Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Føler meg evig utslitt, både fysisk og mentalt


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Det er mye lettere å få et par nye øyne til å vurdere deg enn å endre synet til den legen som ikke tar deg seriøst. Hadde jeg vært deg ville jeg nok bare byttet lege uten å bruke mer krefter på den du allerede har.

 

Leger flest ønsker å gjøre en god jobb, men den lidelsen du har er vanskelig å behandle, og få liker å innrømme avmaktsfølelse. Da blir situasjonen fort litt låst med den nåværende legen, og det er det siste du trenger å bale med nå.

 

Alvorlig depresjon _skal_ tas alvorlig og behandles deretter, så at legen ikke gjør noe med det er uholdbart og i etter mitt syn en grov tjenesteforsømmelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en forholdsvis rolig joggetur i ny og ne. Det kommer nok ikke til å løse alle problemene dine, men det gir litt ekstra energi og endorfinene bedrer humøret. Kanskje en joggetur med litt god musikk om morgenen hadde funket bedre enn kaffen?

 

Det er et veldig godt råd for mild og moderat depresjon, og noe mange flere burde gjøre, men med diagnosen alvorlig depresjon må man litt grundigere til verks.

 

Veldig viktig da at en har forståelsesfulle mennesker rundt seg som tar en seriøst.

Lenke til kommentar

Det er mye lettere å få et par nye øyne til å vurdere deg enn å endre synet til den legen som ikke tar deg seriøst. Hadde jeg vært deg ville jeg nok bare byttet lege uten å bruke mer krefter på den du allerede har.

 

Leger flest ønsker å gjøre en god jobb, men den lidelsen du har er vanskelig å behandle, og få liker å innrømme avmaktsfølelse. Da blir situasjonen fort litt låst med den nåværende legen, og det er det siste du trenger å bale med nå.

 

Alvorlig depresjon _skal_ tas alvorlig og behandles deretter, så at legen ikke gjør noe med det er uholdbart og i etter mitt syn en grov tjenesteforsømmelse.

 

 

Er det mulig for meg å få vurdering av en annen lege uten å foreta bytte av fastlege?

 

Det stemmer det du beskriver at situasjonen virker litt låst, da jeg sist var hos legen, satt han bare å pratet om at jeg skulle notere tankene mine i en bok, som jeg skulle ha med meg overalt og vise til han etterpå. Etter dette har jeg ikke vært hos han og det er nå 3 måneder siden. Hvordan skal det å notere tankene mine i en bok hjelpe meg å få mer energi? Det virket ikke som han var noe særlig interessert i å virkelig hjelpe meg, på en seriøs og effektiv måte.

 

 

 

Postet av anonym: c072766811876cf27221ce5423817f63

Lenke til kommentar

Alvorlig depresjon kan komme av så mange ting; noen får dette fordi de biologisk er predisponert for å lett få dette, men det kan også komme av andre faktorer, slik som et sosialt liv som ikke funker helt. Hvordan har du det egentlig sosialt? Har du noen gode venner du liker å finne på noe med?

 

Å ha interresser hjelper også. Å ha mål er vitig - selv om de er litt påtvungede - det er viktig å skjønne at man kan klare noe. Et eksempel er f.eks ha et mål om å komme i form. Dette vik også gjøre at kroppen din produserer mer e enkelte stoffer som gjør at humøret blir bedre. Når man ser bra ut, føler man seg også bedre. Men ja: mål er viktige, og det er viktig å føle at man ikke står stille uten å få gjort noe, så selv lette mål er bra.

 

Å være i en gruppe er viktig. Det kan være alt fra "vanlige" venner, folk man kan spille PC-spill med, folk man har truffet i forbindelse med en hobby - rett og slett folk. Jeg vet det kan være vanskelig å fære rundt folk - depresjon er bl.a. kjennetegnet ved dette (man vil ønske å trives rundt dem, men i stedet ender man opp med å stresse og bruke opp mye energi). Derfor er det oftest ikke å anbefale å tvinge seg ut i store folkemengder hvis man har mulighet til å heller ha det koselig med færre personer.

 

Når man føler seg deprimert må man også klare å styre seg bort fra tanken om at andre har det bedre.

 

Om det ser ut til at man budre ha det bra, men man likevel ikke har det, kan det også være biologiske årsaker, som ikke kan løses uten medisiner, men prøv først å sette opp for deg selv hva som egentlig er galt, og prøv å se om dete kan løses. Noen ganger kan det føles som om man er så dypt i det at det ikke kan bli bedre; defor er det viktig å snakke med andre folk om dette - de kan være i stand til å se løsninger som du ikke ser; det kan hende ting er lettere å løse enn du på dette tidspunkt tror.

Lenke til kommentar

Det første jeg tenkte når jeg så beskrivelsen av problemene, var snorking og pustestopp i løpet av natta, altså søvnapné. Veldig typisk mønster med nesten mer trøtt om morgenen enn når man legger seg, og at det ikke blir bedre utover dagen. Depresjonen kan faktisk komme av at du er så sliten hele tiden. Sliter du med at du kan sovne nesten når og hvor som helst om du har mulighet til det? Hvis svaret er ja, så er sjansen, i mine øyne, godt over 80% for at du har søvnapné,

 

Det er en ganske enkel måte å måle om du sliter med dette, og det er måler på fingeren om natta som måler oksygennivået i blodet. Det er ingen definitiv måte å sjekke på, men kan være en enkel start. Dersom det er søvnapné du sliter med, så finnes det noe som heter CPAP som hjelper deg å puste om natta (neida, ingen ledning e.l. som skal inn i munnen eller ned lungene, den bare blåser luft inn i munnen).

 

God bedring.

Postet av anonym: e35dca39bf65181b0a2625592e16b197

Lenke til kommentar

Ta deg en tur til legen å få tatt blodprøver som sjekker om du har mangelsykdommer, stoffskifte etc. Symptomer på jernmangel kan være tretthet, blek hudfarge, hjertebank, hodepine, svimmelhet og åndenød. Cøliaki kan igjen gi kronisk mangel på jern, A- og D-vitaminer og folat som fører til ekstrem slapphet. Jernlager kan man få tatt prøve på uten å gå gjennom lege, bare dra på labben og si du skal ta prøve av jernlageret. Uansett er det lurt å snakke med legen for en skikkelig utredning men det er ofte man må stille diagnosen selv. Snakker av erfaring. GL&God bedring.

Endret av LNF
Lenke til kommentar

Ta deg en tur til legen å få tatt blodprøver som sjekker om du har mangelsykdommer, stoffskifte etc. Symptomer på jernmangel kan være tretthet, blek hudfarge, hjertebank, hodepine, svimmelhet og åndenød. Cøliaki kan igjen gi kronisk mangel på jern, A- og D-vitaminer og folat som fører til ekstrem slapphet. Jernlager kan man få tatt prøve på uten å gå gjennom lege, bare dra på labben og si du skal ta prøve av jernlageret. Uansett er det lurt å snakke med legen for en skikkelig utredning men det er ofte man må stille diagnosen selv. Snakker av erfaring. GL&God bedring.

 

 

Takk for svar. Jeg har allerede vært hos legen og tatt blodprøver, 2 ganger. Ingenting unormalt, men føler meg likevel utslitt :(

 

Jeg ble også testet for søvnapnè forringe sommer og alt var som det skulle. Føler meg litt fortapt og vet ikke hva som er galt med meg.

 

Postet av anonym: c072766811876cf27221ce5423817f63

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...