Gå til innhold

– Apple skrotet iPhone 5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må tilstå jeg er litt skeptisk til anonyme kilder som påstår at "Apple hadde rotet med fargene" så folk ikke skulle se hvor bra skjermen var...

 

Bortsett fra det er det ingen grunn til å tvile på at Apples designere allerede hadde jobbet med en ny telefon. Det skal bli spennende å se hva som kommer.

 

Et av problemene jeg ser med en større skjerm er hva utviklere av eksisterende og nye applikasjoner skal gjøre. Skal de skalere opp dagens skjermbilder til å fylle skjermen, lage skjermbilder som utnytter den ekstra plassen til mere informasjon, osv? En browser vil opplagt gjøre det siste, men mange apps har faste felter og vinner ikke noe på en større skjerm. iOS har innebyggede funksjoner for å håndtere slikt, men mange applikasjoner er nok laget med det premiss at det bare finnes 3,5" skjermer. (Prøv å kjøre slike apps på en iPad, så får du en liten rute midt på skjermen, som du riktig nok ofte kan doble i størrelse.)

 

Med flere skjermstørrelser må utviklerne begynne å tenke anderledes. Det kan ta tid. Jeg har opp gjennom årene jobbet med mange PC-applikasjoner som opprinnelig ble utviklet når VGA var en luksus, og som nå sitter oppe i hjørnet av en 24" skjerm og ikke kan resizes.

 

Når det er sagt: Det får være utviklernes problem.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Hm, med android 4, vil man kunne kjøre samme app's på nettbrett og mobil. Jeg ser ikke det som et problem at en nyere telefon med høyere oppløsning skal kunne kjøre eldre app's som er laget for lavere oppløsning.

 

Løsningen blir da å enten strekke bildet (tenk maksimering av applikasjon) eller legge en ramme rundt (f.eks. emulator eller 4:3 bilde på en 16:9 tv).

 

Man vil til tider få en fragmentering, når man oppgraderer OS... Man kan ikke kjøre veldig gamle app's på en ny mobil ;) Og på den måten kunne apple enkelt fragmentert det ikke basert på skjermstørrelse, men basert på OS-versjon. Det nye OS'et kunne strekt eller lagt ramme rundt eldre OS sine app's. De eldre OS kunne ikke kjørt apps til de nyere OS'ene.

Lenke til kommentar

Genialt å beholde en vinner.

Hvorfor større skjerm? Mer uhåndterlig. Fordelen med iPhone er at det er plass til fingrene på telefonen uten at du trykker på skjermen og får uønskede resultater.

Hvorfor gå bort fra flate kanter? Iphone kan stå på alle sider. Genialt det også.

Hvorfor endre form? Genialt at tilbehør passer til ny modell. Mindre kast og mer miljøvennlig.

Genialt, Egon!

Lenke til kommentar

Genialt å beholde en vinner.

Hvorfor større skjerm? Mer uhåndterlig. Fordelen med iPhone er at det er plass til fingrene på telefonen uten at du trykker på skjermen og får uønskede resultater.

 

 

Jeg har egentlig aldri hatt det problemet på andre telefoner heller, at jeg tyrkker uønsket fordi jeg holder telefonen med fingrene mine altså.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg må tilstå jeg er litt skeptisk til anonyme kilder som påstår at "Apple hadde rotet med fargene" så folk ikke skulle se hvor bra skjermen var...

 

 

Kan godt være, men det blir enten det eller ingenting, siden man ellers risikerer et saftig søksmål. I sin tid var forøvrig Apple (ufrivillig) medvirkende til å sikre kildevern også hos bloggere, da de krevde å få utlevert navnet til en bloggers kilde.

 

Den saken endte i amerikansk rett, hvor det ble slått fast at en blogger av redaksjonell art har samme beskyttelse i loven hva kildevern angår, som det tradisjonelle medier har.

 

De vet å holde advokatene i arbeid - men bra de fremprovoserte noe slik i hvert fall. Selv om Apple nok ikke var like fornøyd med det, i sin jakt på anonnyme kilder :)

 

Et av problemene jeg ser med en større skjerm er hva utviklere av eksisterende og nye applikasjoner skal gjøre. Skal de skalere opp dagens skjermbilder til å fylle skjermen, lage skjermbilder som utnytter den ekstra plassen til mere informasjon, osv?

 

Man lager ulike versjoner, dette er enkelt løst blant annet når man utvikler til Android (ulike mapper for ulike størrelser hva ikoner osv angår).

 

Skal tross alt ofte fungere både på en 3,5" og en 10,1", som gjør at utviklere tar høyde for det - langt mer enn hva tilfellet er for pc-programmer :)

Lenke til kommentar

Det er oppløsningen som har noe å si, ikke skjermstørrelsen. En 3,5" og 4" med samme oppløsning vil kjøre de samme applikasjonene helt likt..

 

skjermstørrelsen vil da ha noe å si?

hvis du går noen år tilbake så vil du kunne finne en tv med 720p oppløsning på kanskje 42", denne tv'en har da samme oppløsning som f.eks Galaxy nexus. Så din påstand er da altså at du kan få akkurant den samme mengden informasjon på disse 2 skjermene? det tviler jeg litt på..

 

I teorien ja. Det er lik mange piksler på begge skjermene og dermed kan man ikke vise mer informasjon på Tv'en. Men det er jo klart at skrift o.l. kan bli uleselig smått på en mobil vs en tv, så i praksis vil man kunne presse mer informasjon inn på færre piksler på en TV.

 

Uansett så mente jeg mellom en 3,5" og 4" skjerm. Så lenge de har samme oppløsning så vil de kjøre apps og vise informasjon helt identisk. En app tilpasset en 3,5" skjerm med 960x640 piksler, vil se like bra ut (om ikke bedre) på en 4" med samme oppløsning.

 

Original innlegget mitt var egentlig ment som en kommentar til at Apple ikke ville fragmentere telefonserien sin med flere skjermstørrelse. Skjermstørrelsen har noe å si, men om det er mellom en 3,5" og 4" er det oppløsningen som er den største fragmenterings faren.

Nå vil jo DPI'en bli litt forskjellig på skjermene, og denne har jo forsåvidt noe å si for å få et best mulig resultat. Jeg er uansett sikker på at dette ikke hadde vært noe stort problem. Time will tell :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Video, bilder, nettlesere, dokumenter, osv. er alltids bedre på større skjermer.

 

Når det kommer til at ulempen er at mobilen blir større... nja. SGS2 er en god del tynnere enn en iphone4, og ligger bedre i min lomme enn en iphone4 eller nokia n8. Det er klart at du kan kalle det en ulempe, men rent praktisk er en SGS2 komplett funksjonabel til å has i bukselommen (jeg er ingen enorm fyr for å si det sånn, og er ingen yo-sup-maddafakka kis med enorme pants heller). Ei heller er det noe problem å navigere enhånds på en SGS2. Og SGS2 er ikke engang full skjerm på fronten, den har enda knappeliste under skjermen.

 

Så slik jeg ser det er det ingen problem med større skjerm så lenge formatet på mobilen lar deg bruke den til enhåndsbruk.

 

 

Spritty: Lett å unngå, det er nok fremdeles en bord mellom skjermen og knappen. Makes sense.

Lenke til kommentar

Håper bare den ikke blir tynnere(i så fall må det være bedre eller samme batterilevetid).

Føler iPhone 4/4S er en veldig bra tykkelse og form og ligger godt i hånden. Har ikke lyst på en iPhone som er like tynn som iPod Touch, det blir for tynt. Liker at det er litt solid og tungt.

 

For å ikke snakke om varme iPod Touch 4G blir. GLOHEITE ved vanlig bruk.

Endret av Spritty
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...