Gå til innhold

Moderator makeover!


Anbefalte innlegg

 

 

Svar på siste, unummererte spm: Fargekombinasjonene på bildet du postet var mindre pent. En god regel er å holde skjorter i ganske lyse, nøytrale farger, og slips i ganske mørke, nøytrale farger. Det er greit å bryte "reglene" noen ganger, men som en start er det greit å holde skjortegarderoben enkel, og gjerne kun i lyseblått/hvitt. Jeg vil påstå at slips ser bedre ut i mørke farger, med enkle mønstre til 99 av 100 antrekk.

 

Altså, jeg hadde ikke tenkt å bruke slips. Det kom kanskje litt uklart fram, altså lilla genser og lilla skjorte var det jeg vurderte.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg skrev gjelder uansett. Hold deg til lyse skjorter, og da helst ensfargede hvite eller lyseblå. Det vil passe til stort sett alt. Etterhvert som du får en grei basisgarderobe er det greit med litt spenstigere ting, men akkurat når det kommer til skjorter er det ofte greit å holde det ganske nøytralt. Det er ikke skjortene i et antrekk som skal tiltrekke seg oppmerksomhet.

 

Uansett hva du velger å gjøre vil det se rimelig teit ut med skjorte og genser i samme farge.

Lenke til kommentar

Jeg har som regel alltid skjorte i en annen farge enn genseren. Jeg synes det for det er mange ganger penere, og det gjør antrekket mindre kjedelig. Derfor; ikke beste skjorte/genser komboen, synes jeg (viktig, det er det jeg som synes, ikke noe fasitsvar). Hvis du vil kan du jo prøve med noe lyseblått/hvitt som alltid fungerer, eller bruke noe med litt mer farge som f.eks. rosa gingham. (...det er ikke sikkert at det ville tatt seg så bra ut, fordi jeg er temmelig dårlig på å bedømme fargekombinasjoner over skjerm, men det får noen andre bedømme)

 

edit: fkm var før meg, men.

Endret av DexterMorgan
Lenke til kommentar

3. Unngå logoer osv, er det sa snakk om logoen til produsenten, eller grafiske elmenter generelt?

Produsentens logo er greit, så lenge den ikke er stor, flashy og lyser show off. Andre grafiske elementer ville jeg styrt helt unna.

 

4. http://nelly.com/no/...over-203360-12/ Denne ble foreslått, den ere egentlig relativt fin, men kanskje litt lys, og litt "kjedelig", er mitt første inntrykk. Men bare litt, det er ikke utenkelig at jeg kunne gått i noe slik. Og jeg burde kanskje ikek aspirere etter å være veldig spenstig og i front :)
Ser ikke noe galt i at den er lys, skaff gensere i flere forskjellige farger så du kan variere litt. Går du bare i mørkeblått f.eks blir det fort kjedelig. Foreslo den egentlig nettop fordi den er litt annerledes uten å være stygg :p Logoen er kanskje bittelitt stor, men ikke forstyrrende. Dessuten er Tiger Of Sweden et bra merke.

 

 

1. Er det noen som har noen forslag til en cardigan som er litt mindre "koselig"/"lusekofte", synes mange av de blir litt vel hyttetur, om dere skjønner hva jeg mener.

Du vil ha noe som er tynnere? Fant ikke så veldig mye fint med et raskt søk, men dette kan jo funke:

 

http://www.miinto.no...im-fit-cardigan

http://www.miinto.no...-sasso-cardigan

http://www.miinto.no...shmere-cardigan

http://www.miinto.no...tiger-of-sweden

 

3. Mye av det som er foreslått er fint, men kunne kanskje ønske meg noe marginalt mer spenstig. Logoer og hetter er ikke bra, men hva gjør jeg for å få noen elementer inn i plaggene som er litt mer en bare ensfarget grått, brunt, blått eller svart? (kanskje ikke alle plaggene, men noen) Det er jo ikke så mye relevante acsessories til hverdagsklær for menn, er det noe jeg burde se etter, som er litt kvasitidløst men samtidig fresher opp litt?
Gensere og lignende burde holdes ganske enkle, men det finnes andre andre måter å gjøre det mer spennende på. En god ide er å investere i en fin klokke! Skaff også pene sko og en fin jakke f.eks. Veldig viktig er det også å se bra ut på håret, bruk litt voks og form det slik du vil ha det.
Lenke til kommentar

Hvis du sliter med at bomull krymper eller mister fasongen så vil jeg anbefale deg å vaske slike ting på 30 grader.

Personlig vasker jeg bare på 30 grader. Utenom undertøy, sengetøy, håndklær osv det for kjørt seg på 60.

Ikke kjør ting i tørketrommel heller.

 

Du er ikke fan av å stryke, det er ikke jeg heller, men jeg går stort sett med skjorter hver dag. Stryker stort sett bare i juletiden og 17mai. Nå har jeg ikke problemer med at skjortene pleier å være så veldig krøllete. Jeg henger de opp rett etter vask og de henger i skapet også.

Bruker som oftest genser over så det lille som er blir ikke synlig.

 

Ensfarvede gensere og enkle skjorter er min anbefaling i førsteomgang. Sammen med desertboots.

 

Jeg har heller ingen jobb hvor det er noe dresscode, men kler meg stort sett alltid i skjorte, da jeg syns dette egentlig burde være en selvfølge på en arbeidsplass. (Hos meg går flertallet i t-skjorter).

Men slenger med (dårlige) bildet av mitt antrekk i dag.

 

bBmC7.jpg

En enkel lyseblå buttondown skjorte og en cablecrew genser.

dO0N5.jpg

t80Dw.jpg

Semskede Chelsea boots og burgunderrøde kordfløyel bukser.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

]Gensere og lignende burde holdes ganske enkle, men det finnes andre andre måter å gjøre det mer spennende på. En god ide er å investere i en fin klokke! Skaff også pene sko og en fin jakke f.eks. Veldig viktig er det også å se bra ut på håret, bruk litt voks og form det slik du vil ha det.

 

Enig, han kunne gjerne ha fiksa på sveisen.

Lenke til kommentar

En post fra Lokeland i en annen tråde, men som er relevant i denne sammenheng: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1392124&view=findpost&p=18574242

 

Det jeg vil anbefale deg, i tråd med det Lokeland og flere andre her nevner, er å være bevisst på hva du kjøper, og ha et mantra om at du om 5-10 år kommer til å ha en kjempeflott garderobe som du kan være stolt av!

 

På generell basis vil jeg si at i 90% av tilfellene får du det du betaler for. De litt dyrere plaggene er som regel estetisk penere, og av bedre kvalitet enn de billigere. Dette er ingen absolutt regel, og unntak forekommer selvfølgelig; salg i butikk, handle på nett, bruktmarked, etc. Ulempen ved å handle klær på nett kan du sikkert tenke deg til selv, men vil jo tro det er mulig å handle fra norske sider (Nelly?), hvor du har 14 dagers lovpålagt angrefrist.

 

Du får sikkert mye fint for 5000kr om du tenker mest på skjorter/gensere/slips osv, men noe total make-over blir det neppe :)

 

Igjen, jeg vil anbefale at du tenker langsiktig. Som nevnt over, start med safe klassiske plagg i hvitt, grått, lyseblått. Kanskje det vil føles litt kjedelig når du har brukt dette i lengre tid, men da sper du på med spenstigere plagg som komplimenterer den basisgarderoben du har bygd opp.

 

En annen ting som er viktig er vedlikehold og forsiktighet ved bruk. Jeg har fått en del relativt dyre, hvite v-hals t-skjorter ødelagt fordi jeg har vasket dem feil over lengre tid. Sko er jo en slager når det gjelder manglende vedlikehold, så pass på det området. Skinnjakke er ei heller noe regnjakke. Bruk paraply og kalosjer om du har et par finere sko på deg og det regner. Mye av dette kan jo virke opplagt for de fleste, men hovedpoenget er at man må ta godt vare på plaggene om de skal vare lengst mulig. Dette gjelder således dyre og mindre dyre plagg.

 

For å gjenta essensen i Lokelands innlegg; unngå impulskjøp, tenk gjennom hva du trenger, gå for god kvalitet i basisplaggene.

 

Lykke til! Håper du oppdaterer oss en stund fremover :)

Lenke til kommentar

Ett lite spørsmål til her. Jeg er forsåvidt enig at det virker lurt å ha relativt "enkle" gensere, men hvordan harmonerer dette med å ha lys skorter og skjorter som ikke tiltrekker seg oppmerksomhet som tidligere foreslått? Vil det ikke være en god ide å freshe opp med ting som ikke dekker store arealer. Dvs skorten under en genser feks? Det er jo på generell basis ett bra triks å ha sterkere mer iøyenfallende farger på små flater. Jeg får ikke helt trekt ett helthetlig råd ut av dette med skjorter/t-skjorter vs gensere som ligger over. Og hva slags farger mener dere eventuelt passer sammen? La oss ta utgangspunkt i den lilla genseren foreløpig, i ett interiør ville jeg kanskje kombinert med grønt og gult, for å få litt spenst i ting, men det er kanskje litt ekstremt i en garderobe? (det er jo også mindre areal, så det blir kanskje litt villt med like mange farger og komlimentære farger på den måten).

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

På generell basis vil jeg si at i 90% av tilfellene får du det du betaler for. De litt dyrere plaggene er som regel estetisk penere, og av bedre kvalitet enn de billigere. Dette er ingen absolutt regel, og unntak forekommer selvfølgelig; salg i butikk, handle på nett, bruktmarked, etc. Ulempen ved å handle klær på nett kan du sikkert tenke deg til selv, men vil jo tro det er mulig å handle fra norske sider (Nelly?), hvor du har 14 dagers lovpålagt angrefrist.

 

Jeg er litt usikker, nå er ikke jeg noen ninja på jeans heller akkurat, men der føler jeg ikke jeg får det jeg betaler for det. Virker mer random. Merker som DKNY, CK, og H&M virker ikke som holder særlig bra (sistnevnte er jo åpenbart ikke dyrt heller da), mens feks Guess og Levis virker som holder bedre. Men det er mulig det er mer treffende på gensere og den type ting. (Jeans går jo også i stykker relativt fort kontra gensere for meg ihvertfall)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Ett lite spørsmål til her. Jeg er forsåvidt enig at det virker lurt å ha relativt "enkle" gensere, men hvordan harmonerer dette med å ha lys skorter og skjorter som ikke tiltrekker seg oppmerksomhet som tidligere foreslått? Vil det ikke være en god ide å freshe opp med ting som ikke dekker store arealer. Dvs skorten under en genser feks? Det er jo på generell basis ett bra triks å ha sterkere mer iøyenfallende farger på små flater. Jeg får ikke helt trekt ett helthetlig råd ut av dette med skjorter/t-skjorter vs gensere som ligger over. Og hva slags farger mener dere eventuelt passer sammen? La oss ta utgangspunkt i den lilla genseren foreløpig, i ett interiør ville jeg kanskje kombinert med grønt og gult, for å få litt spenst i ting, men det er kanskje litt ekstremt i en garderobe? (det er jo også mindre areal, så det blir kanskje litt villt med like mange farger og komlimentære farger på den måten).

 

AtW

 

Skjorter er det som "rammer inn fjeset". De aller fleste vil se bedre ut med lyse farger nærmest ansiktet i stedet for mørke. Bare stol på oss, mørke skjorter ser stort sett alltid verre ut enn lyse.

 

Personlig er jeg ikke så veldig opptatt av at gensere skal være i basisfarger. Så lenge fargene ikke er alt for skrikende er imo genseren plagget hvor du kan slå deg mest løs i et hverdagsantrekk. Selv bruker jeg mye oftere lilla, grønn, burgunder og andre litt "småspenstige" fargede gensere enn jeg bruker grå, blå osv... Bare pass på at det ikke blir for spenstig. Det er stor forskjell på en litt dempet lillafarge og en skrikende lillafarge f.eks.

 

Til den lilla genseren din ville jeg brukt en lyseblå eller hvit skjorte. Det samme svaret kommer du til å få av meg omtrent uansett hvilken farge genseren er. Skjorten er ikke plagget du skal eksperimentere med.

 

 

Edit: Og hvorfor er du så veldig opptatt av å tiltrekke deg oppmerksomhet forresten? De beste antrekkene er de som gjør at man legger merke til personen og ikke antrekket. Du vil at folk skal se på deg, og ikke på genseren din.

Endret av fkm
Lenke til kommentar

Edit: Og hvorfor er du så veldig opptatt av å tiltrekke deg oppmerksomhet forresten? De beste antrekkene er de som gjør at man legger merke til personen og ikke antrekket. Du vil at folk skal se på deg, og ikke på genseren din.

 

Jeg er litt usikker på hva du mener her? Tror det har mer å gjøre med at jeg liker litt farger o.l. Jeg liker litt spenstigere interiør enn endel også, men betyr ikke at jeg vil tiltrekke meg oppmerksomhet nødvendigvis. Men på den andre siden, man ønsker jo å kommunisere noe med klærne sine, eller i det aller minste la være å kommunisere enkelte ting. Om ikke så kunne man jo bare gått i joggebukse hele dagen.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å lage en slags halveis plan basert på rådene her. Det virker som det er greit å ha noen enkle strikkegensere av omtrent denne typen:

 

http://nelly.com/no/klær-til-menn/klær/gensere/selected-homme-602/melan-v-neck-noos-602359-39/

 

Jeg har en liknende i brun allerede, men feks spe på med noe mørkegrått, lysere brunt, evt lilla som vist på lenken.

 

I tillegg ett par cardigans, har kommet fram til noen nye eksempler, slakt etter eget fogodbefinnende :)

 

http://www.ellos.no/dv/20-Overdeler-Cardigans/Esprit-EspritCasual/_/N-fh0Zh3fZ1z141xe?Nr=335650

http://www.ellos.no/dv/20-Overdeler-Gensere/Esprit-EspritCasual/_/N-fgzZh3fZ1z141xe?Nr=338248

http://www.ellos.no/dv/20-Overdeler-Gensere/Esprit-EspritCasual/_/N-fgzZh3fZ1z141xe?Nr=332670 (denne er kanskje litt kjedelig?)

http://www.fallenhero.co.uk/Duck_and_Cover-69b/Duck_And_Cover_Zack_Jumper_-_Black-13229p.html (litt for lite kjedlig :))

 

Hva mer bør jeg ha på genserfronten? Eller er det tilstrekkelig? Greit å ha noe som passer sånn noenlunde året rundt, ikke bare på vinteren.

 

Når det gjelder sveisen så ble den litt rar forrige gang, men bare litt, jeg bruker lue og ikke minst hjelm nesten hver eneste dag. Å style håret tror jeg ikke er noen god plan for meg, jeg foretrekker noe enkelt.

 

Har fortsatt ikke blitt helt klok på virke elmenter som er "akseptable" for å piffe opp ting litt, og tar gjerne i mot råd på det.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

AtW, det går helt fint å putte voks (ikke noe overkill her) i håret ditt og style litt. Bare gjør det enkelt. Så det vil se like bra ut selv når du har brukt lue/hjelm. Funker ihvertfall på meg.

 

Så fremt du drar til frisør av og til.

Endret av Fox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...