Gå til innhold

Hardware error eller programvare feil ?


kjbu

Anbefalte innlegg

Programmer krasjer stadig vekk. System-loggen viser at siste halvdel av fault adress er det samme hver gang (. ). Hva er dette ? Viser dette at det er en feil i RAM'en på en spesiell adresse ?

(Jeg kjører Athlon 1500+ og Windows XP Pro).

 

Her er et utdrag av system-error-log :

 

06.02.2002 18:53 Application Error Faulting application virtualdub.exe, version 1.4.8.0, faulting module ir50_32.dll, version 5.2562.15.55, fault address 0x0002c0aa.

03.02.2002 19:21 Application Error Faulting application aviedit.exe, version 0.0.0.0, faulting module aviedit.exe, version 0.0.0.0, fault address 0x00020af3.

05.01.2002 02:42 Application Error Faulting application civilization3.exe, version 0.0.0.0, faulting module unknown, version 0.0.0.0, fault address 0x00000300.

05.01.2002 02:42 Application Error Faulting application civilization3.exe, version 0.0.0.0, faulting module unknown, version 0.0.0.0, fault address 0x00000300.

16.12.2001 20:26 Application Error Faulting application wolfsp.exe, version 0.0.0.0, faulting module cgamex86.dll, version 0.0.0.0, fault address 0x00011bc7.

16.12.2001 00:31 Application Error Faulting application wolfsp.exe, version 0.0.0.0, faulting module wolfsp.exe, version 0.0.0.0, fault address 0x000198ac.

15.12.2001 23:30 Application Error Faulting application wolfsp.exe, version 0.0.0.0, faulting module cgamex86.dll, version 0.0.0.0, fault address 0x00011bc7.

14.12.2001 19:35 Application Error Faulting application wolfsp.exe, version 0.0.0.0, faulting module cgamex86.dll, version 0.0.0.0, fault address 0x00011bc7.

12.12.2001 19:45 Application Error Faulting application wolfsp.exe, version 0.0.0.0, faulting module wolfsp.exe, version 0.0.0.0, fault address 0x000727bf.

09.12.2001 20:49 Application Error Faulting application wolfsp.exe, version 0.0.0.0, faulting module wolfsp.exe, version 0.0.0.0, fault address 0x000198ac.

05.11.2001 20:52 Application Error Faulting application excel.exe, version 8.0.0.3515, faulting module excel.exe, version 8.0.0.3515, fault address 0x001faae8.

 

[ Denne Melding var redigert av: kjbu på 2002-02-07 15:39 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du kjørt en grundig virusskan?

 

Adressen som blir oppgitt ved feil refererer sansynligvis ikke til fysisk RAM men til virtuelt minne. Du kan jo i alle tilfelle la maskinen sjekke RAMen: gå inn i BIOS ved neste oppstart og disable det som heter noe sånn som "fast( eller quick) boot check" (? husker ikke helt). Når fast check er enabled hopper maskinen over den grundige RAM checken ved oppstart.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har sjekket RAM, både med utvidet BIOS-test og spesialprogram som tester RAM (www.simmtester.com). Har også en oppdatert antivirus (Norton) så det skal ikke være noe virus der.

Det som forvirrer meg er at siste del av fault-adressen er den samme hele tiden, som kanskje tyder på at det er en "fast" feil som dukker opp. Jeg mistenkte en bit-feil på RAM'en, men det kan ikke være det siden testene fant ingenting.

Lenke til kommentar

Dei hex-tala du siterte trur eg ikkje er (virtuelle) minneadresser. Ei 32-biters adresse vil bruke 8 teikn i hex, dvs. noko a la 0x12345678. Kva dei andre tala er for noko er eg ikkje sikker på i farten, men det kan muligens vere data frå nokre register.

 

per

Lenke til kommentar

Ja, de tallene ser litt merkelige ut. Ikke typisk måte å oppgi adresser på, så det er ikke godt å si hva det er.

 

Kan jo være en svak bit i RAMen som du sier, som bare slår inn av og til - når f.eks. volt-styrken fra PSUen svinger litt ned ett øyeblikk kanksje, hvem vet. Er systemet overklokket foresten? CAS3 RAM som kjører på CAS2?

 

Har du flere RAM-moduler kan du jo prøve å ta ut en modul omgangen, kjøre systemet en stud (flere dager går jeg utfra), og se om feilen kommer igjen.

 

Den loggen du henviser til, går utfra at det er en logg XP tar varepå i bakgrunnen. (Har 98 selv og har ikke greid å finne noe slik log.) Hva skjer egentlig når disse feilene oppstår? Får du feil-melding med den samme tekst som i loggen?

Lenke til kommentar

Nei, systemet er ikke overklokket. Går på 133x10 (Athlon XP 1500+). RAM er 2x256 Apacer DDR CAS 2,5. BIOS er innstilt til CAS 2,5. Ellers standard spenning til prosessor og RAM.

 

Ja, loggen tilhører XP. Når applikasjonene krasjer så legges det til ei linje i denne (når en får spørsmål om å sende feilmelding til Microsoft). Men ofte så krasjer systemet i form av spontan-reboot, og det kommer ikke med i loggen.

Lenke til kommentar

Spontan-reboot kan komme av at XP rebooter når det oppstår feil. Dette kan du slå av (ett eller annet sted i XP), og vil da (forhåpentligvis) få en feilmelding isteden for at systemet rebooter.

 

Problemene kan jo godt være driver-relatert. Har fått inntrykk av (rundt om på forskjellige forum) at VIA 4-in-1 drivere er noe ustabile (hvis du har VIA chipset da). XP skal ha native støtte for VIA chipset så det er fult mulig å droppe VIA's drivere. Ellers er jo selvfølgelig skjermkort driverne (nVidia?), og til en vis grad lydkort drivere (Creative?), en mulig kilde til problemer.

Lenke til kommentar

Jeg har disablet automatisk reboot funksjonen i XP, uten at det hjalp.

 

Hovedkortet er MSI med KT266A (Pro2 et eller annet).

 

Loggen ligger i kontroll-panelet, system. En eller annen plass der finner en systeminfo med alt mulige logger og hardware-info.

 

Bruker de siste 4in1-driverne til VIA

 

Har den siste uka hørt om mange som har samme problemer som jeg har (og bruker Athlon-systemer). Om det skyldes dårlige drivere eller feil-design på hardware er et annet spørsmål.

Lenke til kommentar

Tro først og fremst du bør avinstallere VIA 4-in-1 driverne.

(http://bbs.pcstats.com/viahardware/messageview.cfm?catid=19&threadid=9210)

 

eller... Før du gjør det kan du jo prøve "PCI Latency" patch:

http://www.networking.tzo.com/net/software/

(På http://www.viahardware.com var det for noen dager siden en link til patch fra VIA selv, men jeg greier ikke å finne linke i dag.)

 

Har du foresten vært innom:

http://forums.viaarena.com/

(kanskje der er noe nyttig info der)

 

Har du et Creative Audigy kort? Audigy driverne til XP er vist et stort problem:

http://uk.europe.creative.com/support/foru...ome.asp?shct=13

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...