xSosialist Skrevet 14. november 2011 Skrevet 14. november 2011 Hvorfor er det ikke lov å ta bilder i retten?
Runar Skrevet 14. november 2011 Skrevet 14. november 2011 (endret) Det er Straffelovens § 131a som forteller oss at dette er forbudt, med mindre siktede samtykker. Hvorfor det er slik vet jeg ikke. Redigert: «Hvorfor», utover det å beskytte siktede mot å bli uthengt av media. Dog klarer de fint å henge ut personer uten bilder fra rettssalene. Endret 14. november 2011 av Runar waits for alice
sosialliberal Skrevet 15. november 2011 Skrevet 15. november 2011 Det er veldig vanskelig å bruke denne paragrafen i ABBs tilfellet. For det første er ABB veldig selvopptatt, dermed har jeg vanskelig om å tro at han ikke samtykket at det skal være mulig å ta bilde av han i rettssalen. For det andre er ABBs identitet kjent for de fleste her i Norge, dermed er det for seint å bruke denne paragrafen med formål om å ikke ”henge” vedkommende i medier. Dermed stiller jeg meg litt undrende om hva domstolen bruker som hjemmel for å avvise bilder fra rettssalen når det gjelder ABB, til tross for at jeg helst vil slippe å se vedkommende i medier eller andre sammenheng.
Runar Skrevet 15. november 2011 Skrevet 15. november 2011 Med mindre media, domstolen og ABBs advokat løy, så var det ABB selv som ikke ønsket å bli fotografert under fengslingsmøtet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå