Gå til innhold

Arduino - Registrering av mynter


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg tenkte jeg skulle bruke Arduino til å lage en myntsorterer. Jeg må nevne at jeg er helt fersk på Arduino. Har lest litt om Arduino, men er ikke sikker på hvilke deler jeg skal gå for. Håper det er noen der ute som kanskje kan peke meg i riktig retning.

 

Prosjektet mitt er ganske enkelt.

Jeg bruker gravitasjon til å skli mynter ned en plate. Denne platen har 5 hull der hvert hull passer til de norske myntene som er i bruk i dag.

Videre tenkte jeg å ha en sensor under hvert hull som registrere om en mynt passerer. Jeg tenkte også å ha et display som viser hvor mange av hver mynt som er registrer + totalsummen av disse myntene.

 

Sensor

Her trenger jeg en sensor som registrere om en mynt passerer. En enkel on/off funksjon rett og slett. Har sett på Infrared IR sender og mottaker fra Robonor.no.

Har lest litt på forum at noen nevner at lys eller IR kan være litt ustabil ved risting f.eks. og at man heller bør gå for en Snap Action Switch.

 

Kort

Her må jeg ha et kort som passer til type sensor jeg velger og som jeg kan koble et display på. Vurdere også å koble på et trådløst nettverkskort for å gi meg muligheten til å kommunisere med ekstern server.

Syns det er veldig mange kort å velge mellom, så her er jeg litt rådvill på hva jeg skal velge.

 

Display

Her har jeg egentlig ingen spesielle krav. Antar at her må jeg bare velge et som lett passer til det kortet jeg går for.

 

Jeg hadde håpet med denne posten å få noen anbefalinger på hvilke sensorer, kort, display og kabler jeg bør gå til anskaffelse av.

 

På forhånd takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for å gi deg noen tips, kan jeg begynne med hva jeg selv har:

 

1 duemilanove (2009)

1 uno

1 mega 2650

 

deretter har jeg et orginalt ethernet shield (fra produsentene av arduino) og en "Serial enabled LCD" fra sparkfun (.com)

 

dette funker supert, og gir meg mange muligheter. LCD-en har seriell kommunikasjon, som gjør at du ikke trenger mange ledninger eller avansert kode. du kobler på + og -, og sender serielle data på en tredje leder. da vil alt som blir printet seriellt til lcd-en blir visendes.

 

nå har jeg en 16x2 lcd, men jeg savner litt mer plass av og til.

det å kjøpe en 20x4 kan lønne seg, ihvertfall om du har en del tekst å vise frem.

 

over til ethernet shieldet;

dette er da et trådbasert ethernet-kort, som baserer seg på Wiznet 5100 chipen. og i den nyeste versjonen, har de lagt til en kortleser for SD-kort. med denne kan du lagre data på et SD minnekort (opp til 4 GB tror jeg), og ta det med til datamaskinen for f.eks. analyse. eller så kan du bruke SD-kortet til å logge data, lagre variabler, eller å lagre html sider som kan vise status eller målinger fra arduinoen.

 

trådløse "shields" har jeg ikke vært borti ennå, men etter det jeg har lest, skal det være nesten det samme som et trådbasert kort, bare at du må ha 2 linjer ekstra kode for å definere nettverket.

 

 

Håper dette var litt til hjelp.

og hvis du lurer på noe, er det bare å sende en PM

 

Hilsen

Håvard

Endret av haavardgj
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ville gått så "gammeldags" som pålitlige micro-brytere som myntene dytter borti ved passering...

microbryter er det samme som Snap Action switch som du selv nevner i første innlegg...

 

Men hva du skal/kan bruke kommer jo også ann på utførelsen av systemet...

Men for pålitlighet tror jeg microbrytere er enklest og best...

Lenke til kommentar

Hei.

 

Korleis skal du unngå at ein 50 øring dett ned i holet til 20 kroningen, eller at kronestykket dett ned i holet til 5 kroningen??

 

han har sikkert begynt med de minste hullene først, dvs 50 øre, 1 kr, 10 kr, 5 kr, 20 kr. det vil hvertfall jeg tro

Så blir det dette med hvordan har får sentrert 50-øringen så han er sikker på at den kommer til å treffe i midten av hullet, uten at det påvirker posisjonen til de andre myntene.

 

Hadde vært morsomt å se noen modelltegninger for dette prinsippet :)

Lenke til kommentar

Det finnes flere måter å sortere mynter på..

 

Ser ut som om trådstarter tenker å sende de i hver sin trakt å telle hver passering i hver trakt...

Finnes flere løsninger på dette...

 

Jeg tror jeg hadde gått for å sende alle ned samme trakt å prøve å telle hver størrelse som passerer, mer elektroteknikk, mindre praktisk design... :p

Lenke til kommentar

Hei.

 

Korleis skal du unngå at ein 50 øring dett ned i holet til 20 kroningen, eller at kronestykket dett ned i holet til 5 kroningen??

 

han har sikkert begynt med de minste hullene først, dvs 50 øre, 1 kr, 10 kr, 5 kr, 20 kr. det vil hvertfall jeg tro

Så blir det dette med hvordan har får sentrert 50-øringen så han er sikker på at den kommer til å treffe i midten av hullet, uten at det påvirker posisjonen til de andre myntene.

 

Hadde vært morsomt å se noen modelltegninger for dette prinsippet :)

Hmm, tro om det ville funke dersom myntene var på høykant?

Lenke til kommentar

Hva med å veie beholderen myntene faller ned i?

 

Dvs, en inngang hvor myntene triller ned i beholderen via, som har en lukkermekanisme som styres av arduinoen. Først veies beholderen, deretter slippes en mynt ned i beholderen og så veies beholderen på nytt igjen. Vektforskjellen viser hvilken mynt som falt nedi. Deretter gjentas operasjonen til alle myntene er talt opp.

 

Beholderen må da stå på en vektanordning som er rimelig nøyaktig. Oppløsning på gram er nok et minstekrav.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei

 

Artig å se så mange svar. Beklager at jeg ikke har fått gitt noen tilbakemelding før nå. Prosjektet har desverre fått lite prioritet. :(

 

For å ta sortereren først. Har lagt ved et lite bilde av første prototype jeg har laget. Som dere ser så er den laget i vanlig papp. Den mangler også hullet for 5'ere. Hvordan materiale jeg kommer til å bruke til slutt vet jeg ikke enda.

Den baserer seg på gravitasjon og myntene faller ned i det hullet som de passer i. Om myntene faller i sortereren og blir liggende eller stående spiller egentlig ingen rolle, MEN for å få myntene ned i hullene må de skli over hullene. Dersom de ruller over vil f.eks en femmer ramle litt ned i hullet til f. eks 10'eren, og vil stoppe opp uten at den faller ned i noen hull.

20111211_133705.jpg

 

 

For å få registrert passeringen av en mynt kommer jeg til å gå for en så kalt snap action switch eller microswitch-2 terminal / microswitch-3 terminal som Robonor.no kaller det.

Disse 3 switch'ene er jo ikke helt lik. Er det noen vesentlige forskjeller jeg bør være oppmerksom på?

 

Som jeg skrev i første posten er jeg ny på dette og er nokså grønn på det meste rundt dette.

Det jeg trenger å få avklart nå er hvilket kort jeg trenger og hvordan jeg får koblet switch'ene til dette kortet. Har dere noen gode tips? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...