Gå til innhold

Gode alternativer til Fraps?


Anbefalte innlegg

Har tenkt til å starte med screen capturing av diverse spill med kommentering osv på min stasjonære maskin som kjører Windows 7, som deretter skal redigeres på en MacBook Pro 17" 2011 modell med iMovie og eller Final Cut i etterkant. Og det åpenbare valget av program skulle man tro ble Fraps?

 

Fraps er hvertfall det soleklart best kjente og brukte programmet til akkurat dette formålet, men etter at jeg testet 30min med Fraps så må jeg si at det skuffer meg på veldig mange områder. Først og fremst så er innstillingsmulighetene utrolig begrenset med tanke på at jeg verken kan velge format, codec eller noen form for innstillinger. Det ser ut som klippene blir ukomprimert AVI uansett? Det i seg selv er jo helt greit med tanke på at ukomprimert data er best å arbeide med i etterkant, men når det filmes i 2560x1440 oppløsning med 60 FPS så tar dette opp abnormt med plass. Dette igjen er ikke noe problem i seg selv da jeg har 8TB lagring å ta av, så at det tar stor plass før jeg endrer og komprimerer er forsåvidt helt greit.

 

Hovedproblemet mitt med Fraps er maksgrensen på 3.9GB per fil, noe som gjør at jeg i all hovedsak ender opp med en AVI fil for hvert minutt jeg filmer, noe som enkelt kan klippes sammen men som blir noe vannvittig rotete og kronglete å forholde seg til.

 

 

Sist men ikke minst så legger Fraps beslag på endel ytelse i spillene jeg spiller, blant annet min 30min test av World of Warcraft kjørende på 2560x1440 oppløsing med alt på maksimale innstillinger som stort sett alltid gir meg 50-60 stabil FPS falt øyeblikkelig til 30-40 FPS og etter 20min så blir alt hakkete og ytelsen hopper fra 8 til 40 FPS og blir helt uspillbart selv når jeg skrur ned innstillingene i spillet akkurat om Fraps bare har bestemt seg for at nå skal vi gjøre alt ubrukelig.

 

 

Finnes det noen gode alternativer til Fraps? Screenflow til Mac OS X er jo et eksempel på et program som gir meg langt flere innstillingsmuligheter og som knapt påvirker ytelsen til systemet men som riktignok koster 600-700kr, men jeg er mer enn villig til å betale noen hundrelapper for noe som faktisk fungerer glimrende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Playclaw er ett alternativ.

 

Å kjøpe en Western digital Black HDD anbefales også, eller en rask HDD.

 

Hadde selv store problemer med Fraps og ytelse men etter at jeg oppgraderte systemet og kjøpte en Western Digital 2TB Black, så går det ganske greit å recorde. Fraps påvirker ytelsen enda men veldig lite.

Lenke til kommentar

Playclaw er ett alternativ.

 

Å kjøpe en Western digital Black HDD anbefales også, eller en rask HDD.

 

Hadde selv store problemer med Fraps og ytelse men etter at jeg oppgraderte systemet og kjøpte en Western Digital 2TB Black, så går det ganske greit å recorde. Fraps påvirker ytelsen enda men veldig lite.

 

Ytelse burde ikke noe problem, dette går rett inn på 8x Western Digital RE4 2TB som kjører i et RAID6 oppsett på en dedikert LSI MegaRaid 9260-8i RAID kontroller. Resten av systemet er Intel Core i7-980X @ 4.0GHz, 3x 2GiB Corsair Dominator GT 1600MHz @ 7-7-7-20, GeForce GTX 580 og operativsystem kjører på 3x Intel X25-M 80GB Gen2 i et RAID0 oppsett på ICH10R kontrolleren på hovedkortet.

 

Kan naturligvis velge at Fraps skal halvere oppløsningen og kjøre 30 FPS, ettersom blant annet YouTube vell ikke støtter 60 FPS uansett og halvering av 2560x1440 blir 1920x1080 som er oppløsningen jeg vil laste opp videoer i uansett. Liker bare å kjøre ting så rent og så lite skalert som overhode mulig også tar jeg komprimering og skalering i programmer som Final Cut Pro som jeg faktisk vet gjør en utmerket jobb fremfor at Fraps skal gjøre dette for meg på en dårlig måte.

Lenke til kommentar

Playclaw er ett alternativ.

 

Å kjøpe en Western digital Black HDD anbefales også, eller en rask HDD.

 

Hadde selv store problemer med Fraps og ytelse men etter at jeg oppgraderte systemet og kjøpte en Western Digital 2TB Black, så går det ganske greit å recorde. Fraps påvirker ytelsen enda men veldig lite.

 

Ytelse burde ikke noe problem, dette går rett inn på 8x Western Digital RE4 2TB som kjører i et RAID6 oppsett på en dedikert LSI MegaRaid 9260-8i RAID kontroller. Resten av systemet er Intel Core i7-980X @ 4.0GHz, 3x 2GiB Corsair Dominator GT 1600MHz @ 7-7-7-20, GeForce GTX 580 og operativsystem kjører på 3x Intel X25-M 80GB Gen2 i et RAID0 oppsett på ICH10R kontrolleren på hovedkortet.

 

Kan naturligvis velge at Fraps skal halvere oppløsningen og kjøre 30 FPS, ettersom blant annet YouTube vell ikke støtter 60 FPS uansett og halvering av 2560x1440 blir 1920x1080 som er oppløsningen jeg vil laste opp videoer i uansett. Liker bare å kjøre ting så rent og så lite skalert som overhode mulig også tar jeg komprimering og skalering i programmer som Final Cut Pro som jeg faktisk vet gjør en utmerket jobb fremfor at Fraps skal gjøre dette for meg på en dårlig måte.

Jeg klarer fint å recorde de fleste spill i 1920x1080 60fps, så løsningen kan være å recorde i 1920x1080.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...