Gå til innhold

Hva sier bibelen egentlig, om dette med urent, kan vi virkelig spise reker, krabber, svin osv i følge nye testamentet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja dette må jeg si jeg ikke skjønner. Hvorfor spiser nesten alle kristne urent når bibelen sier vi ikke skal gjøre det?

cberg70, nå må du forsøke å få med deg sammenhengen i bibelen.

 

For den kristne er alt rent.

 

NT > Alt er rent for de rene, men for de urene og vantro er ingen ting rent.

 

NT > I Herren Jesus vet jeg sikkert og visst at ingenting er urent i seg selv. Men for den som mener at noe er urent, er det urent.

Lenke til kommentar

Er alt rent? eller er det kun rent for de kristne?

 

Spørsmål....var noah jøde? Han fikk beskjed om å ta med seg to av hver av de urene dyrene og flere par av de rene for det de skulle brukes til mat etter flommen, så spørsmålet mitt er, var noah jøde mener du?

 

Slik jeg forstår det så er det MANGE hundre år mellom noahs tid, og tiden der det fantes en eneste jøde, eller noe land israel her på jorden, eller?

 

Kan du legge med kap og vers så en kan slå opp versene du kjem med, og ikke bare rykke de ut av sammenhengen slik?

 

Ja dette må jeg si jeg ikke skjønner. Hvorfor spiser nesten alle kristne urent når bibelen sier vi ikke skal gjøre det?

cberg70, nå må du forsøke å få med deg sammenhengen i bibelen.

 

For den kristne er alt rent.

 

NT > Alt er rent for de rene, men for de urene og vantro er ingen ting rent.

 

NT > I Herren Jesus vet jeg sikkert og visst at ingenting er urent i seg selv. Men for den som mener at noe er urent, er det urent.

Lenke til kommentar

Det du sier er veldig feil, desverre. Der er krav innen mat også i nye testamentet, se her:

 

Dette er nye testamentet om hedningene:

 

19 Derfor mener jeg at vi ikke skal lage vanskeligheter for de hedningene som vender om til Gud. 20 Men vi skal skrive til dem at de skal holde seg borte fra det som er gjort urent ved avgudsdyrkelse, og fra hor, fra kjøtt av kvalte dyr og fra blod.

 

Som du ser er det steinfeil det du sier, at der ikke er krav, angående matveien. du kan ikke bare kaste ut av vinduet de tingene du ikke liker, du med ta med hele bibelen. Du kan bare innse, at der er krav, innen mat, som bibelen viser her. Her er de to første tingene, kvalte dyr, og blod......

 

Videre, rett etterpå, i neste vers, så sier de om hedningene, at de kommer til og høre mere, når de holder sabbat...legg merke til sabbat, la oss kikke på versene:

 

21 For Moses har fra uminnelige tider hatt noen som forkynner ham i alle byer, og han blir opplest i synagogene hver sabbat.»

 

som vi ser her, så skal hedningene, holde sabbat, ikke den falske søndagen som er innført av pavemakten. Videre så ser vi at hedningene skal undervises, mere i Moses, hver sabbat.

 

Vist vi ser på jesaja 66 sier bibelen at:

 

15 For se, Herren kommer i en ild,

hans vogner som en virvelvind.

Han slipper sin vrede løs som en brann

og sine trusler som flammende ild.

 

16 For Herren skal holde dom med ild

og med sverd mot alle mennesker;

mange er de som drepes av Herren.

 

17 De som gjør seg hellige og rene

for å gå til hagene etter en som er der inne,

de som spiser svinekjøtt, motbydelige ting og mus,

de skal gå til grunne, alle sammen,

sier Herren.

 

Her ser vi helt klart, at denne profetien gjelder jesu andre komme, da han skal holde dom, han holdt ikke dom første gangen, ikke sant? De som gjør seg hellige og rene for og gå i hagen osv det er snakk om avgudsdyrkelse vist vi studerer bibelen, men som rett etterpå, de som spiser svin og annet urent skal omkomme, når herre kommer for og holde dom, altså hans andre komme. gjelder dette bare jødene da mener du? du kan spise gris og reker, mens jøder som gjør det vil dø når jesus kommer? jeg håper ikke du deler bibelen opp i to deler, en del for jødene, og en for hedningene, bibelen er klar for at nå er alle like, jøde, og greker.....

 

 

 

 

 

 

.

Fordi kristne ikke er jøder som lever under Moseloven. Kristne har ingen påbud eller forbud når det gjelder mat.

Lenke til kommentar

Bibelen snakker også om urene dyr, i tiden rett før jesu andre komme, i åpanbaringen. den snakker om urene fugler feks......i åpenbaringsboke, dette er tiden rett før jesus kommer tilbake, den bruker også frosker, som symbol på urenhet.....

 

videre er det viktig og huske at det at flertallet sier vi nå kan spise alt, er ikke et argument i segselv. vist en studerer bibelen, fra perm til perm, vil en ikke EN GANG, finne et eksempel, på en ting der flertallet har hatt rett, men motsatt, uten unntak. Bibelen snakker om et frafall den siste tiden, lovløshet......det har sneket seg inn med de fleste følger menneskebudet søndagen, til pavemakten, fremfor guds utvalgte hviledag, og jesus sa om falske menneskebud:

 

 

Matt 15,9 Forgjeves dyrker de meg, for det de lærer, er menneskebud.»

 

Mark 7,7 Forgjeves dyrker de meg, for det de lærer, er menneskebud.

 

 

13 Herren sa: Dette folket kommer nær meg med munnen og ærer meg med leppene, men hjertet er langt borte fra meg, og den frykt de har for meg, er et tillært menneskebud.

 

Der er ingentingen i bibelen som opphever dette med urent, peter viser det, da han ti år etter jesus var reist hjem, fremdeles levde under dette, ved og nekte tre ganger på og spise noe urent i synet om duken. Senere i samme kapittel ser vi hva dette synet virkelig betydde.

 

Jesus kom ikke for og rense griser og reker, han kom for og rense mennesker, fra synd ;)

Endret av cberg70
Lenke til kommentar

Ja dette må jeg si jeg ikke skjønner. Hvorfor spiser nesten alle kristne urent når bibelen sier vi ikke skal gjøre det?

cberg70, nå må du forsøke å få med deg sammenhengen i bibelen.

 

For den kristne er alt rent.

 

NT > Alt er rent for de rene, men for de urene og vantro er ingen ting rent.

 

NT > I Herren Jesus vet jeg sikkert og visst at ingenting er urent i seg selv. Men for den som mener at noe er urent, er det urent.

Er alt rent? eller er det kun rent for de kristne?

 

Spørsmål....var noah jøde? Han fikk beskjed om å ta med seg to av hver av de urene dyrene og flere par av de rene for det de skulle brukes til mat etter flommen, så spørsmålet mitt er, var noah jøde mener du?

 

Slik jeg forstår det så er det MANGE hundre år mellom noahs tid, og tiden der det fantes en eneste jøde, eller noe land israel her på jorden, eller?

 

Kan du legge med kap og vers så en kan slå opp versene du kjem med, og ikke bare rykke de ut av sammenhengen slik?

For de kristne, cberg70

 

Også må du slutte med disse jødiske mytene og budene.

 

NT > Derfor skal du vise dem strengt til rette, så de kan bli sunne i troen. De må ikke holde seg til jødiske myter og bud

 

Du får kap og vers når du klikker på NT > linken

Lenke til kommentar

matseddelen har da ingentingen med bare jøder og gjøre? var noah jøde? han fikk beskjed om og ta med flere av de rene dyrene, for de skulle brukes til føde.....se selv i bibelen. dette er MANGE århundrer før der fantes en jøde. Mener du sabbaten også er kun for jøder kansje da? ;)

Fordi kristne ikke er jøder som lever under Moseloven. Kristne har ingen påbud eller forbud når det gjelder mat.

Endret av cberg70
Lenke til kommentar

15 Alt er rent for de rene, men for de urene og vantro er ingen ting rent. Nei, de er urene både i sinn og i samvittighet. 16 De erklærer at de kjenner Gud, men fornekter ham med det de gjør. De er avskyelige og ulydige, ute av stand til å gjøre noe godt.

 

SVAR: Har du kikket på ordene for urenhet i kjøtt, og annen type urenhet i grunnteksten? Vist du gjør det, og setter det inn her så ser du hva dette verset snakker om, jeg kan si deg en ting, det er ikke kjøtt som urent.

 

Ja dette må jeg si jeg ikke skjønner. Hvorfor spiser nesten alle kristne urent når bibelen sier vi ikke skal gjøre det?

cberg70, nå må du forsøke å få med deg sammenhengen i bibelen.

 

For den kristne er alt rent.

 

NT > Alt er rent for de rene, men for de urene og vantro er ingen ting rent.

 

NT > I Herren Jesus vet jeg sikkert og visst at ingenting er urent i seg selv. Men for den som mener at noe er urent, er det urent.

Er alt rent? eller er det kun rent for de kristne?

 

Spørsmål....var noah jøde? Han fikk beskjed om å ta med seg to av hver av de urene dyrene og flere par av de rene for det de skulle brukes til mat etter flommen, så spørsmålet mitt er, var noah jøde mener du?

 

Slik jeg forstår det så er det MANGE hundre år mellom noahs tid, og tiden der det fantes en eneste jøde, eller noe land israel her på jorden, eller?

 

Kan du legge med kap og vers så en kan slå opp versene du kjem med, og ikke bare rykke de ut av sammenhengen slik?

For de kristne, cberg70

 

Også må du slutte med disse jødiske mytene og budene.

 

NT > Derfor skal du vise dem strengt til rette, så de kan bli sunne i troen. De må ikke holde seg til jødiske myter og bud

 

Du får kap og vers når du klikker på NT > linken

Lenke til kommentar

Vi forstår bibelen fundamentalt forskjellig og kommer ikke tli å overbevise hverandre. Men jeg kan prøve å forklare hvordan jeg oppfatter den.

 

Det du sier er veldig feil, desverre. Der er krav innen mat også i nye testamentet, se her:

 

Dette er nye testamentet om hedningene:

 

19 Derfor mener jeg at vi ikke skal lage vanskeligheter for de hedningene som vender om til Gud. 20 Men vi skal skrive til dem at de skal holde seg borte fra det som er gjort urent ved avgudsdyrkelse, og fra hor, fra kjøtt av kvalte dyr og fra blod.

Ja, som det fremgår av konteksten er de forbannet fordi folk nettopp vil pålegge hedninger bud fra moseloven. Som Paulus sier et annet sted: ALT er rent for den rene. Men om man tror noe er urent, og likevel spiser det, da er det synd. Og Paulus var nøye med å ikke være til anstøt for noen. Derfor skulle ikke hedningene spise offerkjøtt etc. når de var blant jødene.

 

Paulus gjør det klart MANGE ganger at de troende IKKE er under loven.

 

Videre, rett etterpå, i neste vers, så sier de om hedningene, at de kommer til og høre mere, når de holder sabbat...legg merke til sabbat, la oss kikke på versene:

 

21 For Moses har fra uminnelige tider hatt noen som forkynner ham i alle byer, og han blir opplest i synagogene hver sabbat.»

 

som vi ser her, så skal hedningene, holde sabbat, ikke den falske søndagen som er innført av pavemakten. Videre så ser vi at hedningene skal undervises, mere i Moses, hver sabbat.

Det står ikke et ord der om at hedningene skal holde sabbat. Og selvsagt hadde Moses blitt lest i synagogen til alle tider, det var jo jødenes lov og skikk.

 

Vist vi ser på jesaja 66 sier bibelen at:

 

15 For se, Herren kommer i en ild,

hans vogner som en virvelvind.

Han slipper sin vrede løs som en brann

og sine trusler som flammende ild.

 

16 For Herren skal holde dom med ild

og med sverd mot alle mennesker;

mange er de som drepes av Herren.

 

17 De som gjør seg hellige og rene

for å gå til hagene etter en som er der inne,

de som spiser svinekjøtt, motbydelige ting og mus,

de skal gå til grunne, alle sammen,

sier Herren.

 

Her ser vi helt klart, at denne profetien gjelder jesu andre komme

Jeg ser ikke at det fremgår av versene.

 

da han skal holde dom, han holdt ikke dom første gangen, ikke sant? De som gjør seg hellige og rene for og gå i hagen osv det er snakk om avgudsdyrkelse vist vi studerer bibelen, men som rett etterpå, de som spiser svin og annet urent skal omkomme, når herre kommer for og holde dom, altså hans andre komme. gjelder dette bare jødene da mener du? du kan spise gris og reker, mens jøder som gjør det vil dø når jesus kommer? jeg håper ikke du deler bibelen opp i to deler, en del for jødene, og en for hedningene, bibelen er klar for at nå er alle like, jøde, og greker...

Mener du at jeg skal omkomme/ikke komme til himmelen fordi jeg spiser svinekjøtt?

Og ja, regler om mat hører til moseloven, som ble gitt til jødene. At "alle er like" betyr ikke at alle blir jøder. Og adventister lever da heller ikke etter moseloven, bare utvalgte deler av den, selv om bibelen presiserer at ikke en tøddel av den skal forgå.

 

Og ja, det er ikke alt i bibelen som er skrevet til kristne (eller de troende/de hellige, som de omtales i bibelen), på samme måte som ikke alt er skrevet til jødene. Jesus, f.eks, underviste en del i loven - til dem som var under loven.

 

matseddelen har da ingentingen med bare jøder og gjøre? var noah jøde? han fikk beskjed om og ta med flere av de rene dyrene, for de skulle brukes til føde.....se selv i bibelen. dette er MANGE århundrer før der fantes en jøde. Mener du sabbaten også er kun for jøder kansje da? ;)

Ja, helt klart. Jødene ble pålagt å holde sabbat, sammen med 612 andre bud.

 

Der er ingentingen i bibelen som opphever dette med urent, peter viser det, da han ti år etter jesus var reist hjem, fremdeles levde under dette, ved og nekte tre ganger på og spise noe urent i synet om duken. Senere i samme kapittel ser vi hva dette synet virkelig betydde.

Ja, at Peter ikke skulle kalle urent det Gud hadde kalt rent. Gud kalte maten ren.

Endret av bonkytonk
Lenke til kommentar

IHS: Kan ikke du forklare dette verset i jesaja kap 66? Du er vel enig i at hele bibelen skal taes med? Hva tanker har du rundt den profetien om jesu andre komme, om de som skal omkomme pga de spiser urent?

Det gamle testamente er erstattet med det nye testamente, cberg70

Det jødiske trossamfunn er erstattet med det kristne trossamfunn.

 

Prøv om du greier å skille mellom det gamle og det nye.

Lenke til kommentar

Takk for grundig svar, selv om vi er uenige i det meste her ;)

Vi forstår bibelen fundamentalt forskjellig og kommer ikke tli å overbevise hverandre. Men jeg kan prøve å forklare hvordan jeg oppfatter den.

 

Det du sier er veldig feil, desverre. Der er krav innen mat også i nye testamentet, se her:

 

Dette er nye testamentet om hedningene:

 

19 Derfor mener jeg at vi ikke skal lage vanskeligheter for de hedningene som vender om til Gud. 20 Men vi skal skrive til dem at de skal holde seg borte fra det som er gjort urent ved avgudsdyrkelse, og fra hor, fra kjøtt av kvalte dyr og fra blod.

Ja, som det fremgår av konteksten er de forbannet fordi folk nettopp vil pålegge hedninger bud fra moseloven. Som Paulus sier et annet sted: ALT er rent for den rene. Men om man tror noe er urent, og likevel spiser det, da er det synd. Og Paulus var nøye med å ikke være til anstøt for noen. Derfor skulle ikke hedningene spise offerkjøtt etc. når de var blant jødene.

 

Paulus gjør det klart MANGE ganger at de troende IKKE er under loven.

 

Videre, rett etterpå, i neste vers, så sier de om hedningene, at de kommer til og høre mere, når de holder sabbat...legg merke til sabbat, la oss kikke på versene:

 

21 For Moses har fra uminnelige tider hatt noen som forkynner ham i alle byer, og han blir opplest i synagogene hver sabbat.»

 

som vi ser her, så skal hedningene, holde sabbat, ikke den falske søndagen som er innført av pavemakten. Videre så ser vi at hedningene skal undervises, mere i Moses, hver sabbat.

Det står ikke et ord der om at hedningene skal holde sabbat. Og selvsagt hadde Moses blitt lest i synagogen til alle tider, det var jo jødenes lov og skikk.

 

Vist vi ser på jesaja 66 sier bibelen at:

 

15 For se, Herren kommer i en ild,

hans vogner som en virvelvind.

Han slipper sin vrede løs som en brann

og sine trusler som flammende ild.

 

16 For Herren skal holde dom med ild

og med sverd mot alle mennesker;

mange er de som drepes av Herren.

 

17 De som gjør seg hellige og rene

for å gå til hagene etter en som er der inne,

de som spiser svinekjøtt, motbydelige ting og mus,

de skal gå til grunne, alle sammen,

sier Herren.

 

Her ser vi helt klart, at denne profetien gjelder jesu andre komme

Jeg ser ikke at det fremgår av versene.

 

da han skal holde dom, han holdt ikke dom første gangen, ikke sant? De som gjør seg hellige og rene for og gå i hagen osv det er snakk om avgudsdyrkelse vist vi studerer bibelen, men som rett etterpå, de som spiser svin og annet urent skal omkomme, når herre kommer for og holde dom, altså hans andre komme. gjelder dette bare jødene da mener du? du kan spise gris og reker, mens jøder som gjør det vil dø når jesus kommer? jeg håper ikke du deler bibelen opp i to deler, en del for jødene, og en for hedningene, bibelen er klar for at nå er alle like, jøde, og greker...

Mener du at jeg skal omkomme/ikke komme til himmelen fordi jeg spiser svinekjøtt?

Og ja, regler om mat hører til moseloven, som ble gitt til jødene. At "alle er like" betyr ikke at alle blir jøder. Og adventister lever da heller ikke etter moseloven, bare utvalgte deler av den, selv om bibelen presiserer at ikke en tøddel av den skal forgå.

 

Og ja, det er ikke alt i bibelen som er skrevet til kristne (eller de troende/de hellige, som de omtales i bibelen), på samme måte som ikke alt er skrevet til jødene. Jesus, f.eks, underviste en del i loven - til dem som var under loven.

 

matseddelen har da ingentingen med bare jøder og gjøre? var noah jøde? han fikk beskjed om og ta med flere av de rene dyrene, for de skulle brukes til føde.....se selv i bibelen. dette er MANGE århundrer før der fantes en jøde. Mener du sabbaten også er kun for jøder kansje da? ;)

Ja, helt klart. Jødene ble pålagt å holde sabbat, sammen med 612 andre bud.

 

Der er ingentingen i bibelen som opphever dette med urent, peter viser det, da han ti år etter jesus var reist hjem, fremdeles levde under dette, ved og nekte tre ganger på og spise noe urent i synet om duken. Senere i samme kapittel ser vi hva dette synet virkelig betydde.

Ja, at Peter ikke skulle kalle urent det Gud hadde kalt rent. Gud kalte maten ren.

Lenke til kommentar

så det du sier er at denne tydelige profetien, ikke gjelder lengre?

 

 

IHS: Kan ikke du forklare dette verset i jesaja kap 66? Du er vel enig i at hele bibelen skal taes med? Hva tanker har du rundt den profetien om jesu andre komme, om de som skal omkomme pga de spiser urent?

Det gamle testamente er erstattet med det nye testamente, cberg70

Det jødiske trossamfunn er erstattet med det kristne trossamfunn.

 

Prøv om du greier å skille mellom det gamle og det nye.

Lenke til kommentar

1 spørsmål til deg, du sier den ukentlige sabbaten er for jødene, og kun jødene. Da er det rart den ble gitt oss alt ved skapelsen, det er MANGE århundrer før der fantes eneste jøde, så det faller på sin egen urimelighet.

 

Sabbaten før Sinai

 

De som mener at sabbaten er en jødisk forordning, glemmer at det ikke fantes noen jøde i Edens hage da sabbaten ble innstiftet. Langt over tusen år senere ble Israel en nasjon og kalt til å være Guds folk siden de var etterkommere av Jakob, som ble kalt Israel. De fikk selvfølgelig også sabbaten som tegn på ham som skapte mennesket og som de skulle tilbe.

 

Da Israel trellet i Egypt, fikk de ikke holde sabbaten, så den ble glemt av mange. Men straks de hadde gått over Rødehavet, og før Guds pakt og lov ble gitt dem fra Sinai fjellet, befalte Herren dem å holde sabbaten. Han kunne liksom ikke vente til han fikk inngravert denne viktige dagen på steintavlene før han minnet dem på dens gyldighet.

 

Han lot manna falle på alle ukens dager, men ikke på sabbaten. Hvis noen prøvde å gjemme «himmel brødet,» Joh. 6,31.32, fra en dag til den neste og derved viste at de ikke stolte på at Gud hver dag ville gi dem det de trengte til livets opphold, råtnet mannaen om natten og ble uspiselig. Men siden det ikke falt noe manna på hviledagen, sabbaten, skulle de på fredag (beredelsesdagen til sabbaten, Mark. 45,42), samle manna for to dager. Da råtnet den ikke om natten, men var frisk og velsmakende hver sabbat, 2.Mos. 16, l5-31.

 

Disse observasjonene indikerer, at hvem som enn valgte å tjene skaperguden, det seg være Adam, Abraham, Jakob, Josef eller hans etterkommere Israelittene, ble de alle bedt om å helligholde Guds hviledag, sabbaten, som tegn på at de tilba Skaperguden og ingen andre.

 

Det betyr igjen at den sjuende-dags sabbat, er for alle som vil erkjenne at Gud er Skaper og at de derfor vil tilbe ham. Ja, alle som gjennom historien valgte å tjene den sanne Gud, ble møtt med det samme lojalitetstegnet. Du og jeg kan selvfølgelig velge en annen tilbedelsesdag, som er etter vår egen bestemmelse. Men da er det vår egen dag ikke Guds. Hans dag er en velsignet og helliget hviledag. De andre dagene er ikke. Erfaring viser at bare de som tar Herren på ordet vil finne ut hva Guds velsignelse og helligelse av denne dagen betyr.

 

 

Så spørsmålet til deg, bibelen er klar på at de frelste skal holde den ukentlige sabbaten (lørdagen) i all evighet, på den nye jord, det er klinkende klart:

 

Jesaja 66,22.23,«For likesom den nye himmel og den nye jord, som jeg skapet; - Og det skal skje: Nymåne etter nymåne og sabbat etter sabbat skal alt kjød komme for å tilbe for mitt åsyn, sier Herren.»

 

som du ser her, skal den helt klart holdes på den nye jord, i all evighet, noen komentarer rundt det?

 

Takk for grundig svar, selv om vi er uenige i det meste her ;)

Vi forstår bibelen fundamentalt forskjellig og kommer ikke tli å overbevise hverandre. Men jeg kan prøve å forklare hvordan jeg oppfatter den.

 

Det du sier er veldig feil, desverre. Der er krav innen mat også i nye testamentet, se her:

 

Dette er nye testamentet om hedningene:

 

19 Derfor mener jeg at vi ikke skal lage vanskeligheter for de hedningene som vender om til Gud. 20 Men vi skal skrive til dem at de skal holde seg borte fra det som er gjort urent ved avgudsdyrkelse, og fra hor, fra kjøtt av kvalte dyr og fra blod.

Ja, som det fremgår av konteksten er de forbannet fordi folk nettopp vil pålegge hedninger bud fra moseloven. Som Paulus sier et annet sted: ALT er rent for den rene. Men om man tror noe er urent, og likevel spiser det, da er det synd. Og Paulus var nøye med å ikke være til anstøt for noen. Derfor skulle ikke hedningene spise offerkjøtt etc. når de var blant jødene.

 

Paulus gjør det klart MANGE ganger at de troende IKKE er under loven.

 

Videre, rett etterpå, i neste vers, så sier de om hedningene, at de kommer til og høre mere, når de holder sabbat...legg merke til sabbat, la oss kikke på versene:

 

21 For Moses har fra uminnelige tider hatt noen som forkynner ham i alle byer, og han blir opplest i synagogene hver sabbat.»

 

som vi ser her, så skal hedningene, holde sabbat, ikke den falske søndagen som er innført av pavemakten. Videre så ser vi at hedningene skal undervises, mere i Moses, hver sabbat.

Det står ikke et ord der om at hedningene skal holde sabbat. Og selvsagt hadde Moses blitt lest i synagogen til alle tider, det var jo jødenes lov og skikk.

 

Vist vi ser på jesaja 66 sier bibelen at:

 

15 For se, Herren kommer i en ild,

hans vogner som en virvelvind.

Han slipper sin vrede løs som en brann

og sine trusler som flammende ild.

 

16 For Herren skal holde dom med ild

og med sverd mot alle mennesker;

mange er de som drepes av Herren.

 

17 De som gjør seg hellige og rene

for å gå til hagene etter en som er der inne,

de som spiser svinekjøtt, motbydelige ting og mus,

de skal gå til grunne, alle sammen,

sier Herren.

 

Her ser vi helt klart, at denne profetien gjelder jesu andre komme

Jeg ser ikke at det fremgår av versene.

 

da han skal holde dom, han holdt ikke dom første gangen, ikke sant? De som gjør seg hellige og rene for og gå i hagen osv det er snakk om avgudsdyrkelse vist vi studerer bibelen, men som rett etterpå, de som spiser svin og annet urent skal omkomme, når herre kommer for og holde dom, altså hans andre komme. gjelder dette bare jødene da mener du? du kan spise gris og reker, mens jøder som gjør det vil dø når jesus kommer? jeg håper ikke du deler bibelen opp i to deler, en del for jødene, og en for hedningene, bibelen er klar for at nå er alle like, jøde, og greker...

Mener du at jeg skal omkomme/ikke komme til himmelen fordi jeg spiser svinekjøtt?

Og ja, regler om mat hører til moseloven, som ble gitt til jødene. At "alle er like" betyr ikke at alle blir jøder. Og adventister lever da heller ikke etter moseloven, bare utvalgte deler av den, selv om bibelen presiserer at ikke en tøddel av den skal forgå.

 

Og ja, det er ikke alt i bibelen som er skrevet til kristne (eller de troende/de hellige, som de omtales i bibelen), på samme måte som ikke alt er skrevet til jødene. Jesus, f.eks, underviste en del i loven - til dem som var under loven.

 

matseddelen har da ingentingen med bare jøder og gjøre? var noah jøde? han fikk beskjed om og ta med flere av de rene dyrene, for de skulle brukes til føde.....se selv i bibelen. dette er MANGE århundrer før der fantes en jøde. Mener du sabbaten også er kun for jøder kansje da? ;)

Ja, helt klart. Jødene ble pålagt å holde sabbat, sammen med 612 andre bud.

 

Der er ingentingen i bibelen som opphever dette med urent, peter viser det, da han ti år etter jesus var reist hjem, fremdeles levde under dette, ved og nekte tre ganger på og spise noe urent i synet om duken. Senere i samme kapittel ser vi hva dette synet virkelig betydde.

Ja, at Peter ikke skulle kalle urent det Gud hadde kalt rent. Gud kalte maten ren.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle skrive noe lurt men kom på bedre tanker... Tenkte at la de kristne selv "fighte" ut hva DE tror er den eneste riktige versonen av kristendom og hva den kristendommen sier og ikke sier... Så kan vi i det minste enes om hvem påstander som er tH3 sHit innen kristendom ut av de 35 000 grenene som eksisterer der... Alle kan ikke være riktig, det skjønner til og med jeg...

 

Men enige blir de ikke... Flere hundre års kriger er utkjempet over hvem versjon av den bibelske gud som har den største penisen i fortiden, den gangen kristendom alene var bestemmende... Hadde det ikke vært for at samfunnet og folk flest skjønte at kristendom og samtlige av disse grenene er bare påstander og lite å tro på så hadde vi fremdeles kriget heftig om hvem verson av den kristne bibelens gud som hadde den største penisen... Men gud hjelpe meg hvor mye fred det blir bare ALLE tror på jesus altså.... At dem ikke blir kvalme av dette selv er egentlig et mirakel....

Endret av RWS
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jesaja 66,22.23,«For likesom den nye himmel og den nye jord, som jeg skapet; - Og det skal skje: Nymåne etter nymåne og sabbat etter sabbat skal alt kjød komme for å tilbe for mitt åsyn, sier Herren.»

Spørs hvilken oversettelse du bruker: jeg tror den riktige er den som sier FRA nymånedag (som også var en helligdag!) TIL nymånedag osv. For den troende ER Jesus sabbaten, man har "kommet inn i hvilen," som det står. Hverken sabbatsbudet eller noe som helst annet bud fra loven har noe med det kristne livet å gjøre.

 

Hvor står det at alle skal holde sabbat? Holder du selv sabbat slik det står i moseloven, at du SKAL jobbe seks dager og hvile den sjuende? Og følger du jødisk tids- og døgnregning eller starter du et nytt døgn kl. 12 om natta som vi gjør i vesten? Poenget mitt er selvsagt at om du vil gjøre det ordentlig, så må du gjøre det ordentlig.

Lenke til kommentar

Ja dette må jeg si jeg ikke skjønner. Hvorfor spiser nesten alle kristne urent når bibelen sier vi ikke skal gjøre det?

cberg70, nå må du forsøke å få med deg sammenhengen i bibelen.

 

For den kristne er alt rent.

Avføring også? :) Om ikke så er ikke alt rent...

Er ganske sikker på at det finnes ting som er direkte urent for dere kristne også... =)

 

Hvis jeg var deg, ville jeg forøvrig brukt sitatet like nedenfor:

 

For Guds rike består ikke i mat og drikke, men i rettferdighet, fred og glede i Den hellige ånd.

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle skrive noe lurt men kom på bedre tanker... Tenkte at la de kristne selv "fighte" ut hva DE tror er den eneste riktige versonen av kristendom og hva den kristendommen sier og ikke sier... Så kan vi i det minste enes om hvem påstander som er tH3 sHit innen kristendom ut av de 35 000 grenene som eksisterer der... Alle kan ikke være riktig, det skjønner til og med jeg...

 

Men enige blir de ikke... Flere hundre års kriger er utkjempet over hvem versjon av den bibelske gud som har den største penisen i fortiden, den gangen kristendom alene var bestemmende... Hadde det ikke vært for at samfunnet og folk flest skjønte at kristendom og samtlige av disse grenene er bare påstander og lite å tro på så hadde vi fremdeles kriget heftig om hvem verson av den kristne bibelens gud som hadde den største penisen... Men gud hjelpe meg hvor mye fred det blir bare ALLE tror på jesus altså.... At dem ikke blir kvalme av dette selv er egentlig et mirakel...

Et flott og konstruktivt bidrag til debatten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...