politiet kan jo bare lage en applikasjon.

Folk lar seg gladelig overvåke, bare de får en skritteller, en lommelykt eller noe annet juggel.)

Svaret var altså nei. Det hadde hold å si det. Selvfølgelig har jeg sett på permissions. Det beviser ingen verdens ting.

 

Spørsmålet blir vel heller: Hvordan i all verden skal lommelyktappen klarer å tenne kameralyset på telefonen uten å ha tilgang til kameraet HW?

 

Svaret sier deg selv. DET GÅR IKKE.

Lenke til kommentar

Er du paranoid så er vel mobil det siste du må eie i og med at staten sporer deg døgnet rundt, og CIA følger med på absolutt alt du gjør. Å tro noe annet er jo muligens fatalt, men slik er det når man har jukset i Minesveiper.

 

Men for å være litt mer seriøs så kan du ta en titt på LBE Privacy fra Market. Det er en app som går igjennom alle tillatelsene og tillater deg til å blokkere enkelte tillatelser fra apps. Jeg bruker det selv på Facebook appen og det eneste den har tillatelse til nå er å koble seg til nettet.

 

Utvikleren er aktiv på XDA, noe som betyr at flere XDA-medlemmer har aom vanlig revet appen fra og sjekket om den gjør noe annet enn lovet. Ta det som en garanti på at den ikke misbruker infoen din. (Noe Dolphin Browser gjorde for et par uker siden. Den sendte logg av alle nettsidene du har vært innpå til en server)

 

LBE Privacy er gratis, men krever root.

 

Nei jeg er ikke paranoid. Men synes likevel det er sundt å ha en skeptisk holdning når noen man ikke kjenner ber om tilgang til personlig informasjon.

 

Takk for tipset om LBE Privacy Guard.

Jeg skal sette meg inn i rooting når jeg har tid.

 

Enn så lenge tenner jeg videolampen manuelt når jeg trenger lommelykt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kan du ikke selv gå inn på Permissions å se hva applikasjonen egentlig koster deg?

 

Utdrag:

THIS APPLICATION HAS ACCESS TO THE FOLLOWING:

HARDWARE CONTROLS

TAKE PICTURES AND VIDEOS

Allows application to take pictures and videos with the camera. This allows the application at any time to collect images the camera is seeing.

 

PHONE CALLS

READ PHONE STATE AND IDENTITY

Allows the application to access the phone features of the device. An application with this permission can determine the phone number and serial number of this phone, whether a call is active, the number that call is connected to and the like.

 

Du kan jo prøve å innbilde deg selv om at dette er noe applikasjonen virkelig trenger for å tenne et lys.

Denne applikasjonen er ikke spesielt hissig. Det finnes langt verre.

 

"Gratis" betyr at man ikke betaler med penger, ikke at man ikke betaler.

Selv når man betaler med penger, er ikke det nødvendigvis den eneste valutaen man betaler med.

 

På Android Market opplyses det i det minste hvilke valuta man betaler med.

Det kommer ikke tydelig frem for iOS/ Symbian/ Windows.

 

 

 

(Hva er alt bråket om DLD?

-Politiet kan jo bare lage en applikasjon.

Folk lar seg gladelig overvåke, bare de får en skritteller, en lommelykt eller noe annet juggel.)

Svaret var altså nei. Det hadde hold å si det. Selvfølgelig har jeg sett på permissions. Det beviser ingen verdens ting.

 

Spørsmålet blir vel heller: Hvordan i all verden skal lommelyktappen klarer å tenne kameralyset på telefonen uten å ha tilgang til kameraet HW?

 

Svaret sier deg selv. DET GÅR IKKE.

 

Tilgang til phone state brukes for å legge appen på pause hvis noen ringer til telefonen.

 

I tillegg, hvordan kan lommelykt appen få sendt fra seg det den eventuelt har stjålet fra telefonen uten tilgang til å bruke datatrafikk?

Lenke til kommentar

Jeg prøvde IM+ Men ble ikke helt klok på det, noen som har fått pushmode til å fungere? Jeg får ingen mail når folk snakker til meg på feks MSN? Hvilken mail blir det sendt til? Gmail-adressen eller adressen som MSN er registrert med, om sistnevnte, kan man endre dette?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...