Gå til innhold

Kjøpte kattunge igår men den mjauer hele natten.


Anbefalte innlegg

katten som eg fekk er blitt litt rampete og lekete etter att eg har lekt og sånt med hun mye så nå biter hun og klorer meg på hånda akkurat som eg vill att hun skal :) men hun er også koset og prøver og fange sin egen hale ofte, Men hun mjauer så fort eg går vekk ifra soffaen der hun ligger hele tiden, så om eg går på kjøkkenet så starter hun og mjaue helt til eg kommer tilbake igjen og da er hun stille, Merker att hun er redd for mye og bakker unna litt hver gang kan det vera fordi forrige eigeren har vert slem imot hun eller er det bare fordi hun er kommet til ett nytt hjem?

 

og hon begynte og spy for 30 min siden, sjedde 2 ganger under 15 min, første gangen kom det opp noe spytt lignende greie som han slikket opp igjen, og andre gangen kom det ikke ut noe. er det normalt for katten? har ikke gitt han noe annet mat en tørrfor blandet ut med vann, tenkte og kjøpe bløtfor på boks litt senere og se om han føler seg bedre da. Men hva burde eg gjøre om han fortsetter og spy?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Det er ingen grunn til at du ikke kan gi en 12 uker gammel kattunge tørrfôr! Når katten må tygge maten får den mindre tannstein. Mange katter sliter med tannstein og får smertefull betennelse i tannkjøttet av dette.

Gå gjerne til dyrebutikk og kjøp fôr spesielt for kattunger. Prisen kan virke litt avskrekkende, men katten trenger ofte mindre av de bedre typene fôr.

 

Du bør revurdere hvorvidt det er ønskelig av deg å bruke hånd og føtter når du leker med kattungen, å avvende dem fra dette når de blir eldre og sterkere kan være svært vanskelig. En voksen katt biter og klorer veldig hardt når den leker og kan gjøre mye skader på den skjøre menneskehuden.

Lenke til kommentar

Her er det mye feilinformasjon ute og går!

 

Du skal ikke slippe en tolv ukers gammel kattunge ut i det hele tatt. Den skal for det første være kastrert før den slippes ut, og minst 6 mnd. Retningssansen begynner å utvikles ved 6 mnd, og er maks utviklet ved 1 år. Derfor anbefaler mange å vente til ca 8 måneder, da er den utviklet nok til å bli kjent rundt huset. For voksne katter gjelder regelen om tre uker, men det er fordi den har utviklet stedsans og kun trenger å bli kjent med luktene i sitt nye hjem. Flertallet av de hjemløse kattene som dyrebeskyttelsen må ta inn har blitt sluppet ut i denne perioden og gått seg vill.

 

Og hvorfor i herrens navn vil du at katten skal bite deg i hånden? Du er klar over at en voksen katt kan gjøre stor skade på deg og fremmede dersom den har blitt trent opp til å bite og klore mennesker "for gøy?".

 

Dette med tørrfor og tannstein er heller ikke bevist. Det som derimot ER bevist, er at karbohydratene (katter skal i utgangspunktet leve på ketolyse, de har ikke nødvendige enzymer som amylase til å bryte ned karbiser hverken i munnen eller fordøyelsen) legger seg på kattens tenner som plakk. Plakket utvikler seg deretter til tannstein og en eventuell tannkjøttbetennelse. Tørrfor sliper ikke vekk noe som helst, halvparten svelges hel (det ser dere når katten kaster opp, det kommer hele kuler opp) og resten tygges kun EN GANG for å deles. Tørrfor er stappfult av karbohydrater i motsetning til våtfor og råforing, men det er en annen diskusjon. Heldigvis har flere og flere veterinærer forstått at tannhygiene og tørrfor ikke henger sammen. En villkatt som har levd på mus og fugl har aldri tannstein.

 

Og dyremishandling å ha innekatt? Ekte norsk huskatt? Klart det er dyremishandling å bare la katten tusle for seg selv, men med nødvendig aktiviseringsutstyr, leker og en kattevenn så er det da langt i fra dyremishandling å holde katten inne ett år!

 

Og angående spyinga, gi katten en ormkur, er sannsynligvis orm. Kattunger er sjenerte dyr som trengs å vennes til håndtering selv når de er 12 uker. Gi den en ukes tid og deretter kan du begynne å løfte den for å bli vant til dette, kose med den når den sover osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjekkere og ha en leken katt som biter og klorer akkurat som den gjør nå. Den springer/hopper rundt og klatrer i gardinene. det er akkurat som Matrix når katten er i lekemodus som den er 95% av tiden. Når eg legger meg så ligger den som oftest rett ved siden av meg i ett varmt Pells teppe og venter, men kan ibland vere rampete og leker med føttene mine ibland og vekker meg. ville det vert slemt og stenge inne katten i kjøkkenet med mat/drikke + seng og sove i når eg skal legge meg? Jobber på nattetid så sover på dagtid. Den får mye kos og leking med meg, hånden min er full av kloremerker og bitemerker. Det gjør ikke vondt når han biter så tror katten sjønner att det er lek. men han bruker klørne når man leker med han med papir og katteleker, så får endel kloremerker. Men så lenge katten har det bra så er det greit for meg :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan eg kaste ut katten nå så den får gå ut og springe? den virker veldig kjedsom av og vera inne hele tiden. den hopper inn i vegger og er helt apekatt. begynner snart og lure på om eg har fått en Handikappet katt. er det normalt att dem hopper inn i vegger og sånt?

Den er ca 16 uker gammel nå. den plutselig bare biter meg i armen/beina engang ibland utengrunn, gjør ikke vondt men lurer litt på hvorfor han gjør det.

Lenke til kommentar

Han biter deg ut av det blå fordi du er dårlig på å gi han klare signaler. Er mange som gjør det, koser og ''leker'' om hverandre, noe som forvirrer katten og gjør at den tror det er OK å prøve å 'fange' hånden din hele tiden.

 

Nja, jeg har aldri lekt med hendene mine med min katt, og han biter meg likevel, hvis vi f. eks. bare ligger i senga og slapper av.

 

Ikke hardt, men han legger tennene over og napper litt. Og da har jeg alltid stoppet kosinga når han begynner med det.

Lenke til kommentar

Ja, eg vill att han skal vera rampete. og leken, og gi ett dyr eller menneske streng disiplin er ikke ett kjekt liv og leve, har hatt både en mor og far som har vert veldig strenge med disiplinen og det tok vekk hele ungdomslivet mitt, så kommer ikke til og vera den samme imot mine dyr. dem skal få leve godt og ha det kjekt. men synnes det er merkelig att katten hopper inn i veggen ibland uten att det er noe på veggen. og kan eg la katten gå ut når den er 16 uker gammel? eller skal eg tortere ham igjennom og isolere han inne i 6 uker til?

Lenke til kommentar

Vi har to katter, en feit mons som ikke gjør annet enn å sove og spise, samt en tynn villstyring som leker (er?) idiot hele tiden.

 

Katter er veldig forskjellig, akkurat som oss mennesker. Ingen er like.

 

At kattungen mjauer er helt naturlig og den vil stoppe med det etterhvert.

 

den mjauingen gjekk over for 3 uker siden... nå mjauer den ikke andre ganger en når den vill enten ha fisk eller bløtfor. Så det er nesten alltid god Bløtfor eller kokt fisk i skåla hennes.

 

og hopper din villstyrte katt rett inn i veggen iblandt?

Endret av sinder18
Lenke til kommentar

Nja, jeg har aldri lekt med hendene mine med min katt, og han biter meg likevel, hvis vi f. eks. bare ligger i senga og slapper av.

 

Ikke hardt, men han legger tennene over og napper litt. Og da har jeg alltid stoppet kosinga når han begynner med det.

 

Det er en annen form for biting, som kalles kosebiting. Har ei jente som er skikkelig ille på det der, så må alltid være obs når hun får kos.

 

Derimot har jeg en gutt som jeg SER at folk ''håndterer feil'' og at han dermed begynner å bite når de skal kose fordi de koser og leker om hverandre med han. Dyr trenger stabilitet og rutiner, de trenger en litt forutsigbar hverdag da man ikke har det samme språket som dyrene har, og det glemmer man kanskje, at en dytt sier mye mer enn ''NEI! SLEM PUS!''.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...