Gå til innhold

Hjelp til nytt systemkamera


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er det noen som kan gi råd om valg av nytt systemkamera?

Jeg har i dag et Nikon D5000 med en Nikon 18-200 linse. Jeg ønsker å bytte dette ut da det blir lite brukt først og fremst pga. str.

Jeg er ingen proff bruker og ønsker det enkelt i bruk samtidig som god kvalitet er avgjørende.

Noen erfaringer, tips og anbefalinger?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar det er mindre du er på jakt etter. Har du noen formening om hvor lite det bør være før du ville brukt det mer?

 

Det er to ting du kan gjøre, enten sammen eller hver for seg: Mindre hus og/eller mindre objektiv. Skal du få huset vesentlig mindre må du over på speilløse systemkameraer. Med søker er hovedalternativene Panasonic G3 (GH2), Sony NEX-7, Samsung NX11 og Nikon V1. Med Samsung og Sony er sensoren like stor som på D5000 noe som gjør at objektivene ikke kan bli så veldig mye mindre, men Samsungs 2.5x normalzoom er sammneleggbar. Skal du ha et superzoomobjektiv lignende det du har blir objektivet så stort at gevinsten med å bytt er liten.

 

For at det skal monne litt vil jeg anbefale noe med mindre sensor og da er det mFT eller Nikon 1 som gjelder. G3 med 14-42 x og 42-175 X vil gi deg et ompakt system og omtrent samme brennivdde som du har i dag med to objektiv - og relativt høy pris. Ofrer du søker kan du kjøpe G3 med samme objektiv å få noe ennå mindre. Olympus E-PL3 med Olympus 14-150 er det minste du får hvis du skal ha systemakmaer med ca 28-300 (ekvivalent) med et objektiv. Da må du kjøpe søker i tillegg (eller klare deg uten). Nikon V1 med 10-100 er et annet alternativ, G3 med 14-140 et annet. Det finens også flere hus + normazoom + telezoom alternativ som kan bli relativt rimelige.

 

Et siste alternativ gå over til kompaktkamerateknologi, Panasonic FZ150 er en bra superzoom, Nikon p7100 eller Canon G12 har mindre zoom og mer byggekvalitet.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Fantastisk og mange takk så langt!

Det er riktig at jeg er på jakt etter mindre kamera enn mitt speilrefleks. Zoom tilsvarende det jeg har i dag er ikke et must, men jeg tenker å skaffe meg et mest mulig allsidig kamera uten at jeg må kjøpe mye ekstrautstyr.

Noen av de foreslåtte modellene er relativt dyre, noen som kan si noe om hva som gir mest for pengene?

 

Ellers et par spm:

-Hva er forskjellen på Sony sine NEX kamera og V1/J1?

-Er NEX-5, NEX 3C eller NEX-5n et alternativ?

-Hva ville dere valgt for ca. 5000 kr?

-Finnes det noen gode tilbud i dag jeg burde vurdere?

Endret av lthorsen
Lenke til kommentar

NEX-5n er ett veldig godt valg.

Det er vel det av de små systemkameraene som gir både best bilde og videokvalitet per nå.

Hvis ikke så er og Nex-5(forrige modell) veldig billig( 2795 på Elkjøp)

 

Jeg personlig hadde valg NEX-5n eller Nex-7 hvis jeg skulle hatt hybrid i dag. Nex-5n får du vel til 4500 på Siba, og er da innen ditt budsjett.

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Det finnes masse under 5000 hvis du klarer deg med en 3x normalzoom, men det er vanskelig å si noe konkret hvis du ikke har en maks størrelse, vet om du vil ha innbygd søker, om du vil ha vridbar skjerm, hvor viktig er fokushastighet, hvor viktig er video osv. Hvis du har en fotobutikk med bra utvalg i nærheten hvor du kan se litt på de ulike modellene tror jeg det vil være ganske oppklarende for hva du kan tenke deg.

Lenke til kommentar

Mitt råd er at du heller først tar en tur til en seriøs fotobutikk som har et godt utvalg og ser og føler på størrelser - og ikke minst pris. Husk at speilløse systemkamera ofte har mindre hus, men at flere av de blir betydelig større når man henger på et objektiv tilsvarende det du er vant med. Vær og sikker på at du føler deg komfortabel med å kun ha skjermen som søker dersom du vurderer et speilløst uten innebygget søker.

 

Men kanskje er det mer riktig for deg å velge noe ala Canon G12? Det finnes endel å velge i der, selv om jeg ikke kjenner til de andre tilsvarende kameraene, men det gjør sikkert andre her.

 

Tor

Lenke til kommentar

Fantastisk og mange takk så langt!

Det er riktig at jeg er på jakt etter mindre kamera enn mitt speilrefleks. Zoom tilsvarende det jeg har i dag er ikke et must, men jeg tenker å skaffe meg et mest mulig allsidig kamera uten at jeg må kjøpe mye ekstrautstyr.

Noen av de foreslåtte modellene er relativt dyre, noen som kan si noe om hva som gir mest for pengene?

 

Ellers et par spm:

-Hva er forskjellen på Sony sine NEX kamera og V1/J1?

-Er NEX-5, NEX 3C eller NEX-5n et alternativ?

-Hva ville dere valgt for ca. 5000 kr?

-Finnes det noen gode tilbud i dag jeg burde vurdere?

Til 5000,- hadde jeg valgt nex5n.

Forskjellen på Sony nex og Nikon v1/j1 er at nex bruker en stor sensor med 1,5x crop tilsvarende de fleste speilreflekser og nikon 1 bruker en betylg mindre sensor med 2,7x crop.Nex har altså bedre bildekvalitet, og er bedre til å isolere motiver samt at det fungerer med stort sett alt det finnes av manuell opptikk med en adpter.mulighetene er mange.Nikon 1 er foreløpig anske dyrt og gir ikke like mye for pengene som nex, men har autofokus i speilrefleks klasse og tar mange bilder per sekund og mere kompakte objektiver(pga liten sensor).

Endret av jonash92
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for mange god svar. Jeg endte opp med å "låne" et NEX-5 fra Elkjøp (har 60 dagers returrett) og har testet det litt.

Prisen tror jeg var god ca. 2800 kr. inkl. 18-55.

Er imidlertid usikker på om det er rett kamera for meg. Litt klønete blitz og noe treg respons. Mulig NEX-5N er mye bedre?

Om jeg spør på en annen måte; hvilke systemkamera er nærmest mitt gamle Nikon D5000?

Lenke til kommentar

Vurder hvor viktig det er med hele 11 ganger zoom. Mengde zoom og kvalitet er i praksis motstridende interesser. Ikke bare fordi optikken må ha stadig større kompromisser for å tilby mer zoom, men også fordi det tar større plass. Det siste løser produsentene som oftest ved å redusere brikkestørrelsen og da går det ytterligere ut over kvaliteten. Så hvis du kan klare deg med mindre zoom, f.eks 5x eller 8x så blir det lettere å finne gode kamera i din pris og størrelseklasse med god kvalitet.

 

En 18-200mm er typisk all-round og da regner jeg med du ikke nødvendigvis er ute etter å kunne bytte objektiver på det nye kameraet. Kunne du tenke deg et kamera uten utbyttbar optikk?

Lenke til kommentar

Vurder hvor viktig det er med hele 11 ganger zoom. Mengde zoom og kvalitet er i praksis motstridende interesser. Ikke bare fordi optikken må ha stadig større kompromisser for å tilby mer zoom, men også fordi det tar større plass. Det siste løser produsentene som oftest ved å redusere brikkestørrelsen og da går det ytterligere ut over kvaliteten. Så hvis du kan klare deg med mindre zoom, f.eks 5x eller 8x så blir det lettere å finne gode kamera i din pris og størrelseklasse med god kvalitet.

 

En 18-200mm er typisk all-round og da regner jeg med du ikke nødvendigvis er ute etter å kunne bytte objektiver på det nye kameraet. Kunne du tenke deg et kamera uten utbyttbar optikk?

 

Jeg innser vell at Zoomen på18-200 er noe jeg ikke får med meg. Ønsker imidlertid ei "hovedlinse" som kan fungere som allround.

Ønsker et kamera som kan bytte linse.

Noen kamera som er kjapper en NEX-5? Da jeg prøvde dette var overgangen stor fra D5000 i negativ forstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...