Gå til innhold

Gullfisk er ut, oljekjølt PC er inn


Anbefalte innlegg

Et lite spørsmål om viftene som sammen med skjermkortet eller CPU- en er senket ned i oljen.

 

Dus skriver at de får redusert hastighet på grunn av oljen .

Ville de da ikke også dra lit mere strøm sik at også viftemotoren vil generer lit ekstra varme.

jeg vil tro at da er det bedre at man lar være å bruke dem og finner en anen mer strømgjerrig metode på sirkulere oljen

 

 

kunne det ikke funger like god å bruke "vannkjøling" der vannet er byttet ut med mineral olje i stedet for at alt skal bade i olje ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lite spørsmål om viftene som sammen med skjermkortet eller CPU- en er senket ned i oljen.

 

Dus skriver at de får redusert hastighet på grunn av oljen .

Ville de da ikke også dra lit mere strøm sik at også viftemotoren vil generer lit ekstra varme.

jeg vil tro at da er det bedre at man lar være å bruke dem og finner en anen mer strømgjerrig metode på sirkulere oljen

 

 

kunne det ikke funger like god å bruke "vannkjøling" der vannet er byttet ut med mineral olje i stedet for at alt skal bade i olje ?

 

Jeg ser ikke hvorfor viften skulle trekke noe mer (eller mindre) fordi om turtallet er lavere. De er tross alt bare "dumme" enheter som trekker en viss antall watt ved en viss spenning - hvilket er avgjort av den interne resistansen den er bygget med. Viften går fortere og fortere til friksjonen i mediumet blir den samme som drivkraften. Det bør være ett-fett om det da er høy RPM i lav viskositet luft eller lav RPM i høy viskositet olje. Så lenge "bearingene" (kom ikke på godt norsk ord her) på viftene tåler at det kommer olje inn i dem så ser jeg som sagt ikke noe problem. Det er flere typer her - f.eks. kulelager og maglev (hvilke er rent mekaniske og dermed burde fungere uten problem i olje) og typer som "sleeve bearings" som bruker olje mellom overflatene som roterer. Slike som sistnevnte er egentlig det eneste jeg ikke er sikker på om vil fungere bra i det lange løp under olje dersom de er åpne systemer (altså ikke forseglet).

 

Jeg har ikke testet det vel og merke - men jeg ser ingen logisk grunn for at det skulle være tilfellet. Jeg er dog ikke formellt utdannet innen elektro, så du må ikke ta min erfaring/intuisjon om elektronikk for 100% god fisk uten å sjekke selv ;)

 

Du kan forsovidt teste det enkelt nok selv med en gammel vifte mens du måler strømtilførsel. Det er jo bare å holde igjen viften litt med fingen på midten slik at den roterer sakte og se om det endrer noe på strømtrekket (det tror jeg som sagt ikke). Å stoppe viften på denne måten er ikke så bra for viften hvis du gjør det på feil måte, så test helst med en gammel en som ikke betyr noe om du sliter litt på. For en enda mer direkte test så kan du bare bruke litt stekeolje fra kjøkkenet i en liten beholder (pass på for sprut hehe).

 

Anngående olje i stedet for vann i sirkulasjonsløp - joda det kunne du gjort selvfølgelig - men da mister du jo egentig hele poenget. Mineralolje er en mye dårligere varmeleder enn vann, så om du først skal lage en tradisjonell kjøle-lopp med slanger og kjøleblokker så kan du like godt bruke vann siden det vil bære varmen mye bedre enn mineraloljen.

 

Hele poenget med mineralolje er at det er en av de beste ikke-ledende varmeførende veskene (som ikke koster enorme summer), og dermed gir deg muligheten for nedsenking. Hvis vi kunne nedsenke i vann uten betydelig risiko for kortslutninger så hadde folk gjort det i stedet. Desverre er det i praksis umulig å holde vannet fritt nok for forurensinger til at det ikke leder noe strøm (spesiellt ved 220 volt som i PSUer). Poenget med nedsenking er vel egentlig bare det at du får kjølt ALT - og ikke bare en eller to ting via (dyre) kjøleblokker. Det er dusinvis av små ting som faktisk bli ganske så varme i en PC. Strømregulatorer osv. De aller fleste av disse lever lenger, feiler skeldnere og yter (marginalt) bedre når de holdes på en komfortabel temperatur. Derfor er det kjempefint med en slik type kjøling på et stort serversystem - og som de sier i videoen så tillater det energieffektiv kjøling. Når du først har varmen i en veske så kan du bare bruke en varmepumpe for å tømme vekk varmen til utsiden av bygget på lignende måte til hvordan et kjøleskap dumper sin varme til utsiden av skapet.

 

Det eneste poenget med mineralolje i en tradisjonell kjøle-loop måtte vært at du var totaltforsikret mot lekasjeskader (siden det bare hadde ført til griseri i stedet for mulig kortsluttning og irring).

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg spurte for disse viftene bl.a. består av en liten elektro mottoer,

siden bladene på viften får lit større motstand i væske en luft så vil også viften bli lit tyngre å dra rundt

som om at man holder den igjen .

 

Nå er det en ganske kjent faktor at et elektromotor som drar tyngre også bruker mere strøm.

Da vil det også vær naturlig at den dra lit mere strøm eller at hastigheten går lit ned

 

som eksempel så er det bare å når man bruker en batteri drevet drill .

jo større belastning jo mere sliter motoren.og den klarer ikke å oppnå samme hastighet som ved en lavere belastning .

likevel så bruker den like mye strøm

 

 

Men siden de fleste systemene etter det jeg vet reguler hastigheten på viften automatisk ville jeg tro at systemet vil forsøke å opprettholde samme rotasjonshastighet .

Da vil man oppnå lit mere strømforbruk.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

jeg spurte for disse viftene bl.a. består av en liten elektro mottoer,

siden bladene på viften får lit større motstand i væske en luft så vil også viften bli lit tyngre å dra rundt

som om at man holder den igjen .

 

Nå er det en ganske kjent faktor at et elektromotor som drar tyngre også bruker mere strøm.

Da vil det også vær naturlig at den dra lit mere strøm eller at hastigheten går lit ned

 

som eksempel så er det bare å når man bruker en batteri drevet drill .

jo større belastning jo mere sliter motoren.og den klarre ikk å opnå samme hastighet som ved en lavere belastning .

likevel så bruker den like mye strøm

 

Men siden de fleste systemene etter det jeg vet reguler hastigheten på viten automatisk ville jeg tro at systemet vil forsøke å opprettholde samme rotasjonshastighet .

Da vil man oppnå lit mere strømforbruk.

 

Jeg testet like godt raskt.

 

En stor kraftig (240mm) vifte jeg testet med brukte ca 20% mer strøm når jeg simulerte mer friksjon ved å holde igjen viften med fingeren min til den nesten ikke gikk rundt lengre. Kort sagt så er det en viss effekt slik som du nevner, men i forhold til holdbarhet på viften og slikt så tror jeg ikke dette vil være noen særlig faktor. Så langt jeg kjenner til så er det hovedsakelig varmeutvikling som er den begrensende faktoren for hvor fort/tungt du kan drive en elmotor - og i tilfellet der du har den nedsenket i olje så vil jo naturligvis varme aldri bli noe problem. Det tror jeg forøvrig ikke at 20% ville vært i uansett tilfelle i forhold til kjøling.

 

Du kan selvføgelig også bare bruke et potentiometer eller rheostat eller tilsvarende til å regulere ned spenningen som du ønsker - eller koble den rett på 5volt (dog det ville nok fått mange vifter til å ikke starte i olje).

 

I forhold til viftestyring fra hovedkort så kan jeg ihvertfall fjerne tvilen din der. All slik styring (både dem som baserer seg på justering av spenning og dem som bruker PWM (pulsmodulasjon) styring justerer eksklusivt NEDOVER fra viftens maksimum. Viftestyringen kan rett og slett ikke tvinge viften til å trekke noe tyngre enn det den ville gjort dersom den var direkte tilkoblet strømkilde uten regulering. Om viften ikke når turtallet den skal nå som mål mens den er nedsenket i olje så kan ikke viftestyringen få den til å trekke noe mer effekt enn 100% anyway - så dette er helt ufarlig i forhold til denne problemstillingen. Viftestyring for vifter i olje er nok rimelig pointless forøvrig pga. du ikke får støy anyway (og du vil ikke risikere at de går under terskelen for å kunne rotere i det hele tatt).

 

Jeg tror nok fremdeles at om det er noe som gjør vifter i olje til noe problem så vil forskjellene ligge primært i bearingene som brukes - da disse vil oversvømmes om de ikke er isolerte og vil også måtte tåle å dytte de ekstra 20% med friksjon. Erfaring og lesing på nettet tilsier dog at det meste faktisk fungerer overraskende bra og at det ikke er så stort problem som man skulle tro.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Nå spurte jeg bare om det ble lit mere strømforbruk . ikke om det var noe fare på are for overoppheting eller slik

20 prosent var også lit mer en det jeg trodde.

 

Selve poenget med å ha en vifte nede i oljebadet må den enste misjonen å sirkulere oljen slik at varmen ledes bort

 

Men vil ikke dette bare medføre at oljen kun sirkulerer rund viten og at man får lit dårlig transport av varmen i resten av kabinettet.

Da ser jeg liten nytte av disse viftene alene

 

Siden man nødvendigvis må ha et lukket system for å hindre for mye smuss så virker det lit merkelig at vann skal være så mye dårligere

Lenke til kommentar

For det første. Det er ikke en motors resistans som begrenser strømmen når den går, men IMPEDANS + restistans. Og impedansen øker ved øket turtall.

Om man belaster en motor max (lavt/ingen turtall) vil impedansen være 0 og det er kun resistansen som begrenser. Denne kan på noen motorer være nesten lik null, og dermed vil store mengder strøm gå gjennom, og ødelegge motoren. Om strømmen bare øket 20% har du en motor med veldig høy resistans.

Jeg ville aldri senket en vifte laget for luft ned i olje.

 

Så, avmonter alle vifter, og fiks en annen sirkulasjons pumpe. F.eks en vifte med mindre propell.

Lenke til kommentar

Mistenker at PC vifter er godt beskyttet for å dra for mye strøm for å ikke ta knekken på PC strømforsyningen som er designet til å gi store strømmer til andre komponenter enn viftene.

 

Det spørs om du kobler dem til PSU direkte eller til hovedkortet. Hvoedkortkontaktene for vifter har (normalt) sikringer og leverer 15-20watt pr kanal maks. Over dette vil hovedkortet normalt slå seg av for å beskytte seg selv mot overbelastning. vifter kobler rett på PSU derimot vil ikke ha noen annen sikring enn evt. hovedsikringen på PSUen (men en vifte vil umulig kunne overbelaste hele PSUen).

 

Jeg er dog enig i at luftvifter er ikke den optimale løsningen - en sirkulasjonspumpe (som tåler olje vel og merke) av noe slag er klart mye bedre egnet for vesker. Ikke bare fordi den er designet med det i tankene slik at du slipper å tenke så mye på slitasjefaktoren, men også pga. pga. den vil kunne dytte en viskøs veske langt bedre. Luftvifter er og blir en "ghetto" løsning. Poenget mitt var bare å poengtere at det faktisk har vist seg å fungere nogenlunde greit i praksis - bedre enn man kanskje ville sett for seg.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hvordan blir det med harddisker i et sånt oppsett? De tåler vel ikke olje?

 

Det eneste problemet er "pustehullene" på harddisken som brukes for utgjevne lufttrykket. Disse har et microfilter for å passe på at ikke støv kommer inn gjennom det bittelille hullet - men veske vil nok sive gjennom der. Hvis du vil ha disken under veske så må du lage deg en liten "pusterør" mod. Det er egentlig ikke værre enn å lime på en liten slange - og passe på at du ikke tetter hullet eller glemmer noen. Utenom det så er det rimelig grei biff. Det finnes noen ressurser på nett om dette som beskriver prosessen i mer detalj.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Morsomt dette :) har selv bygget en gammel pc (celeron cpu på 3ghz elns) inn i en liten plastboks fra ikea bare for å prøve. Måtte fjerne deler av dekselet til psu'en for at alt skulle passe :p den funker fint enda. Brukte matolje pga pris og tilgjengelighet. Tror ikke det er noe vond lukt enda, har vel hatt oljen i et år nå tror jeg. Har planer om å prøve med motorolje også pga holdbarheten vil antakelig være mye bedre. Koster ikke så veldig mye mer for literen enn matolje (biltema). Lurer på om man kan bruke bensinpumpe (12v, også biltema) til å sirkulere oljen...

Lenke til kommentar

Morsomt dette :) har selv bygget en gammel pc (celeron cpu på 3ghz elns) inn i en liten plastboks fra ikea bare for å prøve. Måtte fjerne deler av dekselet til psu'en for at alt skulle passe :p den funker fint enda. Brukte matolje pga pris og tilgjengelighet. Tror ikke det er noe vond lukt enda, har vel hatt oljen i et år nå tror jeg. Har planer om å prøve med motorolje også pga holdbarheten vil antakelig være mye bedre. Koster ikke så veldig mye mer for literen enn matolje (biltema). Lurer på om man kan bruke bensinpumpe (12v, også biltema) til å sirkulere oljen...

 

Takler den bensin så takler den sansynligvis olje også - men det spørs om det er en pumpe som er designet for å kjøre kontinuerlig eller ikke.

 

En mag-pump som typ iwaki (sjekk ebay) er vel det aller mest ideelle.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Noen som i det hele tatt har tatt med kostnaden for 40 liter olje når man vurderer dette som aktuelt?

Hvorfor skal man egentlig ha dette? Med alle de viftene så vil jo støyen absolutt være tilstede, og det vil vel bli bortimot umulig å tette igjen alle hull 100% (uttak til skjermkort, usb etc).

 

Det er vel ikke særlig praktisk å flytte på maskinen mens tanken er full i olje, blant annet med tanke på vekten. Tanken trenger ikke å være 100% tett så lenge den får stå i ro, er jo kun hull i toppen av tanken.

 

Grunnen til å ha et slikt oppsett er kun fordi det er morro ;)

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

På jobben der jeg jobbet før har de utviklet små og kompakte oljekjølte motorer for eget bruk, i samarbeid med ABB. ABB leverer viklinger samt en glatt rotor, og de lager huset. Mener disse motorene går fra ca 20KW og oppover. De styres av store frekvensomformere, og tåler store overbelastninger pga. den effektive kjølingen (mener det ble testet 5 ganger merkestrøm under utviklingen av dette, ved bruk av vikling og rotor fra en standard motor).

 

Så til poenget: Kjølemediet er helt vanlig hydraulikk-olje som pumpes gjennom huset, via en varmeveksler og tilbake. Dette er oljer som finnes i "food-grade" kvaliteter, feks Shell Cassida HF15/HF32 som er tynnflytende varianter. Jeg ville personlig ikke ha benyttet meg av mineral-oljer uten at disse hadde "matvaregodkjenning". Det benyttes mye tilsttingstoffer i mineralolje, blant annet organofosfater, og det er nok ikke så lurt å ha dette dampende på gutterommet.

Lenke til kommentar

Nå er jo ikke alle tilsetningsstoffer helseskadelige. Grunnen til at det brukes er jo for å få så gode egenskaper som mulig på de ulike oljetypene. For eksempel ei hydraulikkolje skal jo både smøre, rense, kjøle, ha høyt flammepunkt, ha god absorbering av vann, tåle temperatursvingninger osv... Andre oljer trenger kanskje andre egenskaper, alt etter hva den skal benyttes til.

Lenke til kommentar

Da passer det å spørre hvorfor det er slike tilsetningstoffer i mineraloljen ?

Det kan da ikke bare være for holdbarheten ?

 

Det er vel logisk nok for å tilføre flere ønskelige egenskaper til oljen. Om det er til hygienebruk så er det gjerne parfyme tilsatt. Om det er til industri så er det gjerne stoffer som modifiserer viskositeten, frysepunktet eller andre egenskaper. Om det påvirker holdbarheten negativt er vel helt avhengig av egenskapene til tilsetnignstoffene. Noen tilsetningsstoffer er nok der nettop for å øke levetiden - f.eks. antikorrosjons midler, tilsetningsstoffer for å hjelpe smøring osv.

 

Nå er vel og merke eksemplene over ikke tatt fra noe spesiellt bruksområde. Jeg kjenner ærlig talt ikke til detaljene rundt særlig mange bruksområder for mineralolje i f.eks. industri, så dette var bare ment veldig generellt :)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...