Gå til innhold

Tomt for smør.


tomkjetil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fantastisk propaganda. All margarin er selvsagt fremstilt fra enorme industrifabrikker som like gjerne kunne produsert maling, mens vårt eget Tine Smør er fremstilt fra Norske kuer som danser rundt på norske jorder til musikken til Grieg og blir melket av norske kvinnehender samtidig som de får sin daglige massasje.

 

Kan for øvrig anbefale Helsedirektoratets siste kostholdsanbefalinger (Nasjonalt råd for ernæring, 2011).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

*Snip*

 

Kilde til det bilde?

 

Det å ha et bilde uten kilder er ikke bevis for noe som helst.

 

Det står heller ikke forklart hvilke kjemikalier det er snakk om?

 

Det er også mest i fast margarin at man finner noe palmeoje og kokosolje,

men det er ikke snakk om at det består av 79% palmeolje og 1% rapsolje,

med mindre man kjøper billigmargarin som f.eks Landlord margarin,

det er heller motsatt,

det er mye mer raps/soya/solsikkeolje enn det er kokos/palmeolje i fast margarin.

 

Men det er jo uansett bare å bytte til flytende margarin i baking/steking,

da unngår du palme/kokosolje.

Endret av malmern
Lenke til kommentar

Bildet kommer herfra: http://matfusket.wordpress.com/2010/05/23/vad-ar-skillnaden-pa-smor-och-margarin/

 

Jeg forsøker ikke å bevise noe som helst, da det ikke er mulig. Det vil forbli påstand mot påstand ettersom ulike "bevis" finnes i ulike grupper som påstår å vite sannheten. Å stole på Helsedirektoratets forslag gjør jeg bare ikke. Hvor lenge anbefalte de karbohydrater for diabetikere? Hvor lenge var ikke fett hovedfiende nummer en? Hva sier de i dag? Med andre ord like greit at hver og en finner noe som fungerer for seg, basert på den informasjonen den enkelte finner det verdt å ta inn over seg (les: tro på).

Lenke til kommentar
Jeg forsøker ikke å bevise noe som helst, da det ikke er mulig. Det vil forbli påstand mot påstand ettersom ulike "bevis" finnes i ulike grupper som påstår å vite sannheten. Å stole på Helsedirektoratets forslag gjør jeg bare ikke. Hvor lenge anbefalte de karbohydrater for diabetikere? Hvor lenge var ikke fett hovedfiende nummer en? Hva sier de i dag? Med andre ord like greit at hver og en finner noe som fungerer for seg, basert på den informasjonen den enkelte finner det verdt å ta inn over seg (les: tro på).

Helsedirektoratets anbefalinger har et helt kobbel med ekspertuttalelser og fagkunnskaper bak seg, inkludert kildehenvisninger på alt de skriver. Dine antydninger om tro vitner om en total mangel på forståelse av hvordan moderne vitenskapelig metodikk fungerer. At du legger ut bilder og later som det er noe som helst sannhet i disse gjør ikke saken noe bedre.

Lenke til kommentar

Helsedirektoratets anbefalinger har et helt kobbel med ekspertuttalelser og fagkunnskaper bak seg, inkludert kildehenvisninger på alt de skriver. Dine antydninger om tro vitner om en total mangel på forståelse av hvordan moderne vitenskapelig metodikk fungerer. At du legger ut bilder og later som det er noe som helst sannhet i disse gjør ikke saken noe bedre.

De har også et helt kobbel med ekspertuttalelser og fagkunnskaper mot seg, som også har godt grunnlag for det de skriver. Så hvordan kan vi være sikre på at de har valgt "den rette veien"? Det er bare mennesker som bestemmer, og hadde andre vært i deres posisjon ville forslagene sett annerledes ut.

 

Det er for mye penger rundt i ulike system til at jeg klarer å stole blindt på et direktorat som dette. Det betyr ikke at det er penger i sving på norsk side, men hvem betaler for forskning? Finnes det markedskrefter som har økonomisk interesse av å styre resultater til å vise det som er best for salg? Jeg tror det. Så lenge Pågen gir millioner til forskning tror jeg ikke den forskningen de støtter vil vise at brød er mindre bra.

 

For all del, forskning er bra og også nødvendig. Jeg stiller meg derimot skeptisk til å "tro på vitenskapen". Det eneste som er sikkert med vitenskapen er at 99% av alle aksepterte fakta blir motbevist før eller senere. Og det er jo bra, men det betyr også at dagens fakta ikke nødvendigvis stemmer. Legg så til de nevnte økonomiske interessene, og så litt faglig prestisje. Jeg skjønner at du setter lit til vitenskapelig forskning, og det får du jo gjøre. Jeg gjør ikke det i samme grad, som du sikkert har fått med deg om du har lest helt ned hit. :)

Lenke til kommentar
De har også et helt kobbel med ekspertuttalelser og fagkunnskaper mot seg, som også har godt grunnlag for det de skriver. Så hvordan kan vi være sikre på at de har valgt "den rette veien"? Det er bare mennesker som bestemmer, og hadde andre vært i deres posisjon ville forslagene sett annerledes ut.

Det er snakk om anbefalinger, som har som mål at flest mulig av oss skal leve et liv med minst mulig plager, som igjen vil gi lavest mulig kostnader for staten siden sykehusinnleggelser med påfølgende sykefravær er veldig kostbart. Utover det hindrer ingen deg i å forkaste generelle anbefalinger og stake ut din egen kurs.

 

For øvrig svært lite imponert over dine vage antydninger om hvordan samtlige forskere i hele verden lar seg kjøpe av markedskrefter.

Lenke til kommentar

Anbefalinger, som stort sett bare de med plager eller problemer har behov for - hvorfor anbefale noe til noen som ikke har plager relatert til mat? De som har plager trenger ofte personlige opplegg, avhengig av hvilke plager de har.

 

Vage antydninger, jo, det er tross alt ikke alle det gjelder - kan ikke se at jeg skrev det. Dog har svenske dokumentarer om LCHF (ja, der sa jeg et fyord) klart vist at det finnes flere forskere som enten ikke er interessert i en type undersøkelse fordi de ikke tror på det i utgangspunktet *eller fokuserer på noe annet innenfor samme område. Kan nevne alle anklagene om hjerte- og karsykdommer relatert til fett. Ingen studier som beviser noe som helst. Kan det være fordi det er bedre å ikke belyse saken fra begge sider?* Hvor mange forskere har vi i Norden som forsker på kosthold? Ikke vet jeg, men det er opplagt at problemet finnes.

 

Edit: En linje forsvant, det mellom ** er lagt til.

Endret av Holyashell
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at du setter lit til vitenskapelig forskning, og det får du jo gjøre. Jeg gjør ikke det i samme grad, som du sikkert har fått med deg om du har lest helt ned hit. :)

 

Hadde det ikke vært for viteskapelig forskning,

hadde vi fortsatt vært huleboere. ;)

 

Og en ting til, margarin ble oppfunnet i 1813,

viss det hadde vært så jækla farlig,

tror du ikke vi hadde hørt om folk som har fått helseplager pga. det?

 

Såvidt jeg vet,

finnes det ikke ett eneste tilfelle av folk som har fått helseplager pga. margarin.

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært for viteskapelig forskning,

hadde vi fortsatt vært huleboere. ;)

Så du mener de første forskerne var huleboere? :)

 

Jeg har heller ikke hørt om noen som har fått problemer pga margarin. Ikke av smør heller. :)

 

Ok, så tok jeg litt vel i da,

men vi hadde nok vært rundt middelalderen tenker jeg :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er vel den såkalte smør krisen ferdig men for siste gang: Margarin er ikke det samme som smør!

 

Har vel heller ikke sagt at det er nøyaktig det samme,

da det ene er lagd av dyrefett og det andre av plantefett,

men de ligger i samme gate,

dvs. noe man har på brødskiva under pålegget / steker mat med / har i maten etc. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...