Gå til innhold

Apple taper nettbrett-rettsak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg må spørre. hvordan så en pad ut før Apple kom med en?Har noen bilder så kom med det! Googlet det litt og det lignet mye på en tablet pc. så at Apple har tatt patent på en nyvinning design, så har dem faktisk lov til dette.
Googlet litt og fant noen fotorammer som lignet... Samsung stod det på de... Og alle stjeler jo fra alle som en berømt person sa engang... :p
fotoramme er ingen pad. den har ikke slike muligheter som en pad. snakk om samme produkt. da kan vi like langt sammenligne med en tv, pc skjerm osv.en kan ikke sammenligne en svane og en frosk og kalle dem begge for amfibie

 

 

En svane og en frosk ser ikke engang like ut jeg tror virkelig du misforsto kommentaren til CAINe, det han sikkert mener er at apple har tatt et design og et produkt og satt dem sammen og så tatt patent på utseendet, hvis de skal ta patent på utseendet kan de vel like gjerne ta patent på selve produktet selv?

Lenke til kommentar
Jeg må spørre. hvordan så en pad ut før Apple kom med en?Har noen bilder så kom med det! Googlet det litt og det lignet mye på en tablet pc. så at Apple har tatt patent på en nyvinning design, så har dem faktisk lov til dette.
Googlet litt og fant noen fotorammer som lignet... Samsung stod det på de... Og alle stjeler jo fra alle som en berømt person sa engang... :p
fotoramme er ingen pad. den har ikke slike muligheter som en pad. snakk om samme produkt. da kan vi like langt sammenligne med en tv, pc skjerm osv.en kan ikke sammenligne en svane og en frosk og kalle dem begge for amfibie

 

 

En svane og en frosk ser ikke engang like ut jeg tror virkelig du misforsto kommentaren til CAINe, det han sikkert mener er at apple har tatt et design og et produkt og satt dem sammen og så tatt patent på utseendet, hvis de skal ta patent på utseendet kan de vel like gjerne ta patent på selve produktet selv?

 

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Apple har visstnok tapt igjen, denne gang for Motorola. http://fosspatents.blogspot.com/2011/11/motorola-mobility-apparently-won.html

 

Kilden er Florian Muller, en kar som ikke er helt stødig ift patentrett. Så jeg er ikke sikker på at det han skriver er korrekt.

Apple lot sannsynligvis Motorola få denne foreløpige "seieren", gjennom at Apple av taktiske grunner valgte å ikke reise et forsvar i denne omgangen - det er altså en uteblivelsesdom, der sakens realiteter ikke er behandlet i det hele tatt. Apple har fortsatt mulighet for å komme tilbake til saken med Motorola, og få den realitetsbehandlet i retten på et senere tidspunkt.

En teori, som behandles i artikkelen du linker til, er at Apple "ofret en bonde i sjakkspillet" som ledd i en større strategi, og at EU's antitrust-etterforskning mot Samsung og deres mulige misbruk av FRAND-patenter kan være et element i dette.

 

Det er et ganske avansert juridisk spill som her bedrives parallelt på mange arenaer, så jeg vil i hvert fall være forsiktig med å dra for mange konklusjoner før siste dom har falt... ;)

 

 

Florian Mueller har forresten rimelig god peiling på patentrett, og er den eneste jeg hittil har sett som har gitt så grundige og omfattende redegjørelser for dette kaoset av patentsaker i mobilbransjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Florian Mueller har forresten rimelig god peiling på patentrett, og er den eneste jeg hittil har sett som har gitt så grundige og omfattende redegjørelser for dette kaoset av patentsaker i mobilbransjen.

 

Jeg har lest hva Florian har uttalt seg ift Linux og patenter. Der har han ihvertfall tatt feil og misforstått. Har han samme nivå ift andre ting han uttaler seg, vil jeg ta konklusjonene hans med noen klyper salt. Han er grei å følge med på, siden han skriver om patentkaoset i mobilverden.

Lenke til kommentar

"Nettbrettet til NT-K ble midlertidig stoppet, men etter den nyeste ankesaken viser deg seg nå at avgjørelsen som ble tatt i 2010 ikke var riktig, og NT-K går dermed seirende ut av krangelen."

 

Om det er snakk om samme type midlertidige forføyning som Apple har bedt om i andre saker, betyr det at Apple må dekke fullt ut tapene de har lidd ved å ikke ha produktet sitt i hyllene. Spørsmålet er derfor ikke OM , men hvor mye penger de får.

 

Siden jeg er en motstander av maktmisbruk i rettssystemet må jeg innrømme jeg ville synes det var veldig stas om Apple får en skikkelig smekk på pungen for antitrust og.

 

Enda en ting: Om jeg husker rett fra mediedekningen av starten på APple vs Samsung, er merkevarebeskyttelsen (ikke "patenten" på norsk, i og for seg, men kommer ikke på noe bedre ord) registrert i Spania, mao. er det, hvis jeg husker rett, stor saynnsynlighet for at det er snakk om samme patent.

 

Det skal mye til for at et annet EU-land overprøver en avgjørelse knyttet til merkevarebeskyttelse som er fattet i samme land som denne er registrert. Med forbehold - igjen - for at jkeg kan blande regler/direktiv.

Lenke til kommentar

fotoramme er ingen pad. den har ikke slike muligheter som en pad. snakk om samme produkt. da kan vi like langt sammenligne med en tv, pc skjerm osv.

Det er en såkalt designpatent, så man kan sammenlikne den med hva f... man vil som likner utseendemessig så lenge de er halvveis i samme market. begge disse er dingser som bla. kan vise bilder, og det er større likhet enn det er mellom produktene utseendemessig.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...