Gå til innhold

Forkurs til ingeniør - stryke i ett fag


DynamicPower

Anbefalte innlegg

Går for tiden forkurs til ingeniørutdanning, og det er ett fag jeg sliter veldig med da det har blitt nedprioritert helt - nemmelig fysikk. Hadde jeg bare vært i forelesningene og jobbet med faget skulle det nok gått greit. Jeg skal nå prøve alt jeg kan å hente meg inn, men jeg sitter bare å tenker på worst case scenario - hva skjer om jeg stryker i fysikk på eksamen til våren? De andre fagene går veldig greit, så der er det ingen fare. Men om jeg stryker i fysikk på eksamen, kan jeg da bare ta fysikkeksamen på nytt i løpet av sommeren og stille likt som jeg ville gjort om jeg sto første gangen (hvis jeg står andre gangen)? Tenker da spesielt på forkurskvoten. Som kjent er det reservert 20-30 % av studieplassene rundt om på ingeniørutdanninger i Norge til forkursstudenter, som ikke er avhengig av karakter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går for tiden forkurs til ingeniørutdanning, og det er ett fag jeg sliter veldig med da det har blitt nedprioritert helt - nemmelig fysikk. Hadde jeg bare vært i forelesningene og jobbet med faget skulle det nok gått greit. Jeg skal nå prøve alt jeg kan å hente meg inn, men jeg sitter bare å tenker på worst case scenario - hva skjer om jeg stryker i fysikk på eksamen til våren? De andre fagene går veldig greit, så der er det ingen fare. Men om jeg stryker i fysikk på eksamen, kan jeg da bare ta fysikkeksamen på nytt i løpet av sommeren og stille likt som jeg ville gjort om jeg sto første gangen (hvis jeg står andre gangen)? Tenker da spesielt på forkurskvoten. Som kjent er det reservert 20-30 % av studieplassene rundt om på ingeniørutdanninger i Norge til forkursstudenter, som ikke er avhengig av karakter.

Kjører de nye eksamener på sommeren da? For du kan jo ikke starte på et studie du ikke har kompetanse til.

Lenke til kommentar

Da konter du. Altså nytt forsøk på slutten av sommerferien. Hvis du ikke består da, så får du tilbud om å gå ett til år, da du kan ta forkurset på to år. Hvis du består, så er det vel og greit, men du kommer ikke med på "prioriteringslista"... Da er det vanlig søknad, og karakterer som gjelder ;) Skjedde nøyaktig det samme med meg, bare at jeg strøyk på matte... Hentet meg inn det andre året og har nå begynt ingeniørstudiet!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da konter du. Altså nytt forsøk på slutten av sommerferien. Hvis du ikke består da, så får du tilbud om å gå ett til år, da du kan ta forkurset på to år. Hvis du består, så er det vel og greit, men du kommer ikke med på "prioriteringslista"... Da er det vanlig søknad, og karakterer som gjelder ;) Skjedde nøyaktig det samme med meg, bare at jeg strøyk på matte... Hentet meg inn det andre året og har nå begynt ingeniørstudiet!

 

Stemmer bra dette, men det er kun restplassene som er åpne for kontestudentene. I tillegg til å miste fordelen av å være i forkurskvoten, så havner man helt bakerst når det skal deles ut plasser på de forskjellige linjene. Man står i praksis uten godkjent kompetanse for å komme inn på ing.linjene når opptaket kjøres som regel midt på sommern gjennom SO. Ettersendingsfristen for vitnemål er lenge utgått før du før ditt fra konten. Dette betyr at selv om du står på konteeksamen så er det langt i fra sikkert at du kommer inn på den linja du ønsker. Hadde du tenkt å utnytte fordelen med forkurskvote kan jeg nesten garantere at du ikke kommer inn om du ikke står i alle fag til våren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...