Gå til innhold

Hva sier bibelen egentlig, om dette med urent, kan vi virkelig spise reker, krabber, svin osv i følge nye testamentet?


Anbefalte innlegg

Som han sier... Kristne trenger bare troen på Jesus for å oppnå evig salighet,... Vi andre skal gå bort til evig straff....

 

Det er feil. De som ikke går inn i himmelriket gjennom Jesus Kristus nå. Vil bli dømt etter hvordan de ubevisst forholdt seg til Jesus Kristus i løpet av sitt liv.

 

NT > Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin trone i herlighet, og alle folkeslag skal samles foran ham. Han skal skille dem fra hverandre, som en gjeter skiller sauene fra geitene, og stille sauene på sin høyre side og geitene på sin venstre. Så skal kongen si til dem på sin høyre side: 'Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta i arv det rike som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. For jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.' Da skal de rettferdige svare: 'Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg drikke? Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?'Og kongen skal svare dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.' Så skal han si til dem på venstre side: 'Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og hans engler. For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke drikke; jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.' Da skal de svare: 'Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til hjelp?' Da skal han svare dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.' Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv.»

Snakk om en trangsynt og dum gud... Deler menneskeheten opp i gode og onde mennesker basert på livssynet deres...

livssynet ? Nei det er også feil. Det er hvordan de ubevisst har forholdt seg til Jesus Kristus, som er avgjørende. Her spiller ikke livssynet noen rolle.

Og når den kristne er Jesus Kristus selv, slik du tolker det, så er det slik man da forholder seg til seg selv, som er avgjørende?` Må man tro på det som står i bibelen? I så fall har dette så absolutt med tro og livssyn å gjøre...

Det er ingen kristne i de to gruppene som står foran Jesus Kristus i dette bildet, тυявσ nєℓℓσ. Begge grupper sier de ikke har møtt Jesus Kristus. Alikevel vil en av gruppene få evig liv, fordi de ubevisst har hjulpet Jesus Kristus.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle versjoner sier at på den nye jord skal alt folk samles og tilbe gud, på sabbaten, fra uke til uke står det, den kan ikke bortforklares. de skal også samles en gang i måneden, hver måned i all evighet i følge bibelen

Ikke i alle versjoner, nei. Forøvrig skal de tilbe Gud HVER dag, og som det også står helt klart, Jesus ER sabbaten. Sabbaten og de resten av loven var skyggebildet på det som skulle komme og ble "oppfylt" i og med Kristus.

 

Sabbaten starter ved solnedgang fredagen og varer til solnedgangen lørdag. Og det er viktig og ikke blande den ukentlige sabbaten med de seremonielle sabbatene, det håper jeg du holder styr på, vist du tenker og innføre masse bud og regler rundt den ukentlige sabbaten slik mange som er imot sabbaten stadig prøver og gjøre. Men de gjør den vanligste feilen av alle, de blander seremonielle lover, med tibudsloven.

Det står veldig klart i bibelen hvordan man skal holde sabbaten. Den kan ikke reduseres til en hviledag á la søndag i vår tid. Jødene skilte ikke mellom de ti bud og resten av loven som om de var to forskjellige lover. Det ville ikke gi mening for dem å prøve å leve etter bare en del av loven. Og som Jesus også sa, skulle ikke en tøddel av loven forgå. Den eneste gangen jeg kan komme på at bibelen skiller de ti bud ut fra resten av loven er når Paulus snakker om "budene innhogd i stein" og kaller dem dødens tjeneste - lovens funksjon er som kjent å gjøre synden større.

 

Men uansett har kristne aldri vært, og kan aldri komme til å være, under de ti bud eller resten av loven. Den tilhører den gamle pakt som var mellom Gud og det jødiske folket.

Lenke til kommentar

Nå, IHS, har du gitt Herren noe mat og drikke? Eller spiste du opp alt selv, mens den fattige "Jesus" på Afrikas horn måtte sulte?

Hvorfor tror du "den fattige på Afrikas horn" er Jesus ? Ikke alle fattige og sultne er Jesus Kristus. Ikke dermed sagt at du ikke skal gi til alle. Men alle er ikke Jesus Kristus. Det er bare en begrenset del av verdenssamfunnet som er Jesus Kristus.

 

NT > Den som tar imot dere, tar imot meg

Det var bare billedtale... Jesus Kristus er i alt i alle står det jo... Så da må jo Jesus være hvermannsen.

 

Jo... Det står ikke noe om at det bare er kristenfolket... Det står at "Han er alt i alle" ... Da er han jo i meg, og i deg, og i den fattige negergutten Bambo...

 

Jo... Jesus er en figur som repressenterer menneskeheten...

 

Nei.. Jesus er i alt i alle.

 

1 Kor 12,6

1 Kor 15,28

Ef 1,23

Jesus Kristus er alt i alle kristne, ikke alt i alle mennesker.

 

Matt 25: 40 > Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.

 

Guds barn er Hans søsken. Djevelens barn er ikke Hans søsken.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

 

Som han sier... Kristne trenger bare troen på Jesus for å oppnå evig salighet,... Vi andre skal gå bort til evig straff....

 

Det er feil. De som ikke går inn i himmelriket gjennom Jesus Kristus nå. Vil bli dømt etter hvordan de ubevisst forholdt seg til Jesus Kristus i løpet av sitt liv.

 

NT > Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin trone i herlighet, og alle folkeslag skal samles foran ham. Han skal skille dem fra hverandre, som en gjeter skiller sauene fra geitene, og stille sauene på sin høyre side og geitene på sin venstre. Så skal kongen si til dem på sin høyre side: 'Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta i arv det rike som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. For jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.' Da skal de rettferdige svare: 'Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg drikke? Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?'Og kongen skal svare dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.' Så skal han si til dem på venstre side: 'Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og hans engler. For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke drikke; jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.' Da skal de svare: 'Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til hjelp?' Da skal han svare dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.' Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv.»

Snakk om en trangsynt og dum gud... Deler menneskeheten opp i gode og onde mennesker basert på livssynet deres...

livssynet ? Nei det er også feil. Det er hvordan de ubevisst har forholdt seg til Jesus Kristus, som er avgjørende. Her spiller ikke livssynet noen rolle.

 

Og når den kristne er Jesus Kristus selv, slik du tolker det, så er det slik man da forholder seg til seg selv, som er avgjørende?` Må man tro på det som står i bibelen? I så fall har dette så absolutt med tro og livssyn å gjøre...

Det er ingen kristne i de to gruppene som står foran Jesus Kristus i dette bildet, тυявσ nєℓℓσ.

Det står ingen ting om "hvilke grupper" som står der, så dette blir bare rene gjetninger... Det er uansett bare noe som forfatteren hadde i hodet og skrev ned.. Ikke noe som vi i dag trenger å ta så alt for alvorlig. ;)

Sier du noe annet, så forteller du egentlig at du bare går rundt med en vrangforestilling. :)

 

Begge grupper sier de ikke har møtt Jesus Kristus.

Altså.. Ærlig talt..

Nærmest alle har i alle fall hørt om Jesus Kristus...

Du har ikke møtt den såkalte "historiske Jesus Kristus"... Og dersom Jesus er i alt i alle, slik som det står skrevet i bibelen, så har alle møtt denne Jesusen... På samme står det å lese i stoisk filosofi at Logos er i alt i alle, og alle har møtt denne logos. Johannes sier at Jesus er Logos...

 

Alikevel vil en av gruppene få evig liv,

Neineinei... Evig liv er ikke noe du "får", det er isåfall noe du har... Og om livet er evig, så er det ikke bare begrenset til en liten sekt som kaller seg selv katolikker... Da er det bare en naturlig følge av diverse naturlover...

 

fordi de ubevisst har hjulpet Jesus Kristus.

Hvordan "hjelper" man Jesus Kristus ubevisst?

Endret av °•.°•.°•. тυявσ nєℓℓσ .•°.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Som han sier... Kristne trenger bare troen på Jesus for å oppnå evig salighet,... Vi andre skal gå bort til evig straff....

 

Det er feil. De som ikke går inn i himmelriket gjennom Jesus Kristus nå. Vil bli dømt etter hvordan de ubevisst forholdt seg til Jesus Kristus i løpet av sitt liv.

 

NT > Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin trone i herlighet, og alle folkeslag skal samles foran ham. Han skal skille dem fra hverandre, som en gjeter skiller sauene fra geitene, og stille sauene på sin høyre side og geitene på sin venstre. Så skal kongen si til dem på sin høyre side: 'Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta i arv det rike som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. For jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.' Da skal de rettferdige svare: 'Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg drikke? Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?'Og kongen skal svare dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.' Så skal han si til dem på venstre side: 'Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og hans engler. For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke drikke; jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.' Da skal de svare: 'Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til hjelp?' Da skal han svare dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.' Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv.»

Snakk om en trangsynt og dum gud... Deler menneskeheten opp i gode og onde mennesker basert på livssynet deres...

livssynet ? Nei det er også feil. Det er hvordan de ubevisst har forholdt seg til Jesus Kristus, som er avgjørende. Her spiller ikke livssynet noen rolle.

 

Og når den kristne er Jesus Kristus selv, slik du tolker det, så er det slik man da forholder seg til seg selv, som er avgjørende?` Må man tro på det som står i bibelen? I så fall har dette så absolutt med tro og livssyn å gjøre...

Det er ingen kristne i de to gruppene som står foran Jesus Kristus i dette bildet, тυявσ nєℓℓσ. Begge grupper sier de ikke har møtt Jesus Kristus. Alikevel vil en av gruppene få evig liv, fordi de ubevisst har hjulpet Jesus Kristus.

Hvordan "hjelper" man Jesus Kristus ubevisst?

Det er ikke mulig at du enda ikke har forstått dette bilde, тυявσ nєℓℓσ ? Den gruppen det går bra med, er den gruppen som uten å være klar over det selv har hjulpet Jesus Kristus gjennom å hjelpe Hans brødre (de kristne)

Lenke til kommentar

 

Som han sier... Kristne trenger bare troen på Jesus for å oppnå evig salighet,... Vi andre skal gå bort til evig straff....

 

Det er feil. De som ikke går inn i himmelriket gjennom Jesus Kristus nå. Vil bli dømt etter hvordan de ubevisst forholdt seg til Jesus Kristus i løpet av sitt liv.

 

NT > Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin trone i herlighet, og alle folkeslag skal samles foran ham. Han skal skille dem fra hverandre, som en gjeter skiller sauene fra geitene, og stille sauene på sin høyre side og geitene på sin venstre. Så skal kongen si til dem på sin høyre side: 'Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta i arv det rike som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. For jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.' Da skal de rettferdige svare: 'Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg drikke? Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?'Og kongen skal svare dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.' Så skal han si til dem på venstre side: 'Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og hans engler. For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke drikke; jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.' Da skal de svare: 'Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til hjelp?' Da skal han svare dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.' Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv.»

Snakk om en trangsynt og dum gud... Deler menneskeheten opp i gode og onde mennesker basert på livssynet deres...

livssynet ? Nei det er også feil. Det er hvordan de ubevisst har forholdt seg til Jesus Kristus, som er avgjørende. Her spiller ikke livssynet noen rolle.

 

Og når den kristne er Jesus Kristus selv, slik du tolker det, så er det slik man da forholder seg til seg selv, som er avgjørende?` Må man tro på det som står i bibelen? I så fall har dette så absolutt med tro og livssyn å gjøre...

Det er ingen kristne i de to gruppene som står foran Jesus Kristus i dette bildet, тυявσ nєℓℓσ. Begge grupper sier de ikke har møtt Jesus Kristus. Alikevel vil en av gruppene få evig liv, fordi de ubevisst har hjulpet Jesus Kristus.

Hvordan "hjelper" man Jesus Kristus ubevisst?

Det er ikke mulig at du enda ikke har forstått dette bilde, тυявσ nєℓℓσ ? Den gruppen det går bra med, er den gruppen som uten å være klar over det selv har hjulpet Jesus Kristus gjennom å hjelpe Hans brødre (de kristne)

Okei. Hvor står i såfall dette? Eller, for å spørre et annet spørsmål: Hva slags hjelp er det du snakker om? Hjelp til å komme til fornuften? :)

Lenke til kommentar

 

Som han sier... Kristne trenger bare troen på Jesus for å oppnå evig salighet,... Vi andre skal gå bort til evig straff....

 

Det er feil. De som ikke går inn i himmelriket gjennom Jesus Kristus nå. Vil bli dømt etter hvordan de ubevisst forholdt seg til Jesus Kristus i løpet av sitt liv.

 

NT > Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin trone i herlighet, og alle folkeslag skal samles foran ham. Han skal skille dem fra hverandre, som en gjeter skiller sauene fra geitene, og stille sauene på sin høyre side og geitene på sin venstre. Så skal kongen si til dem på sin høyre side: 'Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta i arv det rike som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. For jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.' Da skal de rettferdige svare: 'Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg drikke? Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?'Og kongen skal svare dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.' Så skal han si til dem på venstre side: 'Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og hans engler. For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke drikke; jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.' Da skal de svare: 'Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til hjelp?' Da skal han svare dem: 'Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.' Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv.»

Snakk om en trangsynt og dum gud... Deler menneskeheten opp i gode og onde mennesker basert på livssynet deres...

livssynet ? Nei det er også feil. Det er hvordan de ubevisst har forholdt seg til Jesus Kristus, som er avgjørende. Her spiller ikke livssynet noen rolle.

 

Og når den kristne er Jesus Kristus selv, slik du tolker det, så er det slik man da forholder seg til seg selv, som er avgjørende?` Må man tro på det som står i bibelen? I så fall har dette så absolutt med tro og livssyn å gjøre...

Det er ingen kristne i de to gruppene som står foran Jesus Kristus i dette bildet, тυявσ nєℓℓσ. Begge grupper sier de ikke har møtt Jesus Kristus. Alikevel vil en av gruppene få evig liv, fordi de ubevisst har hjulpet Jesus Kristus.

Hvordan "hjelper" man Jesus Kristus ubevisst?

Det er ikke mulig at du enda ikke har forstått dette bilde, тυявσ nєℓℓσ ? Den gruppen det går bra med, er den gruppen som uten å være klar over det selv har hjulpet Jesus Kristus gjennom å hjelpe Hans brødre (de kristne)

Okei. Hvor står i såfall dette?

Her

 

NT > "jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg. Da skal de rettferdige svare: 'Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg drikke? Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?"

 

Denne gruppen er ikke klar over at den har hjulpet Jesus Kristus !

Lenke til kommentar
Alle versjoner sier at på den nye jord skal alt folk samles og tilbe gud, på sabbaten, fra uke til uke står det, den kan ikke bortforklares. de skal også samles en gang i måneden, hver måned i all evighet i følge bibelen

Ikke i alle versjoner, nei. Forøvrig skal de tilbe Gud HVER dag, og som det også står helt klart, Jesus ER sabbaten. Sabbaten og de resten av loven var skyggebildet på det som skulle komme og ble "oppfylt" i og med Kristus.

 

 

 

 

Sabbaten starter ved solnedgang fredagen og varer til solnedgangen lørdag. Og det er viktig og ikke blande den ukentlige sabbaten med de seremonielle sabbatene, det håper jeg du holder styr på, vist du tenker og innføre masse bud og regler rundt den ukentlige sabbaten slik mange som er imot sabbaten stadig prøver og gjøre. Men de gjør den vanligste feilen av alle, de blander seremonielle lover, med tibudsloven.

Det står veldig klart i bibelen hvordan man skal holde sabbaten. Den kan ikke reduseres til en hviledag á la søndag i vår tid. Jødene skilte ikke mellom de ti bud og resten av loven som om de var to forskjellige lover. Det ville ikke gi mening for dem å prøve å leve etter bare en del av loven. Og som Jesus også sa, skulle ikke en tøddel av loven forgå. Den eneste gangen jeg kan komme på at bibelen skiller de ti bud ut fra resten av loven er når Paulus snakker om "budene innhogd i stein" og kaller dem dødens tjeneste - lovens funksjon er som kjent å gjøre synden større.

 

Men uansett har kristne aldri vært, og kan aldri komme til å være, under de ti bud eller resten av loven. Den tilhører den gamle pakt som var mellom Gud og det jødiske folket.

ok, så da gjelder ikke alle (de fleste versjonene) som sier at hver sabbat, fra uke til uke, skal de møtes? Kan du ikke ihvertfall legge frem hvilken versjon som sier det du sier, og legge det inn her så vi kan se på det?

Endret av cberg70
Lenke til kommentar
ok, så da gjelder ikke alle (de fleste versjonene) som sier at hver sabbat, fra uke til uke, skal de møtes? Kan du ikke ihvertfall legge frem hvilken versjon som sier det du sier, og legge det inn her så vi kan se på det?

 

Jeg skal klippe og lime litt fra den glimrende siden www.biblegateway.com som har ørten oversettelser. Men først må jeg si at jeg ikke er overbevist om at profetiene i Jes. 66 handler om et fremtidig himmel. Og uansett ville ikke det strengt tatt kunne tolkes som et påbud om at en hedning i Norge skal holde sabbat i dag.

 

New International Version - UK (NIVUK)

 

23 From one New Moon to another and from one Sabbath to another, all mankind will come and bow down before me, says the LORD.

 

New International Reader's Version (NIRV)

 

23 Everyone will come and bow down to me. They will do it at every New Moon Feast and on every Sabbath day," says the Lord.

New Century Version (NCV)

 

23 All people will come to worship me every Sabbath and every New Moon," says the Lord.

 

King James Version (KJV)

 

23And it shall come to pass, that from one new moon to another, and from one sabbath to another, shall all flesh come to worship before me, saith the LORD.

 

GOD’S WORD Translation (GW)

 

23From one month to the next and from one week to the next

all people will come to worship me,” declares the Lord.

 

Det er i alle tilfelle snakk om levitter og andre ting som hører til jødedommen, og det nevnes spesifikke byer og folkeslag m.m. Og som sagt står det klart i bibelen hvordan man skal holde sabbaten, om man mener man er under loven.

Lenke til kommentar
ok, så da gjelder ikke alle (de fleste versjonene) som sier at hver sabbat, fra uke til uke, skal de møtes? Kan du ikke ihvertfall legge frem hvilken versjon som sier det du sier, og legge det inn her så vi kan se på det?

 

Jeg skal klippe og lime litt fra den glimrende siden www.biblegateway.com som har ørten oversettelser. Men først må jeg si at jeg ikke er overbevist om at profetiene i Jes. 66 handler om et fremtidig himmel. Og uansett ville ikke det strengt tatt kunne tolkes som et påbud om at en hedning i Norge skal holde sabbat i dag.

 

New International Version - UK (NIVUK)

 

23 From one New Moon to another and from one Sabbath to another, all mankind will come and bow down before me, says the LORD.

 

New International Reader's Version (NIRV)

 

23 Everyone will come and bow down to me. They will do it at every New Moon Feast and on every Sabbath day," says the Lord.

New Century Version (NCV)

 

23 All people will come to worship me every Sabbath and every New Moon," says the Lord.

 

King James Version (KJV)

 

23And it shall come to pass, that from one new moon to another, and from one sabbath to another, shall all flesh come to worship before me, saith the LORD.

 

GOD’S WORD Translation (GW)

 

23From one month to the next and from one week to the next

all people will come to worship me,” declares the Lord.

 

Det er i alle tilfelle snakk om levitter og andre ting som hører til jødedommen, og det nevnes spesifikke byer og folkeslag m.m. Og som sagt står det klart i bibelen hvordan man skal holde sabbaten, om man mener man er under loven.

Først, hva betyr det og være under loven, i følge deg? Det hadde vært kjekt og høre hva du mener om det, samt det og være under nåden, hva betyr det?

 

Ettersom jeg ser her, så viser SAMTLIGE versjoner av verset du la ut, akurat det samme, de frelste skal møtes hver sabbat, hver uke, i all evighet, på den nye jord., ingen tvil om det. Å prøve og si det gjelder kun noen få, den holder ikke mål, tror du at en liten gruppe skal holde sabbaten hver uke mens mange andre kan velge dagen selv der? Det har ingen rot i bibelen.

 

Ang det med og være under nåden, og det og være under loven:

 

Under loven: betyr at du har feks brytt trafikk reglene, du har kjørt i 150 i 90 sonen, politiet tar deg, du er da under loven, for du har brutt den.

 

Under nåden: Politimannen sier til deg, vet du noe, jeg skal betale boten din, og ta fengsel straffen din, du kan kjøre, du er fri.

 

Nå har du to valg, i kjærlighet til den politimannen holder du trafikk reglene fremover og forblir under nåden fremover. Vist du velger og fortsette som før, og bryte reglene, er du igjen under loven, du har brutt den.

 

Jeg har en følelse av at du mener at og være under nåden, betyr at du er fri fra de ti bud?

Lenke til kommentar

Jeg har en følelse av at du mener at og være under nåden, betyr at du er fri fra de ti bud?

Du vil veldig gjerne binde folk med disse budene og forskriftene dine. Jeusus Kristus kom for å sette folk fri fra alt dette. Folk blir ikke noe bedre av bud og forskrifter, tvert i mot. Det er Jesu Kristi kjærlighet og varme de trenger for å bli skikkelige mennesker, ikke bud og forskrifter.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Jeg har en følelse av at du mener at og være under nåden, betyr at du er fri fra de ti bud?

Du vil veldig gjerne binde folk med disse budene og forskriftene dine. Jeusus Kristus kom for å sette folk fri fra alt dette. Folk blir ikke noe bedre av bud og forskrifter, tvert i mot. Det er Jesu Kristi kjærlighet og varme de trenger for å bli skikkelige mennesker, ikke bud og forskrifter.

Jesus kom for og sette oss fri fra de ti bud? Du sier mye rart. Jesus kom slettes ikke for og gjøre det lovlig og drepe, drive hor og lyve. Nå er loven lagt i våre hjerter, ikke på stein, men det er samme loven, det er den loven vi oppfyller i kjærlighet. På denne kjærligheten hviler hele loven sier bibelen.....se selv. Det er trist med denne lovløse læren du sprer rundt deg, det er grusomt og høre på deg.

 

Åpenbaringen kap 14:12 viser oss hvem jesus vil vedkjenne seg når han kommer tilbake, det er de som holder guds bud og har jesus tro, skjekk det ut selv.

 

Paulus forteller oss at «loven er hellig, og budet hellig og rettferdig og godt.

 

Du gjør en stor tabbe og blander vers om seremoniloven og de ti bud du, derfor er alt du sier feil, det som er trist, er at du sprer den læra til andre.

Endret av cberg70
Lenke til kommentar

Jeg har en følelse av at du mener at og være under nåden, betyr at du er fri fra de ti bud?

Du vil veldig gjerne binde folk med disse budene og forskriftene dine. Jeusus Kristus kom for å sette folk fri fra alt dette. Folk blir ikke noe bedre av bud og forskrifter, tvert i mot. Det er Jesu Kristi kjærlighet og varme de trenger for å bli skikkelige mennesker, ikke bud og forskrifter.

Enda ikke sett noe svar fra deg, du som er så veldig imot lover regler og bud......på hva du mener om homofile samboere som er kristne, om de vil kunne bli frelst, bare de tror, selv om de praktiserer dette livet ut, kan du svare på den nå snart da det vil si mye om det du står for?

Lenke til kommentar
Ettersom jeg ser her, så viser SAMTLIGE versjoner av verset du la ut, akurat det samme, de frelste skal møtes hver sabbat, hver uke, i all evighet, på den nye jord., ingen tvil om det. Å prøve og si det gjelder kun noen få, den holder ikke mål, tror du at en liten gruppe skal holde sabbaten hver uke mens mange andre kan velge dagen selv der? Det har ingen rot i bibelen.

Ja, det står fra sabbat til sabbat, jeg skal ikke påstå noe annet. Men at det her er snakk om de frelste i himmelen er jeg ikke så sikker på. Det snakkes som nevnt om levitter og prester etc som ikke er en del av kristen tro. Og i alle fall - det at noe skal være slik eller sånn i himmelen betyr ikke nødvendigvis at vi skal prøve å praktisere det samme på jorden. I himmelen skal det ikke være ekteskap, f.eks.

 

Ang det med og være under nåden, og det og være under loven:

 

Under loven: betyr at du har feks brytt trafikk reglene, du har kjørt i 150 i 90 sonen, politiet tar deg, du er da under loven, for du har brutt den.

Nei, under trafikkloven er vi hele tiden. Fordi vi er under den, kan vi bryte den og straffes for det. Det gir ikke mening å si at du ikke er under norsk lov så lenge du er lovlydig. Du kan ikke være lovlydig uten å være underlagt en lov.

 

Når det er sagt, så gjelder det for både norsk lov, og moseloven, at den ikke er for de rettferdige, men for forbryterne og. De troende er ikke forbrytere, tvert imot er de hellige og feilfrie - de var før syndere av natur, født som syndere. Men de som tror blir "født på ny," av Gud selv, og er like rettferdige som Jesus. Faktisk ER Jesus deres rettferdighet, sier Paulus.

 

Under nåden: Politimannen sier til deg, vet du noe, jeg skal betale boten din, og ta fengsel straffen din, du kan kjøre, du er fri.

 

Nå har du to valg, i kjærlighet til den politimannen holder du trafikk reglene fremover og forblir under nåden fremover. Vist du velger og fortsette som før, og bryte reglene, er du igjen under loven, du har brutt den.

 

Jeg har en følelse av at du mener at og være under nåden, betyr at du er fri fra de ti bud?

Norsk er et litt fattig språk her. Det du beskriver er det man på engelsk kaller mercy - tilgivelse når man har gjort noe galt. Men Guds nåde er mer enn som så. Det er grace. For den troende er ikke Gud en politimann, han er en far.

 

Ja, jeg er fri fra de ti bud. Faktisk har jeg aldri vært under dem, all den tid jeg ikke er jøde som lever under den gamle pakten. Og om jeg nå var jøde, måtte jeg uansett blitt omskåren og holdt resten av loven også, om jeg på død og liv skulle vært underlagt den. Paulus poengterer at den troende IKKE er åndelig etterkommer av Moses, men av Abraham, som ikke hadde loven. Abraham gjorde både rett og galt helt uavhengig av loven.

 

Som hedning er jeg likevel født med en forståelse av rett og galt, som Paulus sier, en samvittighet som dømmer eller frikjenner. Så man er ikke uten synd eller skyld selv om man ikke er under et sett regler. Paulus sier også helt klart hva lovens hensikt og virkning er: den ble gitt ikke for at synden skulle bli mindre, som mange tror, men for at den skulle bli STØRRE. Og den fungerer akkurat slik Gud ønsket og forutsa

 

Fra Pauli brev til romerne, kap. 7:

Eller vet I ikke, brødre - jeg taler jo til slike som kjenner loven - at loven hersker over mennesket så lenge det lever? 2 Den gifte kvinne er jo ved loven bundet til sin mann så lenge han lever; men dersom mannen dør, er hun løst fra loven som bandt henne til mannen. 3 Derfor skal hun kalles en horkvinne om hun, mens mannen lever, ekter en annen mann; men dersom mannen dør, er hun fri fra loven, så hun ikke blir en horkvinne om hun ekter en annen mann. 4 Derfor, mine brødre, døde også I fra loven ved Kristi legeme, forat I skulde høre en annen til, ham som er opstanden fra de døde, så vi kan bære frukt for Gud. 5 For da vi var i kjødet, virket de syndige lyster, som vaktes ved loven, således i våre lemmer at vi bar frukt for døden; 6 men nu er vi løst fra loven, idet vi er død fra det som vi var fanget under, så vi tjener i Åndens nye vesen, og ikke i bokstavens gamle vesen. 7 Hvad skal vi da si? er loven synd? Langt derifra! men jeg kjente ikke synden uten ved loven; for begjærligheten kjente jeg ikke dersom ikke loven hadde sagt: Du skal ikke begjære. 8 Men synden tok anledning av budet og virket alskens begjærlighet i mig; for uten lov er synden død. 9 Jeg levde en tid uten lov; men da budet kom, blev synden levende igjen, 10 jeg derimot døde; og budet, som var til liv, det blev funnet å være mig til død; 11 for synden tok anledning av budet og dåret og drepte mig ved det. 12 Så er da loven hellig, og budet hellig og rettferdig og godt. 13 Er da det som er godt, blitt mig til død? Langt derifra! men det var synden, forat den skulde vise sig som synd, idet den voldte mig døden ved det som er godt - forat synden skulde bli overvettes syndig ved budet.

 

Loven sier: ikke tenk på elefanter! Hva tenkte du på nå? Jo mer lov, dess mer synd.

Endret av bonkytonk
Lenke til kommentar
Ettersom jeg ser her, så viser SAMTLIGE versjoner av verset du la ut, akurat det samme, de frelste skal møtes hver sabbat, hver uke, i all evighet, på den nye jord., ingen tvil om det. Å prøve og si det gjelder kun noen få, den holder ikke mål, tror du at en liten gruppe skal holde sabbaten hver uke mens mange andre kan velge dagen selv der? Det har ingen rot i bibelen.

Ja, det står fra sabbat til sabbat, jeg skal ikke påstå noe annet. Men at det her er snakk om de frelste i himmelen er jeg ikke så sikker på. Det snakkes som nevnt om levitter og prester etc som ikke er en del av kristen tro. Og i alle fall - det at noe skal være slik eller sånn i himmelen betyr ikke nødvendigvis at vi skal prøve å praktisere det samme på jorden. I himmelen skal det ikke være ekteskap, f.eks.

 

Ang det med og være under nåden, og det og være under loven:

 

Under loven: betyr at du har feks brytt trafikk reglene, du har kjørt i 150 i 90 sonen, politiet tar deg, du er da under loven, for du har brutt den.

Nei, under trafikkloven er vi hele tiden. Fordi vi er under den, kan vi bryte den og straffes for det. Det gir ikke mening å si at du ikke er under norsk lov så lenge du er lovlydig. Du kan ikke være lovlydig uten å være underlagt en lov.

 

Når det er sagt, så gjelder det for både norsk lov, og moseloven, at den ikke er for de rettferdige, men for forbryterne og. De troende er ikke forbrytere, tvert imot er de hellige og feilfrie - de var før syndere av natur, født som syndere. Men de som tror blir "født på ny," av Gud selv, og er like rettferdige som Jesus. Faktisk ER Jesus deres rettferdighet, sier Paulus.

 

Under nåden: Politimannen sier til deg, vet du noe, jeg skal betale boten din, og ta fengsel straffen din, du kan kjøre, du er fri.

 

Nå har du to valg, i kjærlighet til den politimannen holder du trafikk reglene fremover og forblir under nåden fremover. Vist du velger og fortsette som før, og bryte reglene, er du igjen under loven, du har brutt den.

 

Jeg har en følelse av at du mener at og være under nåden, betyr at du er fri fra de ti bud?

Norsk er et litt fattig språk her. Det du beskriver er det man på engelsk kaller mercy - tilgivelse når man har gjort noe galt. Men Guds nåde er mer enn som så. Det er grace. For den troende er ikke Gud en politimann, han er en far.

 

Ja, jeg er fri fra de ti bud. Faktisk har jeg aldri vært under dem, all den tid jeg ikke er jøde som lever under den gamle pakten. Og om jeg nå var jøde, måtte jeg uansett blitt omskåren og holdt resten av loven også, om jeg på død og liv skulle vært underlagt den. Paulus poengterer at den troende IKKE er åndelig etterkommer av Moses, men av Abraham, som ikke hadde loven. Abraham gjorde både rett og galt helt uavhengig av loven.

 

Som hedning er jeg likevel født med en forståelse av rett og galt, som Paulus sier, en samvittighet som dømmer eller frikjenner. Så man er ikke uten synd eller skyld selv om man ikke er under et sett regler. Paulus sier også helt klart hva lovens hensikt og virkning er: den ble gitt ikke for at synden skulle bli mindre, som mange tror, men for at den skulle bli STØRRE. Og den fungerer akkurat slik Gud ønsket og forutsa

 

Fra Pauli brev til romerne, kap. 7:

Eller vet I ikke, brødre - jeg taler jo til slike som kjenner loven - at loven hersker over mennesket så lenge det lever? 2 Den gifte kvinne er jo ved loven bundet til sin mann så lenge han lever; men dersom mannen dør, er hun løst fra loven som bandt henne til mannen. 3 Derfor skal hun kalles en horkvinne om hun, mens mannen lever, ekter en annen mann; men dersom mannen dør, er hun fri fra loven, så hun ikke blir en horkvinne om hun ekter en annen mann. 4 Derfor, mine brødre, døde også I fra loven ved Kristi legeme, forat I skulde høre en annen til, ham som er opstanden fra de døde, så vi kan bære frukt for Gud. 5 For da vi var i kjødet, virket de syndige lyster, som vaktes ved loven, således i våre lemmer at vi bar frukt for døden; 6 men nu er vi løst fra loven, idet vi er død fra det som vi var fanget under, så vi tjener i Åndens nye vesen, og ikke i bokstavens gamle vesen. 7 Hvad skal vi da si? er loven synd? Langt derifra! men jeg kjente ikke synden uten ved loven; for begjærligheten kjente jeg ikke dersom ikke loven hadde sagt: Du skal ikke begjære. 8 Men synden tok anledning av budet og virket alskens begjærlighet i mig; for uten lov er synden død. 9 Jeg levde en tid uten lov; men da budet kom, blev synden levende igjen, 10 jeg derimot døde; og budet, som var til liv, det blev funnet å være mig til død; 11 for synden tok anledning av budet og dåret og drepte mig ved det. 12 Så er da loven hellig, og budet hellig og rettferdig og godt. 13 Er da det som er godt, blitt mig til død? Langt derifra! men det var synden, forat den skulde vise sig som synd, idet den voldte mig døden ved det som er godt - forat synden skulde bli overvettes syndig ved budet.

 

Loven sier: ikke tenk på elefanter! Hva tenkte du på nå? Jo mer lov, dess mer synd.

Da må jeg få lov og spørre deg om noe.....du sier du har en forståelse av hva som er rett og galt....ikke sant? Da lurer jeg på, hva er rett, og hva er galt?

 

Det er akurat dette de ti bud peker ut. I følge nye testamentet så er der ingen synd, der der ingen lov er, mener du seriøst at der ikke er synd i verden idag? Videre så sier paulus at budene er hellige gode og rettferdige, der snakker han om de ti bud. Jesus blir spurt om veien til evig liv av den rike mannen, han svarer og remser opp de ti bud. Åpenbaringen sier at der er to grupper på slutten, kap 14 vers 11 og 12, de som får dyrets merke står det om i vers 11, vers 12 snakker om de som IKKE får dyrets merke, de kjennetegnes der med at de holder guds bud og de har jesu tro.

 

Det du sier angående sabbaten i himmelen......er en fryktelig rotur uten sidestykke, sabbaten er evig, fra skapelsen og til evig tid,inkludert i evigheten på den nye jord, bibelen sier det selv som jeg har vist, da velger jeg og tro bibelen på det.

 

De ti bud, ble skrevet i stein, hvorfor tror du?

 

De ti bud viser oss hva synd er......det sier nye testamentet også, de viser oss at vi er syndere, de peker til jesus, som vår redningsmann og frelser.....vist du fjerner det som viser oss synden vår, da fjerner du behovet for frelseren jesus. de ti bud viser synden.....i gamle testamentet var seremoniloven plassen de fikk tilgivelse for lovbruddene.....når jesus døde ble den loven overflødig og det er den loven paulus sier ikke er mere, for jesus har offret en gang for alle!

Endret av cberg70
Lenke til kommentar

.. hva du mener om homofile samboere som er kristne, om de vil kunne bli frelst, bare de tror, selv om de praktiserer dette livet ut,..

Tror du ikke de som alle andre blir tilgitt ? Er deres synd større en din synd ?

nei det tror jeg ikke du, ikke vist de ikke bekenner sin synd, og snur om, det vil si slutter og leve slik. Akurat som med meg, vist jeg holder fast i en synd, feks og drive hor, da vil jeg selvfølgelig ikke tilgies, tilgivelse i bibelen krever at vi bekjenner synden, og at vi vender om, det burde du også vite.

Lenke til kommentar

Da har jeg lest de siste innleggene, og det jeg ser er en diskusjon som går på om man skal følge påbudene og forbudene i bibelen som kristen...

 

Det merkeligste jeg hører er kristne som påstår at de er "feilfrie" på grunn av at de tror på Jesus Kristus, en himmelgud som de har en forestilling av oppe i sitt hode... Det gir ingen mening over hodet.

 

Og så til lovene. Desto fler lover man lager, og følger, desto flere lover kan man bryte... Ja, selvfølgelig. Og en kristen skal jo ikke leve under noen lov, loven er fullendt i Guden deres... Det høres bare helt merkelig ut...

 

I GT er det en rekke tåpelige forbud og påbud, som er så totalt ubrukelige at man i realiteten egentlig ikke gjør noe som helst galt, i ordets strengeste forstand, dersom man faktisk bryter dem. For eksempel et bud som går på at du ikke skal gå med klær av to ulike typer stoff...

 

Det går også mange kristne hus forbi at Paulus omtaler budene og forskriftene i GT, som jødiske myter og omtaler dem som menneskeskapte... Paulus trodde ikke at lover som går på det å ikke "ta", "smake", "røre" - var annet enn menneskebud, og at de ble laget for å forgå...

 

Uansett.. Friheten i ateismen er like stor som den friheten de opplyste kristne er i Kristus... Det er Paulus som fraskriver kristne ansvar for å følge loven...

 

Jesus har vel selv kanskje aldri sagt at: "De som tror på meg skal slippe de gamle jødiske og menneskelige forbudene og påbudene" .... Det er Paulus som påstår at de kristne er kalt til frihet i Kristus. De andre forfatterne er vel tause om dette, så vidt jeg kjenner til...

 

Paulus sier også at de kristne tar del i denne Kristus... Selvsagt... Og det er fordi Paulus var kjent med den greske filosofien, ellers ville han ikke sitert stoiske filosofer etc. (Jeg kan henvise til eksempler dersom noen spør) ...

 

Stoiske filosofer, hadde en filosofi om Logos, en Logos som gjennomsyret alt i alle, og som styrer, som lov, hele forandringsprossessen i verden. Den holder de motstridende krefter i tilværelsen i balanse («Ut av alt blir ett og ut av enheten alt») Å erkjenne logos er, i følge Heraklit (som er opphavsmannen til denne filosofien om logos), visdom, og med det mener han at logos er prinsippet for liv og intelligens.

 

Den kristne forfatteren, som skrev under navnet Johannes, tar i bruk denne Logos, og skriver at: "I begynnelsen var Logos(...)" i norske oversettelser er Logos blitt oversatt med: "Ordet" ... I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud...

 

Dette har Johannes hentet fra gresk filosofi.. Altså ideen om Ordet/Logos... Og Paulus må ha levd etter forfatteren av Johannes, og brukt denne Logos. Logos blir også brukt om fornuften... Paulus må ha ment at alle har Gud/Logos/Fornuften inni seg, og Kristus er synonym med Ordet (Logos) (Jf. Joh) Derfor sier også Paulus at de kristne tar del i Kristus, på samme måte som Heraklit omtalte Logos som noe alle tar del i... Logos er Jesus Kristus, med andre ord, men Logos filosofien er MYE eldre enn kristendommen, og Heraklit, opphavsmannen til denne ideen, levde selv 540–480 før kristendommen (F.kr.)

 

Er det flere enn meg som ser denne sammenhengen?

 

Når så de kristne tar del i denne "Jesu kropp" (Billedlig: Logos/ordet/Gud), så er de altså også hevet over loven, på samme måte som Gud selv... Derfor trenger de ikke følge loven til punkt og prikke, men de kan være som Gud til å kjenne godt og ondt, å handle ut ifra hva de vet er rett og hva de vet er galt... På samme måte som en ateist som følger sine oppfatninger av rett og galt... Det er ingen forskjell, bortsett fra at Kristendommens opphavsmenn har pakket det inn i svært mye religiøst "papir" (Ord)

 

Det går an å ha frihet i Kristus...

Men frihet i den "ateistiske kroppen" som alle vi ateister tar del av, er en frihet fra religion. Vi er alle lemmer på ateismens kropp. Til frihet har Ateisten gjort oss! ;) Er det artig at jeg bruker samme type retorikk som Paulus, men at jeg nå gjør det med en litt ny vri? Jesus Kristus, er jo et bilde på de Kristne, dette er hva bibelen i svær mange av sine gåter og liknelser forsøker å si oss...

 

Men hva med oss ateister? Har ikke vi også kropp? Jo, sannelig!

Og til frihet fra religion og overtro er vi kalt.

;)

 

Er vi ufeilbarlige og feilfrie? Nei... Er kristne det? Nei, de er ikke det selv om mange av dem liker å tro det, og forkynne det...

Gjør vi fornuftige og gode ting på grunn av goder som venter oss i etterlivet? Nei.. Vi gjør det fordi det er godt og fornuftig, og fordi det er mange gode grunner til å oppføre seg fornuftig og gjøre gode ting, ikke på grunn av religiøse dogmer... Men gjør vi alltid det vi anser som rett? Nei, ikke alltid, og det gjør ikke Kristne heller...

 

Hovedforskjellen er vel at ateister generelt sett ikke tror på verken belønning eller straff etter livet/døden.

Vi tror at straff og belønning er noe vi får i dette livet, og da etter alt ettersom det vi gjør av godt og ondt (godt og ondt gjenspeiles i konsekvensene av hva vi gjør)... Men vi håper og tror på en bedre verden, å leve i... En verden med mindre overtro, og mindre konflikter på grunn av overtro...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...