Gå til innhold

Noen som har forsøkt å sette opp en egen basestasjon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med forbehold om at jeg kanskje misforstår problemstillingen:

 

Å sette opp en basestasjon uten konsesjon er strengt forbudt, og kan forstyrre eksisterende kommunikasjon for Telenor og NetCom.

Når seriøse aktører setter opp basestasjoner for å forbedre dekningen for sine kunder, må de gjøre en masse beregninger for å hindre at signalene fra ulike basestasjoner forstyrrer hverandre.

 

Et stor problem er folk som kjøper piratsendere fra f.eks. Ebay for å forbedre dekningen på innsiden av f.eks. kontorbygninger.

Det har vært tilfeller der dekningen har forsvunnet fra hele bydeler pga. ulovlig oppsatt privat utstyr.

 

Hvis du vil sette opp slikt utstyr må du ha alle konsesjoner og kompetanse i orden.

 

Har du dårlig dekning kan du sjekke om et annet teleselskap har bedre dekning, eller ringe dem og gjøre oppmerksom på den dårlige dekningen på stedet.

Jeg har selv gjort NetCom oppmerksom på dårlig dekning hjemme, og de lovet å se på saken.

 

Ikke sett opp noe selv.

 

 

EDIT: lenker.

 

http://www.nettavisen.no/it/article3029268.ece

http://www.mobizmag.no/2010/03/17/vil-stenge-ulovlige-gsm-forsterkere/

http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=591780

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

Kom over Open BTS, åpen kildekode programvare for 2G GSM basestasjoner. Har litt lyst til å forsøke å sette opp en egen, men fra mitt ståsted må jeg innrømme at terskelen virker litt høy, både når det gjelder innkjøp av maskinvare og kunnskap. Så derfor lurer jeg på om noen her har forsøkt det og har noen erfaringer?

Jeg var på CCC i Tyskland i august hvor de hadde eget 1800-nett kjørende på Open BTS (og campet og jobbet sammen med openBTS-gutta). Merk at de hadde skaffet til veie egen test-lisens for bruk på 1800-nettet i området, så dette var fult lovlig.

 

At du som privatperson kan sette opp noe slikt i Norge kommer ikke til å skje. Det finnes to måter du lovlig kan gjøre dette. Skaffe til veie en test-lisens (noe som ikke kommer til å skje), eller rigge opp systemet inne i et spesialrom laget nettopp for testing av trådløsutstyr slik at ingen signaler unnslipper rommet.

 

Videre så har du prisen. Absolutt billigste brukandes hardwareløsning jeg har vært borti bare for testing ligger på 20 000 kr, og da prater vi om et system som fungerer på «desktopen», med andre ord et system som vil fungere i en testlab med noen få klienter. Videre så inkluderer dette ikke selve PC-systemet som skal kjøre openBTS.

 

Edit: Jeg har helt siden openBTS' spede begynnelse hatt lyst til å teste ut dette selv. Jeg fikk til og med en gang i tiden tilbud om å kjøpe en GSM-900-basestasjon produsert av Siemens (men hadde hverken råd, eller mulighet til å få fraktet den til Norge). Og jeg har vell strengt tatt gitt opp håpet foreløpig. Det kommer ikke til å skje før den dagen noen produserer et rimeligere alternativ til USRP.

 

Det du kanskje derimot kan ha interesse av er å skaffe (eller lage) en SIMtrace. Da kan du overvåke, og til og med endre kommunikasjonen som foregår mellom din telefon og ditt SIM-kort. (Denne ble «lansert» på CCC og jeg skaffet naturligvis til veie en slik umiddelbart). Selv om noe slikt nok ikke er like spennende som å sette opp din egen basestasjon, kan det være veldig spennende, og området er såpass ferskt at her har du til og med mulighet for å bidra med egen forskning.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hvis du har tenkt å bruke den til å ringe med, er det da nok å sette opp en base? Trenger man ikke også en BSC, MSC, HLR og alle de andre nett-elementene? Og selv om du skulle klare å få en base til å virke, ville det ikke være mulig å ringe andre enn egne "kunder", for du får ikke noen samtrafikkavtale med andre operatører så lenge du driver privatnett.

 

Det finnes faktisk en mulighet for å ha sin egen base, helt lovlig: Kunder av Mobile Norway kan få en egen base i sine lokaler, dersom de har behov for ekstra dekning. Den konfigurerer seg selv og kobles til mobilnettet ved hjelp av en bredbåndslinje. Plug-and-play for dem som liker slikt.

Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt å bruke den til å ringe med, er det da nok å sette opp en base? Trenger man ikke også en BSC, MSC, HLR og alle de andre nett-elementene? Og selv om du skulle klare å få en base til å virke, ville det ikke være mulig å ringe andre enn egne "kunder", for du får ikke noen samtrafikkavtale med andre operatører så lenge du driver privatnett.

OpenBTS gir deg BTS, OpenBSC gir deg BSC, MSC og HLR. Da får du naturligvis et lukket nett. _Men_ dette kan kobles opp mot en asterisk-boks som da kan gi samtrafikk med andre operatører via SIP.

Det finnes faktisk en mulighet for å ha sin egen base, helt lovlig: Kunder av Mobile Norway kan få en egen base i sine lokaler, dersom de har behov for ekstra dekning. Den konfigurerer seg selv og kobles til mobilnettet ved hjelp av en bredbåndslinje. Plug-and-play for dem som liker slikt.

En pico-celle er jo hverken spennende, interesant eller spesielt gøy, med mindre det man er ute etter er bedre dekning et sted med dårlig dekning, og det er neppe dette trådstarter er ute etter ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...