Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Korleis finner eg ut om hjullageret er gåent?


balder

Anbefalte innlegg

Har ein Peugeot 406. Har ein slag rumling i ca 60 km/t men høyrer ikkje så mykje til det over eller under 60 km/t. Har piggdekk. Høyrer ingen forkjell mellom høgre og venstre sving. Har jekket opp bilen på eine siden og så den andre siden, men ingen slark. Lyden er veldig svak. Fekk ikkje skikkelig rulling på hjula da klossene subbet bort i bremseskiva for å sjekke lyd. Kva trur dere? Skal eg vente og sjå? Kan vere resonanselyd fra dekka?

 

Korleis finner verkstedet om det er eit hjullager er gåen? Er det ikkje det samme operasjonen dei gjennomfører?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er umulig for noen her å svare sikkert på, men det kan meget vel bare være pigg-dekkene det du beskriver. En god del kombinasjoner av bil/piggdekk lager romling og hastighets-relaterte lyder som av og til både kan høres og føles/kjennes, og som tildels kan likne på visse typer "slitt lager lyd".

 

Hadde du ikke bilen før du fikk piggdekk?

 

Vedrørende lageret så finnes det en del gjengangere og vanlige scenarioer, men som du feks kan se av hjullager-tråden noen emner lenger ned på siden her, så er det ingen regler uten unntak. (Han hadde lyd i sving, og fant slark, men ikke på den forventede og "normale" siden ut fra symptomene). Og som jeg skrev der også; man kan ha slark uten lyd, man kan ha lyd uten slark. Det er ingen fasit hverken på symptomer eller hvor lenge det går fra første symptom til totalhavari på et defekt hjullager.

 

Men å eliminere dekkene er jo relativt enkelt hvis du har sommerhjul til bilen du kan ta en runde med. Har du fortsatt lyd da, så er du i det minste ett steg videre i hva det ikke er...

Lenke til kommentar

Snakket med ein mekanikker og han har drevet med bil i 20 år. På desse åra så har dei vore bort i ein gong at eit hjullager har totalhavarert. Så det er veldig sjelden at dette skjer.

 

Viss eg venter så vil vel lyden utvikle seg viss det er gåent?

 

Kjørte heilt til Sverige i helga(ca 1000 km tur/retur) utene at lyden vart noko sterkare.

 

Kan brenseklossene lage lyd viss dei subber bort i skiven? Men da ville vel den lyden forsvinne når eg trykket inn bremsepedalen?

Lenke til kommentar

Jeg har sett noen totalt-havarerte hjullager, men vanlig er det jo ikke, og det skal mye til. Det er mer utbredt på feks tilhengere, og formodentlig er en av årsakene nettopp at man merker det godt i bilen hvis en av bilens hjullager er i ferd med å ryke helt.

 

Jeg holder fortsatt en knapp på at det kan være pigg-dekkene som "lurer deg", men dette er noe man bør ta litt på alvor, det kan som nevnt gå veldig gradvis over mnd og år, eller det kan også gå relativt raskt. Men dersom du ikke selv er i stand til å finne ut av, og/eller eliminere, så bør du etter mitt syn få noen som er det til å se på den, prøve den en tur. Bremser som subber kan lage noe lyd, men da er det typisk fordi de er nedslitt og dermed hører man det veldig godt ved bremsing. Bremseklosser som ikke er utslitt har jeg aldri hørt lage lyder som likner noe på slitt hjullager, men derimot kan det skje at slitt hjullager-lyd blir borte, eller endrer karakter når man bremser.

Lenke til kommentar

Minst motstand vil du nok få med begge hjul oppe, slik at det andre hjulet kan snurre motsatt vei. Men du vil ikke få noe fornuftig diagnose med dette på drivhjul uansett. Det er masse motstand i drivverk, samt gjerne litt subbing på bremseklosser, og siden lageret heller ikke har noen belastning må det være temmelig dårlig før man merker det ved forsøk på snurring.

 

Det er vel i grunn bare å kjenne etter slark, og kjenne nøye mens man roterer at det er helt "ruglefritt", som er sikre tegn man kan finne uten erfaring. Dvs det er sikkert tegn på at lager er ødelagt hvis man finner noe av dette, finner man det ikke, så er det sannsynligvis i orden, men det finnes som nevnt unntak. Finner man ingen slark, ingen "rugler", og nav ikke blir varmt etter en god tur i litt fart, så ville jeg ikke vært redd for å bruke bilen, men vært litt ekstra obs på endringer i lydbildet en god stund fremover. (Evnt som nevnt, prøvd sommerhjul en runde).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Enkelt og greit, gå bort til dekkene du mener lager lyd, sett deg på huk, ta tak i toppen på dekket med begge hender og rugg hardt frem og tilbake. Dersom du kjenner klakking/bevegelse i dekket når du rugger det frem og tilbake, vil jeg si at det er enten hjullager eller noe feil der generelt.

Lenke til kommentar

Har ein Peugeot 406. Har ein slag rumling i ca 60 km/t men høyrer ikkje så mykje til det over eller under 60 km/t. Har piggdekk. Høyrer ingen forkjell mellom høgre og venstre sving. Har jekket opp bilen på eine siden og så den andre siden, men ingen slark. Lyden er veldig svak. Fekk ikkje skikkelig rulling på hjula da klossene subbet bort i bremseskiva for å sjekke lyd. Kva trur dere? Skal eg vente og sjå? Kan vere resonanselyd fra dekka?

 

Korleis finner verkstedet om det er eit hjullager er gåen? Er det ikkje det samme operasjonen dei gjennomfører?

 

Som det sikkert er sagt før:

 

- Jekk opp bilen

- Snurr rundt hjulet. Det skal ikke være noen annen lyd enn fra bremsene som tar i skiven.

- Ta deretter tak i dekket oppe og nede, og kjenn om du klarer å bevege på det.

 

Dersom det er lyd, og/eller du kan bevege hjulet så er lageret gåent.

 

 

Dersom hjulet ikke er skrudd skikkelig fast så vil det også lage en lignende lyd. Prøv å etterstram boltene/muttrene.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Har ein Peugeot 406. Har ein slag rumling i ca 60 km/t men høyrer ikkje så mykje til det over eller under 60 km/t. Har piggdekk. Høyrer ingen forkjell mellom høgre og venstre sving. Har jekket opp bilen på eine siden og så den andre siden, men ingen slark. Lyden er veldig svak. Fekk ikkje skikkelig rulling på hjula da klossene subbet bort i bremseskiva for å sjekke lyd. Kva trur dere? Skal eg vente og sjå? Kan vere resonanselyd fra dekka?

 

Korleis finner verkstedet om det er eit hjullager er gåen? Er det ikkje det samme operasjonen dei gjennomfører?

Hei Det er hjullageret på vestre side fremre, det er en liten og billig repreasjon. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som nevnt over. Jekk opp og snurr rundt hjulet, kjenn på fjæra om det er noe vibrasjoner på den ene siden som ikke er der på den andre.

 

Som regel er ikke lageret så slitt at man klarer å kjenne det ved å ta tak i hjulet og rugge det fra side til side, men dette fjærtrikset funka greit for meg sist jeg skifta på en 308 som lagde lyd, men ingen merkbar slark.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...