Gå til innhold

[Løst] Kombinert spill PC og server på 775 socket. Håpløst prosjekt?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Først og fremst så vil jeg takke til alle dere som bidrar på forumet. Dere er en kjemperessurs for oss som ikke er like inne i dataverdenen!

 

Situasjon: Jeg ønsker å bygge spill pc, server og videoredigeringsmaskin med mest mulig gjenbruk grunnet meget stramt budsjett (opp pussing har prioritet på lommeboka). Samtidig klør det vanvittig i skytefingeren for å kjøre BF 3 uten hakking - god spillopplevelse altså. Ønsker også og ha en stille pc til normal bruk som vil være filserver/lagring av bilder, videoer og musikk lokalt i heimen.

 

Har i dag følgende oppsett:

- Gigabyte GA-EP45-DS5, P45 socket 775, atx, 2x GB LAN, DDR 2, 2x PCI Ex 16 (2.0)

- ASUS VCX EN 6200 LE TC 256 TD 64M PCI E-16 ( nei dette har ikke vært en spill pc)

- Intel E5200 2,5 GHz

- 2x Samsung F1 1 TB SATA 2 7200 RPM 32 MB

- Corsair CMPSU 650HX 650W

 

Jeg forstår at det hadde vært mest fremtidsrettet å bygge en ny pc basert på feks i5 2500K - ca 5500-6000kr slik jeg har forstått av forumet. MEN dette er for dyrt ift mitt budsjett - .

 

Jeg tenkte derfor å bytte prosessor og skjermkort. Håper på gjenbruk av PSU, RAM og HDD.

 

Ut fra diskusjonene på dette og andre forum så ser det ut som om Core 2 Quad 6600 kan være et godt alternativ for meg ift ytelse/pris. Den har også et potensial for OC hvis jeg forstår rett. Fant en slik på Ebay til ca kr 800. Tenkte å gå for en Cooler Master Hyper 212 pluss til denne, ca 250 kr

 

Jeg er litt i villrede når det gjelder grafikkort. Alternativer som jeg har funnet frem med bakgrunn i diverse googling er:

- MSI 560 ti 1 GB Hawk (950 MHz hast på prosessor), ca kr 2000

- MSI 560 GTX-Ti Twin Frozr 1 GB (822 MHz hast på prosessor), ca kr 1800

- MSI 560 GTX-Ti Twin Frozr II 2GB (880 MHz hast på prosessor), ca kr 2000

- MSI 560 GTX-Ti Twin Frozr II/OC 1GB (880 MHz hast på prosessor), ca kr 1500

 

Min lommebok sier den billigste, men vil dette holde for å få en god spillopplevelse og til videoredigering? Hva vil forskjellen for mitt system være ift BF3 med de ulike kortene. Eventuelt må jeg opp i 570 variant av kortene?

 

Videre hadde jeg tenkt å bytte ut kabinett viftene med noctua vifter (NF S12B og NF R8)

 

Jeg trenger også Win 7 og har her tenkt å gå for home varianten til ca kr 800. Vil jeg kunne ha min "server" funksjonalitet med denne varianten eller må jeg opp på professional eller ultimate varianten? Det er en vista- og en win 7 maskin som skal kunne koble seg opp til filene som er lagret på denne "nye" pcen.

 

Er det andre ting som jeg kan gjøre for å få kjørt BF3 med god opplevelse

 

Kostnader:

- CPU, 800kr

- CPUkjøler, 230kr

- win 7, 800kr

- kabinettvifter, 350 kr

- grafikk kort 1500 kr

Totalt ca 3600kr med den billigste varianten av skjermkortene

 

Hva mener dere? Er det et håpløst prosjekt eller er jeg inne på noe her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Jeg spiller fortsatt på 775 socket.

Når det gjelder CPU ville jeg prøvd å finne en E8400/8500/8600.

Min E8500 klarer lett 3.8GHz med stock kjøling (men ny pasta), en Q9000 serie ville vært bedre, men de er vanskelig å finne til en fornuftig pris.

 

Jeg plukka opp et GTX285 brukt for en stund tilbake for ca 800 kr og det er ikke veldig mye tregere enn GTX560.

For å være ærlig vil nok CPU holde igjen grafikkortet endel når du kommer opp på de beste kortene.

 

Hvis du tenker å skifte ut mobo/cpu avløpet av det første året kan vel en GTX570 være verdt det, men en 775 CPU vil holde det tilbake om du ikke finner en Q9000 CPU.

 

De spilla jeg spiller går stortsett greit på max settings, men nå spiller jeg på en 1680x1050 skjerm.

 

Om budsjettet er stramt kan det være verdt å se etter brukte 4890/5770 (helt greit ytelse) evt 6850/6870, disse burde går for under tusenlappen.

GTX460 går også ganske billig.

 

edit: 5770 går for 500-700 spenn på finn for tiden.

Endret av tjbr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Takker for raskt svar. Godt å høre at jeg ikke er helt ute på viddene...

 

E 8500 er en dual core og ikke en 4 kjerne - stemmer det? Jeg forstod det ut fra å ha søkt litt på forum og googlet at en firekjerne ville vært bedre til BF3 grunnet at spillet klarer å utnytte 4 kjernen bedre enn mange andre spill. Forstod at 6600 var en god ytelse/pris og kunne overklokkes en god del ift socket 775. Det var derfor jeg satte opp dette som forslag. Kanskje jeg har misforstått noe? Vet du noe om det

 

Jeg så også litt på Q9000 serien men den blir jo fort dobbelt så dyr CPU, noe som minsker avstanden til kostnaden for full oppgradering.

 

Hva med en god overklokking av 6600? Vil det fungere?

Jeg har ikke tenkt å oppgradere noe mer før om 2 år og da blir jeg nok å kaste alt bort sett fra PSU om den holder så lenge :-)Slik at jeg er ikke nødt til å tenke på det - tror jeg da...

Lenke til kommentar

Da er følgende bestilt fra Pixmania (priser er eks mva er unntatt totalsum nederst)

 

NOCTUA Vifte 120 mm NF-S12B ULN + Gummi støtte mot vibrasjoner for vifter (4 stykker) + skjøteledning for vifter 3 pins, 150,40 NOK

 

NOCTUA Vifte NF-R8-1800 + Gummi støtte mot vibrasjoner for vifter (4 stykker) + Adapter 8DD-8/PS Y-form for vifter 3 pins, 102,40 NOK

 

NOCTUA Vifte NF-R8-1800 + Gummi støtte mot vibrasjoner for vifter (4 stykker) + skjøteledning for vifter 3 pins, 90,40 NOK

 

Cooler Master Vifte CPU HYPER 212 Plus + Kjølepasta Artic Silver 5 - sprøyte 3,5 g, 227,20 NOK

 

MSI Grafikkort - GeForce GTX 560 Twin Frozr II OC - 1 GB GDDR5 - PCI-Express 2.0 (N560GTX Twin Frozr II/OC),1 177,60 NOK

 

Fraktkostnader 104,80 NOK

 

Totalt å betale 2 316 NOK inkl mva

 

Jeg har også bestilt Q9400 fra Komplett 1333 inkl frakt og oppkravsgebyr.edit: den ble avbestilt. Fikk en 9650 til en god pris

Endret av mortex2008
Lenke til kommentar

Ok, du går ned 10% i ytelse siden du fant et 560 ikke-Ti, men det var en veldig god pris på det kortet uansett :)

Angående navn, så har Nvidia snart 4 - fire - forskjellige 560 ute:

560

560 Ti 1GB

560 Ti 1.25GB

560 Ti OEM

 

Forvirrende?

 

JA det kan en si. Burde jeg ha kjøpt noe annet ift til pris? Kan strekke meg til 1800kr

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hehehehe.... Har nå fått satt i sammen PC en. Det ble kanonbra!! og jeg har fått mine første kills på bf 3. Satt og gliste som en unge... Bra flyt så så langt i spillet, det er verre med han som spiller ;-)

 

Takk for alle råd og tips dette var helt topp !

 

ble ca 3600,- totalt

Endret av mortex2008
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...