Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skal starte en liten internett cafe


Anbefalte innlegg

har fått tak i over 10 stk av disse:

http://h71028.www7.hp.com/enterprise/downloads/t5000%20Thin%20Client%20Data%20Sheet%202005.pdf

for å starte en liten internett cafe. i den forbindelse lurer jeg på:

1 hva slags minste pc/server trenger jeg for å kunne bruke disse?

 

2 kan laderen til disse hp compaq pcene brukes til andre hp compaq bærbare pcer?

 

3 kan de ikke brukes til noe uten server?

 

4 hva kan best brukes til med server?

 

på forhånd 1000 tak for svarene

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Du trenger èn server med mye RAM og CPU.

2: Mener det skal gå bra, kan hvertfall få kjøpt universalladere.

3: Nei man trenger server.

4: Nettlesere, mail, IM/Chatteprogrammer, tekstbehandling etc. Krevende spill går ikke da man må ha en "fatclient" for å kjøre de.

 

Skal du kjøre Windows på maskinene må du ha Win Server 2003/2008 på serveren og lisenser til alle tynnklientene. Et billigere alternativ er å sette opp Linux server/klienter isteden.

Lenke til kommentar

1: Du trenger èn server med mye RAM og CPU.

 

Kan du vennligst antyde noe om navn, type eller (minste)størrelser?

 

 

2: Mener det skal gå bra, kan hvertfall få kjøpt universalladere.

 

Du misforsto her litt. Ladere har jeg til alle disse. Ville bare vite om disse laderene kunn kan brukes til disse eller kan de samme laderene også brukes til bærebare fra compaq\hp?

Lenke til kommentar

1: Du trenger èn server med mye RAM og CPU.

 

Kan du vennligst antyde noe om navn, type eller (minste)størrelser?

 

 

2: Mener det skal gå bra, kan hvertfall få kjøpt universalladere.

 

Du misforsto her litt. Ladere har jeg til alle disse. Ville bare vite om disse laderene kunn kan brukes til disse eller kan de samme laderene også brukes til bærebare fra compaq\hp?

 

1: HP, Dell, Fujitsu eller lignende leverandør av servere. Lurt å ta kontakt med en av dem eller nettbutikk som komplett.no å høre hva de anbefaler. Er ikke sikker på pris når man kjøper direkte av leverandør som HP da de ofte prøver å prakke på deg ekstra hardware som RAM osv. En low-mid end server fra komplett så sette inn RAM selv tror jeg blir det billigste.

 

Burde holde med 8GB RAM og CPU @ 2-3GHz. Jeg kan regne litt mer på det til uka.

 

2: Ja jeg tror det går fint å bruke laderne som følger med på laptops. Jeg tror at man hvertfall kan få kjøpt universalladere for Compaq/HP som fungerer både til laptop og tynnklienter. Bare se på v/amp om det er likt.

Endret av LNF
Lenke til kommentar

Serveren du lenker til har nok alt for lite minne til å kunne brukes uten at den i hvert fall oppgraderes. En stor del av kostnaden for å sette opp tynne klienter mot Windows Terminal Server (eller Remote Desktop Services som det heter nå) er klientlisenser (Client Access Licence/CAL) for serveren. Du trenger Windows 2008 Server R2 samt en RDS-klientlisens per klient. RDS CAL-ene antar jeg koster rundt 1000,- per stk, så om du har 10 klienter vil det bli 10000,- pluss 2008-serverlisensen på 5-6000,-.

 

Jeg ville nok heller ha satset på noen billige tykke klienter, det er nok mye rimeligere og mye enklere.

Lenke til kommentar

Ikke for å ta over tråden.

 

Men selv har jeg tidligere sett på tynnklienter.

 

Etter å sett på lisens kostnadene til microsoft, blir det rask billigere, å heller vurdere Atom prosessor/ AMD E-350 basert på ITX standard eventuelt 4 GB ram + hardddisk.

 

Skal maskinene brukes som kontormaskiner, koster det ca 2500 kr per maskin helt avhenging av ønske, intel burde fungere fint med linux omtrent like stillegående også.

Lenke til kommentar

Her var det mye synsing. Først, hva skal du kjøre av programvare på klientene?

De kan nemlig brukes uten server, da de har innebygget nettleser. Så til ren surfing kan du kjøre de slik de er. Derimot er det veldig begrenset mtp java, flash, etc. Tankegangen med en tynnklient er jo nettop det at den kun er en klient mot en terminalserver, disse kommer med nettleser for webbaserte terminalserverløsninger (citrix nfuse, windows rdweb) de har også vanlig RDP klient (mstsc) for bruk mot windows servere.

 

Du derfor en terminalserver, til 10 brukere, ink lisenser tør jeg anslå ca 30.000 i hw kostnad. Så trenger du kanskje en konsulent til å sette den opp for deg. beregn 1-2 dager à kr 8000,- Skal du ha annen programvare i tilegg må du beregne lisenskostnader på dette også f.eks Office.

Lenke til kommentar

De kan nemlig brukes uten server, da de har innebygget nettleser. Så til ren surfing kan du kjøre de slik de er.

 

Dette var søt musikk for mine ører. Jeg kjøpte disse nettopp med tanke på å bruke uten server.Visste ikke engang at disse trengte server. Trodde bare de var små pcer. Siden jeg skulle ta med disse til utlandet, passer det meg meget bra at de veier en fjerdedel av en vanlig cpu.

 

Så en enkel spørsmål: hvilken operativ program kan brukes\installeres for å kunne bruke disse til internet?

Lenke til kommentar

De fleste tynnklienter kjører en eller annen versjon av Windows CE eller Windows XP Embedded.

 

Likheten mellom disse er mangel på flash støtte, java støtte og HTML5 støtte. Det er dermed veldig få nettsider man kan besøke med full funksjonalitet med disse. De støtter nok JavaScript, men som regel en begrenset eller gammel utgave, og dermed er det også et problem.

 

Hadde eg besøkt en internett cafe med kun tynnklienter så ville det vært siste gangen eg var innom der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde eg besøkt en internett cafe med kun tynnklienter så ville det vært siste gangen eg var innom der.

 

Er enig der, vurde heller fiberlinje i så fall gjerne med 1 gigabit begge veier, få til en god sponsor avtale med internetlevrandør så muligens folk kommer løpene.

 

Ville nok heller foretrekket minilaptop/Små desktop isteden for terminal server.

Lenke til kommentar

Tynnklienter er ytelsessvake for å kutte kostnader, så problemet ligger i hardwaren, ikke linjen.

 

Leste du ikke jeg heller sa minilaptop muligens er bedre?

Jeg kunne gjerne tatt med minilaptopen min, hvis det bare hadde vært rask fiberlinje på cafen.

 

Siden linjene er så dårlig her, nå vet jeg ikke hvor dette snakkes om, kan være langt unna f.eks bergen/trondheim eller nordnorge. Fint å gjøre om man reiser.

 

Men ja å ha gode linjer er jo fordel, flere og flere i dag har nettbrett, minilaptop eller bærbar maskin, så å kjøpe tynnklienter syns jeg er bortkastet.

Får man de gratis så kan vel de brukes. Men tror ikke ungdomer bruker disse ofte, de spør nok heller om en krypteringsnøkkel for trådløse nettverket i så fall.

 

F.eks tilby noe dårligere en Netcom sine 4g (40 mbit) må man regne med folk sitter bare på besøk men neste dag kommer det nye folk.

 

Så jeg ville personlig kjøpt 4G adapter, isteden å gå på internetcafe. Hvis man ikke får høyere båndbredde en 40 mbit. Men snakker vi bare 1 måned er mobil bredbånd dyrt om man har bredbånd fra før. Da kan internetkafe lønne seg. Å tilby noe som kan måle seg mot 3G er mobilen langt bedre å bruke en å gå på internet cafe hvis man har en laptop med.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Leste du ikke jeg heller sa minilaptop muligens er bedre?

Jeg kunne gjerne tatt med minilaptopen min, hvis det bare hadde vært rask fiberlinje på cafen.

Du sporer helt av. Trådstarter har allerede kjøpt/fått disse tynnklientene, og eg poengterte at det hjelper ikke på opplevelsen av å bruke tynnklientene på internett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

1 - Nøyaktig hvilken modell av klientene har du fått tak i ?

De kommer i ulike utgaver, som nevnt i PDF filen du linket til.

====

 

 

 

 

2 - De kommer ikke med "lader", siden de ikke har batteridrift, men med eksternt power supply.

====

Men strøkontakten på dem er jo helt lik man bruker til laptops.

 

 

 

 

hva med disse? er de noe bedre enn de jeg har fått tak i?

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31767363

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...