Gå til innhold

Valg av ny laptop


Anbefalte innlegg

Tenkte å bytte ut laptopen min, siden den begynner å bli litt utslitt.

 

Har vurdert en stasjonær, men har egentlig lyst til å fortsette med laptop, siden jeg bruker den når jeg studerer og i tillegg til at jeg er mye borte hos venner når jeg gamer.

 

Så da har jeg egentlig lyst på en bærbar pc som kan dra de fleste spill relativt bra.... bør ikke være det alle beste til 11-12 tusen, men den bør være mer enn god nok til å kunne kjøre spill som Skyrim når det kommer.

 

Her er spesifikasjonene til pcen jeg har nå (Acer Aspire 7738G)

 

Intel Core 2 Duo T6600 Processor

4 GB Ram

NVIDIA GeForce GT 240 M

4 GB DDR3 Memory

17.3 HD+ Led LCD

 

Kjører blant annet Wow på denne uten spesielle problemer (men kan ikke kjøre på maks ytelse).

 

Har sett litt og funnet denne

 

Noen med litt ekstra peiling på PC, som kan vurdere den? Greier den de fleste spill relativt bra? Eller må jeg gå over til stasjonær om jeg vil kjøre spill i over middels/høyt i ytelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GT540 som sitter i de fleste bærbare i midrange segmentet klarer nye spill, men de tyngste vil det ikke klare i mer enn LOW/MEDIUM innstillinger.

 

Hvis du primært er ute etter maskin til spill så er ASUS G53SX CI5 2.3 4GB/500 GTX560M 15.6" W7HP godt egnet selv til nye spill. Det har et GTX560 grafikkort som er av de aller beste som finnes til bærbare, prisen er også gunstig, spesielt for G53SX modellen.

Lenke til kommentar

hva med denne

netonnet.no/art/data/laptop/laptop-15---16-tom/msi-ge620dx-462ne/162496.3003/

GT555 ligger midt mellom GT540 og GTX560 i ytelse så det faktisk ikke noe dumt valg, det at kortet sitter i en MSI derimot det er et dårlig valg. MSI er milevis unna Asus i kvalitet, viftestøy og varmeutvikling har dominert de MSI maskinene vi har sett til test her inne og det er ikke noe man ønsker. Asus derimot har et meget moderat støynivå, selv på full peising. Jeg tør påstå at Asus har de beste kjøleløsningene som finnes til bærbare pc'r i gamerklassen.

Lenke til kommentar

Takk for innspill folkens. Likte spesielt den til 10 899, men den kan bli litt i dyreste laget for en fattig student :p

 

Men sånn generelt sett. Er det bedre å velge en PC med f.eks Intel Core I5 i stedet for I7, men som har bedre skjermkort (f.eks NVIDIA GeForce GTX 560M i stedet for NVIDIA GeForce GT 540M)? Det er ikke nødvendig at alle spill skal kunne kjøres på full oppløsning heller, bare det blir bedre enn på f.eks PS3.

 

Nå vet ikke jeg forskjellen på I5 og I7 heller, men er skjermkortet viktigst når PC'en skal brukes til gaming?

Og må prosessoren være Quad Core for best utbytte, eller holder det med Dual Core? (Ja, når det kommer til PC specs så er jeg helt sopp xD)

Endret av Glorfindel988
Lenke til kommentar

hva med denne

netonnet.no/art/data/laptop/laptop-15---16-tom/msi-ge620dx-462ne/162496.3003/

GT555 ligger midt mellom GT540 og GTX560 i ytelse så det faktisk ikke noe dumt valg, det at kortet sitter i en MSI derimot det er et dårlig valg. MSI er milevis unna Asus i kvalitet, viftestøy og varmeutvikling har dominert de MSI maskinene vi har sett til test her inne og det er ikke noe man ønsker. Asus derimot har et meget moderat støynivå, selv på full peising. Jeg tør påstå at Asus har de beste kjøleløsningene som finnes til bærbare pc'r i gamerklassen.

 

 

Hva er galt med MSI? Trodde det var god kvalitet.

Asus har den beste kjølingen, men vekta og tykkelsen er der etter.

SLEPBAR...

Lenke til kommentar

hva med denne

netonnet.no/art/data/laptop/laptop-15---16-tom/msi-ge620dx-462ne/162496.3003/

GT555 ligger midt mellom GT540 og GTX560 i ytelse så det faktisk ikke noe dumt valg, det at kortet sitter i en MSI derimot det er et dårlig valg. MSI er milevis unna Asus i kvalitet, viftestøy og varmeutvikling har dominert de MSI maskinene vi har sett til test her inne og det er ikke noe man ønsker. Asus derimot har et meget moderat støynivå, selv på full peising. Jeg tør påstå at Asus har de beste kjøleløsningene som finnes til bærbare pc'r i gamerklassen.

 

 

Hva er galt med MSI? Trodde det var god kvalitet.

Asus har den beste kjølingen, men vekta og tykkelsen er der etter.

SLEPBAR...

Det er en spillmaskin lagd for å fungere, ergo blir den stor.

MSI er et av merkene som sliter med varierende kvalitet på sine maskiner, det samme gjelder Toshiba og Packard Bell. Noen ganger treffer de på en modell, men som regel så er det noe som er feil. MSI klarer f.eks ikke å lage kjøleløsninger som fungerer, siste modell som ble testet av brukere her inne hadde viftestøy på nivå med en jumbojet men allikevel klarte den ikke å kjøle skikkelig så cputemp lå på rett under 100grader ved load.

Lenke til kommentar

Nå må du følge med litt da. GTX560 er et av de beste grafikkortene du får i en bærbar pc idag. Det finnes ingen bærbare maskiner som kan måle seg med stasjonære maskiner da teknologien er såvidt forskjellig, men kjøper du en maskin med et GTX560 kort så vil den klare f.eks BF3 i minst HIGH innstillinger.

En stasjonær pc med samme type grafikkchip vil dog dra spillet bedre.

Lenke til kommentar

Ja, tror jeg skal prøve å legge litt mer penger i PC'en etter å ha lest litt rundt...

 

Er dette en PC som nesten kan matche seg med en stasjonær PC?

 

Grafikkteknologi for bærbare PCer kan ikke sammenlignes med den man finner i stasjonære PCer. Mye er grunnet designet på laptoper, med sine utfordringer knyttet kjøleløsninger, plass og med hensyn til batteri. Jeg regner med at du kommer til å benytte den som "stasjonær bærbar PC", for spilling på batteri med en så kraftig konfigurasjon vil tære på batteriet og ikke la deg spille særlig lenge uten stikkontakt. Uansett, det beste er å holde seg på "bærbart nivå" når man sammenligner spesifikasjonene. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...