Gå til innhold

Har du tenkt på at det kanskje finnes annet liv i universet?


Anderspr0

Anbefalte innlegg

Er ikke de aller fleste forskere ateistiske?

 

Jeg har ingen kilde, men jeg mener å ha lest at undersøkelser viser at andelen ateister og religiøse blant forskere ikke avviker fra resten av befolkningen. Likevel kan nok en kristen forsker ha en ganske annen forståelse og et annet syn på ting enn en annen kristen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen kilde, men jeg mener å ha lest at undersøkelser viser at andelen ateister og religiøse blant forskere ikke avviker fra resten av befolkningen. Likevel kan nok en kristen forsker ha en ganske annen forståelse og et annet syn på ting enn en annen kristen.

 

Det er kanskje sant for de mest myke vitenskapene, men blant de som er relevante i dette emnet er majoriteten ikke teiser.

 

"Among members of the National Academy of Sciences, 7.0% expressed personal belief, while 72.2% expressed disbelief and another 20.8% were agnostic concerning the existence of a personal god who answers prayer."

 

http://www.stephenjaygould.org/ctrl/news/file002.html

Endret av Lars :)
Lenke til kommentar

Det er et vanskelig spørsmål, egentlig. Vi vet at liv kan oppstå, og vi vet at klimaforhold slik som på vår egen planet (og dens fortid) tillater at liv kan oppstå. Vi vet derimot ingenting om hvor vanskelig de første stegene til avansert liv (forbi encellet organisme-stadiet) faktisk er. Kanskje er liv så sjeldent at det kun oppstår på en av ti milliarder beboelige planeter før solen brenner opp hele greia? Eller kanskje det er så vanlig at det skjer på ca hver 100. beboelige planet. Uten at vi vet akkurat hvor lett (eller vanskelig) det er for liv å oppstå så kan man ikke si så mye om hvor vanlig det er.

 

Videre så er jo universet temmelig gammelt, og vi har eksistert en latterlig kort periode til nå. Det er nesten mer sannsynlig at andre intelligente arter har levd og dødd ut lenge før vi en gang kunne bruke redskaper, eller at den neste intelligente arten i universet oppstår 50000 år etter menneskenes undergang, enn at de skulle eksistere akkurat i vår tidsalder.

 

Når det er sagt, så tror jeg det er i alle fall én intelligent rase ett eller annet sted i universet, men det kan jo godt hende at disse ikke en gang eksisterer i samme galakse som oss, eller kanskje ikke en gang i samme lokale galaksegruppe. Siden det eksisterer så ufattelig mange galakser, med enda flere stjerner i hver av de, så ser jeg på det som usannsynlig at det ikke finnes en annen intelligent rase der ute. Om vi noensinne vil oppnå kontakt med de er en helt annen sak.

Endret av Pseudopod
  • Liker 4
Lenke til kommentar

[quote name=Lars :)' timestamp='1330741793' post='19010180]

Det er kanskje sant for de mest myke vitenskapene, men blant de som er relevante i dette emnet er majoriteten ikke teiser.

Da jeg leste dette, kom jeg på en studie som ble gjennomført på 70-tallet som viste at psykologer var mindre religiøse enn hvilken som helst gruppe i naturvitenskapene. Jeg har ikke tilgang til den eksakte andelen, dessverre.

 

Link

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

En viktig grunn til at vi mennesker har blitt mer sekulariserte er ikke bare at vi har fått mer kunnskap, men at religioner har virket undertrykkende og dermed fått store tenkere til å reise spørsmål.

.

Der er jeg uenig. Jeg tror den viktigste grunnen er at vår forståelse av verden, universet og vår plass i det har øket. Uten vitenskap, uten fysikk, kjemi osv blir alt som skjer et mirakel, alt kan tillegges "Guds vilje". Men etterhvert som vår forståelse har øket blir det mindre og mindre behov for Gud som en måte å forklare hvorfor ting er slik de er.

 

Tilsvarende: man ser (i hvert fall i den vestlige verden så langt jeg vet) en omvendt korrelasjon mellom utdannelse og religiøsitet.

Lenke til kommentar

En viktig grunn til at vi mennesker har blitt mer sekulariserte er ikke bare at vi har fått mer kunnskap, men at religioner har virket undertrykkende og dermed fått store tenkere til å reise spørsmål.

.

Der er jeg uenig. Jeg tror den viktigste grunnen er at vår forståelse av verden, universet og vår plass i det har øket. Uten vitenskap, uten fysikk, kjemi osv blir alt som skjer et mirakel, alt kan tillegges "Guds vilje". Men etterhvert som vår forståelse har øket blir det mindre og mindre behov for Gud som en måte å forklare hvorfor ting er slik de er.

 

Tilsvarende: man ser (i hvert fall i den vestlige verden så langt jeg vet) en omvendt korrelasjon mellom utdannelse og religiøsitet.

 

Jeg snakket om religion både i form av tro og kultur. Hvis vi bare tenker på det vi vet om evolusjon og dannelsen av solsystemet og planetene, er jeg enig.

Lenke til kommentar

Sensasjon: Det er nå bekreftet at det faktisk finnes andre intelligente vesner i universet i tillegg til oss:

 

http://www.youtube.com/watch?v=lC3AkGSigrA

 

Samtidig har forskerne oppdaget at vi slett ikke er så alene i universet som mange tror, det er faktisk funnet hundretusenvis av ulike andre arter vi deler universet med. Alle sammen på den samme planeten faktisk, enda så utrolig det kan høres ut.

;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sansynligheten for at det finnes liv der ute er nok meget stor.

man kan jo bruke litt enkel statistikk og informasjon fra Keppler teleskopet.

 

Det er noe sånt som 100 milliarder stjerner i vår galakse rundt det samme antallet galakser i det synlige universet.

Ifølge keppler er det i snitt 1,6 planeter pr stjerne i universet så ja...

Stort tall...

 

Men hvorvidt vi vil leve til å se annet smart liv er noe annet. Vi har sendt ut signaler herfra i litt over hundre år og allerede holdt på og nuke hele planeten.

Så forutsetningen for å oppdage en annen seivilisasjon krever at vi ikke dreper oss selv,

eller at de har gjort det samme.

Så er det jo det å oppdage signaler fra andre planeter. Det kan nesten være som å se etter

den kosmiske bakgrunnsstrålingen på en gammel tv.

Signalene er der men du vil nok ikke klare å oppdage det.

 

Anbefaller å lese litt om Fermis paradox. han tar opp en del gode poeng når det gjelder at universet er mistenkelig tomt i forhold til hvor lenge det har vært her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det finnes "aliens" der ute. De kan være flere milliarder år før oss i utvikkling eller etter oss. Jeg tror det finnes trillioner av planeter der ute som det er liv på. Sikkert mange som ser på oss og ikke viser seg eller rører livet på joren. Eller kansje de hjelper joren på en måte uten at vi vet det.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig finnes det liv på andre planeter der ute. Er jo idiotisk å tro noe annet..

 

Vi er ikke den eneste planeten med liv på, det er statistisk "umulig", har det oppstått et sted kan det gjøre det andre steder også.

 

Jeg vil faktisk si det helt motsatte. Det er statistisk "umulig" å være 100% sikker at det finnes liv på andre planeter så sant du ikke har sett det med egne øyne. Uansett hva du tror, vil det alltid være én prosent sjangse for at du tar feil. Du kan med ander ord være 99.9% sikker, ikke 100%.

 

Er du 100% sikker på at din far, er din ekte far? Du kan personlig fint tro dette 100% selv, men du kan ikke være 100% sikker før du tar en DNA test som gir tilbake 100% riktig resultat hver eneste gang. Du kan heller ikke tro hva faren din sier 100% før han tar en løgndeketor test som gir 100% riktig reslutat hver gang.

 

 

En sivilisasjon fra en annen verden vil lett kunne se at mennesker er på et teknologisk stadie som tillater dem å ta i mot informasjon på en enkel måte så lenge man oppretter grunnleggende kommunikasjon. Noe vi ikke kan gjøre med noe annet dyr her på jorden. Vi har ingen dyr som ville samle seg og sitte mange år bare for å lære seg å snakke med oss frivillig. Det finnes det derimot utallige mennesker som ville gjort med liv fra andre planeter som er intelligent nok til å klare å komme seg hit.

 

Hvordan i all verden kan du si at en sivilisasjon fra en annen verden ville lett ha gjennkjent menneskets teknologi? For alt vi vet, er det ikke sikkert de vet hva teknologi betyr. For alt vi vet, kan sivilisasjonen dems være en haug med insekter. Og ja, vi kan kommunisere med dyr her på jorden - vi gjør det hver dag med delfiner, katter, hunder, osv. Det handlinger ikke om intelligens men evne. En rase fra en annen planet kan ha helt andre omgivelser en det vi mennesker har. De er født med evnen til å fly i lysets hastighet. De trenger ikke mat for å overleve. De trenger ikke oksygen for å overleve. Ser du tegninga? Det har ingen ting med intelligens å gjøre.

 

Jeg tror selv det finnes liv på andre planeter, men å si 100% sikkert er ren idioti. Teoretisk, er det 99% sjangse for at det finnes liv på andre planeter fordi vi vet ikke hvor stort universet er. Prosenten er basert på ren matematikk, ikke på min personlige tro. Prosenten hadde blitt redusert dramatisk hadde vi vist hvor stort universet var.

Endret av R2B2
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...