Gå til innhold

Test: Intel Core i7 3960X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil denne cpuen dra quad-sli bedre enn 2600K cpu ? Og ca hvor mye mer i % ?

Alt fra 1-45% bedre, for det meste rundt 1-3%

 

God prosessor det her, men prisen faller ikke i smak. Litt uforståelig hvorfor Intel har valgt å prise denne så mye høyere enn 3930 som nevnt tidligere.

 

Venter fortsatt på Ivy Bridge.

Du vet at dette er Extreme Edition? Det hadde vært et større sjokk om den ikke hadde kostet såpass.

 

Det rare er at Intel har gitt 3930 ulåst multiplier. Hadde de låst den hadde de sikkert solgt en god del flere 3960X. Samtidig skal 3820 (eller hva nå 4-kjerneren skal hete) være låst, noe som betyr at en del potensielle kjøpere der heller vil velge 2700k, som er en mye billigere plattform overall, og med ulåst multiplier.

3820 kan overklokkes gjennom baseclock-straps:

Disse øker baseclock til 125, 166 eller 250 MHz uten å forandre på SATA/DDR3/PCIe-kontrollere.

 

Et større problem er kanskje at t3820 ikke er lansert og vil ha et betydelig høyere strømforbruk.

Det blir uansett et overkommelig system for de som trenger flertrådet ytelse. Resten kan holde seg til mainstream LGA 1155.

Ca 11k for hovedkort, minne og 3960X.

8k med 3930K.

 

Gigabyte UD7 koster 2300 kr og man får et minnesett for 1300 kr.

De færreste trenger vel slik ytelse :!:

 

16GB 1600MHz CL9-RAM koster 650 kr på Komplett.no

Lenke til kommentar

Kommer vel ann på hva slags Quad-SLI du tenker på.

Om det er QuadSLI med f.eks. 2x GTX590 , totalt to pci-ex slots , så er det ikke så mye å hente.

Men om det er for å kjøre 4 fysiske kort, så er det klart en fordel med chipsettet pga 32 pci-e lanes til grafikk vs 16 på P67/Z68 chipset.

Socket 2011, Socket 1155 og Socket 1156 CPUene har integrerte PCIe kontrollere: 2011 med 40 lanes og 1155/1156 med 16 lanes, i tillegg har chipsettet noen lanes.

Lenke til kommentar

hvor mye koster dette

Fra artikkelen:

Intel Core i7 3960X koster nemlig i underkant av 8000 kroner. Trenger du den solide prosessorkraften Sandy Bridge E tilbyr, er lillebror Core i7 3930K et langt bedre kjøp. Denne har riktig nok 3 MB mindre L3-cache og 100 MHz lavere prosessorfrekvens, men er med sin prislapp på noe over 4000 kroner langt rimeligere.

 

Tre poster over deg har BadCat skrevet kostnaden for full plattform (Hovedkort, CPU og RAM):

Det blir uansett et overkommelig system for de som trenger flertrådet ytelse. Resten kan holde seg til mainstream LGA 1155.

Ca 11k for hovedkort, minne og 3960X.

8k med 3930K.

 

Gigabyte UD7 koster 2300 kr og man får et minnesett for 1300 kr.

 

Noen ganger blir jeg rimelig oppgitt...

Lenke til kommentar

Blir ikke oppgradering på meg med det første nei.

Nå har jeg bare sett grovt over grafene her og ut fra dem er jeg skuffet. (leste på første side noe om at de ikke viste helt rett men, det kan ikke jeg ta hensyn til) Og med så liten forskjell til 2600K på spilling har jeg maaange mil igjen på mitt oppsett enda=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...